تعداد بازدید : 1054
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۶/۲۵
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۴۰۰/۶/۲۵ ۰۲:۵۰:۰۶
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

کمبود چه ویتامینی باعث درد ساق پا می شود؟

(ویرایش)

دکتر آرش توفیق فوق تخصص جراحی عروق و درمان واریس کمبود ویتامین D عموماً ناشی از عدم قرار گرفتن در معرض نورخورشید می باشد. برخی از اختلالات نیز می توانند موجب این کمبود شوند. در ادامه مطلب به توضیح ارتباط بین کمبود ویتامین و درد ساق پا می پردازیم. 

کمبود چه ویتامینی باعث ضعف پا می شود؟

کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث درد استخوان و ضعف عضلات پا شود. البته کمبود خفیف این ویتامین الزاماً علامتی ایجاد نخواهد کرد.

معمولاً زمانی که یک رژیم غذایی کمبود ویتامین D داشته باشد، شایع ترین دلیل، عدم قرار گرفتن در معرض نورخورشید می باشد، اما اختلالات خاصی نیز می توانند موجب این کمبود شوند. بدون ویتامین D کافی، عضلات و استخوان ها ضعیف می شوند و موجب بروز درد می شود.

نوزادان دچار راشیتیسم یا نرمی استخوان می شوند. جمجمه نرم است، استخوان ها به صورت ناهنجاری رشد می کنند و نوزادان در نشستن و خزیدن به کندی عمل می کنند.

آزمایش های خون و گاهی اوقات پرتونگاری برای تأیید تشخیص انجام می شوند. از زمان تولد، نوزادان شیرخوار باید مکمل های ویتامین D دریافت کنند، چرا که شیرمادر حاوی ویتامین D اندکی می باشد.

مکمل های ویتامین D خوراکی یا تزریقی معمولاً منجر به بهبودی کامل می شوند. دو نوع ویتامین D برای تغذیه بسیار مهم هستند:

✔ ویتامین D2 (ارگوکالسیفرول): 

این نوع ویتامین ترکیبی از گیاهان و پیش سازهای مخمر است. همچنین، این ماده معمولاً در مکمل هایی با دوز بالا نیز استفاده می شود.

✔ ویتامین  D3 (کلکلسیفرول): 

این نوع ویتامین فعال ترین نوع ویتامین  D می باشد، که در زمانی که پوست در معرض نورخورشید مستقیم قرار می گیرد، در پوست تشکیل می شود. رایج ترین منبع غذا، غذاهای غنی شده، غلات اصلی و لبنیات هستند. ویتامین D همچنین در روغن های کبدماهی، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و کبد وجود دارد.

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران