بند ناف

تعداد بازدید : 4283
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0.00
یکی از سوالات رایج پدران و مادران این است که چه وقت بند ناف نوزادشان می افتد و یا قبل و بعد از افتادن آن چه اقداماتی لازم است.با خواندن این مقاله میتوانید جواب سوالات مربوط با این موضوع که ذهنتان را درگیر کرده است را بیابید.

بند ناف

یکی از سوالات رایج پدران و مادران این است که چه وقت بند ناف نوزادشان می افتد و یا قبل و بعد از افتادن آن چه اقداماتی لازم است.با خواندن این مقاله میتوانید جواب سوالات مربوط با این موضوع که ذهنتان را درگیر کرده است را بیابید.

بند ناف چیست و کار اصلی آن چیست؟

بند ناف پل ارتباطی جنین با جفت است و همانطور که میدانید جفت مسئول اکسیژن و غذا رسانی به جنین است.پس میتوان گفت غذا و اکسیژن از طریق طنابی که بین  ناف جنین و جفت  قرار دارد، به جنین میرسد.بعد از تولد همانطور که در عکس زیر میبینید، با بریدن بندناف جنین از جفت جدا میشود وبا گیره ای پلاستیکی مسیر رگهای موجود در بند ناف بسته میشود تا جلوی خونریزی از بند ناف گرفته شود.. اما چند سانت باقی مانده از این بند که به ناف نوزاد وصل است چه میشود؟ این چند سانت همان بندنافی است که والدین نگران افتادنش هستند اما باید بدانید در اکثر مواقع بدون هیچ دخالتی و طی دو هفته این بند خشک شده و خودبه خود و بدون هیچ درد یا خونریزی از بدن نوزاد جدا میشود یا به اصطلاح میافتد.

 

                                               .

حداکثر چه تایمی برای افتادن بند ناف طبیعی است؟

بند ناف معمولا طی 10 تا 21 روز بعد از تولد خشک شده و می افتد و جای آن بصورت زخم باقی می ماند که آن هم ظرف چند روز آینده خوب می شود.اگر طی این تایم بند ناف نوزادتان نیفتاد،نباید نگران شوید چون ممکن است این پروسه بیشتر هم طول بکشد اما بهتراست برای اطمینان بعد از این مدت با پزشک نوزادتان مشورت کنید.در ضمن طی این مدت، باید مراقب باشید تا اگر علایم خطر را دیدید به پزشک مراجعه کنید.در غیر این صورت مراقبت معمول از بندناف و انتظارتنها کاری است که باید انجام بدهید.

مراقبت از بند ناف

مهمترین هدف از رعایت نکات مراقبتی از بند ناف جلوگیری از عفونت آن است.نکته اول که باید همیشه مد نظر قرار دهید ،ایجاد شرایطی است که بند ناف همیشه تمیز و خشک نگه داشته شود.مثلا یکی از نکاتی که بسیار مهم است و باید توجه خاصی به آن شود ،پوشک نوزاد است که حتما باید زیر ناف باشد تا هم ناف در معرض هوا باشد و هم از تماس احتمالی بند ناف باادرار جلوگیری شود.همچنین در نوزادان پسر باید اطمینان حاصل کرد که سر آلت درون پوشک قرار بگیرد تا از ریختن ادرار روی بندناف جلوگیری شود.اگر بند ناف با ادرار تماس پیدا کرد با چند تکه پنبه که در اب جوشیده شده خیس کرده اید بندناف را تمییز کنید و هرگز از پنبه خشک برای این کار استفاده نکنید زیرا تکه های پنبه میتواند به محل بچسبد و ایجاد مشکل کند..

بهتر است تا زمان افتادن بند ناف از پوشاندن لباس های زیر دکمه خودداری کنید و از لباسهای نخی و گشاد برای نوزاد استفاده کنید.

به یاد داشته باشی محیط مرطوب باهث میشود تا بند ناف دیرتر بیفتد پس بهتر است گاهی بندناف را در جریان هوا قرادهید صوصا اگرنوزاد در محیط مرطوب قرار دارد.

تا قبل از افتادن بند ناف نوزاد را کاملا درون آب (مثل وان یا لگن آب) قرار ندهید و با لیفی نرم، بدن او را تمیز کنید..

عجله نداشته باشید و با دستکاری و کشیدن بندناف سعی بر جدا کردن بند ناف نداشته باشید حتی اگر بند ناف کاملا شل شده باشد.        

                                               

 

علائم عفونت بند ناف چیست؟

- تب یا بد حالی نوزاد

- ورم یا قرمزی ناف یا اطراف آن

- وجود چرک در محل ناف و یا خروج ترشحات چرکی

- استشمام بوی بد از بند ناف

خونریزی زیاد از بندناف البته گاهی هنگام افتادن ممکن است خونریزی جزیی اتفاق بیفتد که جای نگرانی ندارد.

 

ایا بند ناف نیاز به شستشو با الکل دارد ؟

در سال ها ی قبل ،به والدین توصیه میشد که در خانه از پنبه یا گاز استریل آغشته به الکل، یک یا دو بار در روزبرای ضدعفونی کردن بند ناف استفاده کنند اما امروزه این اعتقاد بر این است که استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن بند ناف لازم نیست، چرا که ممکن است روند افتادن آن را به تعویق بیاندازد و بسیاری از متخصصین کودک معتقدند که بهتر است بند ناف را رها کرد تا خودش خشک شود و بیفتد..

 

چه نوزادانی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ناف هستند؟
 نوزادانی که در منزل یا شرایط غیر بهداشتی متولد شدهاند.
 نوزادان با وزن کمتر از 2500
 نوزادان متولد شده با پارگی طول کشیده کیسه آب

گرانولوم نافی چیست؟

گاهی بعد از افتادن بند ناف، توده گوشتی کوچکی باقی می ماند که ممکن است خودش از بین برود و یا نیاز به درمان داشته باشد. این توده ها که "گرانولوم نافی" نامیده می شوند که مشکلی جدی نبوده و در داخل آنها عصب وجود ندارد، بنابراین در صورتی که نیاز به درمان داشته باشند، درمان آنها دردناک نخواهد بود.گاهی این توده ها همراه با عفونت هستند که نیاز به دارو یا شستشو با مواد ضدعفونی کننده دارند و یا گاهی نیاز به برداشتن با جراحی وجود دارد..

 

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران