تعداد بازدید : 537
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۶/۳
کاربران آنلاین : 0
bboomm6
۱۳۹۹/۶/۳ ۱۱:۱۸:۳۹
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۷ ۱۴:۴۴:۳۰

شیشه رنگی و بازتاب زیبای آن در دنیای مدرن

(ویرایش)

به کارگیری شیشه رنگی در طراحی دکوراسیون باعث ایجاد رنگ های متفاوت در بازه های زمانی مختلف می شود. شیشه رنگی در معماری ایرانی جایگاه قابل ملاحظه ای داشته است و علاوه بر استفاده در بناهای مشهور در سایر ساختمان ها نیز استفاده می شود. متاسفانه در معماری امروزی، شیشه های رنگی تقریبا بدون استفاده مانده اند و در کمتر پروژه ای از آن ها استفاده می شود. این در حالی ست که استفاده از شیشه های رنگی علاوه بر زیبایی، اثرات روانشناختی قابل ملاحظه ای هم دارند. از دیگر نتایج مثبت شیشه های رنگی می توان به ایجاد احساس آرامش و رفع تنش های محیطی اشاره کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر طرح های سنتی، می توان به شکل های دیگری نیز از شیشه های رنگی استفاده کرد.  به کار بردن شیشه‌های رنگی در بناها باعث زیبایی می‌شوند اثرات روان‌شناسی قابل ملاحظه‌ای نیز دارند. رنگ و نور دو عنصر ضد افسردگی می‌باشند و استفاده از رنگ‌های مختلف در این نوع شیشه‌ها هر کدام اثرات روان شناختی مختلفی دارد؛ به عنوان نمونه رنگ سبز آرام و متعادل کننده است، رنگ زرد اعتماد به نفس و صمیمت ایجاد می‌کند، آبی رنگ فکر و منطق است. شیشه‌های رنگی با ایجاد نورهای رنگارنگ باعث دفع و خارج شدن حشرات مزاحم از فضا می‌شوند. 

شیشه رنگی و بازتاب زیبای آن در دنیای مدرن
شیشه‌های رنگی كه زمانی در معماری ملل مختلف از جمله ایران، نماد سبك و زندگی در دوره‌ای خاص بود، امروزه به نوع دیگری در زندگی مدرن وارد شده است. در قرن نوزدهم میلادی، شیشه‌های رنگی در بناهای معماری برخی از كشورهای اروپا، آفریقا و آسیا استفاده می‌شد و امروزه با بهره‌گیری از تكنولوژی، پدیده‌ای قابل تامل در تبلیغات فروشگاه‌ها و عرضه محصولات صنعتی ارائه می‌شود. برای دست یافتن به جلوه‌های بصری زیبا، با استفاده از لامپ‌های LED در شیشه‌های دوجداره، می توان بازتاب‌های زیبایی از رنگ‌های بیشمار را در معرض دید بینندگان قرار داد. برای دست یافتن به فضایی متنوع در مکان هایی مانند مترو، فرودگاه و اماكن عمومی دیگر، می توان از شیشه‌های رنگی کمک گرفت و جلوه‌های بصری زیبایی را خلق کرد.

کاربردهای شیشه رنگی
در معماری ایرانی شیشه‌های رنگی کاربرد قابل توجهی داشته‌اند و در بناهای مشهور از آنها استفاده می‌شده است. در معماری امروزی هم شیشه‌های رنگی جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند و امروزه با پیشرفت علم شکل‌های زیباتری به خود گرفته اند. به کارگیری شیشه‌های رنگی در معماری امروزی می‌تواند موجب حس آرامش و کاهش تنش شود. شیشه‌های رنگی با نورپردازی‌های خاص همراه با لامپ‌های LED بازتاب‌های زیبایی از رنگ‌های مختلف را در محیط ایجاد می‌کنند. به دلیل ایجاد این بازتاب‌های خاص، امروزه از این نوع شیشه‌ها در محل‌های مختلف مانند مترو، اداره‌ها و خانه‌های آپارتمانی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان به جای استفاده از وان‌های جاگیر و اشغال کننده فضا، از کابین‌های مخصوص دوش استفاده کرد. بنابراین از شیشه‌های رنگی می‌توان برای جداسازی فضا در ساختمان‌های امروزی و ایجاد پارتیشن‌های متفاوت استفاده کرد که موجب زیبایی قابل توجهی در محیط می‌شود. در ادامه به کاربردهای آنها در محیط های مختلف اشاره می‌شود :

شیشه رنگی حمام
 این نوع شیشه با توجه به تنوع رنگی بالا و قابلیت شویندگی آنها طرفداران زیادی در بین افراد برای دکوراسیون پیدا کرده است. آینه، شیشه رنگی لاکوبل و کنسول را می‌توان به عنوان شیشه رنگی حمام برای تقسیم بندی فضای سرویس‌های بهداشتی استفاده کرد و با استفاده از آنها دکوری خلاقانه و زیبا را ایجاد کرد. همچنین شیشه ‌های لاکوبل مورد استفاده در سرویس‌های بهداشتی و حمام به دلیل داشتن خاصیت تمیز شوندگی بالا و آنتی باکتریال گزینه‌ای بسیار مناسب در پوشش دیوارهای این بخش می‌باشند. 

شیشه رنگی اداری
این نوع شیشه با داشتن رنگ‌های زیبا ایجاد رنگین کمان می‌کند که برای محیط‌های کوچک و مراکز اداری ـ تجاری کاربرد زیادی دارند. شیشه‌های رنگی اداری در محیط‌های اداری برای ساخت میز و پارتیشن و به طور کلی دکوراسیون محیط‌های اداری بسیار گزینه خوبی می‌باشد. این نوع شیشه‌ها در برابر حرارت و رطوبت مقاوم بوده و به دلیل اینکه بازتاب نور ایجاد می‌کنند باعث بزرگ‌تر شدن فضا می‌شوند و بنابراین برای محیط‌های کوچک و کم ‌نور مناسب هستند. 

شیشه رنگی فروشگاهی
در دکوراسیون فروشگاهی می‌توان شیشه رنگی را همراه با ام دی اف به کار برد که منجر به ترکیبی مناسب از بافت و رنگ می‌شود و بنابراین منجر به ایجاد دکوری جذاب، حرفه‌ای و زیبا برای فروشگاه‌ها می‌شود. شیشه رنگی فروشگاهی جهت اجرای ویترین‌ها، شلف‌ها، میزهای داخلی رستوران‌ها مانند فودکورت‌ها و فست فودها مناسب می‌باشند. 

شیشه رنگی هتل
 این نوع شیشه جزو دسته شیشه‌های لاکوبل می‌باشند و به عنوان دیوارپوش در دکوراسیون هتل کاربرد دارند. استفاده از شیشه رنگی هتل، جلوه‌ای بسیار زیبا برای دکور هتل و ساختار دکوراتیو ایجاد می‌کند.
5- شیشه رنگی اتاق خواب: استفاده از شیشه‌های رنگی در اتاق خواب‌ها زیبایی خاصی به دکوراسیون آنها می‌دهد؛ به این دلیل که با داشتن تنوع رنگی زیبا می‌توان اتاق خوابی رنگی و شاد را طراحی کرد. به عنوان نمونه با استفاده کردن از شیشه‌های رنگی در اتاق خواب کودک می‌توان رنگ‌هایی بسیار زیبا و فانتزی را در اتاق خواب ایجادکرد و از این رو روحیه خوبی را به کودک خود منتقل کنیم. از این نوع شیشه‌ها می‌توان بر روی درب‌های کمد دیواری، به صورت دیوار پوش‌های شیشه‌ای و در ساخت میزهای آرایش استفاده کرد. 

شیشه خم رنگی
این نوع شیشه‌ها در طی فرایند حرارت دهی خم شده‌اند. البته ایجاد خم دقیق در این نوع شیشه‌ها بدون آسیب نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای و مهارت تخصصی می‌باشد. کاربرد شیشه خم رنگی در سقف بالکن، کف سالن‌های پذیرایی، پله‌های معلق، نمای ساختمان، نرده‌ها، پوشش دیوارهای آسانسور و به طور کلی در دکوراسیون داخلی می‌باشند. شیشه‌های خم رنگی به دو صورت خام و لمینیت تولید می‌گردند.

شیشه رنگی بین کابینت
استفاده از این نوع شیشه‌ها به محیط آشپزخانه زیبایی و جلوه خاصی را می‌دهد. وجود شیشه در بین کابینت‌ها زیبایی منحصر به فردی در مقایسه با کاشی‌ ها در بین کابینت‌ ها می‌دهد و امروزه استفاده از آنها در حال گسترش است. شیشه رنگی بین کابینت دارای تنوع رنگی بالا و به دو صورت شفاف و مات می‌باشد که نمونه شفاف آن در بین کابینت‌ها استفاده می‌شود و به دلیل آسانی در نظافت و پاک کردن آنها گزینه بسیار خوبی هستند. بنابراین با استفاده از شیشه رنگی بین کابینت در دکوراسیون آشپزخانه می‌توانید زیبایی منحصر به فردی را در دکوراسیون داخلی ساختمان ایجاد کنید. 

منبع:

https://www.ardalanglass.com/fa/product/1025/%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C.aspx

 

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران