تعداد بازدید : 537
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۲۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۵/۲۶
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۵/۲۶ ۱۶:۲۳:۱۱
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

چطور لرزشگر دوربین را تنظیم کنیم؟

(ویرایش)

لرزشگیر دوربین فناوری است که عکاس به وسیله آن می تواند در شرایط مختلف نور دهی انعطاف بیشتری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در باره لرزشگیر دوربین و تنظیمات دوربین صحبت کنیم. برای آشنایی با این فناوری در عکاسی همراه ما باشید.

لرزشگیر دوربین چیست؟

همانطور که گفته شد تثبیت کننده یا لرزشگیر دوربین فناوری می باشد که در آن عکاس می تواند در شرایط مختلف نوری انعطاف بیشتری برای اعمال تنظیمات مختلف داشته باشد. از نام دیگر این فناوری کاربردی می توان به O.I.S.، Optical SteadyShot, SR, VC, VR, MEGA O.I.S اشاره کرد.

لرزشگیر دوربین چیست؟

تصاویر شارپ با استفاده از لرزشگیر دوربین

در واقع گرفتن تصاویر شارپ وابسته به نوع دوربین و لنز دوربین شما می باشد و این اینکه آیا لنز شما مجهز به فناوری IS می باشد یا خیر. بدین وسیله می توانید تصاویری شارپ با سرعت شاتر سه، چهار یا پنج برابر کندتر از حالت معمولی ثبت کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا میزان ایزو را بتوانید در هر شرایطی به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

برای ثبت تصاویر شارپ لازم است که این قانون را رعایت کنید، نباید سرعت شاتر را کند تر از فاصله کنونی لنز قرار دهید. به عنوان مثال یک لنز 500 میلی متری نباید با سرعت شاتری آهسته‌تر از 1/500 ثانیه، یک لنز 300 میلی متری کندتر از 1/300 ثانیه، یک لنز 50 میلی متری کندتر از 1/50 ثانیه و یک لنز 20 میلی متری کندتر از 1 / 20 ثانیه عکاسی کنند.

 

هنگامی که لرزشگیر دوربین به این موضوع اضافه می شود، به راحتی می توانید تصاویر شارپ را از اشیا ثابت به ثبت برسانید، البته با سرعت شاتر متفاوت تر در مقایسه با قبل به این معنی که با یک لنز 500 میلی متری می‌توانید سرعت را تا 1/60 ثانیه، با یک لنز 300 میلی متری تا 30/1 ثانیه و با یک لنز 20 میلی متری تا 1/2 ثانیه کاهش دهید.

در ابتدا کار و هنگامی که در عکاسی مبتدی هستید باید به این موضوع دقت داشته باشید که به صورت پیش فرض گزینه لرزشگیر دوربین شما روشن می باشد و شاید شما این تصور را داشته باشید که بعدا به آن نیاز پیدا خواهید کرد اما باید توجه داشته باشید که این موضوع وابسته به نوع دوربین و لنز دوربین شما می باشد و ممکن است در بعضی مواقع کاربردی نباشد.

تصور غلط درباره لرزشگیر دوربین

لازم است که این تصور غلط درباره لرزشگیر دوربین را بدانید. این تصور به این صورت است که، شما می توانید جسم هایی با سرعت سریع را با استفاده از لرزشگیر دوربین و سرعت شاتر کاملا فریز کنید.این تصور کاملا نادرست است و چنین کاری را نمی توانید انجام دهید. در واقع لرزشگیر تنها به شما این امکان را می دهد که تصاویر با وضوح بیشتری را ثبت کنید. در واقع جابه جایی اشیا به این مورد هیچ ارتباطی ندارد و ممکن است گاهی پاسخگو باشد گاهی هم نه .

انواع لرزشگیر دوربین

دو نوع لرزشگیر دوربین وجود دارد که یک مدل مبتنی بر لنز و مبتنی بر دوربین می باشد. در نوع اولی که مبتنی بر لنز می باشد از یک عنصر شناور درون بدنه لنز استفاده می شود و به صورت کنترل می گردد و برخلاف جهت هر لرزش دوربین حرکت می کند. در سیستم لرزشگیر دوربین مشابه مبتنی بر لنز کار می کند اما از نظر فیزیکی سنسور تصویر را حرکت می دهد تا این حرکت را جبران کند.

انواع لرزشگیر دوربین

مزیت و ویژگی لرزشگیر دوربین

در سیستم لرزشگیر مبتنی بر دوربین دارای این مزیت است که شما می توانید با استفاده از هر لنزی از این فناوری بهره ببرید و دیگر نیاز به لنز ISO ندارید. البته این سیستم دارای این نکته منفی هم می باشد که ، این نوع از لرزشگیر دوربین در از بین بردن لرزش‌های دست هنگام عکاسی با لنزهایی با فاصله کانونی طولانی‌تر، در مقایسه با تثبیت کننده تصویر مبتنی بر لنز، تاثیر کمتری دارد.

مزیت و ویژگی لرزشگیر مبتنی بر لنز

از مزیت های این نوع سیستم می توان به عملکرد صاف‌تر هنگام استفاده از لنزهایی با فاصله کانونی طولانی‌تر اشاره کرد. نکته منفی آن هم، این نوع سیستم به عنوان یک گزینه برای همه لنز ها در دسترس نمی باشد و به نوعی وجود آن قیمت لنز را افزایش می دهد.

تنظیمات اولیه دوربین عکاسی

تنظیمات اولیه دوربین عکاسی

هنگامی که دوربین عکاسی خریداری کردید لازم است که تنظیمات زیر را انجام دهید:

  • کیفیت تصویر انتخاب حالت RAW
  • نحوه فشرده‌سازی فایل خام در صورت امکان روی حالت غیر فشرده قرار گیرد
  • تراز سفیدی حالت خودکار
  • تنظیمات از پیش آماده رنگ و نور دوربین (Picture Control / Picture Style / Creative Style / Film Simulation گزینه Standard
  • فضای رنگی یا Color Space sRGB
  • قابلیت کاهش نویز در نوردهی طولانی یا Long Exposure Noise Reduction روشن باشد
  • گزینه کاهش نویز برای حساسیت‌های بالا یا High ISO Noise Reduction خاموش باشد
  • گزینه‌های ویرایش رنگ و نور مانند Active D-Lighting / DRO, HDR, Lens Corrections خاموش باشد بهتر است

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل لرزشگیر دوربین را مورد بررسی قرار دادیم و تمام این موارد و ویژگی های این سیستم کاربردی را عنوان کردیم. شاپ هشت و چار یکی از ارائه دهنده گان انواع تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری می باشد. برای مشاهده انواع مدل دوربین عکاسی و فیلمبرداری هم می توانید به این سایت مراجعه کنید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران