تعداد بازدید : 644
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۲/۳۰
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۲/۳۰
کاربران آنلاین : 0
drhoseinisianaki
۱۳۹۹/۲/۳۰ ۱۶:۱۵:۲۹
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۳/۲۶ ۲۲:۴۸:۱۰

علائم اولیه اوتیسم در کودکان با سنین ۲ سال و بالاتر

(ویرایش)

در تکلم تاخیر دارد. احتمالا در بیان نیازهای خود دچار چالش شود. برخی کودکان مبتلا به اوتیسم، به هیچ وجه صحبت نمی‌کنند، برخی دیگر مهارت‌های کلامی خود را رشد می‌دهند اما در پیش‌برد یک گفت‌وگو دچار چالش می‌شوند. دچار مشکل می‌شود.دارای الگوهای تکلم غیرمعمول هستند. ممکن است، پر از مکث، صدایی بلند، لحنی یکنواخت یا گنگ صحبت کند. ممکن است به جای یک جمله کامل، از تک کلمات استفاده کند یا یک لغت را به طور مداوم تکرار کند و زمانی که سوالی از او می‌پرسید، به جای جواب دادن، همان سوال را دوباره تکرار کند.به نظر می‌رسد که سخنان دیگران را متوجه نمی‌شود و ممکن است به صدا زدن اسم خود پاسخی ندهد یا قادر به دنبال کردن محل صدا نباشد. ممکن است بی‌موقع بخندد، گریه کند یا فریاد بکشد.به دقت روی یک شی یا یکی از خصوصیات آن (مانند چرخ یک ماشین اسباب بازی) یا یک موضوع خاص تمرکز می‌کند.درگیر تقلیدهای محدود می‌شود. گاهی رفتارهای شما را تقلید می‌کند، اما  در بازی‌های وانمودی شرکت نمی‌کند.به نظر می‌رسد که به تنها بازی کردن تمایل داشته و علاقه کمی به کودکان دیگر دارد و به طور معمول بازی خود را با آن‌ها شریک نمی‌شود یا نوبت بازی را به آن‌ها نمی‌دهد.رفتارهای خشن از خود نشان می‌دهد. احتمالا به کارهای همیشگی و روتین‌ها وابسته است و با تغییرات مشکل  دارد. به عنوان مثال؛ تغییر مسیر معمول از مهدکودک تا خانه ممکن است موجب ناراحتی او شود یا به بهانه‌جویی و کج‌خلقی او منجر گردد.در مورد غذاهایی که دوست دارد و غذاهایی که دوست ندارد، بسیار سخت‌گیر است. یا تمایل به دنبال کردن آداب مخصوص به خود را در زمینه غذاها یا میان وعده‌ها دارد.با اشیا یا اسباب بازی‌ها به نحو غیرمعمول بازی می‌کند. برای نمونه زمان زیادی را صرف مرتب کردن یا چیدن اشیا با یک ترتیب خاص می‌کند. از باز و بسته کردن مکرر یک درب لذت می‌برد یا سخت مشغول فشردن دکمه‌ای روی یکی از اسباب بازی‌هایش یا چرخاندن چرخ یکی از ماشین‌های اسباب بازی‌اش می‌شود.به خود آسیب می‌زند. برای مثال دست خود را گاز می‌گیرد یا خودزنی می‌کند.رفتارهای تکراری، مانند ضربه زدن یا بالا و پایین بردن دست از خود نشان می‌دهد.نسبت به هر گونه تحریک، به شدت حساس است. ممکن است نسبت به تماس فیزیکی مقاومت کند، با سر و صدا آشفته شود، نسبت به بوها به شدت حساس باشد یا از خوردن بسیاری از غذاها خودداری کند. ممکن تنها به پوشیدن لباس‌های بدون برچسب یا دوخته شده از جنسی خاص تمایل نشان دهد.در مقابل برخی از انواع درد واکنش افراطی و در مقابل برخی دیگر واکنش کمتری از خود نشان می‌دهد. برای مثال، ممکن است در زمان شنیدن صداهای بلند،‌ گوش‌های خود را بپوشاند، اما متوجه خراش پوست زانوهای خود نشود.ممکن است در زمان غیرلازم بترسد یا زمانی که باید از چیزی بترسد، هیچ ترسی نداشته باشد. برای نمونه، ممکن است از یک شی بی‌آزار مانند بادکنک بترسد، اما از ارتفاع ترسی نداشته باشد.

دارای اختلالات خواب است. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم، به سختی به خواب می‌روند و در طول شب هم به طور مکرر بیدار می‌شوند.مشکلات رفتاری دارد. ممکن است لجباز باشد، با شما همکاری نکند یا بیش از حد فعال باشد. ممکن است بیش‌فعال، تکانشی یا پرخاشگر باشد.

 

هرچند بسیاری از این علائم اولیه اوتیسم نشان دهنده ابتلای کودک به اوتیسم است اما بازهم تایید قطعی باید توسط پزشک متخصص انجام شود. امکان دارد بعضی از این علائم به صورت موقتی در هر کودکی بروز کند یا نشانه بیماری قابل درمان دیگری غیر از اوتیسم باشد.

کاردرمانی پاسداران

گفتاردرمانی پاسداران

کاردرمانی در پاسداران

گفتاردرمانی در پاسداران

مرکز کاردرمانی در پاسداران

مرکز گفتاردرمانی در پاسداران

کلینیک کاردرمانی در پاسداران

کلینیک گفتاردرمانی در پاسداران

بهترین کاردرمانی پاسداران

بهترین گفتاردرمانی پاسداران

کلینیک توانبخشی دکتر حسینی سیانکی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از 15 سال سابقه، کادری مجرب و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی برای شما عزیزان می باشد.
http://drhoseinisianaki.com
۱۳۹۹/۲/۳۰ ۱۶:۲۱:۰۲
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۳/۲۶ ۲۲:۴۸:۱۰
(ویرایش)
کلینیک توانبخشی دکتر حسینی سیانکی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از 15 سال سابقه، کادری مجرب و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی برای شما عزیزان می باشد.
http://drhoseinisianaki.com
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران