تعداد بازدید : 572
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۶/۲۹
کاربران آنلاین : 0
banofereshteh
۱۴۰۰/۶/۲۹ ۰۰:۴۶:۲۴
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۶/۲۹ ۰۰:۴۶:۲۶

چگونه کرونا به کلیه ها آسیب می زند؟

(ویرایش)

تأثیر کووید ۱۹ بر روی کلیه ها هنوز مشخص نیست. در اینجا برخی از احتمالات پزشکان و محققان آورده شده است:

۱- ویروس کرونا می تواند مستقیما سلول های کلیه را هدف قرار دهد.

ویروس کرونا می تواند مستقیما سلول های کلیه را آلوده کند. سلول های کلیه گیرنده هایی دارند که ویروس کرونا را قادر می سازد تا به آن ها متصل شوند، به آن ها حمله کرده و از خود کپی برداری کند و به این بافت ها آسیب برساند. گیرنده های مشابهی در سلول های ریه و قلب یافت می شود که ویروس کرونای جدید باعث آسیب در آن سلول ها شده است.

۲- اکسیژن کم می تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه ها شود.

احتمال دیگر این است که مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا به دلیل سطح غیر طبیعی اکسیژن در خون، در نتیجه ذات الریه که معمولاً در موارد حاد بیماری دیده می شود، باشد.

۳- طوفان سیتوکین می تواند بافت کلیه را از بین ببرد.

واکنش بدن در برابر عفونت نیز ممکن است، مسئول این اتفاق باشد. پاسخ ایمنی بدن به ویروس کرونا ممکن است در برخی افراد شدید باشد و منجر به طوفان سیتوکین شود. زمانی که این اتفاق می افتد، سیستم ایمنی بدن سیتوکین ها را به بدن می فرستد.

سیتوکین ها پروتئین های کوچکی هستند که در هنگام مبارزه ی سیستم ایمنی بدن با عفونت به سلول ها کمک می کند ، تا با آن ها ارتباط برقرار کنند. اما این هجوم ناگهانی و گسترده سیتوکین ها می تواند باعث التهاب شدید شود. در تلاش برای از بین بردن ویروس مهاجم، این واکنش التهابی می تواند بافت سالم، از جمله کلیه ها را از بین ببرد.

۴- کووید ۱۹ باعث لخته شدن خون می شود که ممکن است کلیه ها را مسدود کند.

کلیه ها مانند فیلترهایی هستند که سموم، آب اضافی و مواد زائد را از بدن خارج می کنند. کووید ۱۹ می تواند باعث ایجاد لخته های ریز در جریان خون شود، که می تواند ریزترین عروق خونی را مسدود کرده و عملکرد آن ها را مختل کند.

آسیب کلیوی در اثر کرونا، خطری جدی

سیستم اندام ها مانند قلب، ریه ها، کبد و کلیه ها به عملکرد یکدیگر متکی هستند و از یکدیگر پشتیبانی می کنند، بنابراین زمانی که ویروس کرونا باعث آسیب به یک ناحیه می شود، دیگر نواحی نیز ممکن است در معرض خطر باشند. عملکرد  کلیه بر قلب، ریه ها و سیستم های دیگر تأثیر می گذارند.
ممکن است به همین دلیل باشد که پزشکان یادآوری می کنند که آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به عنوان یک هشدار احتمالی از روند جدی شدن و حتی کشندگی بیماری است.

ادامه مطلب:

https://www.drjabbari.com/4630

هر مردای را به همت میتوان تسخیر کرد.
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران