عملیات با موفقیت انجام شد.×
تعداد بازدید : 455
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۸/۱۸
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۸/۱۸ ۲۳:۱۰:۰۹
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

درباره ی دهان شویه ها بیشتر بدانید

(ویرایش)

محلول های شستشوی دهان

دهان شویه ها از مواد مختلفی تولید می‌شوند که در طعم ها و رایحه های مختلفی در دسترس هستند. این محلول ها اغلب بهترین و ساده ترین روش پیشنهادی پزشکان برای درمان بیماری های عفونی دهان است.

این محصول در انواع مختلفی مثل دهان شویه مخصوص کودکان، محلول های درمانی ، سفید کننده و ضد عفونی کننده موجود است. در این مرحله مهم است که چه نوع محلولی را انتخاب کنید. زیرا اگر محصول نامناسبی انتخاب کنید، نه تنها باعث سلامت دهان و دندان نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها شود.

البته استفاده از محلول شستشوی دهان جایگزین مسواک زدن روزانه و نخ دندان نیست. اما از آنجا که استفاده از این محلول بهداشتی بسیار ساده است، می‌توان به راحتی در سفرها و بعد از عمل های جراحی دهان از آن برای ضدعفونی کردن استفاده کرد.

 

مواد تشکیل دهنده محلول دهان شویه

این محلول ها با توجه به ترکیبات داخل آن، دسته بندی های مختلفی دارد. اما مواد ذکر شده در ادامه، در اغلب انواع آن مشترک است؛

  1. ستیل پیریدنیوم کلراید : باعث کاهش بوی بد دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.
  2. پراکسید : از جمله مواد سفید کننده دندان محسوب می‌شود.
  3. طعم دهنده : طعم های توت فرنگی و نعناع از محبوب ترین اسانس های دهان شویه در میان مردم هستند.
  4. نمک سدیم ساخارین : این ماده به جای شکر و برای بهبود طعم استفاده می‌شود.
  5. رنگ های خوراکی : برای جذابیت و زیبایی محصول استفاده می‌شود.
  6. مواد شوینده مجاز و ایمن : وجود این ماده در ترکیب محلول به برداشتن پلاک از روی دندان کمک می‌کند.
  7. فلوراید : مهم ترین ماده موجود در محلول های شستشوی دهان است. زیرا هم خاصیت ضد باکتریالی دارد و هم تقویت کنندگی دندان و لثه است.
  8. کلرهگزیدین : ماده ای ضدعفونی کننده است که باعث تقویت لثه نیز می‌شود.
  9. بنزوات سدیم : از جمله مواد نگه دارنده است که باعث طول عمر و جلوگیری از رشد و تشکیل باکتری های فاسد کننده در محلول می‌شود.
  10. آب : بیشترین حجم محلول را آب تشکیل می‌دهد که حالت مایع محلول را ایجاد می‌کند.
  11. الکل : خاصیت ضد باکتریالی الکل باعث استفاده از آن در محلول می‌شود.

 

انواع دهان شویه

محلول های شستشوی دهان را می‌توانیم در دسته های مختلفی تقسیم بندی کنیم. از جمله:

  • مخصوص کودکان و بزرگسالان
  • صنعتی شیمیایی و خانگی
  • درمانی
  • آرایشی
  • سفید کننده
  • بهداشتی یا ضد پوسیدگی

در ادامه توضیحاتی درباره هر یک از این انواع ارائه خواهیم کرد.

محلول شستشوی دهان مخصوص کودکان

اغلب در ترکیب محلول های مخصوص کودکان از الکل ، فلوراید و مواد نگه دارنده کمتری استفاده می‌شود. در واقع بیشترین درصد از مواد این نوع را اسانس های طعم دهنده میوه ای و آب تشکیل می‌دهد.

این محلول ها برای جذابیت و علاقمند کردن کودکان معمولا در بسته بندی های جذاب و طرح دار در بازار عرضه می‌شوند و به دلیل نحوه استفاده آسان آن نسبت به مسواک و نخ دندان بیشتر مورد استقبال کودکان است.

نکته بسیار مهم در استفاده از دهان شویه در کودکان این است که تنها زمانی کودکان مجاز به استفاده از آن هستند که توانایی خارج کردن تمام محلول را از دهان خود داشته باشند. زیرا در صورت خوردن این محلول امکان مسمومیت در کودکان وجود دارد.

 

دهان شویه های صنعتی و خانگی

دهان شویه های شیمیایی و صنعتی اغلب با توجه به نیاز های مصرف کننده در دسته بندی های مختلف تولید می‌شوند. اما اگر مایلید از محلول های خانگی استفاده کنید، می‌توانید از گیاهان نعناع ، میخک و رزماری که خاصیت آنتی باکتریال و خنک کننده دارند استفاده کنید.

از دیگر محلول های خانگی می‌توان به آب نمک و ترکیب آب و جوش شیرین اشاره کرد.

برتری محلول های خانگی نسبت به شیمیایی در آن است که برای تمام سنین مجاز و قابل استفاده است و ضرری برای بدن به همراه ندارد.

دهان شویه های درمانی

در ترکیب دهان شویه های درمانی اغلب الکل و کلرهگزیدین که خاصیت ضد عفونی کننده و تقویت کنندگی دارد استفاده می‌شود. این دسته از محلول ها حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود. زیرا مصرف خودسرانه و زیاد از حد این محلول ها، به دلیل دارا بودن الکل می‌تواند باعث خشکی بیش از حد و حتی سرطان دهان شود.

این نوع از محلول ها بیشتر پس از جراحی های دهان و دندان توسط پزشک تجویز می‌شود. زیرا در ابتدا و پس از جراحی امکان استفاده از مسواک و نخ دندان نیست. بنابراین بهترین گزینه محلول درمانی است که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.

دهان شویه های آرایشی

محلول های آرایشی می‌توانند به طور موقت بوی بد دهان را از بین ببرند. معمولا در ترکیب این دسته از محلول ها اسانس و سفید کننده دندان به میزان بالایی وجود دارد.

تاثیر خوشبو کنندگی این محلول ها 3 الی 4 ساعت است. اما اثر آن موقت است و نمی‌تواند عامل اصلی بد بو شدن دهان را از بین ببرد.

اگر از بوی بد دهان خود احساس بدی دارید با مراجعه به پزشک علت آن را پیدا و درمان کنید. این را بدانید دهان شویه های آرایشی اصلا انتخاب مناسبی برای برطرف کرد بوی نامطبوع دهان نیستند.

محلول های سفید کننده دندان

میزان قابل توجهی از ترکیب این نوع محلول ها را مواد شوینده مجاز و پراکسید تشکیل می‌دهد. این دهان شویه ها علاوه بر ضد عفونی کردن دهان باعث می‌شوند که دندان ها براق و زیبا شوند.

نکته اساسی و مهم در استفاده از این محلول ها این است که حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود. زیرا در صورت انتخاب محلول سفید کننده نامناسب، تاثیر مثبت آن از بین می‌رود و نتیجه‌ای معکوس برای دندان های شما به همراه خواهد داشت.

 

محلول شستشوی دهان ضد پوسیدگی

در ترکیب این دهانشویه مقدار زیادی فلوراید وجود دارد که باعث ضد عفونی کردن دهان و تقویت دندان ها می‌شود. بنابراین راهکار مناسبی برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها به شمار می‌آید.

این نوع از محلول های شستشوی دهان محبوب ترین، پر مصرف ترین و بی خطر ترین نوع محلول ها در بین دیگر انواع آنهاست.

فواید و اهمیت استفاده از دهان شویه

از جمله اهمیت ها و فواید محلول های شستشوی دهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاکسازی تمام دهان ؛ با توجه به مایع بودن دهان شویه تمام نقاط دهان مخصوصا نقاطی که با مسواک به آن دسترسی ندارید را پاکسازی می‌کند.
  • نحوه استفاده آسان ؛ استفاده از این محلول ها به مراتب از مسواک و نخ دندان آسان تر است. اما متاسفانه کمترین استفاده را در بین مردم دارد.
  • سفید کردن دندان ها و از بین بردن بوی بد دهان ؛ استفاده مرتب از این محلول باعث این امر می‌شود.

معایب استفاده از دهان شویه

  • وجود الکل ؛ به دلیل وجود الکل در این محلول ها، استفاده زیاد از آن باعث خشکی و از بین رفتن بزاق دهان می‌شود.
  • پوشاندن و مخفی کردن بوی دهان ؛ محلول شستشوی دهان شاید به صورت موقت بوی بد دهان را از بین ببرد. اما درمانی همیشگی برای آن محسوب نمی‌شود.

جمع بندی

داشتن لبخندی زیبا و پاک اهمیت بالایی دارد. بدون شک لازمه داشتن این لبخند داشتن دندان های سالم، زیبا و سفید است. یکی از راهکار های مراقبتی دندان برای مقابله با میکروب ها و باکتری ها استفاده از دهان شویه است. متاسفانه در کشورمان توجه زیادی به این محلول ارزشمند نمی‌شود.

نکته مهم در استفاده از محلول شستشوی دهان، انتخاب نوع مناسب محلول است. زیرا اگر انتخاب نامناسبی انجام دهید، نتیجه ای عکس حاصل خواهد شد.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران