تعداد بازدید : 456
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۲/۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۲/۴ ۱۳:۵۹:۱۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

مکانیک خودت باش و اینطوری شمع خودرو رو عوض کن

(ویرایش)

نصب و عیب یابی شمع خودرو از جمله مهارت های مورد نیاز تمامی رانندگان است. یک راننده باید تا حدودی با مشکلات احتمالی قطعات مختلف خودرو آشنا باشد و بتواند این مشکلات را در حد نیاز برطرف کند. به همین دلیل در این نوشته تصمیم داریم تا  نحوه نصب و عیب یابی شمع خودرو را آموزش دهیم.

وظیفه شمع خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین قطعات مصرفی خودرو، شمع خودرو نام دارد. این قطعه در قسمت محفظه سیلندر تعبیه شده است. هوا و سوختی که در محفظه سیلندر قرار دارند با جرقه ای که شمع خودرو ایجاد می کند منفجر می شوند. در صورتی که شمع خودرو دچار مشکل و خرابی شود، خام سوزی اتفاق می افتد. درست کار نکردن شمع خودرو سبب افزایش مصرف سوخت بنزین و همچنین خرابی موتور خودرو می شود.

شمع خودرو در چند مدل متنوع تولید و عرضه می شود. یکی از مدل های شمع خودرو، شمع گرم نام دارد. این نوع از شمع ها دارای پایه بلند هستند و گرمای خود را دیر از دست می دهند. شمع های گرم برای موتورهایی که در دمای پایین کار می کنند مناسب ترند.

نوع دیگر شمع های موجود در بازار، شمع سرد نام دارند. این نوع از شمع های خودرو پایه کوتاهی دارند. شمع های سرد برای موتورهایی که در دمای بالا کار می کنند کاربرد دارند.

شمع چند الکترودی نیز یکی از مدل های متنوع شمع خودرو است. این نوع از شمع ها چون چند الکترود منفی دارند بیشتر عمر می کنند. به یاد داشته باشید که شمع هایی که الکترود آن ها از جنس آلیاژ نیکل است عمر کمتری دارند. اما شمع هایی که جنس الکترود آن ها ایریدیومی و یا پلاتینیومی است عمر بیشتری دارند.

با توجه به اهمیت کارکرد صحیح این قطعه باید با علائم خرابی آن آشنا باشید. زمانی که متوجه این علائم شدید در اسرع وقت به عیب یابی شمع خودرو و رفع مشکل اقدام کنید.

نحوه نصب و عیب یابی شمع خودرو

نصب و عیب یابی شمع خودرو

نصب و عیب یابی شمع خودرو

برای عیب یابی شمع خودرو باید به علائم خرابی این قطعه توجه کنیم. در این قسمت علائم خرابی شمع خودرو را بیان و بررسی خواهیم کرد. برخی از مهم ترین نشانه های خرابی شمع خودرو عبارتند از:

خرابی وایر خودرو

وایر، نام کابلی است که برق مورد نیاز خودرو از طریق آن تأمین می شود. در صورتی که وایر خراب شود، شمع خودرو دیگر کار نمی کند. ترک خوردن روکش پلاستیکی روی وایر یکی مهم ترین علائم خرابی این قطعه است. ترک خوردن روکش وایر سبب می شود که وایر خودرو دچار جرقه و اتصالی شود. زمانی که وایر خودرو با مشکل مواجه شود و خراب شود، چراغ چک خودرو روشن می شود.

علت سیاه شدن شمع خودرو

یکی دیگر از نشانه هایی که در نصب و عیب یابی شمع خودرو به شما کمک می کند، سیاه شدن شمع است. سیاه شدن یا کربن گرفتن شمع ممکن است به دلایل مختلفی مانند وجود مشکل در قسمت سوپاپ و یا سیلندر، استفاده از سوخت بی کیفیت و یا فیلتر هوای نا مناسب ایجاد شود.

توجه داشته باشید در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد شمع خودرو نباید حتی در زمان تعویض آن سیاه شده باشد.

روشن شدن چراغ چک

یکی دیگر از علائم خرابی شمع خودرو، روشن شدن چراغ چک خودرو است. زمانی که خودروی شما دارای کامپیوتر خودرو (ECU) است با انجام دیاگ و یا به صورت خودکار مشکل شمع خودرو را می توانید متوجه شوید.

علائم خرابی شمع خودرو

برای نصب و عیب یابی شمع خودرو باید به علائم خرابی شمع توجه کنید. کاهش قدرت موتور یکی از مهم ترین علائم خرابی شمع خودرو است. لرزش موتور نیز یکی دیگر از نشانه های وجود ایراد در شمع خودرو می باشد. زمانی که سوخت خودرو دچار اختلال شود، شمع خودرو خراب می شود و همین موضوع ممکن است سبب لرزش موتور شود.

نشانه های خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

یکی از نشانه های خراب بودن شمع خودرو این است که سر شمع آغشته به بنزین است. در این مواقع رنگ چینی سر شمع زغالی می شود و بوی بنزین هم کاملا حس خواهد شد. زمانی که این مشکل برای شمع خودرو ایجاد می شود، موتور ریپ می زند و بد روشن می شود. از جمله دلایلی که این مشکل را برای شمع ایجاد می کنند می توانیم به مشکل در سیستم جرقه زنی، تنظیم نبودن ساسات و خفگی، نشت انژکتور سوخت، استفاده از شمع سرد و … اشاره کنیم.

علت زرد شدن چینی شمع خودرو

یکی دیگر از نشانه هایی که در نصب و عیب یابی شمع خودرو به شما کمک می کند، آغشته بودن شمع خودرو به سرب می باشد. در این صورت رنگ سر سرامیک شمع، زرد مایل به قهوه ای براق می شود. معمولا این مشکل به علت وجود سرب در بنزین و یا استفاده از مکمل های سرب دار ایجاد می شود. زمانی که این مشکل ایجاد می شود سر شمع عایق می شود و در نتیجه جرقه از دست می رود و موتور بد کار می کند.

علت ترک خوردن چینی شمع خودرو

وجود مواردی مانند پایین بودن اکتان سوخت یا بیش از حد آوانس بودن تایم موتور سبب ترک خوردن چینی شمع خودرو خواهد شد. در این مواقع معمولا علاوه بر ترک خوردن چینی شمع خودرو، قسمتی از آن و هم چنین  الکترود منفی خورده یا کنده می شود.

علت شکسته شدن سرامیک سر شمع

یکی دیگر از موارد اشکال شمع خودرو زمانی است که الکترود مثبت و منفی دفرم شده و سرامیک سر شمع شکسته یا پریده شده است. دلایلی که ممکن است سبب ایجاد این مشکل باشند عبارتند از:

مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ، ضربه خوردن یا زمین افتادن حین نصب، بد نصب کردن و …

شمع دوده زده و زغال گرفته

آموزش نصب شمع خودرو

آموزش نصب شمع خودرو

یکی دیگر از نشانه هایی که در نصب و عیب یابی شمع خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، زمانی است که نوک چینی عایق، الکترود ها و پوسته شمع، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده شده اند. دلایلی که می توانند علت ایجاد این مشکل در شمع خودرو شده باشند عبارتند از:

میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین، رانندگی کردن در مسافت های بسیار کوتاه، گرفتگی فیلتر هوا، کنیستر کربنی خراب، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاد کشیدن ساسات دستی، نشتی داشتن سیستم وکیوم کاربراتور، به کار بردن شمع سرد و …

نحوه نصب شمع خودرو

نصب و عیب یابی شمع خودرو را می توانید با کمی دقت خودتان انجام دهید. برای تعویض شمع خودرو باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتدا باید واِیرهای شمع را بیرون بیاورید. از آن جایی که امکان اشتباه کردن در جا زدن وایرها وجود دارد بهتر است به محض بیرون آوردن آن ها رویشان شماره بزنید.
  2. شمع ها را شل کرده و بیرون بیاورید.
  3. محل نشستن شمع ها روی سیلندر را با فوت کردن تمیز کنید.
  4. نوک شمع ها را با دقت بررسی کنید تا در صورت اشکال آن را علت یابی و رفع کنید.
  5. شمع های جدید را در جای خود قرار دهید و سفت کنید.

محصولات یدک مدرن

یدک مدرن عرضه کننده لوازم یدکی مورد نیاز خودروهای داخلی و خارجی است. اگر خودروی شما به تعویض قطعات یدکی نیاز دارد می توانید با خیالی آسوده، لوازم یدکی مورد نیاز خود را از سایت فروشگاه یدک مدرن خریداری کنید. محصولاتی که در این سایت ارائه می شوند دارای کیفیت خوب و قیمت مناسبی هستند.

ارام با پشتکار زود رنج
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۲۳:۵۵:۰۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۵/۲۹ ۱۴:۱۶:۴۹
(ویرایش)

شرکت ایمن رول ارائه دهنده انواع بلبرینگ و رولبرینگ، بلبرینگ صنعتی و .... در خدمت شما عزیزان میباشد.جهت اشنایی بیشتر به این لینک مراجعه کنید

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران