تعداد بازدید : 3613
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۵/۸
کاربران آنلاین : 0
parisa6780
۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ۱۶:۴۴:۱۵
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱

طرز تهیه شیرینی‌های عید نوروز

(ویرایش)

سلام خدمت همه کدبانوهای عزیز. خیلی دوست دارم مثل سابق، انجمن های مخصوص خانوما رونق داشته باشه. مخصوصا حالا که عیده و بازار همه چی گرمه. من تازه با اینجا آشنا شدم و دوست داشتم برای اولین تاپیک، بحث شیرینی های عید نوروز رو باز کنم. ایشالا که هم به اندازه کافی شلوغ باشه تا همه ببینند و هم اینکه هنوز به اندازه کافی برای اومدن عید شوق و ذوق داشته باشید که شما هم مشارکت کنید و دستور شیرینی هایی که می پزید رو بگذارید.

همیشه این موقع های سال خونه تکونی تموم شده و من عاشق اینم که این موقع ها شیرینی عیدمو درست کنم. هر سال معمولا 2 یا 3 نوع شیرینی (بعضی موقعا تازه هر کدومشون رو تو 2 یا 3 طعم) درست میکنم. دستورایی که بعد از کلی سعی و خطا بهش رسیدم و نتیجه ش عالی میشه رو اینجا میذارم. البته چند ماه پیش با یه جایی همکاری میکردم که دستور پختامو منتشر میکردند. دیگه من هم کپی همون ها رو براتون میذارم. امیدوارم خوشتون بیاد و مهم تر از اون خودتون هم مشارکت کنید و دستورایی که پختید رو بذارید.

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ۱۶:۵۲:۰۷
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

شیرینی لوز

خب اولین دستوری که میذارم دستور شیرینی لوزه. برای من طعم و عطر و بوی لوز یعنی عطر و بوی عیدای بچگی. اون موقعا چون ما به خاطر تبریزی بودن بابام زیاد اون طرفا میرفتیم، عیدا هر جا که مهمون میشدیم جلومون لوز میذاشتن. حتی بارها شده بود بریم جایی و وسط عید لوزشون تموم شده باشه و در حال پخت لوز خونگی بودند. خلاصه که من از بچگی با لوز بزرگ شدم! اینجا میخوام طرز تهیه سه نوع لوز رو بذارم که ایشالا دوست داشته باشید.

 

مواد اولیه لوز پسته:
1/8 1 پیمانه پسته خرد و ریز شده
2/3 پیمانه پودر پسته
1 قاشق چایخوری آبلیمو
1 پیمانه شکر
1 پیمانه آب

 

طرز تهیه لوز پسته: 

1- در مرحله اول باید پسته خرد شود. توجه کنید که لازم نیست آن را آسیاب کنید، چرا که پسته بافت نرمی دارد و پودری نبودن آن برای لوز پسته، مشکلی ایجاد نمی‌کند.
2- آب و شکر را با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. بلافاصله پس از جوش آمدن باید آبلیمو را به آن اضافه کنید. این ترکیب پس از حدود یک دقیقه جوش خوردن، قوام مناسبی پیدا کرده و کف می‌کند. همانطور که در بقیه شیرینی‌های لوز هم خواهید دید، در این مرحله باید مایعی شیره مانند تشکیل شده باشد که مثل شیره کش هم بیاید. در این حالت باید ظرف را از روی حرارت برداشت.
3- باید اجازه دهید تا شیره کاملا خنک شود. پس از خنک شدن، باید با همزن زده شود تا کاملا کف کند و سفیدرنگ و روشن شود. حالت شیره در این مرحله تقریبا مشابه سفیده تخم مرغ زده شده است.
4- پسته خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر کاملا یک دستی به دست آید. 
5- یک قالب مناسب (پهن و کم عمق) مانند سینی فر را انتخاب کنید. ابتدا کف آن را چرب و آماده نمایید. سپس نیمی از پودر پسته را کف سینی بریزید. حالا خمیری که آماده کردید را درون سینی و روی پودر پسته بریزید و آن را صاف کنید. باقیمانده پودر پسته را نیز روی خمیر بپاشید. در این مرحله بهتر است یک کاغذ روغنی روی خمیر لوز بگذارید تا برای مهم‌ترین مرحله کار آماده شوید.
نکته: اگر از مقدار پودر پسته بیشتری برای کف و روی لوز پسته استفاده کنید طعم آن عالی خواهد شد. در صورت تمایل به میزان بیشتری پودر پسته تهیه کنید و آن را طوری کف ظرف و روی لوز بپاشید که سطح بیرونی لوز، کاملا با پسته پوشیده شود.
6- در این مرحله باید با وردنه روی لوز را صاف کنید. این مرحله بسیار مهم است و نقش اصلی را در قوام شیرینی لوز شما خواهد داشت. اگر این کار را به خوبی انجام ندهید، لوز پسته شما خرد خواهد شد.
7- ظرف را به مدت چند ساعت تا نصف روز در یخچال قرار دهید تا قوام خوبی بیابد. پس از آن باید لوز پسته را به شکل دلخواه برش بزنید و آنها را به یک ظرف دیگر انتقال دهید. البته برش شیرینی لوز، به شکل دلخواهی جز شکل لوزی، خود تناقض جالبی است!
 

منبع: طرز تهیه لوز پسته

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ۱۶:۵۶:۵۳
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

لوز نارگیلی

 

مواد اولیه لوز نارگیل:
2 پیمانه نارگیل ریز
1/2 1 پیمانه شکر
1 پیمانه آب
1/4 قاشق چایخوری وانیل
1 قاشق چایخوری آبلیمو
مقداری خلال پسته برای تزیین

 

طرز تهیه لوز نارگیل:

1- شکر و آب را ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش بخورد. آبلیمو را بلافاصله پس از جوش آمدن به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا ترکیب با جوش خوردن به قوام و غلظت مناسب برسد. پس از اینکه این شیره بی رنگ، به حالت مد نظر رسید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کاملا خنک شود.
2- در این مرحله شیره را به پودر نارگیل اضافه نمایید و به خوبی هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید تا یک مایع یک دست و چسبناک حاصل شود که به راحتی بتوان آن را از قاشق جدا کرد.
3- حالا یک ظرف مناسب (مثل دو لوز دیگر) مانند سینی فر بردارید و مایع را به درون آن بریزید. البته قبل از آن باید ظرف را چرب کرده باشید. مایع را با پشت قاشق یا مرهم کش، در سطح قالب پخش کرده و پرس کنید.
4- حالا می‌توانید خلال پسته‌ها را نیز به خمیر اضافه کنید و باز هم با پشت قاشق آنها را درون خمیر فرو کنید.
5- کافیست قالب را دو تا سه ساعت درون یخچال قرار دهید تا شیرینی خودش را بگیرد. سپس آن را از یخچال در بیاورید و برش بزنید. سپس آنها را از ظرف جدا کنید و در یک ظرف دیگر بچینید. این کار را با دقت و صبر انجام دهید. 

 

منبع: طرز تهیه لوز نارگیل

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ۱۷:۰۱:۰۹
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

لوز بادام و زعفران

 

مواد اولیه لوز لوز زعفرانی بادامی:
2 قاشق چایخوری زعفران دم کرده غلیظ
1/2 1 قاشق غذاخوری پودر قند
1/4 1 پیمانه بادام
1/2 پیمانه آب
1 پیمانه شکر
مقداری خلال پسته برای تزیین

 

طرز تهیه لوز بادام و زعفران:

1- برای درست کردن این شیرینی در وهله اول به پودر بادام نیاز دارید.
نکته: برای تهیه پودر بادام باید بادام خام را درون مقداری آب بخیسانید تا به راحتی پوست آن کنده شود. پس از گرفتن پوست بادام، باید به مدت یک روز اجازه دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن کامل بادام، می‌توانید آن را آسیاب کنید. بهتر است بعد از آسیاب آن را الک هم بکنید. چرا که برای این لوز بادام و زعفران، پودر بادام باید کاملا نرم باشد. به صورتی که زیر دندان حس نشود.
2- پودر بادامی که آماده کردید را با پودر قند مخلوط کنید و آنها را کنار بگذارید.
3- شکر را با آب ترکیب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. این ترکیب باید جوش بخورد و رفته رفته غلیظ شود. وقتی این ترکیب قوام خوبی پیدا کرد آن را از روی حرارت بردارید. حالت ترکیب در این مرحله باید به شکلی باشد که مانند شیره کش بیاید.
4- ترکیب شیره مانندی که در مرحله قبل درست کردید باید کاملا خنک شود. پس از سرد شدن ترکیب، آن را با سرعت زیاد (حتی الامکان با همزن برقی) هم بزنید تا ترکیب رنگ کاملا روشن‌تری (تقریبا سفید) پیدا کند. همچنین حالت کش آمدن آن نیز بیشتر شود.
5- در این مرحله می‌توانید زعفران را اضافه نمایید. سپس چند دقیقه دیگر هم بزنید.
نکته: زعفران را به صورت غلیظ دم کنید. به صورتی که دو قاشق چایخوری برای رنگ دادن کامل به شیره کافی باشد.
6- در این مرحله پودر بادام را به شیره اضافه نمایید. این کار را آهسته آهسته انجام دهید و همزمان خمیر را هم بزنید. بله از این مرحله ترکیب باید به شکل خمیری در بیاید، به صورتی که به دست نچسبد.
7- بهتر است کف یک قالب مناسب، کاغذ روغنی پهن کنید تا شیرینی به آنها نچسبد. سپس خمیر را درون این قالب بریزید. بهترین قالب برای این شیرینی، سینی فر یا قالب‌های پهن و کم‌عمق دیگری مثل ظروف پیرکس است. پسته‌ها را هم به مقدار لازم روی خمیر بریزید و آنها را با پشت قاشق، در خمیر فرو کنید.
8- ظرف را به مدت نصف روز تا یک روز در یخچال قرار دهید تا شیرینی قوام کاملی پیدا کند. سپس آن را برش بزنید.

 

منبع: شیرینی عید

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ۲۰:۰۳:۱۵
آخرین حضور: ۱۳۹۷/۹/۲۱ ۰۹:۲۵:۵۲
(ویرایش)

سلام. وای من عاشق شیرینی پزی و کیک وکلوچه. دسرمanim2-4d564ad6 ..پریسا جان دستت درد نکنه .من بازم دستور پخت میخواممممممanim2-wacsmiley

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۶:۰۹:۳۳
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

دوباره سلام. زیبا جون و آرزو خانم عزیزم ممنون از لطفتون. 

زیباجان اگه میخوای بدون فر درست کنی به نظر من برو سراغ شیرینیهای دیگه. مخصوصا همین لوز که دستورشو گذاشتم فر نمیخواد خیلی خوبه. چون شیرینی نخودچی اصن به زود سوختن معروفه. حتی اگه فر داشته باشی هم ممکنه زیرش بسوزه روش پخته نشه. برا خود من دو سه بار اینجوری شد.sad

 

و اینکه چشم حتما. امروز یه دستور پخت دیگه که خودم پختم رو میگذارم. امیدوارم شما هم بپزید و خوشتون بیاد. اونم چیزی نیست جز دستور شیرینی نخودچی قابل توجه زیبا و آرزو خانمم. البته بدون فر نیست. با توجه به اون چیزیم که گفتم فکر نمیکنم بدون فر بشه خوب پختش زیباجان. اما اگه خیلی اصرار داری که این کارو بکنی بهم بگو تا از دوستام بپرسم ببینم دستوری که خودشون امتحانش کرده باشند دارند. چون میدونید که نت پر دستورای مختلفه و معلوم نیست آخر اعتماد به اونا چی میشه!!

 

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۶:۱۹:۰۵
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

شیرینی نخودچی مخصوووص عید نوروز

 

مواد اولیه:
1/2 پیمانه روغن جامد در دمای اتاق
3/4 پیمانه پودر شکر الک شده
1 قاشق چایخوری هل ریز و پودر شده
1/2 قاشق غذاخوری گلاب
3/4 1 پیمانه آرد نخودچی مرغوب
2 تا 3 قاشق غذاخوری پسته خرد یا خلال شده
 

نکات ابتدایی پخت شیرینی نخودچی:
 در این آموزش طرز تهیه شیرینی نخودچی با طعم گلاب و هل ارائه شده است که طعم بی‌نظیری دارد. می‌توانید به جای آنها از زعفران هم استفاده نمایید.
 یکی از مشکلات رایج در تهیه این شیرینی که پخت آن به خصوص در روزهای عید رونق می‌گیرد، منسجم نبودن خمیر آن است. مهم‌ترین دلیل این مشکل هم پودر نکردن درست قند یا هل، و یا استفاده نکردن از الک است. توجه کنید که حتی در صورت پودر بودن همه مواد، از یک الک ریز برای الک کردن آنها (شکر، هل و آرد نخودچی) استفاده کنید تا پس از آماده شدن خمیر مشکلی نداشته باشید. در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید این کار را انجام دهید و خمیر پس از ورز دادن به خوبی یک دست نشد، می‌توانید آن را یک یا دو بار از چرخ گوشت رد کنید تا به خوبی منسجم شود.

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی:
1- روغن، شکر، هل و گلاب را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید. اگر از همزن برقی یا میکسر استفاده می‌کنید، آن را روی سرعت متوسط تنظیم نمایید. در این صورت پس از 2 تا 3 دقیقه هم زدن، مخلوط روشن و کرمی می‌شود.
2- آرد نخودچی را در کاسه الک کنید. این کار را آهسته آهسته انجام دهید و مخلوط را با سرعتی آهسته هم بزنید تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد. این کار حدود یک دقیقه زمان می‌برد.
3- حالا باید خمیر شیرینی نخودچی را با دست برای مدتی ورز دهید. بهتر است این کار را خارج از کاسه و روی یک سطح انجام دهید. برای این کار کمی آرد نخودچی روی سطح کار بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. به مدت 10 دقیقه خمیر را خوب ورز دهید. در این مرحله یک خمیر بسیار خشک و شکننده و البته یک دست خواهیم داشت.
4- با یک پوشش پلاستیکی به صورت محکم کل خمیر را بپوشانید. به مدت دو ساعت خمیر شیرینی نخودچی را کنار بگذارید. آن را در یخچال قرار ندهید.
5- فر را با دمای 150 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت) روشن کنید. سینی فر را نیز چرب و آردپاشی کنید****. بهتر است کاغذ قنادی نیز کف آن پهن نمایید.
نکته: بهتر است که از سینی خود فر برای پخت این شیرینی استفاده نکنید. چرا که احتمالا به یکی از مشکلات رایج در پخت این شیرینی یعنی سوختن ته شیرینی قبل از پخته شدن کامل آن، دچار می‌شوید. سینی‌های آلومینیومی با رنگ روشن گزینه مناسب‌تری برای پخت این شیرینی هستند. در غیر این صورت بهتر است که حتما کاغذ قنادی را کف سینی پهن کنید.
6- خمیر را از پلاستیک خارج کنید و آن را روی یک سطح (که روی آن آرد نخودچی پاشیده‌اید) با قطر 1.8 سانتیمتر پهن کنید. حالا نوبت شماست که اگر قالب مناسب در اختیار ندارید با یک شیء مناسب، خمیر را برش بزنید. هر یک از شیرینی‌هایی که برش زده‌اید را درون سینی فر قرار دهید. بعد از اینکه تمام لایه را قالب زدید دو باره خمیر را گرد و پهن کنید تا دوباره بتوانید قالب‌های دیگری هم روی آن بزنید. این کار را تا جایی که تمامی خمیر مصرف شود ادامه دهید.
نکته: بین شیرینی‌ها در سینی فر حداقل 2 تا 3 سانتیمتر فضا بگذارید.
نکته: همانطور که گفته شد شیرینی نخودچی در طرح‌ها و اشکال مختلف تهیه می‌شود. حتی اگر هیچ وسیله خاصی برای قالب زدن پیدا نکردید به راحتی می‌توانید آنها را به شکل کره‌های هم اندازه در بیاورید. سپس با یک وسیله مانند پشت لیوان طرح‌دار، کمی روی آن فشار دهید تا هم طرحی روی شیرینی بیفتد و هم کمی پهن شود.
7- خلال پسته‌ها را با ظرافت روی تک تک شیرینی‌ها بپاشید.
8- سینی فر را در طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید شیرینی نخودچی به مدت 15 الی 20 دقیقه پخته شود. نشانه پخت این شیرینی در فر این است که رنگ آن متمایل به طلایی روشن می‌شود.
9- شیرینی‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه در همان سینی فر خنک شود. سپس با دقت زیاد شیرینی‌های نخودچی را از سینی جدا کنید. دقت کنید که این شیرینی شکننده است و به سادگی خرد می‌شود. پس با ملایمت آن را از سینی جدا کنید تا مهمانان عید با شیرینی‌های خرد شده روبرو نشوند.

نکته: با میزان مواد اولیه گفته شده می‌توان حدود 30 عدد شیرینی (با استفاده از قالب 1 اینچی) درست کرد. در صورتی که دوست دارید برای عید، مقادیر بیشتری از این شیرینی را درست کنید، کافیست با رعایت همین نسبت‌ها مواد اولیه بیشتری را به کار ببرید.

 

فقط اینکه این رو بگم همونطور که میدونید ماندگاری شیرینی نخودچی زیاده. ولی اگه تو ظرف در بسته (با در محکم) و یک جای خشک و خنک نگهش دارید خیلیم تازه میمونه. و اینکه ببخشید عکساشو نمیذارم تو منبع اصلیش هست.

منبع: طرز تهیه شیرینی نخودچی عید

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۲۰:۴۱:۵۶
آخرین حضور: ۱۳۹۷/۹/۲۱ ۰۹:۲۵:۵۲
(ویرایش)

وای پریسا جون ممنونم بابت شیرینی نخود چی. حتما امتحان میکنم میدونم خوشمزه میشه. دست گلت درد نکنه .کدبانوvalentine

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ۱۵:۴۸:۵۵
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

خواهش میکنم آرزو جونم. اگه بقیه خانوما هم فعالیت میکردن خوب میشداااا. البته اینجا انجمن آشپزیو شیرینی پزی نیست ولی فکر میکردم بقیه بیشتر مشارکت کنند. البته واقعا شاید خیلیا هم حوصله شیرینی پختن برای عید نداشته باشند نمیدونم. امروز میخوام شیرینی نخودچی عیدو با همون دستوری که قبلا گذاشتم درست کنم. بقیه شیرینیا که موندگاریشون مثل نخودچی خوب نیست رو هفته بعد درست میکنم. الان هم اومدم دستور شیرینی مرنگ پفکی رو که میپزم بگذارم. البته چند سال بود که عیدا نمیپختم گفتم امسال بپزم که یه تنوعی هم بشه (ایشالا هفته دیگه).

من خودم مرنگ عادی رو به همه چی ترجیح میدم اما مرنگ گردویی هم با یه دستور پختم که بدم نشد. اون رو هم میگذارم. البته واقعا نمیدونم غیر از آرزو و زیبا کسی هم میخونه یا درست میکنه یا نه. اما خب میذارم شاید خوشتون بیاد.smile

 

شیرینی مرنگ پفکی

 

مواد اولیه مرنگ عادی:
یک پیمانه شکر دانه‌ریز
یک پیمانه پودر شکر
8 سفیده تخم‌مرغ
1/4 قاشق چایخوری کرم تارتار (دارای جایگزین)
1/4 قاشق چایخوری نمک
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل یا بادام

 

مرنگ پفکی عادی:
نکته1: پودر شکر حالت کاملا پودر شده شکر دانه ریز است. می‌توانید با میکس کردن شکر دانه ریز در میکسر یا آسیاب‌کن، در خانه آن را درست کنید. توجه کنید که پودر شکر باید به حدی ریز شود که یک پیمانه از آن، به شکل محسوسی سنگین‌تر از یک پیمانه شکر دانه‌ریز باشد.
نکته2: همانطور که گفته شد این دستور پخت، حرفه‌ای‌ترین دستور پخت شیرینی مرنگ پفکی عید است. به جز کرم تارتار، سایر مواد اولیه آن هم در دسترس است. در مورد کرم تارتار هم نگران نباشید. همواره و در تمام دستورپخت‌ها می‌توانید کرم تارتار را با آبلیمو و یا سرکه سفید جایگزین کنید. اما قانون این جایگزینی به این صورت است:
به ازای هر 1/2 قاشق چایخوری کرم تارتار، از یک قاشق چایخوری آبلیمو یا سرکه سفید استفاده نمایید.

طرز تهیه مرنگ پفکی عادی:
1- فر را در دمای 120 درجه سانتی‌گراد (250 درجه فارنهایت) گرم کنید.
2-  یک ورق بزرگ یا دو ورق معمولی شیرینی‌پزی روی سینی فر پهن کنید.
3- شکرها را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و کنار بگذارید.
4- در یک کاسه یا درون ظرف میکسر، سفیده تخم مرغ‌ها را اینقدر بزنید تا سفید رنگ و فومی شوند. سپس کرم تارتار ( و یا یکی از جایگزین‌های معرفی شده را) همراه با نمک اضافه کنید. همزمان به هم زدن نیز ادامه دهید. حالا هربار یک قاشق غذاخوری از شکرها را اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن، به خوبی هم بزنید. این کار باید حدود 10 دقیقه ادامه یابد.
5- سپس وانیل را اضافه نمایید و با سرعتی بالا به هم زدن ادامه دهید تا یک خمیر سفت و براق به دست آید.
6- حالا نوبت استفاده از قیف شیرینی‌پزی است. از یک سری ساده و یا مشابه تصویر زیر استفاده نمایید. حتی اگر تا به حال با قیف کار نکرده‌اید، با چند بار تمرین می‌توانید شیرینی مرنگ پفکی را درست کنید. برای این کار حرکت دست باید به صورت مارپیچی باشد. به صورتی که درست کردن گل شیرینی را از مرکز یک دایره (که قرار است شیرینی مرنگ در آن قرار گیرد) شروع کنید و تا کناره‌های این دایره ادامه دهید.
7- پخت به اندازه یک ساعت طول خواهد کشید. تا جایی که کرم، محکم و کمی رنگی شود. در این مرحله فر را خواموش کنید اما مرینگ‌ها را از فر خارج نکنید. اجازه دهید چندین ساعت درب فر بسته بماند و شیرینی‌ها نیز در فر باقی بماند. تا جایی که مرنگ‌های پفکی در همان فر با درب بسته، سرد شود. توجه کنید که یکی از ترفندهای اساسی در پخت شیرینی مرنگ، همین مورد است. بنابراین حتما آن را انجام دهید.
8- پس از گذشت چندین ساعت (یا حتی یک شب تا صبح) و سرد شدن مرینگ‌ها در فر، آنها را با ملایمت از سینی فر و کاغذ کف آن جدا کنید. شیرینی نوروزی شما آماده است. می‌توانید در یک ظرف دیگر آنها را بچینید تا در مهمانی‌های عید سرو شود.
نکته: ماهیت شیرینی مرنگ پفکی به صورتی است که باید ترد باشد. برای نگهداری آن از ظرفی استفاده کنید که هوا در آن نفوذ نکند. همچنین مرنگ را باید دور از حرارت و رطوبت نگه دارید. چرا که این عوامل موجب نرم شدن شیرینی می‌شوند. این شیرینی مرینگ را می‌توان تا چند روز در دمای اتاق نیز نگاه داشت. این یک ویژگی ایده‌آل برای شیرینی‌های عید نوروز است که معمولا ساعت‌ها در روز، باید بیرون از یخچال نگه داشته شوند.

 

 

مواد اولیه مرنگ گردویی:
3 پیمانه گردو خرد نشده
سه سفیده تخم مرغ در دمای اتاق
1/2 پیمانه شکر سفید دانه‌ریز

 

شیرینی مرنگ گردویی:
یکی از محبوب‌ترین انواع مرنگ است که طرز تهیه آن از آنچه در مورد طرزتهیه مرنگ پفکی خانگی هم گفته شد، ساده‌تر است. مرنگ گردویی هم مثل شیرینی مرنگ معمولی، ترد و سبک است. یک ایده خوب برای عید نوروز این است که در کنار مرینگ معمولی که طرز تهیه آن آموزش داده شد، مرینگ گردویی را نیز برای مهمانانتان سرو کنید. با آموزش طرز تهیه مرنگ گردویی همراه ما باشید.
نکته: مقدار مواد اولیه گفته شده برای مرنگ گردویی، برای حدود 25 عدد شیرینی متوسط کافی است.

طرز تهیه شیرینی مرنگ گردویی:
1- فر را در دمای 175 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) گرم کنید.
2- گردوها را خرد کنید. خرده گردوها باید اندازه متوسطی داشته باشند. یعنی نه حالت پودری داشته باشند و نه مثل دانه‌های واقعی گردو باشند. برای این کار از یک میکسر استفاده کنید و اجازه دهید تا جایی که گردوها به حالت گفته شده در بیاید، میکسر گردوها را خرد کند.
3- سفیده تخم‌مرغ‌ها را تا جایی که کف کند و حجم آنها افزایش یابد و سفت شود بزنید. 
4- در این مرحله به صورت کامل، سفیده تخم مرغ را درون گردوهای خرد شده و شکر بریزید.
5- مانند آنچه برای مرینگ معمولی گفته شد، کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی را کف سینی فر یا قالب دیگر پهن کنید. سپس آن را چرب و آردی کنید. بهتر است که برای این شیرینی از قیف استفاده نکنید. با قاشق، مایع شیرینی را به صورت دایره‌ای روی سینی فر بریزید. بهتر است که برای هر شیرینی به اندازه 3 سانتی‌متر در اطراف آن فضای خالی بگذارید. چرا که در هنگام پخت، شیرینی بیشتر پهن می‌شود.
6- سینی را در فر قرار دهید. پخت این شیرینی مرینگ گردویی در شرایط و دمای گفته شده، حدود 20 دقیقه زمان می‌برد (آنچه در ابتدای صفحه برای زمان پخت گفته شده، مربوط به شیرینی مرنگ معمولی است). نشانه پخت این شیرینی، طلایی شدن رنگ آن است. بعد از پخت، شیرینی را از فر خارج کنید.
نکته: پس از بیرون آوردن از فر، این شرینی مرنگ گردویی ممکن است کمی مرطوب و خام به نظر برسد. نگران نشوید. اگراجازه دهید شیرینی تا جایی که  تست پخته شدن شرینی را پاس کند، در فر پخته شود، بعد از خروج از فر، خشک و سفت خواهد شد.
7- به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها کمی خنک شوند. سپس آنها را از کاغذ و سینی فر جدا کنید و بگذارید 15 دقیقه دیگر خنک شوند. پس از آن می‌توانید شیرینی‌ها را در یک ظرف که در معرض هوا نباشد قرار دهید. 
نکته: شیرینی مرنگ گردویی را می‌توان تا 10 روز در دمای اتاق نگهداری کرد. به همین خاطر هم هست که برای سرو در ایام عید نوروز و پذیرایی از مهمانان گزینه مناسبی است. البته اگر بابت سفیده تخم‌مرغ موجود در آن نگران هستید، می‌توانید آن را در یخچال یا حتی فریزر قرار دهید. البته بهتر است که مدتی پیش از میل کردن، آن را در دمای محیط قرار دهید.

 

منبع: طرز تهیه شیرینی مرنگ

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ ۱۵:۵۱:۳۸
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

خواهش میکنم آرزو جونم. اگه بقیه خانوما هم فعالیت میکردن خوب میشداااا. البته اینجا انجمن آشپزیو شیرینی پزی نیست ولی فکر میکردم بقیه بیشتر مشارکت کنند. البته واقعا شاید خیلیا هم حوصله شیرینی پختن برای عید نداشته باشند نمیدونم. امروز میخوام شیرینی نخودچی عیدو با همون دستوری که قبلا گذاشتم درست کنم. بقیه شیرینیا که موندگاریشون مثل نخودچی خوب نیست رو هفته بعد درست میکنم. الان هم اومدم دستور شیرینی مرنگ پفکی رو که میپزم بگذارم. البته چند سال بود که عیدا نمیپختم گفتم امسال بپزم که یه تنوعی هم بشه (ایشالا هفته دیگه).

من خودم مرنگ عادی رو به همه چی ترجیح میدم اما مرنگ گردویی هم با یه دستور پختم که بدم نشد. اون رو هم میگذارم. البته واقعا نمیدونم غیر از آرزو و زیبا کسی هم میخونه یا درست میکنه یا نه. اما خب میذارم شاید خوشتون بیاد.smile

 

شیرینی مرنگ پفکی

 

مواد اولیه مرنگ عادی:
یک پیمانه شکر دانه‌ریز
یک پیمانه پودر شکر
8 سفیده تخم‌مرغ
1/4 قاشق چایخوری کرم تارتار (دارای جایگزین)
1/4 قاشق چایخوری نمک
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل یا بادام

 

مرنگ پفکی عادی:
نکته1: پودر شکر حالت کاملا پودر شده شکر دانه ریز است. می‌توانید با میکس کردن شکر دانه ریز در میکسر یا آسیاب‌کن، در خانه آن را درست کنید. توجه کنید که پودر شکر باید به حدی ریز شود که یک پیمانه از آن، به شکل محسوسی سنگین‌تر از یک پیمانه شکر دانه‌ریز باشد.
نکته2: همانطور که گفته شد این دستور پخت، حرفه‌ای‌ترین دستور پخت شیرینی مرنگ پفکی عید است. به جز کرم تارتار، سایر مواد اولیه آن هم در دسترس است. در مورد کرم تارتار هم نگران نباشید. همواره و در تمام دستورپخت‌ها می‌توانید کرم تارتار را با آبلیمو و یا سرکه سفید جایگزین کنید. اما قانون این جایگزینی به این صورت است:
به ازای هر 1/2 قاشق چایخوری کرم تارتار، از یک قاشق چایخوری آبلیمو یا سرکه سفید استفاده نمایید.

طرز تهیه مرنگ پفکی عادی:
1- فر را در دمای 120 درجه سانتی‌گراد (250 درجه فارنهایت) گرم کنید.
2-  یک ورق بزرگ یا دو ورق معمولی شیرینی‌پزی روی سینی فر پهن کنید.
3- شکرها را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و کنار بگذارید.
4- در یک کاسه یا درون ظرف میکسر، سفیده تخم مرغ‌ها را اینقدر بزنید تا سفید رنگ و فومی شوند. سپس کرم تارتار ( و یا یکی از جایگزین‌های معرفی شده را) همراه با نمک اضافه کنید. همزمان به هم زدن نیز ادامه دهید. حالا هربار یک قاشق غذاخوری از شکرها را اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن، به خوبی هم بزنید. این کار باید حدود 10 دقیقه ادامه یابد.
5- سپس وانیل را اضافه نمایید و با سرعتی بالا به هم زدن ادامه دهید تا یک خمیر سفت و براق به دست آید.
6- حالا نوبت استفاده از قیف شیرینی‌پزی است. از یک سری ساده و یا مشابه تصویر زیر استفاده نمایید. حتی اگر تا به حال با قیف کار نکرده‌اید، با چند بار تمرین می‌توانید شیرینی مرنگ پفکی را درست کنید. برای این کار حرکت دست باید به صورت مارپیچی باشد. به صورتی که درست کردن گل شیرینی را از مرکز یک دایره (که قرار است شیرینی مرنگ در آن قرار گیرد) شروع کنید و تا کناره‌های این دایره ادامه دهید.
7- پخت به اندازه یک ساعت طول خواهد کشید. تا جایی که کرم، محکم و کمی رنگی شود. در این مرحله فر را خواموش کنید اما مرینگ‌ها را از فر خارج نکنید. اجازه دهید چندین ساعت درب فر بسته بماند و شیرینی‌ها نیز در فر باقی بماند. تا جایی که مرنگ‌های پفکی در همان فر با درب بسته، سرد شود. توجه کنید که یکی از ترفندهای اساسی در پخت شیرینی مرنگ، همین مورد است. بنابراین حتما آن را انجام دهید.
8- پس از گذشت چندین ساعت (یا حتی یک شب تا صبح) و سرد شدن مرینگ‌ها در فر، آنها را با ملایمت از سینی فر و کاغذ کف آن جدا کنید. شیرینی نوروزی شما آماده است. می‌توانید در یک ظرف دیگر آنها را بچینید تا در مهمانی‌های عید سرو شود.
نکته: ماهیت شیرینی مرنگ پفکی به صورتی است که باید ترد باشد. برای نگهداری آن از ظرفی استفاده کنید که هوا در آن نفوذ نکند. همچنین مرنگ را باید دور از حرارت و رطوبت نگه دارید. چرا که این عوامل موجب نرم شدن شیرینی می‌شوند. این شیرینی مرینگ را می‌توان تا چند روز در دمای اتاق نیز نگاه داشت. این یک ویژگی ایده‌آل برای شیرینی‌های عید نوروز است که معمولا ساعت‌ها در روز، باید بیرون از یخچال نگه داشته شوند.

 

 

مواد اولیه مرنگ گردویی:
3 پیمانه گردو خرد نشده
سه سفیده تخم مرغ در دمای اتاق
1/2 پیمانه شکر سفید دانه‌ریز

 

شیرینی مرنگ گردویی:
یکی از محبوب‌ترین انواع مرنگ است که طرز تهیه آن از آنچه در مورد طرزتهیه مرنگ پفکی خانگی هم گفته شد، ساده‌تر است. مرنگ گردویی هم مثل شیرینی مرنگ معمولی، ترد و سبک است. یک ایده خوب برای عید نوروز این است که در کنار مرینگ معمولی که طرز تهیه آن آموزش داده شد، مرینگ گردویی را نیز برای مهمانانتان سرو کنید. با آموزش طرز تهیه مرنگ گردویی همراه ما باشید.
نکته: مقدار مواد اولیه گفته شده برای مرنگ گردویی، برای حدود 25 عدد شیرینی متوسط کافی است.

طرز تهیه شیرینی مرنگ گردویی:
1- فر را در دمای 175 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) گرم کنید.
2- گردوها را خرد کنید. خرده گردوها باید اندازه متوسطی داشته باشند. یعنی نه حالت پودری داشته باشند و نه مثل دانه‌های واقعی گردو باشند. برای این کار از یک میکسر استفاده کنید و اجازه دهید تا جایی که گردوها به حالت گفته شده در بیاید، میکسر گردوها را خرد کند.
3- سفیده تخم‌مرغ‌ها را تا جایی که کف کند و حجم آنها افزایش یابد و سفت شود بزنید. 
4- در این مرحله به صورت کامل، سفیده تخم مرغ را درون گردوهای خرد شده و شکر بریزید.
5- مانند آنچه برای مرینگ معمولی گفته شد، کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی را کف سینی فر یا قالب دیگر پهن کنید. سپس آن را چرب و آردی کنید. بهتر است که برای این شیرینی از قیف استفاده نکنید. با قاشق، مایع شیرینی را به صورت دایره‌ای روی سینی فر بریزید. بهتر است که برای هر شیرینی به اندازه 3 سانتی‌متر در اطراف آن فضای خالی بگذارید. چرا که در هنگام پخت، شیرینی بیشتر پهن می‌شود.
6- سینی را در فر قرار دهید. پخت این شیرینی مرینگ گردویی در شرایط و دمای گفته شده، حدود 20 دقیقه زمان می‌برد (آنچه در ابتدای صفحه برای زمان پخت گفته شده، مربوط به شیرینی مرنگ معمولی است). نشانه پخت این شیرینی، طلایی شدن رنگ آن است. بعد از پخت، شیرینی را از فر خارج کنید.
نکته: پس از بیرون آوردن از فر، این شرینی مرنگ گردویی ممکن است کمی مرطوب و خام به نظر برسد. نگران نشوید. اگراجازه دهید شیرینی تا جایی که  تست پخته شدن شرینی را پاس کند، در فر پخته شود، بعد از خروج از فر، خشک و سفت خواهد شد.
7- به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها کمی خنک شوند. سپس آنها را از کاغذ و سینی فر جدا کنید و بگذارید 15 دقیقه دیگر خنک شوند. پس از آن می‌توانید شیرینی‌ها را در یک ظرف که در معرض هوا نباشد قرار دهید. 
نکته: شیرینی مرنگ گردویی را می‌توان تا 10 روز در دمای اتاق نگهداری کرد. به همین خاطر هم هست که برای سرو در ایام عید نوروز و پذیرایی از مهمانان گزینه مناسبی است. البته اگر بابت سفیده تخم‌مرغ موجود در آن نگران هستید، می‌توانید آن را در یخچال یا حتی فریزر قرار دهید. البته بهتر است که مدتی پیش از میل کردن، آن را در دمای محیط قرار دهید.

 

منبع: طرز تهیه شیرینی مرنگ

۱۳۹۷/۱۲/۱۰ ۱۵:۳۵:۱۱
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

طرز تهیه شیرینی بهشتی

 

مواد لازم

شیرینی بهشتی عادی:

2 پیمانه                   پودر شکر

5/8 1 پیمانه            روغن جامد در دمای اتاق

3 پیمانه                   آرد شیرینی پزی

1/4 پیمانه               پسته خرد و خلال شده

1/4 قاشق چایخوری    وانیل

 

طعم‌های مختلف شیرینی بهشتی

1/2 قاشق چایخوری    زعفران پودر شده (برای نیمی از مواد)

1 قاشق غذاخوری       آب داغ

کاکائو                      به مقدار لازم

 

دستور پخت شیرینی بهشتی

نکته 1 : برای پخت این شیرینی عیدانه، به یک میکسر یا همزن برقی نیاز خواهید داشت. چرا که در مراحل مختلف پخت شیرینی بهشتی، نیاز است که عملیات هم زدن به صورت طولانی مدت انجام شود.
نکته 2 : با توجه به سفت بودن خمیر شیرینی بهشتی، امکان استفاده از قیف‌های پلاستیکی و کاغذی دست‌ساز، وجود ندارد. مگر اینکه بخواهید مایع این شیرینی را رقیق‌تر کنید که این کار باید با استفاده از روغن مایع انجام شود. بنابراین برای اینکه شیرینی بهشتی شما شکل و شمایل درستی داشته باشد به قیف و ماسوره هم احتیاج خواهید داشت. البته می‌توانید قید ظاهر استاندارد آن را بزنید و شیرینی را با دست در سینی فر بچینید.
نکته 3 : حتما از پودر شکر و آرد مناسب (ذکر شده در قسمت مواد اولیه) در این شیرینی استفاده نمایید. وگرنه خمیر شیرینی بهشتی، بافت نرمی نخواهد داشت. همچنین مانند بسیاری دیگر از شیرینی‌های ایرانی نوروزی، در این شیرینی هم باید از روغن جامد استفاده کرد. به دنبال جایگزینی روغن جامد با روغن مایع یا کره نباشید.
نکته 4 : شیرینی بهشتی را می‌توانید بدون طعم خاصی درست کنید. اما به خصوص برای عید نوروز بهتر است که آن را در طعم‌های مختلف (و در نتیجه رنگهای مختلف) بپزید. برای این کار مواد اولیه اضافی (که در قسمت طعم‌های مختلف شیرینی بهشتی) عنوان شده است را نیز آماده کنید. به این شکل می‌توانید شیرینی بهشتی زعفرانی و نیز کاکائویی درست کنید. به خصوص شیرینی بهشتی کاکائویی طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در صورتی هم که مایل نیستید شیرینی را با این طعم‌ها درست کنید، قسمت‌هایی از دستور پخت زیر را که به ترکیب زعفران یا کاکائو با دیگر مواد اشاره می‌کند، نادیده بگیرید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی

1- فر را با دمای 150 درجه سانتی‌گراد (300 درجه فارنهایت) روشن نمایید.

2- در یک کاسه بزرگ، پودر شکر و روغن جامد را ترکیب کنید. این کار را با سرعت بالای همزن و به مدت 10 دقیقه انجام دهید تا ترکیب تغییر رنگ دهد و بافت کرکی تشکیل دهد. وانیل را هم در همین مرحله و در حین هم زدن اضافه کنید.

3- در صورتی که مایلید شیرینی بهشتی را به صورت زعفرانی هم درست کنید، بهترین روش این است که در همین مرحله زعفران را اضافه نمایید. بنابراین بخشی از ترکیب شکر و روغن یا همه‌ آن را بردارید. در یک استکان هم زعفران را درون آب جوش بریزید و اجازه دهید پودر زعفران کاملا حل شده و مایع زعفران دم بکشد. این مایع را به ترکیب شکر اضافه نمایید و به مدت 5 دقیقه هم بزنید.
نکته: توجه کنید که اگر بخشی از ترکیب را جدا کردید (تا بخش دیگر را کاکائویی و یا ساده درست کنید) باید نسبت مواد اولیه برای آن رعایت شود. مثلا اگر نیمی از مواد را جدا کردید و آن را زعفرانی کردید، باید آرد را هم به دو نیم تقسیم کنید و نیمی را به بخش زعفرانی و نیمه دیگر را به بخش باقی مانده اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی زعفرانی - طرز تهیه شیرینی عید نوروزی - شیرینی عید خانگی

4- با توجه به نکته گفته شده آرد را اضافه کنید. بهتر است که افزودن آرد را در سه مرحله انجام دهید (هر بار 1/3 آرد) و با سرعتی ملایم هم بزنید. اگر خمیر بیش از حد سفت است، باید با دست آن را هم بزنید و ورز دهید. اینقدر این کار را انجام دهید تا خمیر به حدی که قابل استفاده در قیف باشد نرم شود.

نکته: اگر با وجود هم زدن یا ورز دادن زیاد، خمیر به اندازه کافی نرم نشد کمی روغن مایع به آن اضافه کنید. البته در صورت رعایت نسبت‌های گفته شده این اتفاق نخواهد افتاد.

5- در صورتی که مایلید شیرینی بهشتی کاکائویی نیز درست کنید (که توصیه می‌کنیم حتما مایل باشید!) در این مرحله مقداری پودر کاکائو نیز به خمیر اضافه کنید. در واقع ممکن است نیمی از خمیر را در مرحله قبل جدا و زعفرانی کرده باشید و نیمه دیگر را در این مرحله کاکائویی کنید. به اندازه‌ای پودر کاکائو اضافه کنید که خمیر، یک رنگ قهوه‌ای روشن به خود بگیرد.

طرز تهیه شیرینی بهشتی کاکائویی - طرز تهیه شیرینی عید نوروزی - شیرینی عید خانگی

6- کف سینی فر را چرب و آرد پاشی کنید.

7- خمیر را درون قیف بریزید و با ماسوره شکوفه یا ستاره (یا حتی ماسوره‌های دیگر) در سینی شکوفه بزنید. خلال پسته‌ها را نیز روی شیرینی‌های بهشتی بپاشید.

8- شیرینی‌ها را در فر قرار دهید تا با دمای گفته شده به مدت 20 دقیقه بپزند. رنگ شیرینی‌ها در اثر پخت تغییر نخواهد کرد. فقط شروع به شکاف خوردن خواهند کرد.

9- سینی را از فر خارج کنید. اجازه دهید شیرینی‌ها در همان سینی کاملا خنک شوند، سپس آنها را جدا کنید و در ظرفی مناسب برای پذیرایی از مهمانان عید بچینید.

ماندگاری شیرینی بهشتی

اگر بگوییم مهم‌ترین عاملی که باعث شده برخی از شیرینی‌ها از دیرباز به عنوان شیرینی عید نوروز شناخته و رایج شوند، ماندگاری مناسب آنهاست اغراق نکرده‌ایم. در مورد شیرینی بهشتی هم به همین صورت است. اگر می‌خواهید این شیرینی را برای عید درست کنید، کافیست آن را در یک جای خشک و خنک نگهداری کنید.
البته همانطور که در مطلب طرز تهیه شیرینی زبان گفته شد، روش‌هایی هست که با انجام آنها می‌توان شیرینی را در طول تعطیلات عید به همان تازگی روز اول نگاه داشت. یکی از این راه‌ها این است که شیرینی بهشتی را در یک ظرف غیر پلاستیکی و دردار به صورت طبقه‌ای بچینید. بین هر طبقه نیز کاغذ روغنی قرار دهید تا خرد نشوند. گذاشتن چند حبه قند درون ظرف هم موثر است. حالا درب این ظرف را سلفون بکشید و سپس درب خودش را روی آن قرار دهید. به این صورت شیرینی تا چندین هفته تازه می‌ماند.

طرز تهیه شیرینی بهشتی وانیلی - طرز تهیه شیرینی عید نوروزی - شیرینی عید خانگی

 

منبع: طرز تهیه شیرینی بهشتی

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۶:۰۷:۳۵
آخرین حضور: ۱۳۹۸/۱۲/۲ ۱۶:۳۹:۲۱
(ویرایش)

انگار دیروز بود که کلی ذوق برا نوروز 97 داشتمو این دستور پختها رو اینجا گذاشتم. یککک ساااال گذشته. فقط میتونم قبول کنم که طبق تقویم یک سال گذشته، وگرنه واقعا انگار چند هفته پیش بود.

القصه، یه دم عید دیگه و یه سری شیرینی دیگه و یه سری دستور پخت دیگه. اگه خوندید یه نظری بدید لااقل

 

طرز تهیه شیرینی گردویی

در روزهای منتهی به عید نوروز باستانی هستیم. روزهایی که ایرانی‌ها در حال تلاش برای آماده کردن خودشان برای استقبال از سال نو هستند. یکی از کارهای این روزهای برخی خانواده‌ها و به خصوص خانم‌ها، آماده کردن یا شاید خرید شیرینی‌ عید برای سفره هفت سین و پذیرایی از میهمانان نوروزی است. وب‌سایت کیکانه هم در چند نوبت، دستورپخت‌های منتخب بهترین شیرینی‌های عید نوروز را ارائه کرده است. آموزش‌هایی چون طرز تهیه شیرینی نخودچی، شیرینی زبان، شیرینی مرنگ و ... ارائه شده است که می‌توانید از آنها استفاده نمایید.
در این مطلب نیز طرز تهیه شیرینی گردویی و یا نان گردویی ارائه خواهد شد. درست کردن خمیر شیرینی گردویی بسیار ساده و راحت است. می‌توان گفت بین شیرینی‌های عیدی که دستور پختشان در وب‌سایت قرار داده شد، شیرینی گردویی ساده‌ترین آنهاست. بنابراین حتی اگر عادت به پخت شیرینی عید ندارید و حتی اگر در این زمینه تجربه خاصی نیز ندارید بد نیست به پختن این شیرینی فکر کنید. همانطور که خواهید دید طرز تهیه این شیرینی خانگی بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

 

مواد اولیه

6 عدد                     زرده تخم مرغ

1/2 پیمانه               پودر شکر

1/2 قاشق چایخوری    وانیل

3 پیمانه                   گردو، کاملا خرد و آسیاب شده

 

طرز تهیه

 

 

 

نکات ابتدایی پخت شیرینی گردویی خانگی

در دستور پخت‌های مختلف شیرینی گردویی تفاوت‌هایی وجود دارد. مهم‌ترین آنها میزان خرد کردن گردو است. در بسیاری از آنها ذکر شده که برای پخت شیرینی گردویی، کافیست گردو به سادگی خرد شود. در حالی که در برخی دیگر عنوان شده که بهتر است گردو پودر شده باشد. این مساله در بافت خمیر شیرینی و در نهایت در بافت خود شیرینی تاثیرگذار است. اگر جزو علاقه‌مندان این شیرینی باشید و از فروشگاه‌های مختلف شیرینی گردویی خریداری کرده باشید متوجه این تفاوت در بافت آنها نیز شده‌اید. تفاوتی که ریشه در میزان خرد کردن یا پودر کردن گردو دارد.
در وهله اول انتخاب بین خرد کردن و یا پودر کردن گردو بر عهده شما و اطرافیان، و ذائقه‌ای است که از آنها می‌شناسید. اما پیشنهاد ما پودر کردن کامل گردو است. این آموزش نیز بر همین اساس ارائه، و گردو در آن به طور کامل پودر شده است.

طرز تهیه شیرینی گردویی

1- فر را با دمای 150 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت) روشن کنید.
2- زرده تخم‌مرغ‌ها را جدا کنید. می‌توانید ابتدا آموزش جدا کردن زرده تخم مرغ از سفیده را مشاهده نمایید. با یک سرعت ملایم (چه با دست و چه با همزن برقی یا میکسر) تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید.

آموزش تصویری طرز تهیه شیرینی گردویی - شیرینی گردویی ساده - طرز تهیه شیرینی عید تصویری - شیرینی عید نوروز

3- نیمی از پودر شکر را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و آنها را کمی با یک همزن دستی هم بزنید.

طرز تهیه شیرینی گردویی خانگی - شیرینی گردویی ساده - شیرینی عید نوروز

4- نیم دیگر پودر شکر را اضافه کنید و اینبار به مدت بیشتری (حدود 5 دقیقه) و با همزن برقی هم بزنید. به صورتی که در پایان این مرحله رنگ مایع رو به سفیدی بگذارد و کرمی شود.

طرز تهیه شیرینی گردویی - شیرینی گردویی خانگی - شیرینی عید

5- وانیل را هم اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

آموزش تصویری طرز تهیه شیرینی گردویی - شیرینی گردویی ساده - طرز تهیه شیرینی عید تصویری - شیرینی عید نوروز

6- در این مرحله باید گردوها را اضافه نمایید. حالا با یک مرهم کش و یا یک قاشق تخت مواد را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر کاملا یکدستی به دست آید.

آموزش تصویری طرز تهیه شیرینی گردویی - شیرینی گردویی ساده - طرز تهیه شیرینی عید تصویری - شیرینی عید نوروز

7- کف سینی فر را چرب و آرد پاشی کنید و یا کاغذ مناسب را روی آن پهن نمایید.
8- با استفاده از دو قاشق و یا قاشق و دست، شیرینی‌ها را کف سینی به صورت دایره‌ای قرار دهید. بین هر شیرینی 5 سانتی‌متر فضا بگذارید.

طرز تهیه شیرینی گردویی ساده - شیرینی عید خانگی - طرز تهیه شیرینی عید نوروز ساده

9- اجازه دهید شیرینی‌ها به مدت 20 دقیقه در دمای گفته شده پخته شوند. سپس آنها را از فر خارج کنید و بگذارید کاملا سرد شوند. سپس آنها را در یک ظرف در دار بچینید تا برای ایام عید تازه باقی بمانند.

طرز تهیه شیرینی گردویی ساده - شیرینی گردویی خانگی - طرز تهیه شیرینی عید نوروز - شیرینی عید

ماندگاری این شیرینی گردویی

این نوع شیرینی گردویی که با زرده تخم‌مرغ پخته می‌شود، شدیدا مستعد خشک و سفت شدن است. برای جلوگیری از این مشکل در وهله اول باید آن را دور از هوا نگهداری کنید. بنابراین حتما از یک ظرف با درب محکم استفاده نمایید. حتی بهتر است ابتدا روی آن را سلفون بکشید و درب ظرف را محکم کنید. همچنین مثل شیرینی‌های خشک دیگر مخصوص عید، بهتر است این شیرینی هم در یک جای خنک نگهداری شود.
به طور کلی برای این شیرینی گردویی با توجه به بافتی که دارد، نوع نگهداری مهم است. چرا که به خصوص در ایام عید، پذیرایی از مهمانان با یک شیرینی مانده، بیات و خشک شده چندان باب میل نیست.

بنابراین حتی‌الامکان آن را در روزهای پایانی و نزدیک به عید درست کنید. ضمن اینکه این شیرینی در یک ظرف دردار و در فریزر به خوبی ماندگار است. به صورتی که می‌توان شیرینی گردویی را تا یک ماه و با همان تازگی روز اول در فریزر نگاه داشت. بنابراین اگر مجبور بودید آن را چند هفته قبل از عید درست کنید، حتما شیرینی را در یک ظرف دردار فریز کنید تا در ایام عید تازه باشند.

مرجع: طرز تهیه شیرینی گردویی ساده

۱۴۰۰/۴/۴ ۱۷:۵۰:۲۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۲/۵ ۱۷:۲۱:۴۴
(ویرایش)

سلام بسیار عالی . ممنون از توضیحات تکمیلی و مفیدتون 

خواستم بگم برای پخت شیرینی اگر که نورپردازی اشپزخانه خوب و مناسبی را نتوانید تامین دچار مشکل خواهید شد از این جهت که اذیت میشید و از فضای داخلی دلنشین بی بهره میمونید به همین خاطر بهتون پیشنهاد میکنم برای اینکه اطاعات کاملی برای ایجاد روشنایی و فضای دلنشین در اشپزخانه تانبرای پخت شیرینی سری به صفحه زیر بندازید:

https://saveelectric.ir/category/lighting/kitchen-lighting/

 

 
ساوه الکتریک مشاکره ،صحبت و انتخاب حرفه ای و مناسب در خرید محصولات
۱۴۰۱/۵/۸ ۱۳:۰۲:۲۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۵/۲۹ ۱۴:۱۶:۴۹
(ویرایش)

شرکت لیماک فروت با سابقه درخشان در زمینه تولید میوه خشک و فروش انواع دستگاه میوه خشک کن صنعتی در خدمت شما عزیزان میباشد

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران