بیماری های آلت مردان(بخش دوم:بیماری های مقاربتی )

تعداد بازدید : 3636
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0.00
برخی از مشکلات آلت تناسلی در مقاله قبلی توضیح داده شد.در این مقاله به بیماری های آلت تناسلی که از راه تماس جنسی یا با رشدعواملی مانند باکتریها و قارچ ها ایجاد میشود،اشاره خواهد شد.

بیماری های آلت مردان

برخی از مشکلات آلت تناسلی در مقاله قبلی توضیح داده شد.در این مقاله به بیماری های آلت تناسلی که از راه تماس جنسی یا با رشدعواملی مانند باکتریها و قارچ ها ایجاد میشود،اشاره خواهد شد.

                                                      .

عفونت های منتقله از راه جنسی: عفونت های مقاربتی مختلفی می توانند بر روی آلت تناسلی مردانه تاثیر بگذارند از جمله زگیل تناسلی، سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و تبخال تناسلی.

برخی از علائم مشترک این بیماری ها عبارتند از ادرار دردناک، ترشحات از آلت تناسلی مردانه، زخم و یا تاول روی آلت تناسلی و یا در نواحی تناسلی مثل کشاله ران .

سوزاک: این بیماری از طریق یک باکتری به نام  گنوریا  که در حین رابطه جنسی آلت را آلوده می‌کند ،به شخص منتقل میشود.در اغلب موارد،  سوزاک در مردان موجب درد یا ترشحات آلت می‌شوند.

کلامیدیا: عامل این بیماری هم یک باکتری است که می‌تواند آلت را از طریق رابطه جنسی آلوده کند. حدود 40 درصد از موارد کلامیدیا در مردان هیچ نشانه‌ای ندارد.

سیفلیس: سیفلیس یکی از بیماری‌های مقاربتی است که باکتری ترپونما پالیدوم عامل آن است. عفونت اولیه معمولاً زخم بدون درد مدور و ساده‌ای را روی آلت یا کیسه بیضه ایجاد می‌کند، اما عفونت به مرور زمان به دیگر بخش‌های بدن سرایت می‌یابد و به بسیاری از اندام‌ها آسیب می‌زند. نشانه اولیه سیفلیس معمولاً زخم بدون درد (شانکر) بر روی آلت است.

تبخال: ویروس HSV-1 و HSV-2  عامل ایجاد تبخال هستند.این ویروس ها، موجب ایجاد تاول‌ها و زخم‌های کوچکی بر روی آلت می شوند که این تبخال ها در طول زمان و در شرایطی مثل کاهش سیستم ایمنی و ... مجدداً عود می‌کنند.

زگیل‌ تناسلی : ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند موجب زگیل‌هایی بر روی آلت شود. این ضایعات به شکل برآمدگی‌ها یا زائده‌های گل کلم شکل قهوه‌ای یا سفید مایل به صورتی یا همرنگ پوست با سطح مرطوب هستند که معمولاً روی سر آلت و گاهی روی بدنه، کیسه بیضه، اطراف مقعد و داخل دهان و گلو ایجاد می‌شوند. این ضایعات بسیار مسری هستند و در حین تماس جنسی به شریک جنسی منتقل می‌شوند.

 

مشکلات پوستی آلت تناسلی

قارچ ها یکی دیگر از عواملی هستند که میتوانند آلت را درگیر مشکلاتی کنند که نیاز به درمان داشته باشند و یا به شریک جنسی انتقال پیدا کنند.عفونت های قارچی می توانند مانند لکه های قرمز رنگ و یا تکه های سفید رنگ بر روی آلت تناسلی رشد کنند. بیماری پیرونی که در مقاله قبلی به آن اشاره شد نیز یک بیماری مزمن است که می تواند منجر به بروز زخم های غیر طبیعی داخل آلت تناسلی شده و ممکن است در نعوظ اختلال ایجاد کند.

ممکن است حساسیت‌های پوستی، لکه‌ها یا برآمدگی‌های مختلفی روی آلت ایجاد ‌شود که اگر چه بعضی از آن‌ها نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جنسی  هستند، اما بسیاری از آن‌ها بدون خطرند و به راحتی درمان میشوند مانند:

پسوریازیس: پسوریازیس آلت به صورت لکه‌های قرمز ضخیم با لبه‌های تیز و مشخص مشاهده می‌شود. این ناراحتی پوستی می‌تواند ارثی باشد و به ندرت جدی است.
پاپول (کورک یا جوش) : جوش های مرواریدی شکل آلت که به صورت  لکه‌های کوچکی با قطر یک تا سه میلی متر هستند و اغلب دور کلاهک یا حشفه آلت به چشم می‌خورند .این ضایعات عفونی نیستند و نیاز به درمان نیز ندارند.
دانه‌های فوردایس: دانه‌های کوچک بنفش یا قرمز رنگی به قطر 1 تا 5 میلی‌متر هستند که روی حشفه آلت و بدنه کیسه بیضه ایجاد می‌شوند. این عارضه پوستی بدون درد و خارش است، به صورت تک دانه یا گروه‌هایی با بیش از صد دانه دیده می‌شود.
عفونت تخمیری مردانه: حساسیت پوستی توام با خارش و سوزش قرمز رنگی در نوک آلت است که با مصرف پماد ضدقارچ درمان می‌شود.

راه های تشخیص بیماری و آزمایشات آلت

سواپ پیشابراه: پزشک با یک سوآپ از الت شما و ترشحاتش نمونه برداری کرده و آن را، برای کشت به آزمایشگاه میفرستد.سواب پیشابراهی می‌تواند برای تشخیص اورتریت و عفونت‌های دیگر بکار رود.
تجزیه ادرار: آزمایش ترکیبات شیمیایی موجود در ادرار به همراه کشت  ادرار می‌تواند عفونت، خونریزی یا مشکلات کلیه را مشخص کند.
آزمایش تورم شبانه آلت (تست نعوظ):برای کسانیکه مشکل نعوظ دارند یکی از راه های شناسایی علت میتواند استفاده از یک ابزار کشسان در هنگام شب  باشد که دور آلت قرار می‌گیرد و می تواند میزان سفت شدن شبانه آلت را مشخص کند.
کشت ادرار: کشت ادرار در آزمایشگاه می‌تواند به تشخیص عفونت مجرای ادرار که بر آلت اثر می‌گذارند، کمک کند.
واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR): یک آزمایش بر روی توالی رشته های dna  است که می‌تواند سوزاک، کلامیدیا یا ارگانیسم‌های دیگری که موجب بیماری شده اند را تشخیص دهد.

راه های درمان

آنتی‌بیوتیک‌ها: سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس و دیگر عفونت‌های باکتریایی آلت با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان هستند.

داروهای ضدویروس: این داروها که باید به صورت روزمره مصرف شوند برای سرکوب تبخال  بکار می‌روند و می‌توانند از بروز تبخال بر روی آلت نیز جلوگیری کنند.

داروهای ضد قارچ

استفاده از لیزر

چه چیزهایی بر سلامت آلت تناسلی مردانه تاثیر می گذارند؟

عوامل مختلفی می توانند بر روی سلامت آلت تناسلی مردانه تاثیر بگذارند که برخی از آنها قابل اصلاح بوده و میتوان با رعایت نکاتی از بروز بیماری جلوگیری کرد و باعث ارتقای سلامت آلت و عملکرد آن شد. چند نمونه از این عوامل عبارتند از:

رابطه جنسی محافظت نشده: رابطه جنسی محافظت نشده از مهمترین و ابتدایی ترین عوامل ابتلا به بیماری های مقاربتی است که به راحتی و با استفاده از کاندوم میتوان جلوی ابتلا به تعداد زیادی از بیماری ها را گرفت یا درصد ابتلا را تا حد زیادی کم کرد.
بیماری های  قلبی و دیابت: این بیماری ها می توانند بر روی جریان خون تاثیر گذاشته و یا با ایجاد رسوب در عروق یا نازک شدن عروق ناحیه تناسلی ، باعث اختلال در نعوظ شوند.
داروها و روش های درمانی: برخی از دارو ها و روش های درمانی می توانند سلامت آلت تناسلی را به خطر بیاندازند. به عنوان مثال عمل جراحی پروستات به منظور درمان سرطان پروستات ممکن است باعث بی اختیاری ادراری و اختلال در نعوظ شود.
سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به اختلال نعوظ را دو برابر می کند.
سطح هورمون ها: عدم تعادل هورمونی مانند کمبود تستوسترون و یا ترشح بیش از حد هورمون پرولاکتین ممکن است باعث اختلال نعوظ شود.
مشکلات روانی: افسردگی می تواند تاثیر منفی روی میل جنسی و عملکرد شما داشته باشد.یادآوری خاطرات آزاردهنده مانند تجاوز جنسی در گذشته نیز میتواند مانع عملکرد صحیح و در نهایت اختلال عملکرد جنسی یا ناتوانی جنسی شودهمچنین اگر شما به مشکلات نعوظ دچار هستید، ممکن است نگرانی از بروز مجدد این اختلال باعث ایجاد استرس و افسردگی در شما شود که این اتفاق می تواند قضیه را پیچیده کرده و درمان را سخت تر کند.
 مشکل در سیستم عصبی: سکته مغزی، آسیب های پشت و نخاع، بیماری ام اس میتوانند منجر به اختلال نعوظ شوند.
سن: با افزایش سن سطح تستوسترون نیز کاهش می یابد. این قضیه می تواند منجر به کاهش میل جنسی، افزایش مدت زمان لازم برای تحریک شدن و نعوظ، انزال ضعیف و افزایش مدت زمان لازم برای نعوظ مجدد شود.
سوراخ کردن و استفاده از زیور آلات می تواند منجر به عفونت های پوستی شود.
رابطه جنسی خشن و پر تحرک: حتما تا به حال راجب به شکستگی الت شنیده اید.این اسیب زمانی رخ میده که در حین نعوظ ، آلت تناسلی به شدت و ناگهانی خم شود.این یک آسیب،یک مشکل نادر به حساب می آید اما ممکن است در رابطه های جنسی خشن و پر تحرک اتفاق بیافتد.
تروما یا ضربه :در تصادفات یا هنگام فعالیت های ورزشی  با اتفاقاتی مانند برخورد توپ یا لگد به ناحیه تناسلی ممکن است ایجاد شود که موجب اسیب به بافت آلت و در نهایت اختلال در عملکرد آن خواهد شد.

                                           

 

برای حفظ سلامت آلت تناسلی چه باید کرد؟

در برقراری رابطه جنسی نکات بهداشتی و عرفی جامعه را رعایت کنید. از کاندوم استفاده کنید و فراموش نکنید که بهترین رابطه جنسی، رابطه ایست که در آن تنها شما با یک شریک جنسی رابطه داشته باشید که وی نیز تنها یک شریک جنسی داشته باشد و هر دو قبل از برقراری رابطه جنسی آزمایش های لازم را دیده باشید و نسبت به سلامت خود مطمئن باشید.
واکسن بزنید. اگر سن شما ۲۶ سال و یا کمتر است برای پیشگیری از زگیل تناسلی می توانید واکسن مخصوص مقابله با ویروس پاپیلومای انسانی با نام گارداسیل را دریافت کنید.
فعالیت بدنی و ورزش منظم تا حد زیادی می تواند با بهبود سلامت عمومی و خونرسانی به اعضا و هم چنین با سرزنده نگه داشتن و کمک به حفظ شرایط روحی و روانی در وضعیت مطلوب، خطر ابتلا به اختلالات نعوظ را کاهش دهد.
بهداشت را رعایت کنید. در صورتیکه ختنه نشده اید، به طور منظم زیر پوست ختنه گاه خود را با آب و صابون بشویید.
عوارض جانبی برخی از داروها می توانند بر روی آلت تناسلی و توانایی جنسی شما تاثیر بگذارند لذا در مورد داروهایی که مصرف می کنید و عوارض جانبی آنها با پزشکتان مشورت کنید.
به سلامت روانی خود اهمیت بدهید. برای درمان افسردگی و یا سایر بیماری های روانی خود به پزشک مراجعه کنید.
سیگار و الکل را از زندگی خود حذف کنید.
داشتن رابطه جنسی منظم می تواند به شما در پیشگیری از اختلال در نعوظ کمک کند.
به یاد داشته باشید که برخی از مشکلات آلت تناسلی قابل پیشگیری هستند لذا به طور منظم آلت تناسلی خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی سریعا به پزشک مراجعه کنید. این کار به شما کمک می کند که چنانچه به بیماری و یا مشکل خاصی مبتلا شده باشید، سریعتر تشخیص داده شود و در نتیجه درمان موثر تر باشد.
بعد از مشاهده هر گونه تغییر و یا مشکلی در آلت تناسلی خود به پزشک مراجعه کنید. اجازه ندهید که خجالت کشیدن باعث شود که شما در آینده احساس پشیمانی کنید.

 

 

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران