تعداد بازدید : 664
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۶
کاربران آنلاین : 0
rezamrdi22
۱۴۰۰/۵/۶ ۰۹:۴۸:۱۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۸/۱۵ ۱۰:۲۶:۵۳

نصب سیستم حضورغیاب چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

(ویرایش)

در گذشته کنترل رفت و آمد پرسنل به صورت دستی انجام می‌شد که مسلماً این کار نیازمند زمان زیادی بود و در نهایت دارای خطاهای زیادی نیز بود؛

امروزه با بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شدن سازمان‌ها کنترل تردد کارکنان به امری دشواری تبدیل شده است و نمی‌توان این کار را دیگر به روش‌های سنتی انجام داد.

در پی پیشرفت تکنولوژی در همه عرصه‌ها، با اختراع سیستم حضور و غیاب، مشکل کنترل تردد کارمندان سازمان‌ها و شرکت‌ها برای همیشه حل شد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این فناوری آشنا کنیم.

سیستم حضور و غیاب چیست و چه کاری انجام می‌دهند؟

دستگاه حضور و غیاب یک دستگاه الکترونیکی است که با استفاده از آن شما قادر به ثبت دقیق زمان ورود و خروج پرسنل خود خواهید بود که این امر در مجموعه‌های مختلف باعث ایجاد نظم و انضباط گردیده و صرفه اقتصادی فراوانی را با محاسبه دقیق ساعات کارکرد پرسنل و ارجاع اطلاعات به نرم افزار حقوق و دستمزد و برآورد مالی دقیق‌تر به همراه خواهند داشت.

این دستگاه‌ها از طریق چهار حالت می‌تواند کاربران خود را شناسایی کند؛ این چهار روش عبارتند از: شناسایی از طریق کد و رمز ورود، شناسایی با استفاده از کارت، شناسایی از طریق نمونه اثر انگشت، شناسایی از طریق چهره. این دستگاه‌های الکترونیکی کنترل ورود و خروج قطعات مختلفی ساخته شده‌اند که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

مانیتور، رم ریدر، دوربین، سی پی یو، رم، خروجی شبکه، خروجی اکسس کنترل، دوربین تشخیص چهره و مدارهای داخلی.

چرا حضور سیستم حضور و غیاب امری ضروری است؟

کارکنان یک اداره یا سازمان در طی روزهای متوالی به سر کار می‌روند و پس از اتمام زمان کاری به منزل خود برمی‌گردند.

اما گاهی اوقات مشکلاتی مانند بیماری، ترافیک یا مشکلات روزمره باعث می‌شود که آنها یا اصلاً به محل کار خود مراجعه نکنند و غیبت داشته باشند و یا با تأخیر به محل کار خود برسند.

بهترین و مهم‌ترین راه‌حل ممکن که در حال حاضر در سازمان‌ها و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از دستگاه ها و نرم افزارهای حضور و غیاب است که تردد لحظه‌ای کارکنان را ثبت می‌کند و امکان اشتباه را کاهش می‌دهد و در برخی انواع آن به صفر می‌رسد.

مزایای استفاده از دستگاه های حضور و غیاب

همه شرکت‌ها و سازمان‌ها همواره به دنبال سود بیشتر در کسب و کار خود هستند، این سود کردن زمانی اتفاق می‌افتد که برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت شرکت وجود داشته باشد.

یکی از مواردی که ارتباط مستقیم با مدیریت و نظم یک سازمان دارد، کنترل تردد کارکنان و اطلاع داشتن از ساعات ورود و خروجان‌ها است. با داشتن یک سیستم الکترونیکی برای کنترل تردد کارکنان می‌توانید نظم سازمان خود را تا حد زیادی تأمین کنید.

برخی از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها به شرح زیر است.

استفاده راحت

استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده است و هر کسی با هر میزان اطلاعات می‌تواند ساعات حضور و خروج خود را ثبت کند؛ این آسانی محدود به استفاده از این دستگاه نمی‌شود و شامل نصب آن نیز می‌شود. نصب راحت و سریع دستگاه‌های افق فرا ویژن با داشتن منو فارسی، آسانی استفاده از این دستگاه‌ها را دو چندان کرده است.

از هر گونه تقلب جلوگیری کنید!

در گذشته کارمندان می‌توانستد به جای یکدیگر ساعت‌ها ثبت کنند؛ اما با حضور این سیستم‌ها، ثبت ساعات ورود و خروج شخصی شد و دیگر کسی نتوانست به جای دیگری ساعتی را ثبت کند.

طبق روش‌های قدیمی و سنتی پرسنل به صورت دستی ساعات حضور خود را ثبت می‌کردند؛ این فرایند دارای نقاط ضعف بسیاری بود؛ گاهی اوقات کارکنان فراموش کرده‌اند که در زمان درستی وارد سیستم شوند و در برخی دیگر از اوقات امکان تقلب وجود داشت و ورودی‌های نادرست را ارائه می‌شد.

با این حال، داشتن یک سیستم کنترل تردد خودکار به نگهداری داده‌های دقیق و قابل اعتماد کمک می‌کند. ثبت ساعات دقیق ورود و خروج زمانی شخصی‌تر می‌شود که از دستگاه‌های بیومتریک استفاده شود.

در زمان خود صرفه جویی کنید

شرکت‌ها هرساله مقدار زیادی از ساعات کاری خود را به خاطر محاسبه ساعات حضور هر پرسنل از دست می‌دهند؛ ثبت دستی ورود و خروج هر کدام از کارکنان زمان زیادی می‌برد و این مشکل وقتی اساسی‌تر می‌شود که در پایان هر ماه باید میزان تأخیر و یا اضافه کاری هر یک از پرسنل محاسبه شود.

با استفاده از سیستم حضور و غیاب و نرم افزار مناسب، این مشکل برای همیشه حل شده است.

انواع سیستم حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب، ترددها را در حافظه اصلی دستگاه ثبت می‌کند و درصورت نیاز از طریق استخراج آن‌ها توسط مدیران سازمان‌ها می‌تواند در حل اختلافات حقوقی بین کارمندان و کارفرمایان در زمینه بیمه، اضافه کاری، سنوات، حقوق و دستمزد و هر آنچه که به نحوی به حضور یا عدم حضور پرسنل در محیط شرکت و یا سازمان بستگی داشته باشد کمک کند.

اما چه نوع دستگاهی برای شما مناسب‌تر است؟ با استفاده از کدام نوع سیستم حضور و غیاب می‌توانید تا حد بیشتری جلوی تقلب را بگیرید؟

دستگاه حضور و غیاب کارتی

در این سیستم‌ها از انواع کارت‌های تماسی و یا غیر تماسی استفاده می‌شود. از کارت‌های تماسی می‌توان به کارت بارکد و یا کارت مغناطیسی اشاره کرد که در زمان تردد پرسنل، دستگاه‌ها با کارت خوان بارکد و یا کارت خوان مغناطیسی اطلاعات کارت را خوانده و پس از احراز هویت، اطلاعات ورود و خروج را ثبت می‌کند.

دستگاه‌های حضور و غیاب انگشتی

در این نوع از دستگاه‌ها از سنسور اثر انگشت برای تشخیص اثر انگشت افراد استفاده می‌گردد که این سنسورها با خواندن اطلاعات منحصر به فرد انگشت هر کدام از پرسنل، وی را شناسایی کرده و ساعت تردد آن‌ها را در دستگاه ثبت می‌کند.

دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره

این دستگاه‌ها با وجود اینکه مدت زیادی نیست که به بازار ورود پیدا کرده‌اند اما توانسته‌اند به سرعت جایگاه خود را در بین مدیران سازمان‌ها پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع از دستگاه‌های حضور و غیاب در این است که امکان تقلب را به صفر رسانده است؛ از دیگر مزایای این دستگاه این است که تغییرات چهره مانند عینک، ریش، سیبیل و غیره در تشخیص هویت آن اثری نخواهد گذاشت.

جمع بندی

برای ایجاد نظم در یک سازمان اولین گام کنترل ورود و خروج افراد است؛ از همین رو با توجه به زمان بر بودن روش‌های دستی برای ثبت ساعات تردد کارکنان، وجود دستگاه‌های حضور و غیاب به امری ضروری مبدل شده است.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران