تعداد بازدید : 34234
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۴/۲
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
کاربران آنلاین : 0
دکترمصلائی
۱۳۹۴/۴/۲ ۱۳:۳۳:۳۵
آخرین حضور: ۱۳۹۴/۸/۴ ۱۷:۵۱:۳۵

همه چیز درباره ی تستهای غربالگری سلامت جنین (آزمایشگاه پارسه)

(ویرایش)

با سلام و احترام حضور سرکار خانم خیابانی و کلیه کاربران محترم

جهت پاسخگویی به سئوالات شما کاربران گرامی در خصوص تستهای غربالگری سلامت جنین و نیز آمنیوسنتز در خدمت شما هستم.

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پارسه
۱۳۹۴/۴/۲ ۲۲:۴۶:۳۱
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۹/۶ ۱۰:۵۹:۳۸
(ویرایش)

با عرض سلام ، خدمت مدیریت محترم آزمایشگاه  پاتوبیولوژی و ژنتیک پارسه   جناب آقای دکتر مصلایی .

از طرف خودم و کاربران ، پیشاپیش جهت وقتی که در اختیار دوستان میگذارید تشکر میکنم. کاربران عزیز هر گونه سوالی راجع به تست های غربالگری داشتید ، اینجا مطرح کنید . 

آدرس آزمایشگاه : 

تهران -  بزرگراه آیت الله جناح - بالاتر از بلوار شهید گلاب - نرسیده به فلکه دوم صادقیه - نبش کوچه علیزاده - ساختمان پزشکان پارسه 

شماره تلفن : 

44287632-5

 

مشاوره مامایی با ماماهای مرکز نسل سپید. با تلفن ثابت . بدون کد
9099070533 کل ایران
۱۳۹۴/۴/۳ ۰۰:۲۶:۵۸
آخرین حضور: ۱۳۹۵/۶/۶ ۲۰:۵۶:۲۸
(ویرایش)

ممنون از آقای دکتر و خانم خیابانی عزیز.

واقعا باید آفرین گفت به امثال شما عزیزان که با صبوری پاسخگوی سوال کاربران هستید.

من به شخصه از شما متشکرم و همیشه دعاگو هستم.

 

فرشته کوچولوی من زمینی شد. خدایا شکرت
۱۳۹۴/۴/۹ ۲۰:۳۴:۵۲
آخرین حضور: ۱۳۹۵/۱/۱۶ ۱۹:۰۸:۵۳
(ویرایش)

باسلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر

چند تا سوال داشتم

اول اینکه آیا انجام این آزمایشات اجباریه؟؟یعنی هر سه مرحله باید انجام بشه؟

یه توضیح مختصر میدین که تو هر مرحله چه بیماری هایی پایش میشه؟

بهترین زمان ها برای انجام آزمایش ها کی هست؟؟

اگرهم امکان داره درباره هزینه آزمایشات اطلاعاتی بدین!چون من شنیدم هزینه ایت آمایش ها خیلی بالاست

ممنون

 

۱۳۹۴/۴/۱۲ ۱۴:۳۳:۴۴
آخرین حضور: ۱۳۹۴/۸/۴ ۱۷:۵۱:۳۵
(ویرایش)

با سلام

انجام آزمایشات غربالگری به لحاظ قانونی در ایران هنوز اجباری نیست ولی در کشورهای پیشرفته اجباری شده البته در ایران هم توسط وزارت بهداشت پروتوکولی در حال تدوین هست که به مرور اجباری می شود ولی به هر حال انجام دادن آن خیلی هم به نسبت منافعی که دارد در مقایسه با سایر هزینه های بارداری و زایمان گران نیست. بخصوص اگر آنرا با هزینه های مالی و روانی داشتن یک فرزند مبتلا به ناهنجاری های کروموزومی مقایسه کنیم.

در غربالگری سه ماهه اول که می بایست بین هفته های 11 تا حداکثر انتهای هفته 13 انجام شود و بهترین زمان آن هفته های 12 تا 13 بارداری است نیاز است که یک سونوگرافی NT انجام شود در سونوگرافی NT چین پس گردن جنین به همراه قد نشسته جنین که به آن CRL  می گویند اندازه گیری می شود هزینه این کار حدود 100 هزار تومان می باشد و ضروریست در مراکز سونوگرافی انجام شود که دستگاه با رزلوشن بالا دارند و متخصص سونوگرافیست از این نظر دوره لازم را دیده باشد.

سپس در همین هفته ها به آزمایشگاه مراجعه شده و تست دابل مارکر انجام می شود در این تست با گرفتن چند سی سی از خون مادر دو هورمون free Beta hcG و PAPP-A  انازه گیری شده و در کنار اطلاعات سونوی NT و سایر اطلاعاتی که در پرسشنامه آزمایشگاه از شما اخذ می شود احتمال ابتلا جنین به چند ناهنجاری کروموزومی یعنی سندروم داون (مونگولیسم)  یا تریزومی کروموزوم 21 و تریزومی کروموزوم 18 و تریزومی کروموزوم 13 با نرم افزارهای خاص محاسبه می شوند.

چنانچه احتمال از یک حدی بالاتر باشد ضروریست جهت تایید ، آمنیوسنتز صورت پذیرد یعنی در هفته 14 یا 18 از مایع آمنیون اطراف جنین نمونه برداری شده و جهت کشت کروموزومی یا کاریوتایپ بررسی بعمل می آید و چنانچه خدای ناکرده جنین واقعا مشکل کروموزومی داشته باشد توسط پزشکی قانونی مجوز سقط درمانی ارائه می شود.

و اگر تست دابل مارکر احتمال ابتلای جنین را بسیار پایین تشخیص دهد لازم است که در هفته های 15 تا 18 بارداری و ترجیحا هفته های 15 تا 16 مجددا به آزمایشگاه مراجعه شده و این بار تست چهارگانه یا کواد مارکر بر روی نمونه خون مادر انجام می شود در این تست چهار هورمون Beta hCGو AFP و uE3  و Inhibin A بررسی شده و مجددا آنالیز آماری با همان نرم اقزار خاص صورت می پذیرد و مجددا احتمال ابتلا جنین به همان ناهنجاریهای کروموزومی و نیز یک گروه بیماری دیگر به نام نقص لوله عصبی محاسبه می شوند.

ذکر این نکته لازم است که بهتر است تست چهار گانه در همان مرکز آزمایشگاهی که تست سه ماهه اول را انجام داده اید انجام گردد زیرا در این صورت بهنگام محاسبه ریسک در سه ماهه دوم علاوه بر نتایج آزمایش سه ماهه دوم از نتایج آزمایش سه ماهه اول نیز استفاده شده و به این ترتیب ریسک ترکیبی یا سکوئنشیال و یا همان اینتگریتد برای شما گزارش می ود که از صحت و دقت بیشتری به نسبت تستهای دابل مارکر و کواد مارکر برخوردار است.

به هر حال این بار نیز مشابه حالت سه ماهه اول چنانچه ریسک بالا باشد باید آمنیوسنتز انجام گیرد.

و اگر ریسک پایین باشد بهتر است در هفته 18 یا 19 بارداری در یک مرکز سونوگرافی معتبر سونوی تشریحی یا اصطلاحا آنومالی اسکن انجام پذیرد و اگر انشالله اینجا هم همه چیز خوب بود بارداری با خیال راحت ادامه می یابد.

لازم است بدانید که انجام این مراحل برای همه خانمهای باردار در هر سنی و با هر سابقه فامیلی توصیه می شود زیرا طبق آمار میزان شیوع انواع ناهنجاریهای کروموزومی در کشور ما 6 مورد به ازیای هر 1000 مورد زایمان زنده می باشد یعنی با توجه به آمار زایمان در سال 93 چنانچه این تستها صورت نپذیرد در هر سال ما باید شاهد 9000 مورد تولد نوزادان مبتلا به انواع ناهنجاریهای کروموزومی باشیم که خوشبختانه الان آمار بسیار کمتر از این می باشد و علت آن نیز انجام به موقع همین تستهای غربالگری می باشد.

هزینه تست های غربالگری سه ماهه اول یعنی دابل مارکر که تحت پوشش بیمه نیز نمی باشد حدود 148 هزار تومان و تست کواد مارکر نیز حدود 251 هزار تومان می باشد که باز هم تحت پوشش بیمه نمی باشد.

البته برخی سازمانها و نیز بیمه بانک ها و نیز بیمه نیروهای مسلح این تستها را پوشش می دهند ولی بیمه های تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان خیر.

امیدوارم پاسخ خود را گرفته باشید.

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پارسه
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ ۱۳:۰۷:۴۰
آخرین حضور: ۱۳۹۶/۵/۲۱ ۱۵:۱۵:۳۲
(ویرایش)

با سلام و تشکر از جنابعالی.ازمایش غربالگری سه ماه اولم در سنو هیچ مشکلی ندارم و جنین کاملا سالم از لحاظ ntو nbهم رویت شده ولی در جواب ازمایش احتمال سندرم 1به 160زده شده.رفتم برای امینوسنتز گفتن باید15هفته تموم بشه بعد برم.و الان باید 2هفته بعد برم الان خیلی استرس دارم و این دو هفته برام 2سال میگذره...سوال اولم اینکه آیا در این ازمایش احتمال خطای ازمایشگاه چقدره؟؟؟؟و ایا امینوسنتز مشکلی برام ایجاد نمیکنه و دردش چقدره چون خیلی استرس دارم.و اینکه نه خانواده من و نه همسرم سابقه سندرم یا معلولین نداریم و فولیک اسید قبل از بارداری مرتب مصرف کردم و سنم28ساله و اصلا سابقه سیگار و ... و اینکه تو محیط های دارای پرتو نبودم .پس چرا اینقدر باید پرخطر باشه؟لطفا راهنماییم کنید ممنون.اجرتون با خدا

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران