تعداد بازدید : 664
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۲۱
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۸/۲۱
کاربران آنلاین : 0
bboomm6
۱۳۹۹/۸/۲۱ ۱۵:۳۵:۵۲
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۷ ۱۴:۴۴:۳۰

دلایل خود ارضایی در مردان و زنان

(ویرایش)

از آنجایی که مردان نسبت به زنان خود ارضایی را هم زودتر شروع می‌کنند و هم دفعات آن بیشتر است؛ به نظر می‌رسد برای ترک آن نیز می‌بایست وقت و انرژی بیشتری صرف کنند. یکی ازدلایلی که خود ارضایی در مردان زودتر اتفاق می‌افتد، وجود اندام جنسی در مردان است که  بیرون از بدن آنهاست و باعث می‌شود تا پسرها زودتر تحریک شده و رفتار خود ارضایی را شروع کنند. همچنین میل به خود ارضایی نیز در مردان بیشتر است. زنان دیرتر از مردان اندام جنسی و ناحیه کلیتوریس را می‌شناسند و میل به انجام خودرضایی نیز عموماً پایین‌تر است. به طوری که بدون عوامل تحریک آمیز، می‌توانند این میل را راحت‌تر کنترل کنند. در حالی که یک خانم می‌تواند 6 ماه بدون اذیت شدن رفتار خود ارضایی را ترک کند، برای مردان ترک آن به راحتی، تقریباً غیر ممکن است.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره فردی می توانید با مرکز مشاوره افرا کلینیک تماس حاصل نمایید.

66558225 – 021

مضرات و عوارض خود ارضایی

سندرم خود ارضایی آسیب زا : TMS  این سندرم مربوط به اختلالاتی نظیر ناتوانی در نعوظ یا بروز اختلال در انزال است که نتیجه‌ی اقدام به خود ارضایی در وضعیت‌های نامناسب نظیر حالت درازکشیده رو به صورت برای مردان است.
اعتیاد به ابزار ارضای جنسی: خود ارضایی که از طریق رسانه‌های زرد و اینترنت تبلیغ می‌شود، زنان را تشویق به تهیه وسایلی برای بیشتر شدن لذت می‌کند. استفاده مداوم از این وسایل به ویژه ویبراتورها باعث می‌شود که سیستم عصبی به تحریک زیاد با این وسایل، اعتیاد پیدا کند و در رابطه با شریک جنسی خود به طور طبیعی به ارگاسم نرسد.
انزواطلبی: گاهی افراد به دلیل عدم کنترل این رفتار نمی‌توانند در تعاملات طولانی مدت با دیگران بمانند و مجبور به ترک محیط برای انجام این رفتار می‌شوند.
فرار از مشکلات: گاهی افراد برای فرار از حال بد مثل اضطراب یا نا امیدی به خود ارضایی پناه می‌برند. در واقع اگر فرد هر زمان که حال خوبی ندارد به جای بررسی مشکل و بر طرف کردن ریشه‌ای آن، موقتاً حال خود را با خود ارضایی بهتر کند، مهارت حل مسئله در او ضعیف می‌شود.
عدم رضایت جنسی با شریک جنسی: رفتار خودارضایی در افرادی که بیمارگونه آن را انجام می‌دهند، به دلیل ارگاسم شدیدی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تا در رابطه طبیعی با شریک جنسی، نیازهای جنسیشان به دلیل نیاز به رفتارهای خاص برای تحریک شدن، برآورد نشود. همین امر سبب ایجاد فاصله عاطفی و مشکلات جدی در زندگی مشترک می‌شود.

 

فواید ترک خود ارضایی

پیامدهای روانی منفی رفتار خود ارضایی متأثر از فرهنگ و مذهب است. به همین دلیل در کشور ما ترک خودارضایی به یک رفتار سازنده تبدیل شده است. از پیامد‌های آسیب‌زای این رفتار  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
رها شدن از احساس گناه: یکی از احساس‌های بسیار دردناک انسان، احساس گناه است. زمانی که فرد درگیر خود ارضایی است، مدام احساس‌های منفی را تجربه کند و حتی ممکن است ناکامی‌های طبیعی زندگی را به حساب این رفتار بگذارد یا خود را مستحق مجازات بداند. ترک خودارضایی کمک می‌کند تا با برداشتن سنگینی احساس گناه از روی خود، راحت‌تر بتواند زندگی کند.
رها شدن از احساس شرم : از آن‌جایی که احساس شرم از جنس احساس غم است، فرد با خود ارضایی در زندگی مدام احساس ملال و اندوه می‌کند که شاید حتی نداند که دلیل آن انجام رفتار خودارضایی است.
افزایش اعتماد به نفس و خود باوری: از آن‌جایی که ترک خود ارضایی، نیازمند کنترل بالا روی احساسات و رفتار خود است؛ بنابراین اگر این رفتار تحت کنترل فرد قرار گیرد، بیشتر می‌تواند به خود اعتماد کند.
گذراندن وقت با دوستان: انزواطلبی یکی از پیامدهای رفتار خود ارضایی است. پس با ترک خود ارضایی، زمان بیشتری را می‌توان برای دوستان و خانواده قرار داد.
انگیزه برای حل کردن مشکلات رابطه جنسی: با ترک خودارضایی راه فرار از مشکلات جنسی بسته می‌شود. چرا که خود ارضایی باعث جایگزین شدن خیال پردازی  به جای رابطه جنسی است و جنبه‌های جنسی ارتباط که به اندازه بخش‌های دیگر زندگی در ایجاد حس صمیمیت مهم هستند، نادیده گرفته می‌شود. بنابراین در صورتی که مشکلات جنسی بر طرف شود فرد می‌تواند تجربه صمیمیت بیشتری را با همسر خود داشته باشد.

درمان خود ارضایی 

مسلماً ترک رفتارهایی که در آن میزان لذت بردن زیاد است، سخت و گاهی غیر ممکن است. وجه اشتراک خود ارضایی و مصرف مواد مخدر ترشح هورمون دوپامین است که باعث افزایش لذت است. روش موثر در ترک اعتیاد استفاده از روش پذیرش لغزش است. در این تکنیک، فرد پس از اقدام به ترک، اگر رفتار منع شده را تکرار کند، می‌تواند خود را ببخشد و بدون سرزنش و اضطراب دوباره ترک کردن آن را شروع کرده و سعی در افزایش فواصل انجام رفتار منع شده کند. به همین دلیل برای ترک مواد، اصطلاح مثلاً 3 ماه است که پاکم یا دو ساله که 6 بار لغزش داشتم، را بکار می‌برند. در واقع راز مهم ترک خودارضایی نیز مانند ترک مواد مخدر در این است که سعی می‌شود فواصل بین ترک خود ارضایی را بیشتر و بیشتر کرده تا فرد دچار چرخه معیوب نشود. 

 

منبع: خود ارضایی : روش های ترک خودارضایی و درمان آن

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران