تعداد بازدید : 323
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۲/۱۲
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۲/۱۲
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۲/۱۲ ۱۲:۱۲:۰۱
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

کمپرسور کولر خودرو چیه

(ویرایش)

کمپرسور کولر خودرو یکی از دستگاه های مکانیکی موجود در خودر و یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کننده اتومبیل می باشد. کمپرسور، متراکم کننده ای است که از سیلندر و پیستون ساخته شده است. سیستم خنک کننده اتومبیل علاوه بر کمپرسور، قطعات دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • کندانسور
  • کپسول خشک کننده
  • سوئیچ
  • فن کولر
  • سیم کشی
  • رسیوردرایر
  • و …

کمپرسور کولر خودرو چیست؟

کمپرسور کولر در واقع هسته سیستم خنک کننده داخل کابین خودرو می باشد. کمپرسور به وسیله تسمه به میل لنگ موتور خودرو متصل شده است. کمپرسور نیز از قطعات مجزایی تشکیل شده است. برخی از قطعات تشکیل دهنده کمپرسور کولر عبارتند از:

  • بوبین (سیم پیچ) کمپرسور
  • شیر فلکه کمپرسور
  • کلاچ کمپرسور
  • پولی کمپرسور

کارکرد کمپرسور کولر ماشین چیست؟

کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر با زدن دکمه کولر کارش را شروع می کند. گاز مبرد گازی است که در کولر خودرو قرار گرفته است و دمای پایینی دارد. وظیفه کمپرسور این است که گاز مبرد را به گردش درآورد. زمانی که این گاز دمای محیط را می گیرد، تبخیر می شود و باعث خنک شدن فضا می شود.

کمپرسور کولر، هوا را در موتور خودرو می گیرد و از طریق سوپاپ‌، به داخل سیلندر می فرستد. سرمایی که به کمک کمپرسور ایجاد می شود از طریق لوله‌ها به  اوپراتور می رسد. در این مرحله سرما به وسیله فن، وارد کابین خودرو می‌شود.

در صورتی که خودروی شما نیاز به تعویض قطعات و لوازم یدکی دارد می تواند با خیالی آسوده از سایت یدک مدرن خرید کنید. یدک مدرن ارائه دهنده انواع لوازم یدکی مورد نیاز خودروهای داخلی و خارجی است. خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو کار شما را بسیار راحت می کند. البته در صورتی که از سایتی مطمئن خرید کنید. لوازم یدکی ارائه شده توسط یدک مدرن دارای قیمت مناسب و کیفیت بالا می باشند.

انواع کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر در خودروهای مختلف متفاوت است. کمپرسور کولر ماشین باید با قدرت، وزن و حجم موتور خودرو تناسب داشته باشد. کمپرسور در دو مدل دارای ظرفیت ثابت و دارای ظرفیت متغیر در بازار وجود دارد. حرف H نشان دهنده کمپرسور با ظرفیت ثابت می باشد. حرف V نیز نشان دهنده کمپرسور با ظرفیت متغیر است.

چرا کمپرسور کولر ماشین صدا می دهد؟

برخی از عواملی که سبب می شود کمپرسور کولر خودرو صدا دهد عبارتند از:

اگر اتصالات کمپرسور کولر شل شوند، سبب می شود که کمپرسور در جای خود شل شود. در این صورت زمانی که کولر روشن باشد کمپرسور می لرزد و صدا می دهد.

نشت کردن روغن در کمپرسور نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود در زمان روشن بودن کولر کمپرسور صدا دهد.

علائم خرابی کولر خودرو

علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو

علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو

آشنا بودن با نشانه های خرابی کولر خودرو کمک می کند تا بتوانید در اسرع وقت به خراب بودن کولر پی ببرید و اقدام به رفع مشکل کنید. برخی از مهم ترین نشانه ها و علائم خراب بودن کولر خودرو عبارتند از:

  • روشن نشدن کولر خودرو
  • عدم خنک کنندگی کولر
  • یخ زدن اواپراتور و لوله ‌ها
  • عمل نکردن کمپرسور
  • بوی نامطبوع از کولر

علت کار نکردن کمپرسور کولر ماشین چیست؟

برخی از عواملی که سبب خراب شدن کمپرسور کولر ماشین می شود، عبارتند از:

  1. خرابی رله کمپرسور یکی از مهم ترین عواملی است که کمپرسور را خراب می کند. وظیفه رله کمپرسور این است که در مواقع نیاز کمپرسور را روشن و خاموش کند. این کار باعث می شود که رطوبت در یک حد مناسب باقی بماند. اما در صورتی که رله کمپرسور خراب باشد، جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تامین نمی شود.
  2. خرابی ترموستات نیز یکی از عوامل خراب شدن کمپرسور کولر خودرو می باشد. در صورتی که ترموستات دچار مشکل باشد، کمپرسور به طور مداوم قطع و وصل می شود.
  3. یکی دیگر از دلایل خرابی کمپرسور کولر، مستهلک شدن باتری است. مستهلک شدن باتری در سیستم برق خودرو نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.
  4. خرابی کلاچ موجود در سیستم کولر خودرو نیز موجب خراب شدن کمپرسور کولر ماشین می شود. زمانی که کلاچ درگیر باشد، سبب چرخیدن پولی می شود. علاوه بر خراب بودن، کثیف و چرب شدن کلاچ نیز کمپرسور کولر خودرو را خراب می کند.
  5. یکی دیگر از عواملی که کمپرسور کولر ماشین را خراب می کند، ایجاد فاصله بین کلاچ و پولی است. در صورتی که فاصله ای بین کلاچ و پولی ایجاد شود، دیگر این دو قطعه نمی توانند با هم درگیر شوند و همین موضوع عملکرد کمپرسور را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

راه های رسیدگی و نگهداری از کولر خودرو

راه های افزایش خنکی کولر

راه های افزایش خنکی کولر

همان طور که می دانید، کولر خودرو از کاربردی ترین تجهیزات خودرو در فصل گرما می باشد. به همین دلیل با توجه به اهمیت نقش آن در بالا بردن کیفیت رانندگی باید نسبت به نگهداری اصولی از کولر خودرو حساس باشیم.

  • یکی از مهم ترین راه های نگهداری از کولر خودرو این است که فیلتر هوای آن را در زمان مناسب عوض کنید. زیرا اگر فیلتر هوا کثیف شود هوا به طور مناسب تصفیه نمی شود و همین امر موجب ایجاد بیماری های تنفسی خواهد شد.
  • اگر خودروی شما زیر شش سیلندر می باشد، باید زمانی که کولر را روشن می کنید با دور موتور پایین حرکت کنید.
  • برای عدم وارد شدن فشار به کولر بهتر است که در مسیرهایی که ترافیک سنگین دارند و یا در جاده هایی که شیب تندی دارند، کولر خودرو را خاموش کنید.
  • زمانی که گاز کولر تمام شده است یا کم است به هیچ عنوان کولر خودرو را روشن نکنید.

محصولات یدک مدرن

در این نوشته با کمپرسور کولر خودرو و چگونگی کارکرد آن آشنا شدیم. در صورتی که نیاز به تعویض هر یک از قطعات سیستم خنک کننده ماشین دارید می توانید به راحتی از سایت یک مدرن خرید کنید. یدک مدرن تمامی لوازم یدکی مورد نیاز انواع خودروهای داخلی و خارجی را به فروش می رساند.

قیمت لوازم یدکی خودروی لیفان و سایر خودروهای داخلی و خارجی و هم چنین قیمت کمپرسور کولر خودرو را می توانید در سایت یدک مدرن مشاهده کرده و با سایر فروشگاه ها مقایسه کنید. در صورتی که نتوانسته اید قطعات مورد نیاز خودروی خود را در بازار پیدا کنید حتما سری به سایت یدک مدرن بزنید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران