تعداد بازدید : 777
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۱۲/۲ ۲۳:۲۹:۳۴
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

مقواهای تولید کارتن بسته بندی

(ویرایش)

مقواهایی که برای تولید کارتن بسته بندی استفاده می شوند، به طور کلی دو دسته هستند که عبارت اند از:

  • مقوای بهداشتی
  • مقوای غیربهداشتی

البته هر دوی این مقوا ها کاربردی بوده و برای تولید کارتن های مختلف استفاده می شوند. اما بهداشت کارتن های بسته بندی که در حوزهٔ مواد غذایی مصرف می شوند با سلامت مصرف کنندگان ارتباط مستقیم دارند، بنابراین مقوای بهداشتی ، بهترین انتخاب برای تولید کارتن مواد غذایی است.

مقوای بهداشتی باید ویژگی هایی داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • نشان استاندارد و سیب سلامت داشته باشد.
  • از کاغذ باطلهٔ تمیز تولید شده باشد.
  • در فرایند تولید آن از مواد ضد عفونی کنندهٔ ویژه استفاده شده باشد.
  • روکش مخصوص بهداشتی داشته باشد.
  • و برای اتصال لایه های آن از چسب ویژه استفاده شده باشد.

استاندارد های کارتن بسته بندی شامل موارد مختلفی می شود. از مقواهای بهداشتی معمولا برای تولید کارتن مواد غذایی از جمله جعبهٔ پیتزا و فست فود ، جعبهٔ کیک و شیرینی ، دیس مقوایی کترینگ و رستوران ، صفحهٔ کیک و جعبهٔ دارو و اقلام این چنینی استفاده می شود.

استفاده از مقوای غیر بهداشتی برای تولید کارتن مواد غذایی آسیب های فراوانی به همراه دارد که از همه مهم تر تهدید سلامت مصرف کننده است. در ادامه به توضیح استاندارد کارتن مخصوص مواد غذایی بر اساس استاندارد ملی ایران می پردازیم.

استاندارد های کارتن مواد غذایی چیست؟

استاندارد بسته بندی ورق کارتن و کارتن برای مصارف عمومی نخستین بار در سال ۱۳۴۵ در ایران تدوین و منتشر شد. البته این استاندارد بر اساس پیشنهاد های دریافتی و در گذر زمان بار ها مورد تجدید نظر قرار گرفت.

در نهایت طی اجلاس کمیتهٔ ملی استاندارد بسته بندی در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید. امروزه همین استاندارد به عنوان استاندارد ملی ایران شناخته می شود که استاندارد کارتن مواد غذایی هم باید بر اساس همان تعریف و تولید شود.

هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی ها ، روش های آزمون ، نمونه برداری ورق کارتن و همین طور کارتن برای بسته بندی محصولات مختلف از جمله کارتن مواد غذایی است. البته این استاندارد عموما برای ورق کارتن و کارتن تهیه شده از ورق ، برای بسته بندی محصولاتی کاربرد دارد که جرمشان تا ۴۰ کیلو گرم است.

بر اساس این استاندارد ، کارتن عبارت است از گنجایه ای توخالی که از ورق کارتن تهیه شده و برای محافظت از کالا طی حمل ونقل ، از محل تولید تا مصرف استفاده می شود. کارتن بر اساس کالایی که داخل آن قرار می گیرد، و همین طور شرایط حمل و نقل ، ابعاد و اشکال مختلفی دارد.

از انواع کارتن عادی ، کارتن دایکاتی و کارتن تلسکوپی ، برای تولید کارتن مواد غذایی استفاده می شود. ورق کارتن هم انواع مختلفی دارد.

از جمله کارتن سه لایه و پنج لایه و هفت لایه ، که بسته به مورد مصرف ، برای تولید کارتن مناسب برای مواد غذایی از آن ها استفاده می شود.

کنترل استاندارد های کارتن مواد غذایی

کارتن های مورد استفاده مواد غذایی در آزمایشگاه های ویژه با استفاده از دستگاه های پیشرفته مورد آزمایش قرار می گیرد. واحدهای کنترل کیفی در شرکت های معتبر تولید کارتن ، مواد اولیه و محصولات را به طور دقیق و علمی ارزیابی کرده و با نظارت پیوسته بر همهٔ مراحل تولید ، ضامن کیفیت محصول نهایی هستند.

دستگاه های تست مقوا و کارتن بسته بندی ، آزمایش های گوناگونی روی مقوا انجام می دهند. از جمله آزمایش هایی که روی کارتن و به ویژه کارتن مواد غذایی انجام می شوند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • آزمایش ECT برای ارزیابی میزان مقاومت لبهٔ ورق در برابر فشار
  • آزمایش BCT برای ارزیابی میزان مقاومت کارتن توخالی در برابر فشار
  • آزمایش RCT برای ارزیابی میزان مقاومت لبه های کاغذ در برابر فشار
  • آزمایش CMT برای ارزیابی مقاومت فلوت در برابر فشار
  • آزمایش Burst Tester برای ارزیابی میزان مقاومت کاغذ در برابر ترکیدگی
  • آزمایش Tensile برای ارزیابی میزان مقاومت کاغذ در برابر کشش
  • آزمایش Moisture Tester برای ارزیابی میزان رطوبت کاغذ
  • و آزمایش Cobb Tester برای اندازه گیری میزان جذب آب توسط کاغذ

استاندارد کارتن ها پس از چنین آزمایش هایی تأیید می شود. کارتن هایی که دارای این استاندارد باشند مناسب عرضهٔ کالاهای باکیفیت به ویژه در بازار های جهانی هستند. همان طور که گفته شد، کارتن مواد غذایی علاوه بر دارا بودن این ویژگی ها ، باید از مقوای بهداشتی هم ساخته شده باشد.

جمع بندی

استاندارد بسته بندی ، ورق کارتن و کارتن برای مصارف عمومی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید، به عنوان استاندارد ملی ایران شناخته می شود و استاندارد کارتن مواد غذایی هم باید بر اساس همان تعریف و تولید شود.

مقواهایی که برای تولید کارتن بسته بندی استفاده می شوند، به دو دستهٔ مقوای بهداشتی و غیر بهداشتی تقسیم می شوند. بهداشت کارتن های بسته بندی که برای مواد غذایی استفاده می شوند، با سلامت مصرف کننده ارتباط دارند، بنابراین مقوای بهداشتی، بهترین انتخاب برای کارتن مواد غذایی است.

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ۱۱:۴۱:۱۵
آخرین حضور: ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۰۳:۰۲:۳۶
(ویرایش)

سلام دوستان عزیز ، وقتتون بخیر

ما در سایت جی تک در زمینه ی خانه هوشمند فعالیت داریم که محصولاتی در این زمینه را برای شما به فروش برسانیم . از جمله این محصولات می توان به : 1- دوربین مدار بسته 2- کلید و پریز 3- آیفون تصویری 4- درب بازکن تصویری 5- تاچ پنل 6- کلید تاچ 7- اشنایدر صنعتی 8- بی ام اس اشاره نموند.برای اطلاعات بیشتر ما را در سایت جی تک همراهی کنید.

دوربین مدار بسته

خانه هوشمند

کلید و پریز

بی ام اس

طراح بی ام اس

آیفون تصویری

درب بازکن تصویری

تاچ پنل

کلید تاچ

اشنایدر صنعتی

 

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران