تعداد بازدید : 619
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۲/۳
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۲/۳ ۱۲:۳۳:۳۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

بچه ها اگه میخواید در مورد دستگاه اپکس فایندر چیز بدونید این مقاله بخونید

(ویرایش)

دستگاه اپکس فایندر یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی محسوب میشود .دستگاه اپکس فایندر در واقع برای تعیین طول کانال ریشه و در درمان ریشه دندان می باشد . در حال حاضر جهت تعیین طول کانال ریشه، از دو روش  رادیوگرافی و اپکس فایندر (Apex locator) یکی از تجهیزات دندانپزشکی مهم استفاده می شود. امروزه دستگاه هایی الکترونیکی اپکس فایندر بیشتر برای تعیین طول کانال در دندان های دائمی استفاده می شود. با خواندن این مقاله به موضوعات مانند دستگاه اپکس فایندر چیست ؟ روش کار با دستگاه اپکس فایندر؟

مقایسه اپکس فایندر (Apex locator) و رادیوگرافی؟ نکات مهم در مورد اپکس فایندر (Apex locator)؟ آشنا میشوید.

اپیکس فایندر

دستگاه اپکس فایندر

هدف نهایی در درمان اندودانتیکس، از بین بوردن  این عوامل حاوی بقایای مواد آلی، باکتری ها و سموم آنها، پروتئین های تغییر شکل یافته از کانال ریشه  عوامل ایجاد کننده بیماری می باشد.

برای حذف منشأ این عوامل های موجود در کانال ریشه، انجام صحیح مراحل درمانی اندودانتیکس ضروری می باشد. این مراحل حاوی پاک سازی و شکل دادن کامل ریشه و مهرموم کردن کامل آن با یک پر کردن غیر قابل نفوذ و سه بعدی که بدون هیچگونه نشتی می باشد.

برای آماده سازی مناسب و مؤثر کانال ریشه باید محل پایانی درمان های اندودانتیکس را مشخص کرد. مناسب ترین محل برای پر کردن کانال ریشه با توجه به آناتومی ناحیه پری آپیکال، تنگ ترین نقطه کانال ریشه یا تنگه آپیکال است. از آنجایی که نمی شود با چشم انتهای ریشه دندان را مشاهده کرد. پس برای ارزیابی طول کانال ریشه نیاز به اندازه گیری دقیق دارید. روش های مختلفی ارائه شده که عبارت اند از:

رادیوگرافی:  با استفاده از رادیوگرافی پری آپیکال به روش موازی که تصویر واقعی تری به ما می دهد.
دستگاه الکترونیکی که در چهار نسل، شامل نسلهای اول- دوم- سوم و چهارم عرضه گردید. که پیشرفتهایی در نسل های سوم و چهارم نسبت به نسل های اول و دوم، ایجاد شد.

اپیکس فایندر
روش کار اپکس فایندر (Apex locator)

اپکس فایندر ریشه دندان، مقاومت خاصی نسبت به جریان الکتریکی دارد و این مقاومت الکتریکی از طریق یک جفت الکترود که یکی بر روی لب بیمار و دیگری یک گیره مخصوص به فایل اندو متصل می شود، مشخص می گردد. اصل کار این دستگاه بر پایه مقاومت الکتریکی می باشد.

براستی زمانی که نوک فایل اندو با بافت یا اپکس برخورد می کند، مدار کامل می شود یعنی ارتباط پالس الکتریکی از الکترود اول به دوم بدون مقاومت انتقال می یابد. با کاهش مقاومت، جریان به صورت ناگهانی در مدار اپکس فایندر جاری می شود و موجب می شود پاسخ دستگاه به این صفر شدن مقاومت الکتریکی شود. این اتفاق با یک آلارم صوتی، چراغ چشمک زن یا به طور دیجیتالی در صفحه LED نمایش داده شود.

برای اندازه گیری دقیق طول کانال، اول فایل متصل به گیره دستگاه را تا حدی داخل کانال پیش میبریم. که دستگاه عدد صفر را نشان می دهد. عدد صفر یعنی مقاومت الکتریکی با برخورد به اپکس صفر شده. حالا فایل را کمی خارج میکنیم تا عدد 0/5 mm فایل تا اپکس را مشخص کند. معمولا این نقطه طورل کارکرد مناسب را مشخص می کند.

مقایسه اپکس فایندر (Apex locator) و رادیوگرافی

امکان دارد اپکس فایندر دقت بالاتری از رادیوگرافی داشته باشد. ولی به عنوان  به طور کامل جایگزین رادیوگرافی نیستند. تعیین طول  ریشه دندان یکی از مهم ترین کار در دندانپزشکی است. اپکس فایندر و رادیوگرافی مکمل هم هستند. با توجه به خطاهای هر دو ابزار در تعیین طول، بهتر است این دو مکمل با هم استفاده شوند.

اطلاعات به دست آمده از رادیوگرافی محدوده وسیعی دارند و فقط  برای تعیین طول کارکرد محدود نمی شود. چون رادیوگرافی علاوه بر کمک به تعیین طول کارکرد. اطلاعاتی در مورد آناتومی دندان و مشکلات موجود در کانال را اعلام می کند که اپکس فایندر ازانجام دادن آن عاجز است.

نکات مهم در مورد اپکس فایندر (Apex locator)

ادعا می شود که اپکس فایندر های نسلهای سه و سه به بعد در حضور بزاق دهان، هیپوکلریت و مایعات دقت خود را حفظ می کنند. ولی توجه کنید که تمام ادعاها مربوط به داخل کانال است. تاج دندان تا جایی که ممکن است باید خشک و عاری از حضور مایعات باشد. اما وجود رطوبت در داخل کانال اشکالی ندارد.

رعایت اصول اندو به افزایش دقت اپکس فایندر کمک می کند مانند:

رفع همه پوسیدگی ها، رفع ترمیم قبلی، پیش آماده سازی (preflaring) قبل از تعیین طول.

استفاده از اپکس فایندر ایزولاسیون می باشد. بدون ایزولاسیون همه نتایج به دست آمده از این دستگاه شاید با خطا همراه باشد.

شارژ دستگاه را در حالت پر استفاده کنید. دستگاه با شارژ کم امکان دارد باعث خطا شود. اگر دستگاهتان باطری خور است. از باطری های با کیفیت استفاده کنید.

اپکس فایندرهای نسل جدید تداخلی با پیس میکرهای قلبی ندارند. پس به طور عملی هیچ منع استفاده ای برای اپکس فایندر وجود ندارد. ولی شرط احتیاط آن این است تا هنگامی که از فقدان تداخل با پیس میکرها مطمئن نشدید. در افراد استفاده کننده از این وسایل، از اپکس فایندر استفاده نکنید.

الکترودها و گیره های اپکس فایندر قابل اتوکلاو هستند بنابراین برای هر بیمار از الکترودهای استیل شده استفاده کنید.

زمان کار با اپکس فایندر وجود مایع و یا خون در پلپ چمبر می تواند باعث خطای دستگاه شود.

اپکس فایندر در خانم های باردار و کودکان که به عکس رادیوگرافی حساس می باشند کاربرد چشمگیری دارد.

زمان اتصال گیره اپکس فایندر به فایل اندو دقت کنید این گیره باید با سمت فلزی درگیر شود.

گیره لبی اگر در سمت مخالف محل درمان استفاده شود بهتری و مطمئن تر می باشد. چون در سمت درمان گیره فضای زیادی را اشغال می کند و راه دست دندانپزشک را سد می کند و امکان اتصالی و ایجاد خطا وجود دارد.

اپیکس

 مهمترین اشکالات و خرابی های دستگاه اپکس فایندر:

▪️خرابی باطری دستگاه
▪️قطعی پروبها
▪️تمیز نبودن گیره نگه دارنده

 

 اپکس فایندر محدودیتهایی نیز دارد از جمله:

▪️عدم کارکرد درست در دندانهای با اپکس باز.
▪️عدم کاربرد در ضایعات وسیع پری اپیکال.
▪️وجود خطا در دقت دستگاه بدلیل وجود خون و چرک.
▪️عدم تشخیص خمش ریشه.
▪️کاربرد مشکل در شرایط پرکردگی فلزی در تاج دندان.
▪️تحریک الکتریکی در برخی بیماران.

 

 محاسن اپکس فایندر نسبت به رادیوگرافی عبارتست از:

▫️عدم اکسپوز اشعه ایکس
▫️سادگی کاربرد.
▫️زمان کمتر.
▫️قیمت مناسبتر.

 

فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی :

اگر به دنبال یک خرید مطمئن از بهترین برندهای دنیا در زمینه تجهیزات پزشکی هستید ، پیش نهاد ما خرید از وب سایت نجات طب هست.شما میتوانید با استفاده از فروشگاه نجات طب، تجربه خرید اسان ،  ارزان تر و مطمئن را داشته باشید .محصولات عرضه شده در نجات طب از بهترین برند های دنیا می باشد و شما میتوانید قبل از خرید از کارشناسان فروش مشاوره رایگان دریافت کرده و سپس اقدام به خرید نمایید .همین حالا اقدام کنید

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران