تعداد بازدید : 425
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۱۴:۰۶:۱۹
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

غذای کمکی کودک چی باشه

(ویرایش)
غذای کمکی کودک

از چه غذایی برای شروع غذای کمکی کودک استفاده کنیم؟ چه مقدار غذای کمکی و از چه زمانی، غذای کمکی را در برنامه غذایی کودک خود بگنجانیم؟ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در خانه کودک شیرخوار دارید و به دنبال پاسخی برای این سؤالات هستید پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

شروع غذای کمکی کودک

با مرور زمان و رشد کودک، نیازهای او متفاوت‌تر می‌شود ازجمله: زمان‌بندی نوع و مقدار مواد غذایی که بدن او برای رشد و نمو نیاز دارد زمان و نوع شروع غذای کمکی یکی از این نیازهای اساسی است که تأثیر بسزایی درروند رشد کودک دارد. برای شروع غذای کمکی کودک این نکات مهم را حتماً در نظر داشته باشید:

– اول‌ازهمه دقت کنید که تا قبل از 4 ماهگی کودک، فکر اینکه به او غذای کمکی دهید را ازسرتان دور بریزید چون هنوز سیستم گوارشی بدن او تحمل هر غذایی به‌جز شیر مادر را ندارد. از طرفی هم این کار باعث می‌شود که کودک تمایلش به شیر مادر کمتر شود و اختلالی در فرایند رشد او ایجاد شود.

 

غذای کمکی کودک

 

– پس از 4 ماهگی برای اینکه فرزند شما به‌طور ناگهانی و شوک گونه وارد فاز جدیدی نشود بهتر است که غذای کمکی او در کنار شیر مادر باشد و پس از چند روز یک وعده از شیر مادر قطع شود و غذای کمکی فقط در آن وعده داده شود و این روند منظم چند روز تکرار شود تا واکنش کودک به آن سنجیده شود. دقت کنید که نوع واکنش مثبت یا منفی در کودکان با توجه به ذائقه و شخصیت آن‌ها متفاوت است.

– تا یک‌سالگی کودک حدود 70 درصد انرژی موردنیاز بدن خود را از شیر مادر می‌گیرد پس مجاز هستید که تا یک‌سالگی مقدار غذای کمکی او 3/1 باشد و مقدار تغذیه او از شیر مادر 3/2 باشد. در پایان 2 سالگی کودک می‌تواند برای تأمین نیاز بدنش کاملاً غذایی به‌جز شیر مادر داشته باشد. درواقع از پایان یک‌سالگی تا پایان 2 سالگی نیاز کودک به شیر مادر سیر نزولی می‌گیرد و در عوض نیازش به غذای کمکی و جامد سیر صعودی می‌گیرد.

 

غذای کمکی کودک

– ( اگر در خانواده سابقه آلرژی و یا حساسیت وجود دارد پزشک برای تجویز غذا به‌غیراز شیر مادر زمان بیشتری صبر خواهد کرد، دلیل آن این است این کودکان هر چه اولین غذای جامد را دیرتر شروع کنند احتمال ابتلا به آلرژی و حساسیت در آن‌ها کاهش میابد. زیرا تا شش‌ماهگی شیر مادر می‌تواند تمام نیازهای تغذیه کودک را فراهم سازد. اما بعدازاین زمان شیر مادر یا شیر خشک به‌تنهایی تمامی نیازهای کودک شمارا پاسخ نمی‌دهد و لازم است پروتئین‌ها و منابع حاوی آهن، زینک و ویتامین‌ها و به‌خصوص ویتامین A و D به برنامه غذایی کودک اضافه شود.

اگر از زمان شروع تغذیه تکمیلی کودکتان دیگر به شیر خوردن تمایلی نداشته باشد برای جلوگیری از  کمبود کلسیم باید سایر لبنیات را جایگزین شیر کنید منبع: https://namnak.com).

-زمانی که کودک شما سرحال است به او غذای کمکی بدهید چون در حالت خواب‌آلودگی یا ناراحتی بدخلق و ب غذا می‌شود و غذا دادن به او سخت می‌شود.

 

از چه نوع غذای کمکی شروع کنیم؟

-برای شروع بهتر است از غذاهایی شروع کنیم که به لحاظ هضم و مزه شبیه شیر مادر است مثل انواع غذاهای پوره، حریره بادام، سوپ، پوره میوه‌های سبک و زودهضم، فرنی آرد برنج و…

-دو غذای جدید را هم‌زمان وارد برنامه غذایی‌اش نکنید. ( بین هر ماده غذایی که به کودک می‌دهیم، بهتر است 5 روز فاصله بگذاریم یعنی غذای کمکی را از فرنی شروع کنیم، 5 روز بعد حریره و 5 روز بعد سوپ. بعد از چند هفته مادر این فرصت را دارد که تمامی مواد غذایی را به‌مرور به فرزندش بدهد.

– بهتر است ابتدا فرنی، حریره یا سوپ رقیق‌تر و غلظت آن کمی از شیر مادر بیشتر باشد. به‌مرور می‌توان غلظت آن را بیشتر کرد و در ظرف مدت کوتاهی به غلظتی شبیه حلیم رساند که به‌آسانی از قاشق نریزد.
هر چه غذا رقیق‌تر باشد کالری آن کمتر است. به‌هرحال تمامی مواد غذایی را می‌توان به‌مرور به کودک داد و اولویت بر آن است که غذاهایی به شیرخوار داد که کمترین اثر آلرژی‌زایی و بیشترین میزان کالری و مواد مغذی را داشته باشد.
مثلاً میوه خیلی پرکالری نیست و به‌عنوان نخستین مواد غذایی مطلوب نیست، بااین‌حال اگر مادر به دلایلی دوست دارد که به فرزندش میوه بدهد می‌تواند کمی موز رسیده را له کرده و به او بدهد منبع: https://niniban.com).

– غذای کمکی نباید حجم و تعداد وعده‌هایش تا حدی باشد که موجب قطع میل و اشتهای کودک از شیر مادر شود.

-لیست برنامه غذای کمکی کودکتان باید متنوع، مقوی و سبک زودهضم باشد:

هفته اول: فرنی روزی 1 الی 3 قاشق مرباخوری

هفته دوم: علاوه بر فرنی، شیر برنج یا حریره بادام

هفته سوم: پوره‌های سیب‌زمینی یا پوره انواع سبزی‌ها و میوه‌ها. حتی می‌توان بجای انواع این پوره‌ها، سوپ سبک تهیه کرد.

هفته چهارم: به سوپ کودک گوشت اضافه کنید.

غذای کمکی کودک

 

پس از یک ماه از شروع غذای کمکی، زرده تخم‌مرغ آب‌پز را به‌صورت له‌شده و یا مخلوط با آب یا شیر به او دهید. توجه کنید که تا یک‌سالگی به فرزندتان سفیده تخم‌مرغ ندهید چون پزشکان توصیه نمی‌کنند. به‌مرور و با افزایش سن کودک، دندان‌درآوردن و عادت کردن گوارش او به فرایند بلع و هضم انواع غذاهای کمکی، او می‌تواند غذاهای جامد و کمی سفت‌تر از پوره را بخورد.

در پایان یادآوری می‌کنیم به شما مادر عزیزی که به فکر رشد و تغذیه فرزند دلبندت هستی، سایت عمتک ارائه‌دهنده انواع پوشک استاندارد بهداشتی در سایزهای مختلف باقیمت ارزان و مناسب است که امکان خرید آنلاین در این سایت است.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران