تعداد بازدید : 522
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۵:۲۶:۲۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

اهمیت انجام ورزش در دوران بارداری

(ویرایش)

از ورزش و تغذیه مناسب بارداری چه می دانید؟ چرا ورزش و تغذیه مناسب بارداری مهم است؟ مهم ترین مواد مورد نیاز برای بدن در دوران بارداری چیست؟ چه ورزش هایی لازم است و چه ورزش هایی خطرناک اند؟ اگر شما هم از آن دسته بانوانی هستید که باردارید و یا یکی از عزیزان شما باردار است، پیشنهاد می کنیم این مقاله را به دقت بخوانید و تا جایی که امکان دارد به توصیه ها عمل کنید.

 

ضرورت نقش ورزش و تغذیه در بارداری

بارداری دوره ای خاص و مهم در زندگی هر زن است که نقش مهمی در سلامت مادر و فرزند دارد. هر بانوی باردار باید سبک زندگی سالمی داشته باشند. ورزش و تغذیه مناسب بارداری مهم ترین اصلی است که نباید از آن غافل شد بنابرین مصرف کلسیم، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باید در اولویت قرار بگیرد. آمادگی جسمانی و قوای بدنی در گرو داشتن تغذیه سالم و انجام حرکات بدنی و ورزش مناسب است.

(زنان در دوران بارداری باید فعالیت ورزشی را با نظر پزشک خود و متناسب با شرایطی که دارند، انجام دهند. تقریبا در شش ماه اول بارداری، شدت فعالیت حرکتی باید در حد متوسط باشد و زنان باردار می توانند به آب درمانی، تمرینات در آب، تمرینات هوازی کم خطر و تمریناتی که به سرعت گردش خون در اندام ها کمک می کنند، بپردازند. ورزش می تواند از ابتلا به واریس در دوران بارداری، مشکلات قلبی عروقی، فشار خون، دیابت بارداری و از همه مهمتر از عارضه و اختلال پره اکلامپسی جلوگیری کند. زنان باردار با اصلاح سبک زندگی از طریق اصلاح سبک عادات غذایی و آگاهی از فعالیت ورزشی در دوران بارداری می توانند یک دوره بارداری خوب با افزایش ایمنی بدن، کاهش درد هنگام زایمان، عزت نفس و کاهش استرس و افسردگی را تجربه کنند منبع: https://www.isna.ir/).

 

ورزش و تغذیه در بارداری

 

 

نکاتی درمورد ورزش و تغذیه در بارداری

-اولین منبع تغذیه دریافتی برای رشد جنین، غذایی که مادر می خورد است. بانوان باردار برای حفظ سلامتی خود و جنین به انواعی از ریز مغذی ها و درشت مغذی های بیشتری نیاز دارید. ریز مغذی ها، ترکیبات خوراکی مانند ویتامین ها و مواد معدنی که فقط مقدار کمی از آنها لازم است، هستند. درشت مغذی ها، مواد مغذی مانند کربوهیدرات، پروتئین و چربی هستند که کالری یا انرژی را برای بدن فراهم می کنند.

– اسید فولیک و آهن را جدی بگیرید: اسید فولیک در اسفناج ،تخم مرغ، بروکلی، موز، زرده تخم مرغ و  گوجه است. آهن را می توان در این خوراکی ها یافت: گوشت ، عدس، لوبیا، کنجد، ذرت ، انواع خشکبار، فلفل سیاه ، دارچین و جعفری .

 

– (اگر مواد لازم از گروه های غذایی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) را دریافت نکنید، بدن به خوبی کار نمی کند. هدف این است که در طول بارداری انواع مختلفی از غذاهای سالم را بخورید. غذاهای بی ارزش فرآوری شده را با غذاهای طبیعی و کم چرب جایگزین کنید. برای مثال چیپس و نوشابه هیچ ارزش غذایی ندارند. میوه تازه، سبزیجات و پروتئین های کم چرب مانند مرغ، ماهی، لوبیا یا عدس را بیشتر استفاده کنید. این بدان معنا نیست که در طول بارداری از تمام غذاهای مورد علاقه خود پرهیز کنید اما باید با غذاهای مغذی رژیم خود را متعادل کنید تا هیچگونه ویتامین و مواد معدنی مهمی را از دست ندهید. اضافه کردن روزانه مواد مغذی که در ادامه می آید، کمک می کند نیاز خود به مواد مغذی را در طول بارداری تامین کنید منبع: https://kermany.com/).

 

ورزش و تغذیه در بارداری

 

-کلسیم سبب ساخته شدن استخوان های جنین می شود. رشد استخوان و دندان، عملکرد ماهیچه ها و تکامل سیستم عصبی جنین می شود. بیشترین ذخیره کلسیم مربوط به سه ماهه سوم بارداری است. نکته: کلسیم برای جذب نیاز به ویتامین D دارد. کمبود کلسیم  منجر به افزایش خطر پوکی استخوان مادر در سال های پس از بارداری می شود. انواع محصولات لبنی ماهی ساردین، سبزی های برگ تیره، کلم بروکلی، انواع آجیل ها مثل انجیر خشک، بادام و کنجد از منابع کلسیم هستند.

– ید نقش مهمی در متابولیم و سوخت و ساز بدن دارد. تکامل مغز جنین و دریافت انرژی اش بستگی به مقدار ید دریافتی از بدن مادر دارد. از منابع مهم ید می توان به این مواد اشاره کرد: انواع غذاهای دریایی، سبزیجات و تخم مرغ و نمک ید دار تصفیه شده.

– علاوه بر توجه به انواع مواد غذایی مورد نیاز بدن، حواستان به سلامت جسمی و ورزش باشد. بی تحرکی نه تنها فایده ای ندارد بلکه موجب ضرر به جنین و مادر می شود. قدرت پیاده روی مستمر روزانه را دست کم نگیرید. در کنار ورزش و نرمش سبک، آب هم بنوشید تا کمک به آبرسانی پوست و بدن شما شود همچنین بدن شما دچار کم آبی نشود.

-ورزش کردن  در دوران بارداری شانس زایمان طبیعی را بالا می برد و از خطرات و درد حین زایمان می کاهد و علاوه بر آن سبب کاهش استرس، رفع یبوست، کاهش ابتلا به دیابت بارداری ، کنترل فشار خون و افزایش انرژی بدن می شود.

 

ورزش و تغذیه در بارداری

 

– برای انجام  نوع و مقدار حرکات ورزش در دوران بارداری، حتما با پزشک خود مشورت کنید چون با توجه به شرایط خاص بدن هرکس، نمی توان یک برنامه تمرینی ورزشی به او ارائه داد.

نکته پایانی: شما بانوی بارداری که منتظر تولد فرزندت هستی و روزهای سخت اما شیرین بارداری را می گذرانی،حتما می دانید که مسئول بهداشت خود و فرزندت هستی. سایت عمتک ارائه دهنده انواع محصولات مراقبت بهداشت مادر و کودک از جمله انواع پوشک بچه و نوار بهداشتی است. برای خرید انلاین و تحویل فوری درب منزل از طریق این سایت می توانید اقدام کنید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران