تعداد بازدید : 722
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۳۰
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۶/۱۹
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۴۰۰/۵/۳۰ ۲۰:۳۳:۱۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

استرس موجب کدام بیماری های قلبی می شود؟

(ویرایش)

استرس می تواند موجب مشکلات قلبی خاصی شود از جمله:

1_ ایسکمی قلبی


ایسکمی زمانی رخ می دهد که شریان ها قادر به رساندن خون کافی به عضله قلب نباشند. علائم ایسکمی شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی و کاهش انرژی می شوند که نهایتاً می تواند منجر به حمله قلبی شود.

 

2_ آریتمی قلبی

 

استرس همچنین می تواند موجب آریتمی یا ضربان قلب نامنظم شود. 

3_ کاردیومیوپاتی استرس
 

کاردیومیوپاتی استرس، که سندرم قلب شکسته نیز نامیده می شود، می تواند موجب ضعیف شدن ناگهانی عضله ی قلب شود. در این شرایط، بطن چپ قلب شروع به ضعیف شدن می کند و تغییر شکل می دهد. علائم کاردیومیوپاتی استرس، شبیه به علائم حمله قلبی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه هستند. کاردیومیوپاتی استرس، در زنان شایع تر است. استرس احساسی، عامل 47%  از موارد کاردیومیوپاتی استرس می باشد، در حالیکه استرس فیزیکی موجب 42% از موارد کاردیومیوپاتی استرس می شود. 

به گفته ی دکتر نادر افشاری متخصص قلب: افتادگی دریچه میترال رابطه ی مستقیمی با استرس دارد و میتوانند باعث افزایش میزان استرس در فرد شده تا حدی که منجر به حمله پانیک شود.

استرس و بزرگ شدن قلب در زنان
 

اگر استرس طولانی مدت باشد و یا به طور مکرر رخ دهد، می تواند عواقب جسمی و روانی زیادی به دنبال داشته باشد. استرس مزمن، منجر به فشار خون بالا، آترواسکلروزیس و تشکیل پلاک های خطرناک در شریان های کرونری می شود. این شرایط موجب حمله های قلبی و تغییراتی در مغز می شود که می تواند فرد را مضطرب یا افسرده کند.

طبق نظر متخصصین، زنان بیشتر در معرض استرس قرار دارند و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کاردیومیوپاتی استرس هستند. تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی ناشی از عادت ماهیانه، بارداری و یائسگی موجب آسیب پذیری زنان در برابر استرس می شود.

علاوه بر این، فشارهای اجتماعی بر روی زنان برای ایفای نقش های همسر، مادر، سرپرست و مدیر خانواده در کنار داشتن یک شغل تمام وقت، زمان بسیار کمی برای مراقبت از نیازهای جسمی و عاطفی زنان باقی می گذارد. استرس می تواند سطح هورمون هایی همچون کاتکولامین ها را در مغز افزایش دهد که به طور مستقیم بر روی عملکرد عضله قلب و عروق، تأثیر منفی می گذارد.

۱۴۰۱/۶/۱۹ ۱۷:۱۸:۲۸
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۶/۱۹ ۱۷:۱۸:۳۰
(ویرایش)

روانشناسی مثبت‌نگر به ما هشدار می‌دهد که رشته‌ی روانشناسی دچار بد شکلی شده‌است. روانشناسی فقط مطالعه‌ی بیماری، ضعف و آسیب نیست؛ بلکه مطالعه‌ی فضیلت و توانمندی نیز هست. درمان صرفاً روی نادرستی‌ها تمرکز نمیکند؛ بلکه درستی‌ها  را هم می‌سازد و تقویت میکند. روانشناسی فقط درباره‌ی بیماری و سلامت نیست. به شغل، آموزش، بینش، بازی، رشد و حتی عشق نیز میپردازد.

روانشناسی مثبت در این جستجو، برای آنچه بهترین است، بر آرزوی محال، خودفریبی و یا استدلال‌های بی‌پایه تکیه نمی‌کند؛ بلکه می‌کوشد روش‌های علمی را با مشکلات خاصی که در رفتار انسان با همه‌ی پیچیدگی‌اش بروز می‌کند، سازگار نماید. (محمود گلزاری، 2020) پیچیده شدن جریان تحول در عصر جدید، با ظهور مکتب جدیدی در روانشناسی نیز همراه بود؛ پارادایم مثبت گرایی بود که بررسی زمینه‌های ایجاد خرسندی اصیل و معتبر در انسان را هدف خود می‌دانست و از این روی، برخی از آن با عنوان “مطالعات خرسندی” نیز یاد می کنند( سیکزنت میهالی، 1997).

رفته رفته نوع نگاه روانشناسی مثبت در زمینه‌های مختلف ورود پیدا کرد و روانشناسی تحولی را نیز متاثر از خود ساخت. رویکرد تحول جوانی مثبت از مهمترین مصادیق کاربست پارادایم مثبتگرایی در روانشناسی تحولی است. در این دیدگاه، تمرکز اصلی بر نقاط قوت و توانمدی‌های نوجوان قرار دارد تا از طریق سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها، بتوان تحول بهینه و مثبت را در جوانی به وجود آورد (لرنر، اورتون و مولنار ، 2015).

تلاقی دو جریان مثبت گرایی و جهانی شدن زمینه‌های برجسته‌ای از تحول انسان را پیش روی پژوهشگران قرار داد که از محوری ترین آن‌ها، توجه فزاینده به سازه‌ی معنا و غایت می‌باشد. درواقع، رواج گسترده‌ی بی انگیزگی در جوانان و به تبع آن چالش در تعهد به نقش‌های اجتماعی و سرنوشت خود، که بخشی از آن حاصل تعاملات بی حد و مرز میان فرهنگ‌هاست، در کنار مطالعه‌ی راه‌های ایجاد تحول بهینه در انسان عصر هزاره‌ی سوم، دوباره روی کارآمدن سازه‌های وجودی از قبیل معنا، دغدغه‌ی غایی و غایت را در پی داشته‌است(برونک، 2014).

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران