تعداد بازدید : 2250
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۶
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۵/۶ ۱۲:۲۸:۰۴
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

انواع فایل دستی دندانپزشکی و ویژگی های آن

(ویرایش)

انواع فایل دستی دندانپزشکی و ویژگی های آن

در این مقاله قصد داریم به طور کامل با انواع فایل دستی دندان پزشکی آشنا شویم و ویژگی های آن را بیان کنیم . برای ادامه مطلب همراه ما باشید.

فایل های دستی اندودانتیکس

این نوع فایل های دستی، در واقع ابزار دستی هستند که از آن ها برای پاک سازی و شکل دادن ریشه کانال در درمان ریشه و یا در هر فرآیندی در دندانپزشکی از اندودانتیکس دیگری استفاده می شود. درواقع اولین هندپیس های اندودانتیک با هدف کاهش زمان و آسان کردن مراحل درمان ریشه در 100 سال گذشته معرفی شد. تا سال 1960درمان ریشه به وسیله کربن استیل انجام می شد. اما امروزه از آلیاژ های فولاد ضد زنگ به طور گسترده برای تولید ساخت درمان ریشه استفاده می شود.

فایل های دستی اندودانتیکس

استاندارد سازی ابزار های اندودانتیکس

شماره گذاری :

ابزار ها باید از شماره 100-10 شماره گذاری شوند

شماره ها  بین 10 تا 60 ، 5 واحد 5واحد افزایش پیدا میکنند

شماره ها بین 60 تا 100 10 واحد 10 واحد افزایش پیدا میکنند

در یک تجدید نظر ،آنها  شامل 6 تا 140 شد که سایز 6 تا 10 ، 2 واحد 2 واحد افزایش پیدا میکنند

قطر:

هر شماره باید نشانگر قطر ابزار در یک صدم میلیمتر در نوک (سر) باشد. بعنوان مثال: شماره10 هست 100/10 یا 0.1 میلیمتر در نوک

تیغه:

از نوک که با Dنشان داده شده آغاز میشود و تا 16 میلیمتر بالاتر از محور، ادامه می یابد که این محل را با D نشان داده می دهند.

D0 و D16

قطر D16 به اندازه 0.32 میلیمتر بیشتر از D0 خواهد بود.

زاویه نوک

75±15 درجه خواهد بود

رنگ دسته

دسته ابزار ها برای شناسایی آسان تر براساس رنگ،  کد بندی شده اند.

انواع فایل های دستی اندودانتیکس

  •          K Type Files
  •          K Flex Files
  •          Flex R Fles
  •          Hedstroem / H Files
  •          Safety Hedstroem
  •          Hyflex Files
  •          Unifiles
  •          S files

معرفی Kفایل ها

این نوع فایل های دندانپزشکی در اوایل سال 1990 در کمپانی KERR MANUFACTURING تولید گردید. در واقع فایل های قدیمی دارای سطح مقطع مربعی شکل هستند و در مقایسه با ریمر ها شیار های متراکم تری دارند.

انواع فایل دستی دندانپزشکی و ویژگی های آن

معرفی K Flex Files

این نوع فایل های دندانپزشکی در .واقع شکل تعدیل شده ی K فایل ها هستند و دارای سطح مقطع لوزی شکل هستند. این نوع فایل ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند و کارآیی بیشتری هم دارند. در واقع به این شکل می باشد که سطح مقطع لوزی شکل، تناوب بالا و پایین شیار ها را ایجاد می کند.

معرفی Flex R Files

این مدل از فایل دندانپزشکی هم تعدیل شده K فایل ها هستند. در این مدل زاویه نوک برش دهنده کاهش پیدا کرده است که این موضوع باعث می شود تا فایل در داخل کانال متمرکز تر بماند.

معرفی   Hedstroem / H Files

این نوع فایل دنداپزشکی دارای استیل ضد زنگ گرد است و در مقایسه با K فایل ها کارآیی برش بیشتری دارد و دارای سطح مقطع به شکل قطره است. برای استفاده از این فایل بهتر است که در یک راستا به کار گرفته شود.

معرفیSafety Hedstroem

این مدل از فایل دندان پزشکی شکل تعدیل یافته H فایل می باشد و بدون وجه و برش دهنده است .

     معرفی    Hyflex Files

این مدل از فایل ها تنها دارای ویژگی سطح مقطع S می باشد

معرفی Unifiles

این نوع از فایل دارای استیل ضد زنگ است و به صورت گرد با شیار های سطحی برنده است که از این شیار ها برای ایجاد شیار هایی به شکل دو قطبی است که کمتر ترک می خورند اما کارآیی زیادی هم ندارند.

معرفی   S files

این نوع از فایل دندانپزشکی دارای سطح مقطع دو قطبی است و یک گونه ای از Unifiles می باشد.

تفاوت فایل دستی H وk

تفاوت فایل دستی H وk

در هنگام درمان اندودانتیکس به این صورت است که ابتدا کانال توسط فایل دستی آماده می شود و سپس از فایل روتاری برای پایان کار استفاده می شود. باید به این نکته توجه شود که برای ورود فایل روتاری در کانال کلسیفیه باید حتما از فایل دستی استفاده شود.

فایل دندانپزشکی KوH بسیار مشابه هم هستند اما یک سری تفاوت هایی با یکدیگر دارند. فایل K مفتول پیچ خورده از جنس استیل و یا نیکل تیتانیوم می باشد، این نوع پیچ خوردن باعث مقاومت بالای  این مدل فایل در برابر شکسته شدن می شود. اما فایل H مفتول برش خورده استیل و نیکل تیتانیوم می باشد که باعث افزایش برندگی وسرعت آن شده البته این باعث شده است تا غاحتمال شکسته شدن آن در حین کار نیز بیشتر شده است. توجه داشته باشید که،  فایلH  برای خارج سازی دبری ها، عفونت و یا گوتاپرکا مفید می باشد. از دیگر تفاوت های این دو نوع فایل دستی، سطح مقطع آن ها می باشد به این صورت که فایل H از بالا به پایین برش خورده است و فایل K سطح مقطع مربعی شکل دارد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع فایل دستی دندانپزشکی و ویژگی های آن آشنا کنیم چراکه بر این باوریم در راستای توسعه ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی میباشید، میتوانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی نظیر را داشته باشید.

 

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران