تنگی غیر طبیعی واژن

تعداد بازدید : 4637
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0.00
امروزه تنگی یا گشادی واژن جز مسایلی است که ذهن هر خانمی یا حتی آقایی را به خود مشغول میکند در حالیکه این مسیله در سال های گذشته تا به این حد مورد توجه نبوده.یکی از مسایلی که امروزه به آن خیلی توجه میشود و تبلیغات زیادی در مورد آن میشود تنگ کردن واژن است که حتی در مواردی که حتی خانومی هنوز سنش بالانیست و یا حتی زایمان طبیعی نداشته به این کار ترغیب میشود تا کیفیت روابط جنسی اش را بالا ببرد در حالیکه این موضوع ممکن است اصلا در شرایط انها کمک کننده نباشد و مشکل از جای دیگری باشد.از طرف دیگر ما با زنانی مواجه هستیم که مدتهاست از ازدواجشان میگذرد و قادر به نزدیکی نیستند یا درد زیادی را هنگان دخول تجربه میکنند.اغلب این افراد فکر میکنند که واژن هایی دارند که بیش از حد تنگ،سفت و غیرقابل انعطاف است.اما در اکثر موارد این فکر کاملا اشتباه است و آنها واژنی کاملا نرمال دارند و مشکل از جای دیگری است.متاسفانه اغلب این زنان فکر میکنند با جراحی یا برداشتن هایمن یا همان پرده بکارت و یا با باز و گشاد کردن واژن با جراحی مشکلشلتن حل خواهد شد که اغلب حتی بعد از جراحی و باز کردن دهانه واژن با ز هم مشکل ادامه دارد.پس همیشه اولین تشخیص را بعد از درد هنگام نزدیکی نباید تنگی واژن دانست.

تنگی غیر طبیعی واژن

امروزه تنگی یا گشادی واژن جز مسایلی است که ذهن هر خانمی یا حتی آقایی را به خود مشغول میکند در حالیکه این مسیله در سال های گذشته تا به این حد مورد توجه نبوده.یکی از مسایلی که امروزه به آن خیلی توجه میشود و تبلیغات زیادی در مورد آن میشود تنگ کردن واژن است که حتی در مواردی که حتی خانومی هنوز سنش بالانیست و یا حتی زایمان طبیعی نداشته به این کار ترغیب میشود تا کیفیت روابط جنسی اش را بالا ببرد در حالیکه این موضوع ممکن است اصلا در شرایط انها کمک کننده نباشد و مشکل از جای دیگری باشد.از طرف دیگر ما با زنانی مواجه هستیم که مدتهاست از ازدواجشان میگذرد و قادر به نزدیکی نیستند یا درد زیادی را هنگان دخول تجربه میکنند.اغلب این افراد فکر میکنند که واژن هایی دارند که بیش از حد تنگ،سفت و غیرقابل انعطاف است.اما در اکثر موارد این فکر کاملا اشتباه است و آنها واژنی کاملا نرمال دارند و مشکل از جای دیگری است.متاسفانه اغلب این زنان فکر میکنند با جراحی یا برداشتن  هایمن یا همان پرده بکارت و یا با باز و گشاد کردن واژن با جراحی مشکلشلتن حل خواهد شد که اغلب حتی بعد از جراحی و باز کردن دهانه واژن با ز هم مشکل ادامه دارد.پس همیشه اولین تشخیص را بعد از درد هنگام نزدیکی نباید تنگی واژن دانست.

باید بدانید که واژن به مرور زمان و گذشت سالیان در نتیجۀ پا به سن گذاشتن و تغییرات طبیعی مثل بارداری و زایمان و شیردهی دستخوش تغییراتی می‎شود.گاهی از اوقات این تغییرات ممکن است سبب شوند که واژن تنگ‎تر از معمول احساس شود. هم چنین هنگام سکس برای اینکه دخول بدون درد و با لذت همراه باشد عوامل زیادی دخیل هستند که اندازه واژن فقط یکی از آنهاست ،در نتیجه برخی از زنان ممکن است به اشتباه فکر کنند که واژن آنها خیلی تنگ است یا تنگ شده است.
 

آیا واژن می‎تواند خیلی تنگ شود؟
جواب این سوال خیر است.اگر فردی واژنی نرمال داشته باشد هیچ چیز نمیتواند باعث تنگی بیش از حد واژن او شود.واژن زنان تقریباً هرگز آنقدر تنگ نیست که نتوانند مقاربت جنسی داشته باشند و احساس درد یا ناراحتی ،علامتی از وجود مشکلی دیگر است.خوب است بدانید  که وقتی واژن دچار برانگیختگی جنسی می‎شود در طول و عرض اتساع پیدا کرده و حالت لیزی لازم در آن به وجود می‎آید. زنان می‎توانند درد یا ناراحتی یا احساس تنگی بیش از حد واژن را با صرف وقت بیشتری برای برانگیختگی جنسی پیش از دخول و استفاده از یک لوبریکانت، در صورت نیاز، کاهش دهند.

گاهی علت وجود مشکل در دخول میتواند موارد زیر باشد:
• اختلالات مادرزادی در دستگاه تناسلی و واژن
• جراحت ناحیه یا سابقه آسیب قبلی
• نوسانات هورمونی
• استرس زیاد یا مشکلات روحی و روانی فرد
هر یک از موارد ذکر شده در بالا را می‎توان به کمک یک متخصص درمان کرد.

عوامل موثر بر تغییرات واژن در طول زندگی

واژن زنان در طول عمر آنان دچار تغییرات بسیاری می‎شود. تغییرات فهرست زیر به طور مستقیم بر واژن تأثیر می‎گذارند:
• تغییرات مرتبط به هورمون
• بارداری
• زایمان و شیردهی به نوزادان

یائسگی
• استرس
• سکس

تغییرات مرتبط به هورمون
واژن زن به طور طبیعی و بر اثر نوسانات هورمونی در کل زندگی وی دچار تغییر می‎شود. این تغییرات شامل چرخه‌های عادت ماهانه و بارداری،شیردهی و یائسگی است.در کل میتوان گفت که علت اصلی در تمام این عوامل نوسانات هورمونی است.وجود یا فقدان هورمون های استروژن و پروژسترون و ...موجب ایجاد یا سرکوب میل جنسی و هم چنین آمادگی واژن برای رابطه میشود.مثلا حس تمایل به رابطه جنسی با افزایش میزان استروژن و پروژسترون در هنگام تخمک گذاری افزایش می یابد و لیزتر شدن واژن و افزایش انعطاف‎پذیری آن در این مقطع زمانی ممکن است باعث شود زنان فکر کنند که واژنشان گشادتر شده که درد هنگام سکس از بین رفته ولی پس از انجام تخمک‌گذاری هورمون‌ها دوباره کاهش می‎یابند و آنگاه ممکن است واژن دارای انعطاف‌پذیری کمتر و خشک‌تر شود، که این وضعیت به ایجاد حس تنگی واژن منجر می‎گردد.
در طول دورۀ یائسگی، سطح استروژن پایین آمده و بافت واژن نازک می‎شود. این تغییرات ممکن است حس زن نسبت به واژنش را تغییر دهد و منجر به ایجاد این باور ‎شود که واژن بیش از حد تنگ شده است.

بارداری
بارداری می‎تواند به ایجاد تغییرات متعددی در واژن زن منجر شود. واژن برای تولد بچه آماده می‌شود و در نتیجۀ بزرگ شدن رحم، فشار اضافی بر واژن تحمیل می‎شود.
تغییرات واژن زنان در طول بارداری شامل موارد زیر است:
• تغییر رنگ
• احساس پربودگی یا فشار
• افزایش ترشح و لیز بودن
احساس پر بودن و فشار وارد شده بر واژن در طول بارداری ممکن است این حس را در زن ایجاد کند که واژن وی تنگ‎تر از حالت نرمال شده است. به هر جهت، افزایش لیزی واژینال به علت بارداری ممکن است باعث شود که زنان اینطور احساس کنند که واژن آنها منعطف‎تر از حالت معمول خود شده است.
 

زایمان و شیردهی به نوزاد
در زایمان طبیعی واژن برای خروج جنین کاملا متسع میشود و بعد از زایمان دوباره جمع شده و شکل قبل خود را پیدا میکند. این موضوع بسیار شایع است که زنان پس از زایمان طبیعی تغییراتی را در واژن خود تجربه کنند. برخی از زنان ممکن است به دلیل پارگی واژن یا بر اثر اپیزیوتومی (ایجاد برش جراحی در واژن برای سهولت خروج بچه از کانال زایمانی) دچار جراحت واژن شوند. پس از التیام جراحات ایجاد شده در این مورد زنان ممکن است واژن خود را تنگ‌تر یا گشاد‎تر از حالت معمول احساس کنند.
همچنین زنان در دوران شیردهی،به علت تغییرات هورمونی دچار خشکی واژن می شوند. این خشکی ممکن است باعث ایجاد حس تنگی واژن در طول مقاربت جنسی شود.

 تاثیر سکس

وقتی زن دچار برانگیختگی جنسی می‎شود، واژن وی متسع شده و درازتر می‌شود و مواد لیز کنندۀ طبیعی ترشح می‎کند. تمامی این تغییرات به واژن زن کمک می‎کنند تا برای دخول آلت تناسلی مرد آماده شود.
اگر برانگیختگی جنسی کافی نباشد، واژن ممکن است به اندازۀ لازم متسع نشود که این می‎تواند سبب ایجاد ناراحتی و درد شده و حس تنگ‎شدگی کلی واژن را در زن ایجاد کند. اغلب زنان در طول یک پیش نوازی طولانی به برانگیختگی جنسی مورد نیاز دست پیدا می‎کنند اما گاهی استرس یا مشکلات روحی ممکن است جلوی برانگیختگی را بگیرد. طیفی از لوبریکانت‎های مختلف در دسترس است که می‎توانند به لذت‎بخش‌تر شدن ارتباط جنسی کمک کنند.

 آیا یائسگی بر گشاد یا تنگ شدن واژن تأثیر دارد؟

قبلا گفته شد که با افزایش سن ممکن است بافت واژن هم مانند بقیه بافت های بدن کمی شل شود.زنان در دورۀ ورود به یائسگی ممکن است نگران شل شدن واژن خود باشند .در طول یائسگی بافت‎های واژن نازک تر می‎شوند. این تغییر ممکن است ایجادگر این حس باشد که زن در حال از دست دادن انعطاف‌پذیری واژن خود است. به هر جهت، اگرچه بافت‎های واژن در طول یائسگی تغییر می‎کنند، واژن در این دوره گشاد نمی‌شود.

                                          

 

آیا ممکن است که واژن بیش از حد گشاد شود؟
برخی از زنان نگران این موضوع هستند که پس از زایمان طبیعی واژن آنها دیگر هرگز به تنگی دورۀ پیش از زایمان نخواهد بود. اگرچه واژن در طول بارداری و زایمان دستخوش برخی تغییرات می‎شود، پس از پایان این دوره کم و بیش به همان اندازه و شکل پیش از بارداری برمی‎گردد و مشکلی در سکس ایجاد نخواهد کرد.در ضمن استفاده از روش های ورزشی مثل کگل میتواند به برگشت سریعتر و بهتر عضلات کف لگن و واژن کمک کند.
 

چگونه می‌توان تشخیص داد که واژن بیش ‌از حد تنگ است؟

– ممکن است در زمان فعالیت جنسی درد شدیدی را احساس کنید. این اغلب اولین نشانه است. این درد می‌تواند پس از فعالیت‌های جنسی از بین برود، اما ممکن است برای چندین روز دردناک باقی بماند. اکثرا خانوم ها به دلیل تجربه کردن مشکل هنگام نزدیکی فکر میکنند واژن تنگی دارند اما باید بدانید که تنها علت بروز این مشکلات تنگی واژن نیست. در حالت عادی، احساس کمی ناراحتی هنگام اولین نزدیکی طبیعی است. علت آن است که  وقتی چیزی وارد واژن می‌شود امری طبیعی است که بدن آن را تنگ کند. باوجوداین، با عادت کردن بدن به دخول، این ناراحتی ابتدایی از بین خواهد رفت.

– درد شدید به هنگام گذاشتن تامپون هم از علایم تنگی واژن است.

در کل، این مشکل فقط برای تعداد بسیار اندکی از زنان وجود دارد که به صورت مادرزادی دچار نقص در دستگاه تناسلی هستند و اکثر زنانی که فکر میکنند واژن تنگی دارند در اشتباه هستند.پس بهترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که با پزشکتان مشورت کنید و توسط او معاینه شوید.

حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر فقط این مشکل برای تعداد انگشت شماری از زنان وجود دارد پس چرا درصد افرادی که مشکل دخول دارند این قدر بالاست.در جواب باید گفت که،اکثر زنانی که با این مشکل مواجه هستند واژن نرمالی از لحاظ طول و قطر دارند اما در هنگام دخول چیزی به واژن مثل آلت مرد یا اسپکولوم(دستگاه معاینه زنان)به دلایل مختلفی به صورت غیراردادی دچار اسپاسم در ناحیه واژن شده که این اسپاسم با تنگ کردن واژن و عدم اجازه دخول، موجب درد و ناراحتی میشود.در اصل هیچ مشکل آناتومیک یا تنگی در کار نیست و این ناراحتی که  واژینیسموس نامیده میشود ،منشا روحی و روانی دارد. 

مقالات کاملی راجب به واژینیسموس و راه های درمان آن در سایت گذاشته شده است که میتوانید مطالعه کنید.

                    

 

 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران