تعداد بازدید : 883
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۶
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۴/۸
کاربران آنلاین : 0
kdiana
۱۳۹۶/۲/۶ ۱۴:۳۷:۰۸
آخرین حضور: ۱۳۹۶/۲/۶ ۱۵:۰۱:۰۱

بلیچینگ (سفید کردن دندان)

(ویرایش)

 

 [تصویر: bleaching1.jpg] 

  • سفید کردن دندان (بلیچینگ) چیست؟

بلیچینگ (Bleaching) یا سفید کردن، دندانها را روشن میکند و به برداشت رنگدانه ها و تغییر رنگهای دندان کمک میکند.و به نحو قابل ملاحظه ای ظاهر دندانها را بهبود می بخشد.
در چه مواردی استفاده می شود؟
لایه خارجی دندان مینا نام دارد. رنگ طبیعی دندان توسط بازتاب و انکسار نور از مینا و در ترکیب با رنگ عاج زیرین خود ایجاد میشود. ژنهای شما روی ضخامت و میزان صافی مینا اثر میگذارد. مینای نازکتر باعث بیشتر دیده شدن رنگ زرد عاج زیرین خود می شود. همینطور داشتن مینای صافتر یا خشن تر روی بازپخش نور ودر نتیجه رنگ دندان اثر می گذارد.
علت های شایع که باعث زرد شدن یا جذب رنگدانه دندانها میشود:
– مصرف تنباکو
– مصرف زیاد از حد نوشیدنی های رنگین مثل چای – قهوه و نوشابه
– عدم رعایت بهداشت
– افزایش سن هم به دلیل نازک شدن مینا و عاج باعث تیره تر شدن دندان می شود.
-گاهی رنگدانه ها به داخل دندان نفوذ می کنند، مثل مواردی که دندانهای در حال رشد در معرض مقدار زیادی فلوراید قرار بگیرند. همینطور مصرف تتراسایکلین در زنان باردار و کودکان زیر ۸ سال باعث تیره شدن دندانها می شود.
بلیچینگ عمدتاً روی رنگدانه های خارجی دندان اثر میگذارد.
چگونگی آماده سازی دندانها:
حداقل ۱-۲ روز قبل از بلیچینگ دندانها باید در صورت نیاز جرمگیری و برساژ شوند.
هر گونه پوسیدگی باید قبل از سفید کردن ترمیم شود.
اگر لثه تان تحلیل رفته باشد ریشه عریان به صورت زرد رنگ نمایان می شود ومحصولات سفید کننده آنها را سفیدتر نمی کنند.
در صورت پوسیدگی یا تحلیل لثه، بلیچینگ ممکن است باعث حساسیت دندان شود. سفید کردن روی روکش های سرامیکی یا پرسلنی و یا روی ونیرها اثری ندارد.انواع روشهای سفید کردن دندان:محصولات سفید کننده حاوی درصدهای متفاوتی از هیروژن پراکساید هستند. سفید کردن به دو صورت داخل مطب و داخل خانه انجام می شود. در نوع داخل مطب از ژلهای سفید کننده قویتر که با نور یا لیزر فعال می شوند استفاده می شود که باعث تسریع در فرایند سفید شدن می شود. روش داخل مطب حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد.
باید بدانید که بر اساس نوع رنگدانه پاسخ به درمان متفاوت است رنگهای زرد و نارنجی بهترین نتیجه را میگیرند و رنگهای سبز و خاکستری به سختی سفید می شوند. معمولا بلیچینگ فقط از دندان ۵ یک سمت تا دندان ۵ سمت دیگر انجام می گیرد.
فرایند درمان:
در نوع داخل مطب که توسط سفید کردن دندان انجام می شود، در ابتدا با نوعی ژل خاص لثه ها پوشانده می شود تا به آنها آسیبی وارد نشود و بعد ژل سفید کننده روی دندانها زده میشود و با نور آبی یا لیزر به مدت ۱۵ دقیقه فعال میشود. این کار دو دفعه دیگر انجام می شود. در صورتیکه دندان به رنگ مورد نظر تغییر نکنند ممکن است از شما خواسته شود تا برای چند روز یا هفته دیگر بلیچینگ را در خانه ادامه دهید. [تصویر: bleaching.jpg] 
در روش داخل خانه پس از قالب گیری از فک بالا و پایین شما تری های شفافی که با دندانهایتان کاملا فیت است ساخته میشود. در مکان هر دندان روی تری یک قطره ژل سفید کننده بریزید و روی دندانهایتان قرار دهید و اضافات مایع را از روی لثه هایتان پاک کنید. در صورت حساس شدن دندانها یک بار از ماده بلیچینگ و بعد یکبار ماده ضد حساسیت که در اختیارتان گذاشته می شود استفاده کنید. این کار را دو بار در روز و هر بار به مدت نیم ساعت انجام دهید. درمان معمولا ۱ یا ۲ هفته
طول می کشد. 
[تصویر: bleaching-at-home.jpg]
محصولاتی که به صورت تجاری در داروخانه ها به فروش می رسد انواع ضعیف تری هستند و ممکن است نیاز به مصرف طولانی تری داشته باشند. از آنجائیکه تری های پیش ساخته آنها کاملا با دندانهای شما فیت نیست ممکن است به بافتهای دهانتان آسیب بزند و چون احتمال قورت دادن آن بالا است ممکن است باعث سوزش گلوی شما بشود.
انواع خمیر دندانهای سفید کننده هم موجود است که حاوی مواد ساینده هستند که می توانند رنگدانه ها یا حتی مینای شما را هم بردارند.ملاحظات بعد از درمان:
در صورت حساس شدن یا سفید شدن لثه ها به دنانپزشک خود مراجعه کنید.
در صورت سوزش لب یا لثه روی آن پماد ویتامین E بزنید.
سفید کردن دندانها یک روش دائمی و همیشگی نیست و رنگدانه ها بر میگردند.
اگر سیگاری هستید یا مواد حاوی رنگدانه ها مثل قهوه یا چای را زیاد مصرف می کنید ممکن است حتی کمتر از یکماه شاهد برگشت رنگ دندان باشید.
اگر از مصرف مواد حاوی رنگدانه اجتناب کنید ممکن است برای ۶ تا ۱۲ ماه نیازی به سفید کردن دندانهای خود نداشته باشید.[تصویر: bleaching2.jpg]

خطرات سفید کردن دندان:سفید کردن به ندرت باعث عوارض جدی خواهد شد، اگرچه ممکن است در بعضی افراد دندانها برای مدت کمی حساس شوند که با ژلها یا خمیر دندانهای ضد حساسیت برطرف خواهد شد. یا ممکن است لثه دچار کمی جراحت شود که در این حالت شستشو با آب نمک کمک کننده است. اگر شدت سوختگی بیشتر بود می توان روی ناحیه قطره روغنی ویتامین E مالید.
زنان حامله نباید در دوران بارداری خود از این محصولات استفاده کنند چون عوارض آن روی لثه ناشناخته است.

مهربانی گوهر نایاب درون
۱۳۹۸/۳/۷ ۰۹:۲۸:۱۸
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۳/۲۸ ۱۴:۳۵:۰۵
(ویرایش)

مطب فوق العاده مفیدی در زمینه بلیچینگ دندان

از خدمات سفید کردن دندان و بلیچینگ کلینیک دندانپزشکی مهراد نیز باخبر شوید

۱۳۹۹/۳/۱۰ ۱۱:۴۴:۲۸
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۱۲/۲ ۱۳:۰۲:۱۹
(ویرایش)

من بروساژ - بلیچینگ دندون هامو زیر نظر دکتر آیت اللهی انجام دادم فوق العاده از نتیجه راضی هستم کارشون بسیار عالیه 

زندگی زیباست
۱۳۹۹/۴/۸ ۱۱:۴۲:۴۷
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۴/۸ ۱۱:۴۳:۲۴
(ویرایش)

برای اطلاع از انواع برندهای بلیچینگ و ویژگی ها و عوارض آن بر روی کلمه بلیچینگ کلیک کنید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران