تعداد بازدید : 474
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۸/۱۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۸/۱۹
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۸/۱۹ ۱۵:۰۳:۰۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

آشنایی با پیزو گیتس دندانپزشکی

(ویرایش)

تفاوت پیزو گیتس دندانپزشکی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. گیتس و پیزو جز ابزار های دریلی در دندانپزشکی است و از این ابزار ها برای تراش دادن دندان و باز کردن کانال ریشه دندان استفاده می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل این دو ابزار را معرفی کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

گیتس چیست؟

برای دانستن تفاوت پیزو و گیتس دندانپزشکی لازم است که با هر کدام از این ابزار ها آشنا شویم. همانطور که گفته شد گیتس یک ابزار دندانپزشکی است و برای انجام درمان اندو استفاده می شود. در واقع در هنگام درمان عصب کشی دندان، دندانپزشک لازم است تا برای باز کردن کانال ریشه دندان یا گشاد کردن کانال و همینطور شکل دهی کانال از ابزاری به نام گیتس استفاده کند. این ابزار به گونه ای طراحی شده است که اگر شکسته شود از قسمت بالای شکسته می شود . کاربرد اصلی گیتس گشادی کانال ریشه دندان است تا دندانپزشک بتواند به راحتی از ابزار دیگر استفاده کند و عصب کشی دندان به خوبی انجام شود. سرعت این ابزار معادل 800 تا 1200 دور در دقیقه می باشد و همینطور بسیار تیز می باشد و به همین دلیل هنگام کار با این دستگاه دندانپزشک باید دقت کافی داشته باشد.

گیتس چیست؟

پیزو چیست؟

در ادامه مقاله تفاوت پیزو و گیتس دندانپزشکی، ابزار پیزو را معرفی می کنیم. این ابزار هم یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی است که در هنگام عصب کشی دندان مورد استفاده قرار می گیرد. از این ابزار برای در درمان ریشه برای بزرگ کردن قسمت گردنی کانال دندان، آماده کردن قسمت ابتدایی کانال دندان و همچنین حذف کردن گوتا پرکا که قبلا استفاده شده است، کاربرد دارد. پیزو به گونه این طراحی شده است که دندانپزشک بتواند برش های خطی باز در کانال ریشه ایجاد کند و باعث ایجاد فضای باز کانال شود. طراحی این ابزار بسیار ایده آل است و دارای پهنای مناسبی است. به طور معمول پیزو ها دارای طول 32 میلی متر است که جز استاندارد طول آن ها می باشد و از کیفیت مناسبی برخوردار است.

پیزو چیست؟

اندو چیست؟

شابد با شنیدن اندو برایتان سوال باشد که اندو چیست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که اندو یا عصب کشی درمان ریشه دندان است. در واقع هنگامی که دندان شما پوسیده شود و به موقع درمان نشود باعث از بین رفتن مینا و تاج دندان می شود و در این مرحله دندان شما به اندو نیاز دارد.

مراحل اندو

برای انجام فرآیند اندو نیاز به تجهیزات اندو می باشد و می توانیم بگوییم که درمان ریشه یکی از رایج ترین درمان های پالپ دندان می باشد. به این صورت است که دندان عفونی از قسمت تاج باز می شود تا به کانال ریشه داخل دندان دسترسی پیدا کند. سپس همه قسمت های عفونی تخلیه می شود و هنگامی که دندان پاکسازی می شود کانال ریشه باز می شود و آن را به طور موقت با مواد دندانپزشکی پر می کنند. هنگامی که دندان بهبود پیدا کرد این پرشدگی موقت برداشته می شود و یک پرشدگی دائمی جایگزین می شود.

 

کاربرد های گیتس دندانپزشکی

کاربرد های گیتس دندانپزشکی
  1. باز کردن دهانه کانال ریشه دندان
  2. شکل دادن به کانال ریشه دندان
  3. شکل دادن به قسمت میانی ریشه دندان و همچنین عاج دندان

طریقه استریل کردن گیتس دندانپزشکی

  • استفاده کردن از اتوکلاو (استریل کردن مرطوب)
  • استفاده از گندزداهای لیزری مانند دی اکسید کربن
  • استفاده از محلول های گندزدایی از جمله گلوتارآلدئید
  • استفاده از استریل خشک
  • استفاده از اسپری دکونکس

تفاوت پیزو گیتس دندانپزشکی

یکی از کاربرد های گیتس باز کردن دهانه اوریفیس است و جنس این ابزار استیل و دارای شش سایز می باشد که شامل: 0.5 میلی متر ، 0.7 میلی متر، 09 میلی متر، 1.1 میلی متر، 1.3 میلی متر و 1.5 میلی متر است. طول معمولی آن 32 میلی متر و طول کوتاه آن 28 میلی متر می باشد.

در حالی که پیزو کاربرد آن در دندانپزشکی برای برداشتن گوتا و قرار دادن پست استفاده می شود. جنس آن به مانند گیتس دندانپزشکی، استیل است و دارای سایز های: 0.7 میلی متر، 0.9 میلی متر،1.1 میلی متر، 1.3 میلی متر، 1.5 میلی متر و 1.7 میلی متر می باشد. طول معمولی این ابزار هم 32 میلی متر و طول کوتاه آن 28 میلی متر می باشد. با توجه به مشخصات و توضیحاتی که داده شد، متوجه می شویم که پیزو و گیتس در کاربرد و سایز با هم تفاوت دارند و از نظر طول و جنس مشابه هم می باشند.

مزایای گیتس دندانپزشکی

  • لبه های تیز برای کاهش استرس و فشار بروی
  • مقاوم در برابر خوردگی و دوام بالا
  • سازگاری با اکثر موتورهای اندو
  • جنس استیل ضدزنگ

مزایا فرز پیزو

  • برش هایی میکرونی ایجاد میکند و کمترین آسیب به بافت های کنار دندان وارد می کند .
  • پیزو نیاز به فشار دست خیلی زیادی ندارد و کنترل آن راحت تر است
  • piezo به علت ایجاد برش های میکرونی سبب کاهش خون ریزی می شود و به همین ناحیه جراحی دید بهتری خواهد داشت.
  • تورم بعد از جراحی دندان بسیار کمتر خواهد بود .
  • ترمیم بافت آسیب دیده با سرعت بیشتری صورت میگیرد .

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم  “تفاوت پیزو و گیتس دندانپزشکی چیست؟” را مورد بررسی قرار دهیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران