پلاک بارداری چیست؟

تعداد بازدید : 7996
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۴/۱
0.00
یکی از مشکلات شایع بارداری خارش پوست است .این خارش میتواند درجات مختلفی داشته باشد و همین طور محدود به یک قسمت بدن باشد یا تمام بدن را درگیر کند که هر کدام علت خاص به خود را دارند. در کل باید بدانید که در طی بارداری،به علت تغییرات هورمونی، خشکی پوست،افزایش جریان خون و ... پوست شما تا حدودی دچار خارش میشود که امری کاملا طبیعی است.هم چنین کشش پوست در بعضی نقاط مثل شکم و سینه ها میتواند در این نقاط ایجاد خارش و استریا (استرچ مارک)کند.در این شرایط ،جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و با چند راه کار ساده مثل چرب کردن پوست و اجتناب از دوش اب داغ میتوان شرایط را بهتر کرد.اما اگر این خارش همراه با ضایعات پوستی باشد و یا در کل بدن پخش شود باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.گاهی ضایعاتی مانند اگزما یا مشکلاتی از قبیل کلستاز کبدی ،آلرژی ،پلاک بارداری و ... موجب این خارش و ضایعات می شوند که لازم است ،تحت نظر پزشک برای کاهش عوارض از دارو استفاده کنید.در این مقاله،اطلاعاتی راجع به ضایعات قرمز رنگ و خارش داری که به پلاک بارداری یا ضایعات پلی مورفیک بارداری معروف است آورده شده.

پلاک بارداری چیست؟

یکی از مشکلات شایع بارداری خارش پوست است .این خارش میتواند درجات مختلفی داشته باشد و همین طور محدود به یک قسمت بدن باشد یا تمام بدن را درگیر کند که هر کدام علت خاص به خود را دارند.در کل باید بدانید که در طی بارداری،به علت تغییرات هورمونی، خشکی پوست،افزایش جریان خون و ... پوست شما تا حدودی دچار خارش میشود که امری کاملا طبیعی است.هم چنین کشش پوست در بعضی نقاط مثل شکم و سینه ها میتواند در این نقاط ایجاد خارش و استریا (استرچ مارک)کند.در این شرایط ،جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و با چند راه کار ساده مثل چرب کردن پوست و اجتناب از دوش اب داغ میتوان شرایط را بهتر کرد.اما اگر این خارش همراه با ضایعات پوستی باشد و یا در کل بدن پخش شود باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.گاهی ضایعاتی مانند اگزما یا مشکلاتی از قبیل کلستاز کبدی ،آلرژی ،پلاک بارداری و ... موجب این خارش و ضایعات می شوند که لازم است ،تحت نظر پزشک برای کاهش عوارض از دارو استفاده کنید.در این مقاله،اطلاعاتی راجع به ضایعات قرمز رنگ و خارش داری که به پلاک بارداری یا ضایعات پلی مورفیک بارداری معروف است آورده شده.

بثورات خارش‌دار بر روی شکم

گاهی ضایعاتی شبیه به جوش های قرمز و کوچک با نواحی ملتهب روی شکم ممکن است ایجاد شود که اغلب با خارش همراه هستند و موجب نگرانی مادر میشوند.خصوصا چون اغلب از روی شکم شروع شده و تمرکز این ضایعات روی شکم است ،مادران استرس این را دارند که آسیبی به جنین یا جفت وارد شود.اما باید بدانید که این ضایعات برای جفت و جنینتان مشکل ساز نیست و پس از زایمان خود به خود از بین خواهند رفت.

علایم  و زمان ایجاد

پلاک بارداری اغلب در هفته های آخر بارداری بروز میکند.همان طور که گفته شد و از نامشان پیداست به صورت پلاک های کهیر مانند و راشهای قرمز و کوچکی هستند که اطرافشان ملتهب به نظر میرسد و اغلب با خارش همراه هستند.این بثورات معمولا از نواحی تحتانی شکم شروع شده و روی کل شکم پخش میشوند و به سمت ران ها و گاهی باسن و حتی اندامها هم گسترش می یابند.شایع ترین محل برای شروع پیدایش آنها ،اطراف استریا ها و نقاط بیشتر کشیده شده از پوست شکم است.اما کف دست و پا و مخاط های بدن را درگیر نمیکند.

شیوع پلاک بارداری

جزو بیماری های نسبتا شایع در بارداری است.حدودا یک زن از هر 200 زن باردار با این مشکل روبرو خواهند شد ولی در بارداری های دوقلو یا چند قلو احتمال پدید آمدن این مشکل بیشتر خواهد شد و به 10 درصد میرسد.هم چنین ،شیوع آن در بارداری های اول بیشتر از بارداری های بعدی می باشد.در اغلب موارد شیوع این مشکل در بارداری بعدی دیده نخواهد شد.

پلاک بارداری، علت ابجاد و راه درمان

علت پلاک بارداری

 علت اصلی به وجود آمدن این مشکل هنوز کاملا مشخص نیست اما حدس  زده میشود که تهاجم سلول های جنینی به پوست مادر باعث بروز این مشکل شود.

درمان پلاک بارداری

از آنجا که این مشکل بعد از زایمان به طور خود به خود از بین میرود و احتمال شیوع هم ندارد،درمان محافظه کارانه را براییش پیش میگیرند.بسته به شدت علائم،درمان های مختلفی برای کم کردن عوارض خصوصا خارش بدن پیشنهاد میشود.اغلب از پمادهای کورتون دار و یا کرم های مرطوب کننده استفاده میشود.در مواردی که  خارش شدید باشد یا نواحی درگیر ،گسترده باشند، درمانهای خوراکی مثل آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیزتجویز خواهد شد.

برای کاهش خارش ،میتوان از حمام نشاسته هم کمک گرفت.

علایم  قبل از زایمان یا ظرف چند روز بعد از زایمان ناپدید می شوند اما ممکن است در حدود 20درصد موارد ،علایم ۲-۴ هفته بعد از زایمان باقی  بمانند .




 

 

برچسب ها :

پلاک-بارداری

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران