تعداد بازدید : 526
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۱۲/۳ ۲۳:۵۹:۲۱
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

بسته بندی سبز یا بسته بندی پایدار چیست؟

(ویرایش)

بسته بندی سبز که بسته بندی پایدار نیز نامیده می شود، از مواد و تکنیک های تولید برای کاهش مصرف انرژی و کاهش اثرات مضر بسته بندی بر محیط استفاده می کند. محلول های بسته بندی سبز اغلب شامل مواد تجزیه پذیر و قابل بازیافت هستند و به موادی مانند پلاستیک و پلی استایرن ارجحیت دارند.

امروزه اکثر شرکت ها به دنبال استفاده از بسته بندی سبز در محصولات خود هستند. کمک به محیط زیست یکی از اثرات مثبت استفاده از انواع بسته بندی های سازگار با محیط زیست است. این محصولات در فرایند ساخت به مواد کمتری نیاز دارند، پایدارتر هستند و نتایج بهتری را می توان از آن ها گرفت.

در بسته بندی های سنتی مثل پلاستیک ، مقوا و کاغذ ، مقدار زیادی انرژی مصرف می شود. منبع این انرژی سوخت های فسیلی هستند. در طی فرایند تولید بسته بندی های قدیمی علاوه بر مصرف سوخت ، میلیون ها تن دی اکسید کربن و متان وارد اتمسفر می شود.

امروزه بسته بندی های سبز روند رو به رشد بسیار سریعی را طی می کنند. اگر محصولات خود را از شیوه ی سنتی به سمت سبز شدن پیش ببرید، خواسته ی مشتریان علاقه مند به محیط زیست را برآورده خواهید کرد.

طی مطالعات اخیر ، حدود هفتاد درصد از صاحبان شرکت ها در سراسر جهان اعلام کرده اند که شرکت آن ها توجه و اهمیت بیشتری به پایداری بسته بندی می دهد. زیرا این نوع بسته بندی سبک تر بوده و هزینه ی حمل و نقل آن کمتر است.

مزیت های بسته بندی سبز

مزایای بسته بندی های سبز یا بسته بندی های پایدار عبارتند از :

  • سازگار با محیط زیست بودن

بسته بندی های سازگار با محیط زیست ، به نفع محیط زیست عمل می کنند. این محصولات از مواد زائد بازیافتی ساخته شده اند و به حفظ منابع طبیعی کمک می کنند. بهتر است فقط بحث مالی قضیه برای شما مهم نباشد و اندکی هم روی اهداف زیست محیطی تمرکز کنید.

  • قابل بازیافت بودن محصولات با بسته بندی سبز

نوع بسته بندی محصول باید قابل بازیافت باشد. این مزیت معمولا به صورت برچسبی روی بسته بندی محصول نشان داده شده است.

  • تجزیه پذیر بودن

این نوع بسته بندی علاوه بر این که اثر کربن و اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش می دهند، تجزیه پذیر هم هستند.

  • چند منظوره و انعطاف پذیر

بسته بندی های سازگار با محیط زیست ، به نوعی همه کاره هستند. این محصولات می توانند در اکثر صنایع مهم که شامل بسته بندی هستند مورد استفاده ی مجدد قرار گیرند. برای بسته بندی هر چیزی از گوشت گرفته تا بسته بندی کفش ، یک نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست وجود دارد. بسته بندی سبز علاوه بر برآوردن نیازهای شما ، باعث کاهش هزینه ها هم می شود.

  • بهبود تصویر برند

بسته بندی های سازگار با محیط زیست ، احساس خوبی از شرکت شما در درون مشتریان ایجاد می کنند. زیرا این امر نشان می دهد که شما به عنوان یک شرکت مسئول ، به محیط زیست اهمیت زیادی می دهید. امروزه اکثر مشتریان احساس مثبتی نسبت به محصولاتی دارند که بسته بندی آن ها از مواد بازیافتی تشکیل شده است.

این مشتریان حتی حاضرند که هزینه ها ی بیشتری را برای بسته بندی های سازگار با محیط زیست پرداخت کنند. سبز شدن باعث می شود که مشتری های بیشتری جذب شرکت شما شوند. به دلیل نوع نگرش شما نسبت به محیط زیست ، این مشتریان دائمی خواهند بود.

  • عدم حضور پلاستیک های مضر

روش ها و مواد بسته بندی سنتی باعث گرم شدن کره ی زمین و سایر مشکلات زیست محیطی می شوند. اما در صورت استفاده از بسته بندی های سازگار با محیط زیست ، مقدار پلاستیک استفاده شده کاهش پیدا می کند.

پلاستیک های سنتی از منابع پتروشیمی غیر پایدار تشکیل شده اند.روند تولید این نوع پلاستیک ها به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. این محصولات در مکان های عمومی زباله ریخته می شوند و اگر غذا در آن ها سرو شود، با مشکلات بهداشتی همراه هستند.

  • کاهش هزینه های حمل و نقل

میزان مواد اولیه ای که در ساخت بسته بندی این محصولات به کار رفته است بسیار کمتر است. از این رو سبک تر بوده و هزینه ی حمل و نقل کمتری دارند.

  • تخریب سریع

اگر بخواهید حجم زیادی از بسته بندی زباله های خود را سریع تر تخریب کنید، ماشین های خرد کن صنعتی مناسب ترین گزینه هستند.

مواد سازگار با محیط زیست در بسته بندی سبز

مواد سازگار با محیط زیست در بسته بندی محصولات سبز انواع مختلفی دارند. پلاستیک های زیستی یا گیاهی قابلیت بازیافت دارند. در ادامه نمونه هایی از این محصولات را معرفی می کنیم.

  • بسته بندی های مبتنی بر نشاسته ی ذرت

این نوع بسته بندی ها در دهه ی اخیر با علاقه ی چشمگیری از سوی خریداران مواجه بوده است. این محصول خواصی شبیه به پلاستیک دارد. اما بر خلاف پلاستیک بسیار دوستدار محیط زیست است. می توان برای تولید بطری نوشابه از این مواد استفاده کرد.

  • اسید پلی لاکتیک ( PLA )

 PLA یک پلاستیک زیست تخریب پذیر محبوب است که از اسید لاکتیک ساخته می شود. این محصول به جای پلاستیک سنتی که بر پایه ی نفت ساخته می شود به کار می رود. این محصول محصول از پسماندهای کشاورزی از جمله نشاسته ی گیاهی ذرت ، نیشکر یا تفاله ی چغندر حاصل می شود.

  • PLANT BOTTLE

این ماده ی بیولوژیکی بر پایه ی نیشکر بوده ، کاملا قابل بازیافت است و بسیار سریع تر از پلاستیک های پایه نفتی تخریب می شود.

  • بسته بندی های بادام زمینی و زیست تخریب پذیر

این بسته بندی سبز از مواد ظبیعی مانند نشاسته و گندم حاصل می شود. سبک و ارزان هستند و اگر در دریاچه ها یا اقیانوس ها قرار گیرند، به زندگی آبزیان آسیب نمی رسانند.

  • بسته بندی حباب موج دار

این نوع بسته بندی یک مقوای موج دار است. این مقوا برای بسته بندی مواد شکستنی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بسته بندی مبتنی بر قارچ

بسته بندی سبز مبتنی بر قارچ در برنامه های بسته بندی تجاری بسیار موفق ظاهر شد. این نوع بسته بندی از زباله های کشاورزی استفاده می کند. بسیار تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست است.

  • پارچه های ارگانیک

پارچه های ارگانیک مانند کنف ، کتان و پنبه ی بازیافت شده می توانند جای کیسه های پلاستیکی و ظروف را بگیرند. این مواد به جار هزار سال فقط صد روز نیاز دارند تا به طور کامل تجزیه شوند. بنابراین کاملا با محیط زیست سازگاری نشان می دهند.

 

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۲۰:۳۲:۳۹
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۵/۲۹ ۱۴:۱۶:۴۹
(ویرایش)

شرکت تولید کننده صنعتی نیکاپایان کامجو عرضه کننده انواع ماشین الات صنعتی میباشد.جهت اشنایی بیشتر و خرید دستگاه بسته بندی و دستگاه بسته بندی حبوبات با ما در ارتباط باشید.

 

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران