نکاتی برای انتخاب یک شیشه شیر مناسب برای نوزادتان

تعداد بازدید : 10772
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱/۲۰
0.00
یکی از مسایلی که ذهن مادران باردار را به خود مشغول میکند خرید سیسمونی مناسب و کاربردی برای کودک در راهشان است.اگر چه اولویت تغذیه نوزاد با شیر مادر و از سینه است اما گاهی مسایلی باعث میشوند تا مادر مجبور به تغذیه با شیر خشک باشد و یا در شرایطی مادر مجبور باشد تا شیر خود را دوشیده و با شیشه به کودک بدهد.این مسیله برای مادران شاغل بسیار مهم است زیرا آنها پس از اتمام مرخصی زایمان مجبور به استفاده از شیشه میشوند.اگرچه پیشنهاد میشود تا شیر را با فنجان یا قاشق به کودک بدهید اما از آنجا که این کار گاهی سخت و وقت گیر است و شخصی که مراقبت از کودک شما را به عهده گرفته است ممکن است تا از عهده این کار برنیاید، پس بهتر است بدانید که کدام نوع از شیشه شیر برای کودکتان مناسب تر است.

نکاتی برای انتخاب یک شیشه شیر مناسب برای نوزادتان

یکی از مسایلی که ذهن مادران باردار را به خود مشغول میکند خرید سیسمونی مناسب و کاربردی برای کودک در راهشان است.اگر چه اولویت تغذیه نوزاد با شیر مادر و از سینه است اما گاهی مسایلی باعث میشوند تا مادر مجبور به تغذیه با شیر خشک باشد و یا در شرایطی مادر مجبور باشد تا شیر خود را دوشیده و با شیشه به کودک بدهد.این مسیله برای مادران شاغل بسیار مهم است زیرا آنها پس از اتمام مرخصی زایمان مجبور به استفاده از شیشه میشوند.اگرچه پیشنهاد میشود تا شیر را با فنجان یا قاشق به کودک بدهید اما از آنجا که این کار گاهی سخت و وقت گیر است و شخصی که مراقبت از کودک شما را به عهده گرفته است ممکن است تا از عهده این کار برنیاید، پس بهتر است بدانید که کدام نوع از شیشه شیر برای کودکتان مناسب تر است.

این طبیعی است که مادری که تا به حال تجربه شیردادن با شیشه را نداشته برای انتخاب نوع مناسب آن سردرگم شود،خصوصا با توجه به اینکه امروزه انواع بسیار متنوعی شیشه شیر در بازار موجود است .در ادامه اطلاعاتی در مورد انواع مختلف شیشه که در مغازه ها با آن روبهرو میشوید آمده است تا به شما برای انتخاب درست کمک کند.  

1.در بازار شیشه ‌های شیر از جنس شیشه و پلاستیک موجود است:

خوبی جنس شیشه ‌ای این است که دوام بیشتری دارد و به راحتی بدون این که نگران مواد سمی پلاستیکی از جمله بیسفنول A باشید شیشه را در آب جوش بیندازید و ضدعفونی کنید. البته این شیشه‌ ها کمی سنگین است و احتمال شکسته شدن شان هم بالاست.

شیشه ‌های پلاستیکی شیر سبک و نشکن هستند اما لازم است آن ها را بعد از مدت کوتاهی استفاده، عوض کرد.

انواع جدیدی از شیشه‌ های شیر به تازگی وارد بازار شده که تماما سیلیکون هستند. مزیت این جنس شیشه این است که حاوی بیسفنول A نیست. سبک است و خود کودک می ‌تواند آن را به راحتی در دست بگیرد. البته قیمت این جنس شیشه در مقایسه با سایر انواع گران ‌تر است.

2.سرشیشه از دو جنس مختلف سیلیکون و کائوچو در بازار موجود است:

سرشیشه سیلیکونی روشن و صاف است. بو و مزه‌ خاصی ندارد و احتمال آلرژی را کم می ‌کند. مقاوم ‌تر است و طول عمر بیشتری هم دارد. مشکل این نوع سرشیشه‌ ها این است که کودک باید محکم مک بزند تا شیر جاری شود. در ضمن قیمت آن ها هم کمی بالاست.

سرشیشه‌ های کائوچویی تقریبا قهوه ‌ای یا کرم هستند. سبک ‌ترند و راحت ‌تر مک‌ زده می ‌شوند. طول عمر کوتا‌ه ‌تری در مقایسه با سیلیکون دارند و باید زود به زود آن ها را تعویض کرد.

3.سرشیشه‌ در انواع مختلفی در بازار به فروش می ‌رسد:

کلاسیک: سرشیشه‌ های کلاسیک گرد هستند و نوک آن ها سوراخ دارد. تعداد سوراخ‌ ها هم بر اساس سن کودک متفاوت است.

 ارتودنسی: این سرشیشه ‌ها شبیه به سینه مادر ساخته شده‌ اند و مانع رشد صحیح دندان‌ ها نمی‌ شود. بدون شک تا به حال خیلی شنیده‌اید که سر شیشه و پستانک ممکن است فرم لب و دهان و دندان‌های کودک شما را تغییر دهد. شاید دقیقاً به همین منظور بوده که سر شیشه و پستانک‌های ارتودنسی وارد بازار شدند. از قرار معلوم، مکیدن این سر شیشه‌ها آسیبی به فک و دندان نوزاد شما نمی‌رساند و از تک دندان‌هایی که آرام آرام سر و کله‌شان پیدا شده، محافظت می‌کنند. این سر شیشه و پستانک‌ها تاشو و متقارن، با توجه به رشد طبیعی کام، دندان‌ها و لثه هستند و حتی اگر در دهان واژگون شوند، این خصوصیت‌های خود را حفظ می‌کنند.
 

 معمولا هرچه سری شیشه شیر به نوک سینۀ مادر شباهت بیشتری داشته باشد، کودک راحت‌تر می‌تواند هر دو را به‌جای هم بپذیرد. این نوع سری شیشه، اغلب نرم، پهن و به اندازهای بلند است که حس مکیدن را در بچه افزایش دهد. از سویی دیگر، یک شیشۀ بافت‌دار و پهن می‌تواند شباهت بیشتری با سینۀ مادر داشته باشد و حس شیر خوردن از سینه را در کودک بالا ببرد. این‌گونه شیشه‌ها اغلب میزان کمی شیر از خود بیرون می‌دهند و به‌همین دلیل دیگر نیازی نیست که نگران باشید و مقدار شیر خروجی از آن‌را کنترل کنید.

 ضد کولیک و نفخ: این سرشیشه‌ ها میزان ورود هوا و جریان شیر را کنترل می ‌کنند و اجازه نمی ‌دهند شیرخوار حین مکیدن، هوای زیادی ببلعد،در نتیجه کودک، گاز کم‌تری را فرو می برد و کمتر دچار مشکل گاز معده و نفخ می‌شود. زمانی که کودک برای تغذیه از سرشیشه‌هایی که ضد نفخ نیستند استفاده می‌کند، بعد از چند بار مکیدن مجبور است کمی سر شیشه را شل کند تا هوا از سوراخ‌های سرشیشه وارد شیشه شود و فشار منفی که در اثر خارج شدن شیر در آن ایجاد شده را جبران کند و در این فاصله خودش هم مقداری هوا بلع می‌کند. سرشیشه‌های ضد نفخ طوری طراحی شده‌اند که در لبه آنها سوراخ‌هایی وجود دارد که هوا می‌تواند از آنها عبور کرده و بدون اینکه کودک مجبور باشد سرشیشه را رها کند، فشار منفی داخل شیشه را جبران کند. نتیجه این می‌شود که کودک می‌تواند به طور مداوم به مکیدن خود ادامه دهد و هوا وارد معده‌اش نشود. 

                                                    

 

.4.سر شیشه با سایز های متفاوت در بازار موجود است

برای خرید شیشه باید به سایز آن توجه کنید تا مناسب با سن کودکتان باشد زیرا این سایز بندی بر اساس سن کودک و تغییر حالت دهان و لثه و قدرت مکیدن او طبقه ‌بندی می‌ شوند..سرشیشه ‌های 0 تا 3 ماهگی مناسب نوزادان است که اندازه کوچکی دارند و تنها دارای یک سوراخ است. هر چه سن شیرخوار بالاتر می‌ رود تعداد سوراخ ‌های سرشیشه و اندازه آن هم بزرگ ‌تر می ‌شود تا شیر بیشتری وارد دهان کودک شود.

اندازه و سایز شیشه هم مثل سر شیشه متفاوت است :

* شیشه‌ های کوچک بین 90 تا 120 میلی ‌لیتر گنجایش دارند و مخصوص شیردادن به نوزادان یا دادن آب ‌میوه به کودک است.

* شیشه ‌های متوسط 260 میلی ‌لیتر گنجایش دارند و مناسب برای شیرخواران 6 تا 9 ماه هستند.

اگر بناست نوزاد شما شیر را در شیشه بخورد، پس باید بدانید که یک یا 2 شیشه کفایت نمی‌کند. شما باید دست کم 4 تا 5 عدد شیشه داشته باشید و چه بسا بیشتر از این تعداد سر شیشه. اطلاعات دقیقی وجود ندارد که بتوان با استناد به آن‌ها مدعی شد کدام نوع از انواع شیشه از دیگری بهتر است، اما معمولاً شیشه‌ای که حین شستشو کاملاً تمیز شود و اثری از آثار شیر در آن باقی نماند، جنس مرغوب‌تری دارد.


شیشه شیر را برای کودکان امن کنید!
اگر پنج توصیه ایمنی را درباره شیشه شیری که قرار است برای نوزادتان تهیه کنید جدی بگیرید، می‌توانید با فراغ بال از سلامت تغذیه کودک، به او شیر بدهید.

نکته اول:
حتی‌الامکان از خریدن شیشه‌های پلاستیکی پرهیز کنید و جنس شیشه را در اولویت خرید خود قرار بدهید. فراموش نکنید اگر کودک شما نوپاست، هرگز اجازه ندهید حین خوردن شیر با شیشه، راه برود؛ چون ممکن است زمین بخورد و شیشه در دستان او بشکند.

نکته دوم:

اگر از شیشه پلاستیکی استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که هرگز برای گرم کردن شیر، شیشه پلاستیکی را داخل مایکروفر نگذارید، چون امواج مایکروفر خطرات شیشه پلاستیکی را بیشتر می‌کند.

 

نکته سوم:
اگر از شیشه شیر پلاستیکی استفاده می‌کنید، هرگز از مواد شوینده قوی برای شستشوی آن استفاده نکنید، چون این شوینده‌ها سبب شکسته شدن بیسفنول می‌شود و در نتیجه بهتر جذب بدن بچه خواهد شد.

نکته چهارم:
حین خرید شیشه شیر به ویژه از نوع پلاستیکی‌اش دقت کنید تا برچسب بدون BPA روی شیشه باشد. این محصولات، به واقع فاقد بیسفنول هستند و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را خریداری کنید.

نکته پنجم:
شیشه شیر پلاستیکی نوزاد خود را گرم و داغ نکنید. چون در صورت گرم کردن، بیسفنول که استروژنی مصنوعی است از شیشه جدا شده و جذب شیر نوزاد می‌شود. توصیه کلی این است که شیشه هرگز تا دمای 80 درجه گرم نشود یا محتویات داخل شیشه داغ نباشد، چرا که در غیر این صورت، این ماده از شیشه جدا شده و در شیر بچه حل می‌شود. این ماده می‌تواند سبب حالات زنانگی در پسرها، بلوغ زودرس در دخترها، سرطان سینه و پروستات شود و حتی ممکن است بعضی از انواع دیابت را هم منجر شود.

لایه محافظ از شکستن شیشه شیر

کارخانه‌هايي جدیدا بطری‌های شیشه‌ای خاصی را تولید کرده‌اند که لایه‌ای سیلیکونی روی شیشه آن را پوشش داده است. این لایه محافظ از شکستن شیشه شیر شیشه‌ای جلوگیری می‌کند. سیلیکون هم شیشه را عایق گرمایی می‌کند؛ بنابراین دست کودک هنگام تماس با شیشه شیر ‌نمی‌سوزد. از طرف دیگر، جنس آن به گونه‌ای است که کودک احساس خوبی از لمس آن و گرفتن آن در دست خواهد داشت.

                                                 

 

 

 

 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران