اینفیکسیمب-Infliximab

تعداد بازدید : 844
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
اینفیکسیمب-Infliximab
هشدار! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک می باشد و ماما سایت هيچگونه مسئوليتی در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 
نام علمی دارو
[اینفیکسیمب-Infliximab]
گروه دارویی
[داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها]
 

 

موارد مصرف اینفیکسیمب (Infliximab)

آرتریت روماتوئید، اسپوندلیت انکیلوزان، بیماری کرون (در صورتی که به دیگر داروها جواب نداده باشد) از طریق انفوزیون داخل وریدی در زمان بیش از 2 ساعت مصرف می شود.


مکانیسم اثر اینفیکسیمب (Infliximab)

فاکتور نکروز کننده تومورها به وسیله مونوسیتها و ماکروفاژها و T-cell تولید می گردد و یک سیتوکین مهم در مسیر پاتوژنز التهاب و نفوذ سلولهای التهابی به ناحیه درگیر می باشد.


موارد منع مصرف اینفیکسیمب (Infliximab)

در بیمارانی که سابقه حساسیت به دارو یا دیگر پروتئین های Murine دارند، در افراد با نارسائی قلب متوسط و شدید ممنوع است و با احتیاط زیاد می توان در نارسائی قلب خفیف استفاده شود.
آنتی بادی های منوکلونال ساخته شده از پروتئین های انسان و موش- تا 6 ماه پس از قطع آن از باروری و شیردهی اجتناب شود.


عوارض جانبی اینفیکسیمب (Infliximab)

ممکن است واکنشهای حاد در طول 1 تا 2 ساعت پس از تجویز خصوصاً در دوزهای اولیه یا ثانویه بروز کند. علائم آن تب، لرز، خارش، کهیر، تنگی نفس، درد قفسه صدری و افزایش یا کاهش فشار خون است. واکنشهای خفیف با کاهش دوز انفوزیون تزریقی و یا قطع موقت دارو ممکن است برطرف شود. اگر واکنشها شدید است درمان با این دارو باید متوقف شود. واکنشهای تأخیری 3 تا 12 روز پس از انفوزیون اتفاق می افتد که شامل میالژی، آرترالژی، تب و ثبورات پوستی است.
دیگر عوارض شایع شامل تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، خستگی و درد کمر است. ایجاد آنتی بادی بر ضد آن ممکن است بوجود آید و باعث افزایش واکنشهای حساسیتی بعدی شود. آنتی بادی آنتی نوکلئارو آنتی بادی ضد DNA نیز ممکن است در مصرف داروهای مهارکننده TNF ایجاد شود. واکنشهای سندرم شبه لوپوس بندرت اتفاق می افتد که بایستی درمان را متوقف کرد.
عفونت در بیمارانی که با Infliximab و نیز با دیگر داروهایTNFI  تحت درمان هستند شایع است ودر بیشتر موارد دستگاه تنفس فوقانی و دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهد. مصرف TNFIبندرت با عفونتهای فرصت طلب همراه می شود و سپس با دوباره فعال شدن سل، خصوصاً در بیمارانی که وضعیتهای مساعد کننده عفونت در بدن دارند عفونت ایجاد خواهد شد که گاهی منجر به فوت خواهد شد. TNFI  نباید در بیمارانی که عفونتهای شدید مثل سل فعال و عفونتهای فرصت طلب دارند استفاده شود و بایستی با بوجود آمدن این شرایط دارو قطع شود.


تداخل دارویی اینفیکسیمب (Infliximab)

واکسنهای زنده نبایستی همراه با Infliximab استفاده شود. اگر همراه داروهایی شبیه به Anakinra استفاده استفاده شود ممکن است خطرات عوارض جانبی را افزایش دهد.


مصرف  اینفیکسیمب (Infliximab) در بارداری

از نظر مصرف براساس طبقه بندی  FDA در دوران بارداری Remicade در گروه B قرار می گیرد که با توجه به اطلاعات موجود، در دوران بارداری مجاز می باشد.  در عین حال بدلیل احتمال افزایش عفونت جنین به کسانی که از این دارو استفاده میکنند توصیه شده تا 6 ماه بعد از آخرین مصرف دارو ار یارداری جلوگیری کنند.


 مصرف اینفیکسیمب (Infliximab) در دوران شیردهی

در دوران شیردهی به علت احتمال ترشح Remicade در شیر مادر، لازم است با پزشک معالج مشورت شود.


مقدار مصرف اینفیکسیمب (Infliximab)

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.


هشدارها در مورد اینفیکسیمب (Infliximab)

در بیمارانی که سابقه عفونتهای راجعه و بیماری زمینه ای دارند که مستعدکننده عفونت است باید با احتیاط مصرف شود. قبل از شروع درمان بایستی بیمار از لحاظ سل فعال یا تأخیری بررسی شود.
6 ماه پس از شروع مصرف دارو بیمار بایستی از لحاظ عفونتها بررسی شود.
در مواردی پس از یک مدت طولانی درمان و قطع آن و شروع مجدد باید بیمار از از لحاظ واکنشهای تأخیری بررسی دقیق شود. این دارو می تواند بندرت علائم بالینی و رادیولوژیکی بیماریهای مولتی پل اسکلروزیس و نوریت بینائی را بدتر کند.


نکات قابل توصیه در مورد اینفیکسیمب (Infliximab)

---------------


اَشکال دارویی اینفیکسیمب (Infliximab)

پودر قابل تزریق.


نام تجاری دارو

REMICADE


میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران