تعداد بازدید : 550
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۲۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۲۴
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۵/۲۴ ۱۱:۳۰:۴۵
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

انواع رفلکتور در عکاسی

(ویرایش)

احتمالا برای شما علاقمندان به عکاسی و فیلم برداری شاید سوال پیش آمده باشد که رفلکتور چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، توصیه می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با انواع رفلکتور و کاربرد آن در عکاسی آشنا شوید.

رفلکتور چیست؟

یکی از ابزار های پایه و لازم برای عکاسی، رفلکتور می باشد و هر شخصی که به صورت حرفه ای عکاسی انجام می دهد به آن نیاز دارد. در واقع نور یکی از نکات و جنبه های مهم در عکاسی می باشد و به همین دلیل مهم است که از چه ابزار و امکاناتی برای تنظیم نور استفاده می کنیم. در این قسمت می باشد که اهمییت رفلکتور را متوجه می شویم. یکی از گزینه های مناسب و اقتصادی برای منبع نور استفاده از رفلکتور می باشد.

با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شد متوجه شدیم که، این ابزار می تواند نور مورد نیاز را چه مصنوعی باشد یا نور طبیعی را به سمت سوژه خود هدایت و کنترل کند. این نوع بازتاب دهنده ها در عکاسی شما بسیار تاثیر مثبت و مهمی دارد. هدف از استفاده این ابزار ها؛ ایجاد کنتراست بالا، پر کردن سایه ها و به دست آوردی دمای رنگ مورد نظر می باشد.

انواع رفلکتور در عکاسی

به طور کلی 5 مدل رفلکتور در عکاسی وجود دارد. سه نوع آن که سفید، نقره ای و طلایی به عنوان مدل های اصلی می باشد. مدل شفاف و سیاه کمتر استفاده می گردد و به عنوان ابزار دوم به کار می رود. لازم است که بدانید انواع بازتاب دهنده های عکاسی مقداری از شدت نور را جذب می کنند اما هر کدام مشخصات خاص خودشان را دارند.

انواع رفلکتور در عکاسی

رفلکتور نقره ای

این مدل از ابزار عکاسی بیشترین مقدار نور را منعکس می کند. این نوع بیشتر در استودیو های عکاسی کاربرد دارد به این دلیل است که رنگ نقره ای رنگ  نور منعکس شده را تغییر نمی دهد. این مدل رفلکتور برای عکاسی پرتره عالی است.

رفلکتور نقره ای

رفلکتور سفید

این مدل برای استفاده در محیط بیرون و داخل بسیار مناسب است. البته این مدل به رنگ سفید نور را به اندازه رفلکتور نقره ای منعکس نمی کند و به همین دلیل است که برای محیط بیرون و داخل مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از بازتاب دهنده ها برای عکاسی تبلیغاتی بسیار مناسب می باشد.

رفلکتور طلایی

این نوع رفلکتور بهترین استفاده را برای محیط بیرون دارد که باعث می شود رنگ طلایی آفتاب را تقویت کند. تاثیر این ابزار در محیط داخلی همانند محیط بیرون است اما با این تفاوت که در محیط بیرون نور منعکس شده رنگ زرد تندی خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است برای محیط بیرون استفاده شود مگر این که نیاز به رنگ زرد باشد.

رفلکتور طلایی

رفلکتور مشکی

این مدل با دیگر مدل ها بسیار متفاوت است و به جای این که نور را منعکس کند، آنرا جذب می کند. این مدل رفلکتور برای زمانی مناسب است که نور زیادی در محلی که برای عکاسی انتخاب کرده ایید، وجود دارد. این مدل از بازتاب دهنده ها برای عکاسی انعکاسی بسیار مناسب هستند.

رفلکتور مشکی

رفلکتور شفاف

این مدل از بازتاب دهنده ها برای یک روز آفتابی بسیار مناسب هستند. در واقع این ابزار علاوه بر انعکاس قسمتی از نور، نور عبوری را نیز پخش می کند. از این ابزار برای کاهش شدت نور استفاده می گردد. با استفاده از این ابزار، عکاسان یک نور خیلی نرم را در اختیار دارند.

کاربرد رفلکتور

  • منبع اصلی نور
  • نور پرکننده
  • مسدود کردن نور
  • ایجاد سایه

نکاتی که در استفاده از رفلکتور باید رعایت کنید

اگر از رفلکتور در عکاسی خود استفاده کنید باعث می شود تا کنتراست تصویرتان بهتر شود و باعث نورپردازی بهتر بر روی سوژه شما انجام می گردد.

زمانی که نور نرم نیاز دارید بهتر است از رفلکتورهای سفید و نقره‌ای استفاده کنید و فاصله‌ی میان سوژه و بازتاب دهنده را به حداقل برسانید و آن را تا حد ممکن به سوژه نزدیک نگه دارید.

اگر در فضای باز و زیر نور خورشید هستید از رفلکتورهای نقره‌ای و طلایی استفاده می‌کنید باید به سوژه اطلاع دهید که به صورت مستقیم به صفحه‌ی رفلکتور نگاه نکند زیرا نگاه کردن به صفحه‌ی رفلکتور به صورت مستقیم باعث می‌شود که چشم وی در معرض مستقیم نور بازتاب شده قرار بگیرد و در نهایت چشمان او اذیت شود، که اصلا خوشایند نیست.

به این نکته نیز در هنگام عکس برداری باید توجه کنید که هر چقد منشأ نور بیشتر باشد بازتاب نور نیز بیشتر خواهد بود و به عکس هر چقد منشأ اصلی نور کم‌تر باید نور بازتاب شده نیز خواهد بود.

برای این که تشخیص دهید نور در زمان استفاده از رفلکتورهای نقره‌ای و طلایی از چه نقطه‌ای بتابد و نسبت فاصله بین منشأ اصلی نور و این رفلکتورها به چه صورت باشد بهتر است کار سختی نیست اما وقتی از رفلکتور سفید استفاده می‌کنید این مسئله به شدت مهم و تا حدی نیز سخت می‌شود و نیاز به زمان دارد تا با توجه به نور بهترین مکان را برای قرار دادن رفلکتور، پیدا کنید.

کلام آخر

از رفلکتور ها در عکاسی خود استفاده کنید تا بتوانید به درستی نور را تنظیم کنید. از این رو می توانید عکس های حرفه ای و با کیفیتی را ثبت کنید. شاپ هشت و چار ارائه دهنده انواع ابزار حرفه ای برای عکاسی می باشد که با مراجعه به سایت آن می توانید انواع تجهیزات دوربین عکاسی و فیلمبرداری را مشاهده کنید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران