تعداد بازدید : 599
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۲۴
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۰:۰۱
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

نمودار رشد وزنی نوزاد

(ویرایش)

از نمودار رشد وزنی کودک چه می دانید؟ رشد وزنی کودک را چگونه محاسبه کنیم؟ اگر شما هم در خانه کودکی دارید که رشد و سرنوشت او برایتان مهم است و این سوالات برایتان پیش آمده، پیشنهاد می کنیم این مقاله را به دقت بخوانید چون به معرفی جدول و نمودار شاخص رشد کودک پسر و دختر پرداخته است.

 

 

ضرورت محاسبه رشد وزنی کودک

در مقاله ای دیگر از سایت عمتک به رشد قدی کودک پرداخته شد و حالا به رشد وزنی کودکان می پردازیم. با سنجش و اندازه گیری دقیق و مداوم فرایند رشد وزنی نوزاد می توان گام موثری برا برداشت برای سلامتی و موفقیت فرزندتان در آینده. طی مواقع مختلفی لزوم مراجعه به پزشک یا خانه های بهداشت وجود دارد.

 (برای استفاده از نمودارهای رشد ابتدا سن کودک خود را در پایین نمودار پیدا کنید و یک خط فرضی عمودی رسم کنید، محیط سر، قد یا وزن را نیز در سمت چپ نمودار پیدا کنید و یک خط افقی رسم کنید. در محل تقاطع دو خط عمودی و افقی مذکور نقطه ای رسم کنید. اندازه گیری را در فواصل منظم انجام دهید و خطی رسم کنید، نقطه های رسم شده را به هم وصل کنید. این خط همان منحنی رشد فرزند شما است. این نمودارها به شما نشان خواهد داد که رشد کودک شما در مقایسه با میانگین همه کودکان سن او چگونه است. میانگین مذکور همان خط صدک پنجاهم است. صدک به این معنا است که مثلا اگر پسر سه ماهه شما در صدک چهلم برای وزن قرار دارد، 40 درصد پسران سه ماهه همان وزن یا کمتر از فرزند شما را دارند و 60 درصد وزن بیشتری دارند.

 

رشد وزنی کودک

 

رشد وزنی کودک

اگر منحنی رشد کودک را به طور مرتب بررسی می کنید در صورت تغییر ناگهانی در صدک بهتر است به پزشک مراجعه نمایید، مثلا اگر فرزندتان همواره در صدک چهلم قرار داشت ولی به صدک 15 کاهش یافت پزشک به دنبال علت این تغییر خواهد گشت. تا جایی که هم قد و هم وزن به صورت متناسب با هم رشد کنند و افزایش وزن فقط اندکی کمتر از حد مورد انتظار باشد لازم نیست نگران شوید. کودکی که مادر یا پدرش کوتاه تر از حد میانگین است ممکن است به کندی رشد کند و کوچک تر از همسالانش باشدمنبع: http://www.drpournasiri.com/) .

 

 

 

نحوه محاسبه رشد وزنی کودک

مسلما 3 عامل رعایت بهداشت، تغذیه و خواب مناسب کودک تاثیر مستقیمی در فرایند رشد وزنی و قدی اش دارد. با هر بار مراجعه برای بررسی وضعیت جسمانی کودکتان، متخصص  این موارد را اندازه‌گیری می‌کند:

 

-وزن  که بر حسب گرم و کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود

-دور سر، که متر نواری طوری دور سر نوزاد قرار می گیرد و از بالای ابروها و برجستگی پس سر او عبور می کند.

-قد ، برای کودکان زیر ۳ سال در حالت خوابیده و برای بالای ۳ سال در حالت ایستاده اندازه‌ گیری می‌شود

 -شاخص توده بدنی،برای براورد مقدار چربی بدن کودک. این مورد برای کودکان بالای 2 سال است که با استفاده از قد و وزن محاسبه شده و از آن برای برآورد مقدار چربی بدن کودک استفاده می‌شود.

 در نهایت تمام نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده در نمودار رشد کودک ثبت می‌شود. سپس برای هر کودک با محدوده استانداردی که برای کودکانی با سن و جنسیت مشابه او مشخص شده، مقایسه می‌شوند.

 

 

جدول  قد و وزن نوزاد و کودک پسر 

جدول زیربر مبنای استانداردهای الگوی رشد پسران است که توسط سازمان جهانی غذا و دارو ارائه شده است. اگر پسر شما در هر ماهی که قرار دارد سیر رشدی او در محدوده جدول زیر قرار گرفته باشد و وزن و قد و دور سر او متناسب با یکدیگر باشد نشانه سلامت پسر شماست.

 

رشد وزنی کودک

 

جدول قد و وزن نوزاد و کودک دختر

این جدول بر مبنای الگوی استانداردی است که توسط سازمان جهانی غذا و دارو ارائه شده است. دخترها عموما وزن و قد کمتری نسبت به پسران دارند که بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید و آن‌ها را باهم مقایسه نکنید.

 

رشد وزنی کودک

 

(منبع جداول: https://doctormanshadi.ir/ ).

نکته پایانی: شما مادر عزیزی که سلامتی و بهداشت فرزند دلبندت برایت مهم است،برایتان لازم به ذکر است که سایت عمتک ارائه دهنده انواع محصولات بهداشتی نوزادان و کودکان است. ازجمله انواع پوشک بچه با برند های مختلف در سایز های مختلف.برای خرید آنلاین پوشک از سایت عمتک و تحویل فوری درب منزل، می توانید اقدام کنید.

ارام با پشتکار زود رنج
۱۴۰۱/۲/۲۴ ۰۹:۱۱:۱۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۳/۲۱ ۱۶:۴۳:۲۳
(ویرایش)

برای نمودار رشد نوزاد پیشنهاد می کنم در تکمیل این اطلاعات سری هم به مقاله جدول قد و وزن نوزاد بزنید.

https://b2n.ir/t89689

سرگرم خودت عاشق احوال خودت باش
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران