تعداد بازدید : 862
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۷/۲۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۷/۲۸
کاربران آنلاین : 0
دختر هنرمند
۱۴۰۰/۷/۲۸ ۱۷:۲۸:۳۸
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۸/۳۰ ۱۶:۵۵:۰۸

اسپری سرما دندانپزشکی چیست؟

(ویرایش)

اسپری سرما یکی از مواردی است که در دندانپزشکی استفاده می شود و دارای دمای منفی 45 درجه سانتی گراد می باشد و باعث واکنش سریع پالپ در دندان های آسیب دیده می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا اسپری سرما دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اسپری سرما چیست؟

همانطور که گفته شد اسپری سرما دندانپزشکی دارای دمای منفی 45 درجه سانتی گراد است. با تزریق این اسپری و در صورت ایجاد درد، آسیب دیدگی بافت برای اندو کردن دندان مشخص می شود. طریقه تست به این صورت است که یک پنبه را به اسپری آغشته کرده و سپس بر روی دندان قرار می دهیم و اگر درد دندان بیش از ده ثانیه طول بکشد به این معنا است که بافت دندان آسیب دیده است و باید درمان شود.

اسپری سرما چیست؟

تست پالپ چیست؟

در واقع استفاده از اسپری سرما دندانپزشکی هم برای تست پالپ می باشد. برای این که دندانپزشک مطمئن شود دندان شما نیاز به درمان ریشه دارد یا خیر باید بررسی کند که پالپ دندان آسیب دبده یا سالم است. در واقع پالپ به بخش مرکزی دندان ها می گویند که دارای رگ های خونی و عصبی است. به همین دلیل تست های وجود دارد که با استفاده از آن متوجه خواهیم شد دندان آسیب دیده است یا خیر. در ادامه این تست ها رو معرفی خواهیم کرد.

تست ضربه

یکی از اولین تست های دندانپزشک برای بررسی وضعیت دندان، ضربه زدن به آن می باشد. در این تست دندانپزشک با استفاده از انتهای یکی از ابزار های دندانپزشکی ضربه ای را به دندان شما وارد می کند. این تست با ضربه ملایم انجام می شود. در صورتی که واکنشی مشاهده نشود به تدریج ضربه محکم تر می شود.

تست ضربه

تست دمایی

یکی دیگر از تست های پالپ، قرار دادن دندان در معرض دمای سرد و داغ می باشد. در واقع دو تست سرما و گرما برای دندان وجود دارد. دندان های دچار مشکل شده اند و نیاز به درمان ریشه دارند به هر دو تست واکنش نشان می دهند. استفاده از اسپری سرما دندانپزشکی هم در این تست استفاده می شود. برای  شناسایی وضعیت دندان باید به طول مدت واکنش دندان توجه داشت. در دندان سالم معمولاً واکنش بلافاصله پس از برداشتن محرک، تمام می‌شود. در صورتی که درد بیشتر طول بکشد ( ١٠ثانیه یا بیشتر معمولاً به عنوان لحظه نهایی استفاده می‌شود) نشانگر این است که احتمالاً دندان نیاز به درمان ریشه دارد.

تست الکتریکی

این روش با استفاده از دستگاهی به نام پالپ تستر انجام می شود. دندانپزشک دستگاه‌ را در مقابل دندان گرفته و از طریق آن جریان الکتریکی مشخصی به دندان وارد می‌کند. اگر دندان سالم نباشد و آسیب دیده باشد هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

تست ضربه

تست بی حسی

گاهی اوقات درد های بیمار به صورت زیر می باشد:

مبهم و منتشر

در چنین درد های تشخیص این که کدام دندان دچار آسیب دیدگی است بسیار مشکل می باشد. علت این گونه درد های دندان ممکن است به دلیل وجود آسیب دیدگی یک دندان دیگر علاوه بر دندان تحت درمان باشد.

درد ارجاعی

در این مدل درد بیمار درد دندان خود را اطراف یک دندان سالم احساس میکند در حالی که منشا آن در جای دیگر است. این نوع درد به این دلیل است که عصب های مسئول دندان آسیب دیده اند و به دندان سالم هم سیگنال میفرستند حتی اگر فاصله زیادی هم بین دو دندان وجود داشته باشد. به طور مثال امکان دارد که درد دندان پایینی را در دندان بالایی احساس کنید. هنگامی که دندانپزشک به صورت انتخابی دندان مشکوک را بی‌ حس می‌کند، می‌تواند مشخص کند آیا دندانی که درد را نشان میدهد واقعاً آسیب دیده است یا درد آن بر اثر سیگنال عصبی دندان بی‌ حس شده، بوده است.

کاربرد های دیگر اسپری سرما دندانپزشکی

اسپری سرما دندانپزشکی علاوه بر این که در تست پالپ کاربرد دارد برای تزریق مواد بی حسی به لثه مخصوصا برای کودکان کاربرد دارد. در واقع برای افراد و کودکانی که از تزریق ترس زیادی دارند، از طریق بی حس شدن لثه توسط اسپری باعث می شود تا درد تزریق را متوجه نشوند.

کاربرد اسپری سرما

ویژگی های اسپری سرما دندانپزشکی

  • جوابدهی سریع
  • ریزش قطره ندارد و فقط با فشار دادن نازل پاشش میکند
  • اسپری مواد از نازل به حالت مستقیم است و پاشش به اطراف ندارد
  • مواد تشکیل دهنده آن سازگار با محیط زیست می باشد و به اصطلاح به صورت Ozone Friendly ساخته شده است.
  • استفاده از آن آسان است

مشخصات اسپری سرما دندانپزشکی

  • بدون گاز‌های مخرب محیط‌ زیست
  •  قابل استفاده برای تست سرما
  •  ایجاد سرما تا 45درجه سانتی‌گراد
  • برای تشخیص راحتر پوسیدگی
  • اسانس نعناع
  • قوطی ها آلومینیومی که به صورت یک تکه هستند و داخل قالب شکل داده شده اند
  • به دلیل نوع قوطی و اینکه درزی ندارد احتمال انفجار تقریبا به صفر رسیده است
  • دمای مایع داخل آن بین 26 تا 45 درجه زیر صفر حفظ میشود و کاربرد اصلی خود را از دست نمیدهد

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با "اسپری سرما دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید

خلاق
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران