تعداد بازدید : 551
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۸
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۸/۸
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۸/۸ ۰۰:۵۴:۰۳
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

معرفی نماي كامپوزيت و انواع آن

(ویرایش)

 

خوب بهتر است ابتدا بدانيم كه وقتي از نماي كامپوزيت صحبت مي كنيم، از چه چيزي دقيقا حرف مي زنيم. كامپوزيت بيشتر براي نماي خارجي ساختمان ها و سازه ها كاربرد دارد. با اين حال ، در دكوراسيون داخلي نيز از آن استفاده مي كنند. قطعا بارها موارد كاربرد انواع نماي كامپوزيت را مشاهده كرده ايد كه به ساختمان ها نماي بسيار زيبايي مي بخشند.

نماي مذكور ابتدا در كشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت. اما رفته رفته با توجه به زيبايي منحصر به فرد آن و ساير ويژگي هايش، استفاده از آن در ساير كشورهاي جهان نيز رواج دو چندان يافت. به گونه اي كه در حال حاضر در ساخت انواع واحد هاي مسكوني و تجاري كاربرد فراوان دارد. ضمن آنكه از آن به روش ها و صورت هاي مختلف از قبيل سقف كاذب ، ديوار يا نما استفاده مي كنند.

نماي مذكور از مواد مختلفي تشكيل شده كه در ادامه به آنها اشاره مي كنيم. مواد و اجزاي به كار رفته در ساخت اين نما به صورت فيزيكي ، شيمايي و مكانيكي هستند. اما غالبا اين نما داراي سه بخش اساسي مختلف بوده كه اين سه بخش به روش هاي مختلف به هم متصل شده تا در نهايت منجر به ساخت نما مي شوند.

اجزاي تشكيل دهنده نماي مذكور داراي سه لايه مختلف هستند كه دو لايه پوشاننده و يك لايه اصلي است. به اين لايه ها معمولا پنل نيز گفته مي شود. هسته مركزي انواع نماي كامپوزيت را لايه هاي آلومينيومي تشكيل مي دهد. در بين اين لايه هاي آلومينيومي معمولا لايه ديگري نيز وجود داشته كه به آن هسته پلاستيكي گفته مي شود.

هسته پلاستيكي معمولا از جنس پلي اتيلن بوده كه داراي ضخامت مشخص خود است. البته در بسياري از مواقع براي بالا بردن پايداري و ضخامت انواع نماي كامپوزيت ، از برخي مواد معدني براي لايه مياني استفاده مي كنند. اين مواد معمولا ضخامت بيشتري داشته و ضد حريق محسوب مي شوند. اما قاعدتا بر روي قيمت نماي كامپوزيت تاثيرگذار خواهد بود.

 

انواع نماي كامپوزيت به چه صورت است؟

قيمت نماي كامپوزيت تا حد زيادي به نوع آن وابسته است. حتي اجراي نماي كامپوزيت نيز براي هر كدام از انواع مختلف آن متفاوت است. ما در ادامه به انواع نماي كامپوزيت و ويژگي هاي هر كدام از آنها اشاره مي كنيم.

 

  • آلومينيوم كامپوزيت پنل معمولي

اين نوع كامپوزيت را مي توان ساده ترين نوع آن در ميان انواع نماي كامپوزيت دانست. قيمت نماي كامپوزيت در اين نوع مدل، معمولا پايين تر از ساير مدل هاي ديگر است. از اين رو غالبا از آن نيز زياد استفاده مي كنند. اجراي نماي كامپوزيت معمولي نيز غالبا ساده تر از انواع ديگر خواهد بود.

 

  • آلومينيوم كامپوزيت رنگي

مهم ترين تفاوت اين نوع كامپوزيت با نمونه قبلي در رنگ آن است. چرا كه غالبا در ساخت آن از رنگ هاي مختلف استفاده مي كنند كه باعث جذاب تر شدنش مي شود. تركيب و نحوه استفاده از رنگ ها به گونه اي بوده كه در طول روز و به مرور دچار تغيير رنگ مي شود.

 

  • آلومينيوم كامپوزيت پنل نانو

در ساخت اين نوع از كامپوزيت از تكنولوژي نانو استفاده شده است. به همين دليل كارايي آن معمولا بيشتر از انواع ديگر است. به عنوان مثال ، استحكام ، مقاومت و پايداري آن غالبا بهتر از نمونه هاي معمولي ديگر خواهد بود. كامپوزيت پنل نانو معمولا در برابر آتش مقاومت بيشتري داشته، استحكام و ماندگاري بالايي دارد و از همه مهم تر اينكه داراي خاصيت ضد آلايندگي است. همچنين قابليت خود تميزكني نيز براي آن در نظر گرفته شده است.

 

  • كامپوزيت پنل طرح چوب و سنگ

استفاده از طرح چوب و طرح سنگ باعث زيباتر شدن انواع نماي كامپوزيت خواهد شد. به گونه اي كه به اعتقاد كارشناسان استفاده از آنها نسبت به استفاده از نماي آجري ، سنگي ، چوبي و … بسيار بهتر خواهد بود. چرا كه اجراي نماي كامپوزيت نسبت به نماي سنگ و چوب واقعي معمولا دردسر كمتري خواهد داشت. از طرفي قيمت نماي كامپوزيت طرح چوب يا سنگ نسبت به قيمت نماي سنگ و چوب اصلي معمولا كمتر خواهد بود.

 

  • نماي كامپوزيت ضد باكتري

اصلي ترين تفاوت اين نماي با ساير انواع نماي كامپوزيت در خاصيت ضد باكتري آن است. چرا كه در رنگ به كار رفته در آن داراي خاصيت ضد باكتري است. از اين نوع نما بيشتر در برخي مراكز پزشكي ، آزمايشگاهي و مواردي از اين قبيل استفاده مي كنند.

 

  • نماي كامپوزيت خش دار

مهم ترين تفاوت اين نما با ساير نما هاي گفته شده در خش دار بودن لايه آلومينيومي به كار رفته در ساخت آن است. اين كار باعث جذابيت و زيبايي دوچندان آن شده است. به نحوي كه غالبا از آن در نماي ساختمان هاي لوكس ، تجاري يا اداري استفاده مي كنند.

 

  • نماي كامپوزيت پنل نسوز

اين نوع از كامپوزيت از يك هسته مركزي تشكيل شده كه در برابر آتش مقاومت بالايي از خود نشان مي دهد. از همين رو به آن پنل نسوز يا مقاوم در برابر آتش نيز گفته مي شود. اين عامل باعث مي شود تا قيمت نماي كامپوزيت نسوز به نسبت ساير نماها تفاوت داشته باشد.

 

نحوه اجراي نماي كامپوزيت چگونه است؟

براي نحوه اجراي نماي كامپوزيت چندين روش مختلف وجود دارد كه مهم ترين آنها روش هنگينگ يا همان hanging است. در اينجا قصد داريم تا به صورت خلاصه به آن اشاره كنيم. اولين مرحله مربوط به آماده سازي اتصالات مربوطه است. اين كار براي اسكلت هاي بتني و اسكلت هاي فلزي متفاوت بوده و روش خاص خود را خواهد داشت. براي اين كار از اسكلت و سازه هاي موجود با استفاده از جوشكاري بهره گرفته مي شود.

جوش قوطي فلزي اقدام بعدي ديگري است كه براي اجراي نماي كامپوزيت انجام مي دهند. در اين مرحله بايد براكت ها به قوطي ها جوش داده شوند. مرحله بعد در اجراي نماي كامپوزيت مربوط به نصب نبشي آلومينيومي بوده كه بايد به راكت فلزي بسته شوند. اين نبشي ها نقش زيادي در تنظيم و عملكرد نماي كامپوزيت دارند. بنابراين بايد به درستي نصب شوند.

نصب ناوداني ها يكي ديگر از مراحل اجراي نماي كامپوزيت بوده كه جز مراحل اصلي نيز به شمار مي رود. در اينجا با دو نوع ناوداني ريلي و ناوداني روبرو هستيم كه هر كدام وظيفه خاص خود را دارند. ناوداني ريلي بايد به نبشي آلومينيومي متصل شده و ناوداني بولت نيز به ناوداني ريلي متصل خواهد شد. با انجام برخي مراحل ديگر نصب نماي كامپوزيت به پايان مي رسد. البته براي اين كار روش هاي ديگري مانند روش فيكسينگ نيز وجود دارد.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران