تعداد بازدید : 361
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱/۲۱
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱/۲۱
کاربران آنلاین : 0
dr.n
۱۴۰۰/۱/۲۱ ۰۱:۰۰:۲۲
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱/۲۱ ۰۲:۰۹:۲۹

درد کمر و لگن چه تفاوتی با هم دارند؟

(ویرایش)

تفاوت درد کمر با لگن

معمولا افراد برای احساس درد در ناحیه لگن به پزشک مراجعه می‌کنند؛ ولی برخی اوقات هم پیش می‌آید که خود افراد نسبت به درمان این درد، اقدام کنند. فرد به این نتیجه می‌رسد که لگنش دچار مشکل شده است و به این ترتیب روند درمان آغاز می‌شود. 

به‌هرحال باید روی یک نکته تاکید کنیم: همیشه احساس درد در ناحیه لگن چیزی که به نظر می‌آید، نیست. احساس درد در این ناحیه می‌تواند نتیجه درد مفصل ران باشد. 

البته احتمال این‌که احساس درد در این ناحیه در نتیجه درد کمر یا مشکلی خفیف در ناحیه اطراف لگن باشد؛ هم وجود دارد.

برای ادامه فعالیت‌های روزانه و داشتن سبک زندگی پر جنب ‌و جوش؛ اولین قدم، تشخیص صحیح است. باید راجع به دلایلی که باعث گیج شدن و درست تشخیص ندادن، می‌شوند؛ صحبت کرد تا از این طریق بتوان به دلایل و روش‌های درمانی صحیح برای درد کمر یا لگن رسید. 

یکی از دلایلی که بیمار نمی‌تواند ناحیه دقیق درد را تشخیص دهد این است که با آناتومی کمر و لگن آشنا نیست. ممکن است عجیب به نظر برسد اما حقیقت دارد. 

مفصل ران درست پشت ران است و در هر دو طرف بدن قرار دارد؛ در حالی که ستون فقرات فرد از زیر جمجمه شروع شده و تا نوک استخوان دنبالچه ادامه می‌یابد. عصب‌هایی در مهره‌های کمری وجود دارند که می‌توانند بر احساس درد در ناحیه لگن تاثیر بگذارند.

تفاوت درد در لگن با کمر

احساس درد در ناحیه لگن

اگر درد در ناحیه خود مفصل ران احساس شود؛ از نشانه‌ها و علائم رایج آن می‌توان به احساس درد در قسمت کشاله ران سمتی از بدن که آسیب دیده، اشاره کرد. 

برخی مواقع ممکن است در قسمت جلوی پا و داخل ران نیز درد احساس شود. حتی این امکان وجود دارد که فرد در زانوی خود نیز احساس درد داشته باشد و بعضی وقت‌ها منجر به سوءتفاهم در تشخیص منشاء درد شود (یعنی فرد احساس کند که زانودرد دارد نه لگن‌درد!). 

اگر در ناحیه لگن احساس درد وجود داشته باشد؛ راه رفتن و ادامه فعالیت می‌تواند شدت درد را افزایش دهد. استراحت می‌تواند منجر به رهایی از درد شود اما اگر التهاب مفصل ران بسیار شدید باشد؛ ممکن است در بیشتر زمان‌ها احساس درد از بین نرود. 

انجام فعالیت‌هایی جزیی مانند حرکت‌های جزیی در تختخواب می‌تواند باعث بیشتر شدن میزان درد شود. بیماری‌ها و اختلالات دیگری مثل دیسپلازی مفصل ران مادرزادی پیشرفته یا نکروز آواسکولار مفصل ران نیز می‌توانند چنین نشانه‌هایی داشته باشند.

اگر دلیل احساس درد در لگن، التهاب مفصل‌های ران باشد؛ معمولا بازه حرکتی مفصل ران محدود می‌شود. معمولا هنگام تلاش برای برخاستن از روی صندلی یا تختخواب می‌توان این مورد را مشاهده کرد. 

روند احساس درد در ناحیه کمر برعکس احساس درد در ناحیه لگن است یعنی وقتی منشاء درد در ناحیه کمر باشد؛ نشستن یا دراز کشیدن باعث بدتر شدن وضعیت و احساس درد می‌شود. البته ممکن است با توجه به منشاء درد ایجادشده در ناحیه کمر شرایط فرق کند.

https://drabdolhoseinpour.com/1734/

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران