تعداد بازدید : 421
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۹
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۴/۹
کاربران آنلاین : 0
ershadi
۱۳۹۹/۴/۹ ۱۹:۰۳:۵۸
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۶/۱۱ ۱۲:۳۴:۳۷

چه عواملی در کیفیت زعفران اهمیت دارد؟

(ویرایش)

ممکن است نگهداری زعفران در انبار صادرات یا در قفسه آشپزخانه باشد. نکته مهم این است که بدانیم برای حفظ کیفیت زعفران چه روشی را باید برای نگه داری آن بکار برد. روشی که باعث شود زعفران طعم و عطر بینظیرش را از دست ندهد و همیشه بتوان زعفرانی با کیفیت استفاده کرد.

عوامل موثر بر کیفیت زعفران
مهم نیست که شما یک صادر کننده زعفران هستید یا یک خانه دار. در هر حال شما باید به روش نگهداری این محصول ارزشمند اهمیت زیادی بدهید. مخصوصا اگر تاجر باشید و بخواهید یک محصول درجه یک صادر کنید. لازم است که روشی را برای نگهداری زعفران انتخاب کنید که تضمین کننده کیفیت زعفران باشد. توجه به موارد زیر، چه برای تجار زعفران و چه برای یک مصرف کننده ضروری است:

تأثیر بسته بندی مناسب در حفظ زعفران
از آنجایی که رطوبت تأثیر نا مطلوبی بر روی کیفیت زعفران می گذارد، بهتر است که زعفران را به طور کامل در ظروف فلزی یا چوبی بسته بندی کنیم. توصیه می شود به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی کم کیفیت برای این امر استفاده نکنید. چرا که خواص زعفران در جنین ظروفی از بین می رود.

یکی دیگر از بسته بندی های مناسب برای نگهداری زعفران ، ظروف پلی کریستال است. این محصول جایگزین مناسبی برای ظروف پلاستیکی است که به حفظ کیفیت زعفران کمک می کند. شرکت صدف پک بهترین تولید کننده این ظروف پلی کریستال زعفران در ایران و جهان محسوب می شود.

تأثیر دمای مناسب در حفظ زعفران
این ادویه خوش عطر در دماهای پایین پایداری رنگ و عطر بهتری دارد. هر چه دما بالاتر برود این خواص را از دست می دهد. بررسی ها نشان داده است که بهترین دما برای نگهداری دمای عادی محیط است. اگر فکر می کنید که دمای محیط گرمتر از حد معمول است (مثل آشپزخانه) می توانید برای حفظ کیفیت زعفران آن را در یخچال هم نگه دارید.

تاثیر رطوبت در کیفیت زعفران
از جمله عواملی که در نگه داری زعفران باید به آن توجه شود میزان رطوبت محیط نگهداری زعفران است، یعنی اینکه باید رطوب کم باشد. در غیر این صورت زعفران رطوبت محیط را به خود جذب می‌کند و باعث می شود رنگ و بوی خوب خود را از دست بدهد.

روش های افزایش ماندگاری زعفران
کیفیت زعفران مهمترین موضوع برای مصرف کننده است. شیوه های گوناگونی برای حفظ کیفیت زعفران و نگه داشتن آن در شرایط مناسب وجود دارد. در ادامه چند روش و شیوه را بیان می‌کنیم:

قفسه بندی
جهت نگهداری زعفران در انبار نخست باید قفسه هایی از جنس فلز و یا پالت کار گذاشته شود.

خشک و بسته بندی کردن
برای آنکه زعفران ها به صورت استاندارد انبار و نگهداری شوند ابتدا باید زعفران را به صورت سنتی یعنی قرار دادن زعفران در دمای محیط به مدت چند روز یا به صورت روش اسپانیایی و سپس بسته بندی شود.

روش اسپانیایی خشک کردن زعفران یعنی خشک کردن آن به وسیله هیتر یا بخاری برقی در دمای ۵۵ درجه سانتیگراد به مدت ۵۵ دقیقه و سپس بسته بندی آن در ظروف مناسب و استاندارد.

دمای مناسب محیط برای زعفران
بهترین دما برای زعفران خشک و بسته بندی شده ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد می باشد.

عدم وجود رطوبت و نور در محیط نگهداری زعفران
بهترین شرایط نگهداری برای زعفران محیطی تاریک و بدون رطوبت است.

بررسی کیفی دوره ای زعفران
زعفرانها باید هر ماه یک بار از لحاظ شرایط نگه داری و کیفیت بررسی شوند.

نگهداری در منزل
برای نگه داشتن زعفران در شرایط مناسب بهتر است ابتدا آن را به صورت کامل خشک و آسیاب کرده و در ظرفی که جریان هوا نداشته باشد قرار دهید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران