نکات مهم برای انتخاب تختی مناسب برای نوزادتان

تعداد بازدید : 17912
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۲/۵
0.00
یکی از مهمترین وسایلی که در سیسمونی برای نوزاد خریداری میشود سرویس خواب کودک است. از آنجا که حفظ سلامت، آرامش و داشتن خوابی آرام جزو مهم‌ترین مسائل برای کودک است، باید به کیفیت سرویس خواب نوزاد بیش از هرچیز دیگری توجه شود تا مشکلی برای او پیش نیاید.برای انتخاب تخت و کمد کودکتان باید به مسایل مختلفی از جمله کاربردی بودن آن و امنیت آن برای نوزاد دقت کنید. استانداردهای سرویس خواب نوزاد، كودك و نوجوان بسیار مهم هستند زیرا تخت خواب قرار نیست یک جسم لوکس و تزیینی باشد.امروزه در بازار تنوع زیادی وجود دارد و اجناس داخلی یا خارجی با کیفیت و شکل وقیمت مختلف به مشتریان عرضه میشود.در این مقاله سعی شده تا نکاتی کاربردی و لازم برای داشتن انتخابی مناسب آورده شود تا باعث شود که از خریدتان راضی باشید و بهترین انتخاب را با توجه به بودجه و سلیقه و شرایطتان داشته باشید.

نکات  مهم برای انتخاب تختی مناسب برای نوزادتان

یکی از مهمترین وسایلی که در سیسمونی برای نوزاد خریداری میشود سرویس خواب کودک است. از آنجا که حفظ سلامت، آرامش و داشتن خوابی آرام جزو مهم‌ترین مسائل برای کودک است، باید به کیفیت سرویس خواب نوزاد بیش از هرچیز دیگری توجه شود تا مشکلی برای او پیش نیاید.برای انتخاب تخت و کمد کودکتان باید به مسایل مختلفی از جمله کاربردی بودن آن و امنیت آن برای نوزاد دقت کنید. استانداردهای سرویس خواب نوزاد، كودك و نوجوان بسیار مهم هستند زیرا تخت خواب قرار نیست یک جسم لوکس و تزیینی باشد.امروزه در بازار تنوع زیادی وجود دارد و اجناس داخلی یا خارجی با کیفیت و شکل وقیمت مختلف به مشتریان عرضه میشود.در این مقاله سعی شده تا نکاتی کاربردی و لازم برای داشتن انتخابی مناسب آورده شود تا باعث شود که از خریدتان راضی باشید و بهترین انتخاب را با توجه به بودجه و سلیقه  و شرایطتان داشته باشید.

                                                          

جنس تخت‌ خواب نوزاد:

تخت چوبی، بهترین انتخاب برای سرویس خواب نوزاد است.بعد از آن، MDF یا نئوپان بهترین گزینه‌ها برای كودك می‌باشند. تخت‌های فرفورژه به هیچ وجه برای كودكان مناسب نیستند زیرا این تختها دارای لبه های تیز هستند که میتواند برای کودکتان خطرناک باشد.  

ابعاد استاندارد سرویس خواب نوزاد

ابعاد استانداردی برای انتخاب تخت نوزاد وجود ندارد. مهم‌ترین معیار برای انتخاب تخت، طول قد و میزان وزن نوزاد شماست. البته امروزه تخت‌های چندمنظوره‌ای تولید می‌شوند كه از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده‌اند. این تخت‌ها ابتدا برای نوزاد و سپس برای سنین بالاتر قابل استفاده خواهند بود. تخت‌خواب‌های نوزاد-نوجوان لبه‌های بلندی دارند که برای جلوگیری از سقوط نوزاد به روی زمین تعبیه شده اند. می‌توانید این لبه‌ها را كم‌كم و با بالا رفتن سن كودك ‌بردارید تا تخت نوزاد به تخت نوجوان تبدیل شود. همچنین ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن كودك شما قابل‌تنظیم خواهد بود. 

با توجه به فضایی که برای کودک در نظر گرفته اید باید سایز تخت و کمد را انتخاب کنید.بهتر است تختی برای كودكان‌تان انتخاب كنید كه زیر آن فضایی خالی  داشته باشد تا بتوان مرتب زیر آن را نظافت کرد و از تجمع حشرات جلوگیری نمود.  همچنین فضای زیر تخت‌هایی كه به صورت كشویی هستند، بسیار به منظم‌تر بودن اتاق كودك یا نوجوان شما كمك می‌كند. كشوهای زیر تخت، محل مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافی هستند و در فضاهای کوچک بسیار مفید و کاربردی هستند.

ارتفاع مناسب تخت نوزاد

ابعاد تخت نوزاد بر اساس وزن، قد و ابعاد بدن كودك متغیر است. تخت‌خواب یك نوزاد و شیرخوار باید لبه‌های بلندی داشته باشد. البته اگر كودك شما شیرخوار نیست، ارتفاع 30،20 سانتی‌متری تخت از سطح زمین نیز مناسب به‌نظر می‌رسد. برای سن‌ین بالا‌تر كه قد كودك بلند‌تر می‌شود، فاصله 40،30 سانتی‌متر استاندارد خواهد بود. اگر قد كودكی بلند‌تر و یا كوتاه‌تر از میانگین سنی‌ باشد، این ارتفاع تغییر خواهد کرد. بهتر است فاصله تخت از سطح زمین نه خیلی زیاد و نه خیلی كم باشد.

رنگ سرویس خواب نوزاد

این مورد کاملا سلیقه‌ایست و هر پدر ومادری می‌توانند بسته به سلیقه خود رنگ اتاق خواب و سرویس خواب نوزاد خود را انتخاب کنند.یکی از رنگهای مناسب برای برای تخت نوزاد و سرویس خواب نوزاد، طیف رنگ كرم تا استخوانی است. این رنگ ضمن روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای اتاق، در صورت كثیف شدن، لك‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

تخت‌خواب نوزاد می‌تواند به رنگ دیوارهای اتاق و یا رنگی متضاد آن باشد. مهم‌تر از رنگ بدنه تخت، رنگی است كه برای تشك تخت انتخاب می‌كنید. همچنین برای انتخاب تختخواب‌های دو طبقه، مدلی را انتخاب كنید كه طبقه دوم، لبه مناسبی داشته باشد و ایمنی فرزند شما تضمین شود. فراموش نکنید که طبقه دوم تخت‌های دو طبقه نباید خیلی به سقف نزدیك باشند.
 

 زاویه استاندارد نشستن روی تخت

ارتفاع تخت نباید آنقدر زیاد باشد که پا به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه باشد که کودک زانوهایش را خم کنید. کف پای کودک زمانی که روی تخت می نشیند باید به سطح زمین برسد. زاویه زانو و ران باید 90 درجه باشد. همین طور زاویه لگن و کمر هم باید 90 درجه باشد. این فرم بهترین حالت است؛ به این دلیل که ارتفاع تخت متناسب با قد کودک در حالتی استاندارد قرار می گیرد. البته برای بچه های پر جنب و جوش و کودکانی که در خواب تحرک بالایی دارند، ترجیحا تختی با ارتفاع کوتاه انتخاب کنید.

 

ایمنی تخت نوزاد

بیش‌تر نوزادان علاقه‌ای به خوابیدن در تخت خود نشان نمی‌دهند. معمولا پس از مدتی تخت نوزاد تبدیل به صندوق یا محلی برای جمع‌آوری اسباب‌بازی می‌شود.

تخت نوزاد، به ویژه اگر استانداردهای ایمنی در آن رعایت نشده باشد، باعث صدمات جدی می‌شود. بهتر است در انتخاب آن نهایت دقت به کار رود.

رنگی که برای رنگ‌آمیزی آن به کار می‌رود باید فاقد سرب باشد. اگر نوزاد عادت به جویدن نرده‌ها دارد، بایستی آن‌ها را با وسیله‌ای غیر سمی پوشاند.

حفاظ و نرده‌های دو طرف تخت باید با چفت مناسب طوری محکم شود که نوزاد نتواند آن‌ها را باز کند. فاصله بین نرده‌های تخت نباید بیش‌تر از ۶ سانتی‌متر باشد، تا سر نوزاد در آن گیر نکند.

قفل‌ها و چفت‌های حفاظ‌ها، باید دارای لبه‌های گرد شده و غیر بُرنده باشند. در چارچوب تخت نباید سوراخ یا شکافی وجود داشته باشد که انگشت نوزاد در آن گیر کند.

تخت نوزاد را باید در جای امن اتاق قرار داد. بایستی از گذاشتن تخت در جلو پنجره و نزدیک پرده، یا هر چیزی که کودک بتواند به آن آویزان شده و از تخت بالا رود، خودداری کرد.

 

حفاظ تخت و اسباب‌بازی‌ها

تخت نوزاد باید به حفاظ و ضربه‌گیر مجهز شود و این ضربه‌گیر به وسیله تسمه‌ای خوب بسته شده باشد. تسمه‌های اضافی را باید کوتاه کرد تا نوزاد آن‌ها را به دهان نگیرد. حفاظ‌ها نباید طوری باشند که نوزاد از آنها به عنوان نردبان استفاده کند و از تخت بالا رود. بند اسباب‌بازی‌ها، پستانک و لباس بچه نباید از ۲۰ سانتی‌متر بلندتر باشد.

 

تشک نوزاد

ابعاد تشک باید طوری باشد که به خوبی در تخت جا بگیرد.

لبه‌های تشک نباید بیش از ۴ سانتی‌متر از چارچوب تخت فاصله داشته باشد. فاصله بیش از ۲ انگشت بین تشک و کنار تخت ممکن است باعث گیر کردن پا و دست نوزاد در آن شود.

نکته دیگر در ایمنی تخت نوزاد، استحکام تخته‌های زیر تشک یا چارچوب فنری آن است.

آویزهای این چارچوب و قلاب‌های آن را باید مرتب وارسی کرد و از استحکام آن‌ها مطمئن شد.

به جنس پوشش تشک و هم چنین موادی که با آن تشک پرشده نیز  باید توجه کرد. جنس رویه و پوشش تشک می‌تواند تعیین‌کننده میزان راحتی و احساس لطافت تشک باشد و هم‌چنین الیاف و موادی که با آن‌ها تشک پرشده است نیز در میزان راحتی خواب تأثیر زیادی دارد. بهترین و البته گران‌ترین نوع تشک تشکی است که دارای پوشش‌های فیبردار باشد و هم‌چنین بهترین تشک‌هایی که انتخاب آن‌ها توصیه می‌شود انواعی است که با فوم، پنبه یا پشم با کیفیت و تراکم بالا پر شده باشد.

تشک مورد نظر بهتر است دست اول و در بسته‌بندی کارخانه‌ای باشد و از خرید تشک دست دوم و تعمیر شده خودداری شود.

 

 

 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران