پیشگیری از بارداری به وسیله آی یو دی

تعداد بازدید : 12767
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
1.50
خانمهایی که سابقه ابتلا به عفونت یا التهاب لگن فوقانی (نه واژن) را ندارند می توانند از آی . یو. دی. برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایند...

پیشگیری از بارداری به  وسیله آی یو دی (همه چیز درباره آی یو دی)

انواع آی یو دی (IUD): در حال حاضر 2 نوع آی یو دی وجود دارد:

 

 

 ۱) آی یو دی های مسی:
آی یو دی های مسی را می توان تا ده سال هم در مهبل باقی گذاشت و از مزایای آن استفاده نمود. این نوع آی یو دی های امروزه یکی از موثرترین وسایل جلوگیری از بارداری می باشند، بطوریکه از هر ۱۰۰ خانمی که از این وسیله استفاده می نماید فقط یک نفر دچار حاملگی ناخواسته می شود.

  ۲) آی یو دی های حاوی هورمون پروژسترون
 آی یو دی های حاوی پروژسترون که به ”پروژستاسرت ” (Progestasert) نیز معروف می باشند را باید هر سال عوض نمود. وجود هورمون پروژسترون در این نوع از آی یو. دی. ها باعث کاهش خونریزی و انقباضهای رحمی می گردد که در هنگام استفاده از آی . یو. دی. معمولا ایجاد میشود.

 

 نحوه عملکرد آی یو دی

 مکانیزم دقیق عمل آی یو دی ها هنوز بطور کامل مشخص نشده است. آی یو دی باعث یک واکنش التهابی در دیواره رحم می شود که این التهاب با انتقال اسپرم و تخمک ها جلوگیری می نماید . وجود مس در آی یو دی باعث تشدید این پاسخ التهابی می گردد .

تحقیقات نشان داده است که این واکنش التهابی بطور مشخصی باعث کاهش میزان لقاح شده و شانس بقای جنین را در صورت بروز لقاح کاهش می دهد. بعلاوه خود فلز مس برای اسپرمها سمی می باشد. و بسیاری از اسپرمها از بین خواهند رفت. اسپرمهای کمی هم که زنده می مانند و خود را به تخمک می رسانند احتمال خیلی کمی دارد که توانایی بارور کردن تخمک را داشته باشند .

مزایای استفاده از آی یو دی

  •  * مشکلی در هنگام مقاربت ایجاد نمی کند
  •  * نیازی به مراقبتهای روزانه ندارد
  •  * بلافاصله بعد از نصب موثر می باشد
  •  * اثرآن طولانی مدت است

 

 افرادی که می توانند از آی یو دی استفاده کنند

 
 خانمهایی که  سابقه ابتلا به عفونت یا التهاب لگن فوقانی (نه واژن) را ندارند می توانند از آی . یو. دی. برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایند. خانمهایی که تا کنون هیچگونه حاملگی نداشته اند بخاطرعوارض خونریزی و انقباضهای رحمی که ممکن است بر اثر آی یو دی ایجاد شود به میزان بیشتری از سایر خانمها ممکن است خواهان عدم استفاده از آی یو دی شوند .

 توصیه می شود که خانمهایی که دارای مشکلات زیر هستند از آی یو دی استفاده نکنند:

  •  * انقباضهای شدید رحمی د رهنگام قاعدگی
  •  * خونریزیهای شدید در هنگام قاعدگی
  •  * کم خونی و سایرخونریزیها
  •  * وجود ناهنجاری هایی در رحم ، لوله فالوپ و تخمدان ها
  •  * تست پاپ اسمیر غیر طبیعی
  •  * سابقه حاملگی خارج رحمی
  •  * وجود بعضی از اختلالات دریچه قلب
  •  * وجود حساسیت یا آلرژی به مس ( در مورد آی . یو. دی. های مسی)
  •  * سابقه ابتلا به بیماریهای عفونی مقاربتی
  •  * وجود بیماری هایی مثل مرض قند (دیابت) ، سرطان خون ( لوسمی) و ایدز که می توانند باعث افزایش احتمال بروز عفونت شوند.

 
 عوارض جانبی شایع آی  یو دی ها
 گاهی اوقات بعضی از خانمها یی که از آی یو دی استفاده می کنند ممکن است در طی قاعدگی های خود دچار انقباضهای شدید رحمی، افزایش خونریزی و کمر درد و یا پشت درد شوند. مصرف قرصهای ایبوپروفن درهنگام شروع قاعدگی می تواند به کاهش این مشکلات کمک نماید . حدود ۱۰ تا ۱۵ در صد خانمها بخاطر بروز این گونه درد ها و خونریزیها در طی سال اولی که از آی . یو. دی. استفاده کرده اند اقدام به بیرون آوردن آن می کنند . در طی سال های بعدی این میزان کاهش یافته و به ۳ درصد می رسد. خانمهایی که قبلا بچه هایی به دنیا آورده اند در هنگام مصرف آی یو دی (IUD) کمتر دچار خونریزی و درد می شوند و بنابراین احتمال کمتری دارد که به این دلایل اقدام به بیرون آوردن آی یو دی نمایند .
 

 خطرات استفاده از آی یو دی ها (IUD)

 این خطرات عبارتند از :
 ۱) عفونت یا التهاب لگن- یک عفونت جدی رحم ، لوله فالوپ و تخمدان ها می باشد که می تواند باعث نازایی عقیم شدن و دردهای مزمن شود . خطرایجاد بیماری التهاب لگن در طی ۲۰ روز اول نصب آی . یو. دی. بسیار زیاد می باشد. در طی این مدت از هر ۱۰۰۰ خانمی که آی . یو. دی. گذاشته است ۱۰ نفر به التهاب لگن دچار می شود اما از روز ۲۱ به بعد این میزان کاهش یافته و از هر ۱۰۰۰ خانم ، فقط یک نفر بر اثر نصب آی . یو. دی. دچار التهاب لگن میگردد . علایم و نشانه های التهاب لگن عبارتند از: درد های شکمی ، درد در هنگام مقاربت ، خونریزی یا ترشح از مهبل و تب. در هنگام مواجه شدن با چنین علائمی ، سریعا با
 پزشک خود تماس بگیرید.
 ۲) سوراخ شدن رحم – در موارد نادری ممکن است ایجاد شود . درچنین مواقعی آی . یو. دی. با سوراخ کردن رحم وارد شکم می گردد و ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی و بیرون آوردن آی . یو. دی. باشد .
 ۳) بیرون افتادن آی یو دی – در طی سال اول نصب آی یو دی حدود ۲ تا ۱۰ در صد می باشد که اکثر آنها نیز در طی ماه اول اتفاق می افتد. در خانمهایی که سابقه به دنیا آوردن بچه هایی را دارند فقط ۲ تا ۳ در صد احتمال وقوع چنین حالتی وجود دارد .
 بعداز سال اول ، بیرون افتادن آی . یو. دی. از رحم به خارج آن به میزان زیادی کاهش می یابد و به حدود یک تا سه در صد می رسد . اگر بیرون افتادن آی . یو. دی. بدون اینکه خانم متوجه آن شود اتفاق بیفتد ، ممکن است حاملگی روی دهد .
 ۴) وقوع حاملگی – اگر باوجود آی . یو. دی. در داخل رحم ، حاملگی رخ دهد باید سریعا اقدام به بیرون آوردن آی یو دی نمود. ادامه حاملگی همراه با آی یو دی خطر سقط خود بخودی را دو برابر و خط زایمان زود رس را چهار برابر می نماید.
 خانمهایی که با وجود آی . یو. دی. حامله می شوند احتمال بیشتری دارد که به حاملگی خارج رحمی دچار شوند (حدود ۵ در صد) . عدم ایجاد قاعدگی در طی یک ماه ، خونریزی های نامنظم و بروز علائم حاملگی ( مثل تهوع و استفراغ ، حساس شدن پستانها ، دفع مکرر ادرارو خستگی) را باید به
 پزشک گزارش نمود . حاملگی خارج رحمی در صورتی که به موقع درمان نگردد می تواند باعث مرگ شود.
 

 نحوه گذاشتن آی یو دی

پیشگیری از بارداری با استفاده از آی یو دی 

در این عکس آی یو دی به شکل T دیده میشود

 قبل از اینکه پزشک یا ماما بخواهد اقدام به گذاشتن آی یو دی نماید . یک بررسی و معاینه کلی (چک آپ) انجام شود. این معاینات شامل معاینه لگن و پستانها ، تست پاپ اسمیر و آزمایش حاملگی می باشد .در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشت ، می توان اقدام به نصب آی . یو. دی. نمود.
 آی یو دی را معمولا در روزهای آخر عادت ماهانه نصب می کنند زیرا در آن هنگام ، دهانه رحم کمی باز بوده و احتمال وجود حاملگی بسیا راندک می باشد. با این حال ، می توان آی یو دی را در هر زمانی نصب نمود . کل زمان نصب آی یو دی حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول میکشد. اکثر خانمها در هنگام نصب و نیز بعد از قرار دادن آی یو دی احساس انقباض هایی می کنند . مصرف قرصهای ایبو پروفن می تواند به کم کردن این انقباضهای دردناک کمک نماید. بهتر است این قرصها یکی دو ساعت قبل از نصب آی یو دی خورده شوند تا اثر بهتری داشته باشند . قبل از نصب آی یو دی پزشک یا ماما با استفاده از یک وسیله مخصوص ، اندازه و عمق رحم را اندازه گیری می کند. سپس به آرامی آی یو دی را در رحم قرار میدهند. ممکن است در هنگام نصب آی یو دی انقباضهای دردناکی ایجاد شود و بعد از نصب نیز مقداری خونریزی ایجاد گردد .
 بعد از نصب آی یو دی به مدت پنج روز از انجام مقاربت خودداری نمایید و نیز در طی این مدت از قرار دادن هر گونه چیزی در داخل مهبل خود (مثل تامپون) پرهیز نمایید . این کار باعث می گردد که احتمال وقوع عفونت کاهش یابد . انقباضهای خفیفی ممکن است در طی چند روز پس از نصب آی . یو. دی. ایجاد شود که میتوان با مصرف داروهای مسکن ساده مثل ایبوپروفن ، آسپرین ویا استامینوفن آنها را تسکین داد . در صورتی که درد خیلی شدید بوده و با مصرف این مسکن ها تسکین پیدا نکرد ، با
 پزشک خود تماس بگیرید.
 

 پیگیریهای بعدی آی یو دی

 

 با قرار دادن انگشت تمیز خودتان در داخل مهبل ، می توانید وجود نخی که به انتهای آی یو دی متصل است را احساس نمایید . شما باید بعد از هر عادت ماهانه ، این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که آی یودی هنوز در محل خود قرار دارد وبه بیرون نیفتاده است. در صورتی که وجود نخ را احساس نکردید ، باید به  پزشک یا ماما ی خود مراجعه نمایید.

بطور کلی بعد از سه ماه که از نصب آی یو دی گذشت باید برای کنترل آی یو دی به  پزشک یا  ماما مراجعه نمود . سپس سالی یک بار باید این کار را انجام داد و تست پاپ اسمیر هم باید بطور سالانه صورت پذیرد.
 علائم و نشانه های خطر در خانمهایی که از آی  یو دی استفاده می کنند
 
 در صورت مشاهده علائم زیر ، سریعا با پزشک تماس بگیرید:

  •  * انقباضهای درد ناک شدید و خونریزی های زیاد
  •  * درد شکم
  •  * تب
  •  * ترشحات غیر طبیعی از مهبل و یا سوزش دستگاه تناسلی
  •  * خونریزیهای نامنظم
  •  * عنم ایجاد عادت ماهانه
  •  * علایم وقوع حاملگی (مثل تهوع ، استفراغ ، حساس شدن پستانها ، تکرر ادرار ، خستگی)

 نحوه برداشتن و بیرون آوردن آی یو دی

 آی یو دی را می توان در هر زمانی از رحم خارج نمود. بیرون آوردن آی یو دی خیلی راحت تر از نصب آن می باشد. آی یو دی های مسی را می توان بعد از ۱۰ سال و آی یو دی های پروژستاسرتی را بعد از یکسال بیرون آورد .
 
 تذکرمهم:
 هیچگاه خودتان به تنهایی اقدام به بیرون آوردن آی یو دی ننمایید .
 

 معایب استفاده از آی یو دی

 معایب آی یو دی ها عبارتند از :

  •  * ازانتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند
  •  * نصب وبرداشتن آن نیاز به پزشک یا ماما دارد
  •  * ممکن است آی ی ودی  خودبخود به بیرون رحم بیفتد
  •  * می تواند باعث مشکلاتی در طی عادت ماهانه شود
منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران