تعداد بازدید : 956
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۲/۳
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۱۲/۳ ۲۳:۴۹:۵۱
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

نکات مهم در طراحي كارتن بسته بندي

(ویرایش)

پاپيروس قديمي ترين كاغذيست كه 2 هزار سال پيش توسط مصري ها خلق و امروزه واژه كاغذ يا Paper را از همين كلمه گرفته اند. ساخت كاغذها آن هم با جنس هاي مختلف مقدمه توليد كارتن شد. اولين كارخانه كارتن سازي را اسپانيايي ها تاسيس كردند كه خود مقدمه اي براي ساخت كارتن هاي بسته بندي در صنايع مختلف شد. اهميت كارتن به حديست كه صنايع مختلف را بدون آن نمي توان تصور كرد.

پاپيروس ؛ ماده اوليه در توليد كارتن | شركت كارتن لاين

كافيست وارد فروشگاه هاي مختلف شده تا انواع كارتن بسته بندي را ببينيد. از كارتن يخچال گرفته تا بسته بندي شير و پنير ، همگي به كمك اين بسته بندي ها به بازار عرضه مي شوند. از جمله دلايل كاربرد كارتن هاي بسته بندي را مي توان در موارد زير بر شمرد:

  • سازگاري و دوستي با محيط زيست
  • قابليت بازيافت شدن
  • راحتي در حمل و نقل
  • ارزان بودن قيمت
  • دسترسي راحت و بي دغدغه
  • توليد راحت و بي دردسر

يكي از ابزارهايي كه در صنايع مختلف كاربرد فراوان داشته و حافظان محيط زيست دوستش دارند همين كارتن هاي بسته بندي هستند. اين كارتن ها را دوست دار محيط زيست مي دانند؛ چراكه قابل بازيافت و استفاده دوباره اند.

عوامل كليدي در طراحي كارتن بسته بندي

اما اگر براي راه اندازي كسب و كار خود به كارتن نياز داشته باشيد چه بايد كرد؟ قبل از سفارش نهايي اين بسته بندي ها بايد به نكاتي مهم در طراحي آن دقت نماييم.

گاهي به عنوان سفارش دهنده مي دانيد كه چه جنس كارتن مورد نظر است، طرح مناسب چگونه بايد طراحي شود و ابعاد استاندارد چيست. در اين شرايط توليد كننده در زماني كوتاه سفارشات را به شما تحويل خواهد داد.

در مواردي نيز سفارش دهنده از خواسته خود مطمئن نيست كه در اين شرايط گروه هاي متخصص بايد نظر داده و با توجه به نوع كسب و كار شما جنس، طرح و ابعاد كارتن بسته بندي را تعيين مي كنند. اما آنچه كه اهميت دارد، توجه ويژه به طراحي كارتن بسته بندي است.

در اين شرايط همه سفارش دهندگان بايد نكات و اصولي را مورد نظر قرار داده تا توليد كنندگان بر آن اساس سفارش را تحويل دهند. از جمله اين نكات شامل موارد زير هستند:

  1. طرحي خلاقانه ارائه دهيد

آيا خود شما به عنوان مشتري جذب بسته بندي هاي شيك و خاص نمي شويد؟ پس حالا كه مي دانيد رگ خواب مشتري كجاست به دنبال بسته بندي هاي خاص و خلاقانه باشيد. كافيست طرحي متفاوت را به سازنده سفارش داده كه تا به حال در بازار نبوده است. اگر خودتان ذهني خلاق داريد كه چه بهتر؛ اگر نه مي توانيد از توليدكنندگان اين كارتن ها كمك بخواهيد تا تجربه خود را در اختيار شما قرار دهند.

تصوير زير نمونه اي بكارگيري خلاقيت در طراحي بسته بندي مواد غذايي است.

طراحي كارتن بسته بندي با طراحي خلاقانه | شركت كارتن سازي كارتن لاين

  1. رعايت سادگي

وقتي از خلاق بودن صحبت مي شود منظور طراحي چهره اي متفاوت براي كارتن است، نه چيزي عجيب و غريب. كارتن بايد ساده و كاربردي باشد. بسته بندي كارتن ها را به گونه اي طراحي كنيد كه قابل استفاده براي همه افراد باشد و مشتريان را به دردسر نيندازد.

  1. استفاده از تصاوير مناسب

اگر به تصاوير روي اغلب بسته بندي ها دقت كرده باشيد، طوري انتخاب شده‌اند كه متوجه محصولي كه در درون خود دارد شويد؛ اما توليد كننده اي موفق است كه از تصاويري زيبا و به نوعي خلاقانه استفاده كند. مثلا تصاويري كارتوني يا تصاوير واقعي و تركيبي را سفارش دهيد. همه اين موارد به مخاطب شما بستگي دارد. در اين قسمت از كار بايد به تحقيقات بازار خود نيز توجه كنيد.

استفاده از تصاوير جذاب روي كارتن بسته بندي | كارتن لاين

  1. راحتي در باز شدن بسته بندي

حتما بايد به اين نكته توجه شود كه كارتن سفارشي راحت باز و بسته شود. درست است كه بسته بندي زيبا و شكيل خود در جذب مشتري اهميت زيادي داشته و محصول را معرفي مي كند.

اما دقت داشته باشيد كه صرفا جهت داشتن طراحي خلاقانه نبايد مشتري را در باز و بسته كردن درب كارتن به زحمت بياندازيد. بسته بندي هاي طرح داري را سفارش دهيد كه در عين حال به سادگي باز مي‌شوند تا مشتري نيز بهتر به محصول شما جذب شود.

  1. به كار بردن رنگ هاي مناسب

رنگ بندي هميشه آدم ها را به خود جذب مي كند. خود شما در قفسه هاي فروشگاه به كدام محصول جذب مي شويد؟ يك بسته بندي ساده و بدون طرح يا يك بسته بندي كه شامل طرح هاي زيبا و رنگ هاي جذاب باشد؟

پس حتما اگر خودتان در اين زمينه سر رشته اي داريد در طراحي كارتن بسته بندي از رنگ ها استفاده كنيد كه تاثير شگرفي در جذب مخاطب دارند. اگر هم نه كه بهتر است از سازندگان بخواهيد تا خودشان رنگ بندي ها را پيشنهاد داده و بعد از تاييد شما سفارش كارتن بسته بندي شما را به مرحله توليد برسانند.

استفاده از رنگ ها در كارتن بسته بندي | شركت كارتن لاين

  1. استفاده از قلم مناسب

اين نكته را حتما به سازنده گوشزد كنيد تا از فونتي مناسب و خوانا در طراحي كارتن استفاده كند. بايد فونت مورد استفاده خوانا و تا حدي جذب كننده بوده كه مشتري از داخل قفسه فروشگاهي بدون برداشتن محصول قادر به خواندن آن باشد.

  1. دقت به ايمني كارتن

يكي از اصلي ترين نكات در اين باره حفظ ايمني محصول است. اگر به زبان ديگر بگوييم يكي از وظايف بسته بندي را مي توان حفظ محصول دانست.

بنابراين حتما در طراحي كارتن بسته بندي به سازنده بر محكم بودن آن تاكيد نماييد تا در زمان حمل و نقل به محصول آسيبي وارد نشود. اين نكته به ويژه براي محصولات شيشه اي صادق است.

  1. حفاظت از محيط زيست

گفتيم كه يكي از خوبي هاي كارتن بسته بندي دوستي آن با محيط زيست است. كارتن ها از كاغذ توليد شده و به راحتي در چرخه بازيافت قرار مي گيرند. پس در زمان سفارش به سازنده تاكيد كنيد كه بسته بندي قابل بازيافتي توليد كند.

از مهم ترين و اصلي ترين نكات در توليد بسته بندي ها توجه به مسائل زيست محيطي و تهيه كارتن هاي قبال بازيافت است كه به آن ها بسته بندي سبز مي گويند.

توجه به نكات زيست محيطي در توليد كارتن | شركت كارتن سازي كارتن لاين

  1. برند سازي

از جمله اصلي ترين نكات در زمان طراحي كارتن بسته بندي كه بايد به توليد كننده تاكيد كرد درج برند تجاري شماست. روي كارتن بسته بندي بايد نام برند شما به گونه اي خلاقانه و قابل ديد ثبت شود تا مشتري بتواند با نگاه اول محصول شما را شناخته و اگر از محصول راضي باشد دفعات بعدي به راحتي توليدات شما را پيدا كند.

  1. به كار بردن لحني مناسب

بهتر است از سازنده بخواهيد تا از لحني مناسب براي همه اقشار جامعه استفاده كند. به كار بردن كلمات پيچيده و سنگين كه براي بخشي از جامعه مانند كم سوادان يا افراد مسن غير قابل فهم باشد مناسب نيست.

بايد از كلمات درست و بدون غلط املايي يا نگارشي در بسته بندي محصول استفاده شود. البته اين بخش از كار بيشتر به عهده سفارش دهنده است كه انتخاب درستي داشته باشد.

جمع بندي

كارتن هاي بسته بندي يكي از عوامل جذب ما به سمت محصول به خصوص در اولين لحظات برخورد با محصول هستند. وقتي به دنبال خريد چيزي هستيد ناخودآگاه به بسته بندي هاي زيبا و منحصر به فرد جذب مي شويد كه نشاني از درست كار كردن سازندگان است  

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران