تعداد بازدید : 539
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۸/۲۰
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
کاربران آنلاین : 0
mona1400
۱۴۰۰/۸/۲۰ ۱۹:۱۵:۵۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۸:۱۰

اثرات قصه‌گویی بر یادگیری کودکان

(ویرایش)

💠به بازگو کردن احساسات، اندیشه‌ها، عواطف و باورهایی اشاره دارد که در قالب کلمه‌های زیبا و با سبک‌های مختلف برای شناساندن راه‌های تربیتی و پرورشی به کار گرفته می‌شوند. در واقع قصه‌گویی یک هنر بسیار ناب، با توانایی بسیار خاص است که به‌صورت شعر و یا نثر ارائه می‌شود و در زمان و روزگار مشخص بازگو می‌گردد. سه بازوی مهم (خود قصه، قصه‌گو و مخاطب) سه ضلع اصلی در قصه و قصه‌گویی می‌باشند.

 

💠تقویت خلاقیت در کودکان و نوجوانان: کودکان پس از شنیدن قصه‌ای زیبا، خود را کاملاً با فضا و کارکترهای داستان همسان‌سازی می‌کنند، به‌طوری که پس از اتمام داستان و یا هنگام شنیدن قصه، خود ایده‌ها، راه‌حل‌ها و یا طرح‌هایی برای تغییر و یا پرسش‌های احتمالی که برایشان پیش می‌آید را مطرح میکنند.  قصه موجب تحریک حس خلاقیت در آن‌ها شده است، و یا اینکه شنیده‌ها و یافته‌هایش را با توجه به علاقه منحصر به فرد خود با روش‌های کاملا بدیع و خلاقانه با دوستان و یا اسباب‌بازی‌هایش به اشتراک می‌گذارد، که این خود بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که قصه‌گویی می‌تواند برای کودکان به ارمغان بیاورد.

بازی درمانگر کودک در تهران

💠تغییر و اصلاح رفتار: قصه‌ها و داستان‌ها می‌توانند به تغییر رفتار کودکان به شکل شایانی کمک کنند. مطمئناً هدف از قصه و داستان‌خوانی فقط مطرح کردن الفاظی برای وقت‌گذرانی و به مقصد رسیدن کارکترها در انتهای داستان نیست، قطعاً یکی از اهداف مهم قصه‌ها و داستان‌ها بعد حکمت و عبرت‌آموزی آن‌ها است.

 

💠وسعت بخشیدن به حس کنجکاوی و تفحص: به علت داده‌های پی‌در‌پی قصه‌ها و داستان‌ها که به صورت حلقه‌های تو در تو حوادث را به شنونده القا می‌کنند، کودکان و نوجوانان را وادار به دنبال کردن و تعقیب رخ داد‌ها می‌نمایند که حس کنجکاوی و تفحص را برای قهرمان داستان به‌وجود می‌آورد و انگیزه‌ای می‌شود برای کنکاش در یافته‌ها و شنیده‌هایش از داستان.

 

💠استحکام در روابط و تعاملات اجتماعی: با قصه‌گویی در واقع اولین پُل ارتباطی بین قصه‌گو و مخاطبانش که عمدتاً کودکان و نوجوانان هستند برقرار می‌شود و این ارتباط مطمئناً دو سویه خواهد بود و اگر کودکانی را که از مشکلاتی از قبیل انزوا و یا هراس از جمع و یا خجالتی بودن رنج می‌برند وارد چالش پُرسمان و اظهار نظر در مورد داستان شنیده شده قرار دهیم، در بسیاری مواقع خواهیم دید که به راحتی در مورد یافته‌های خود صحبت خواهد کرد که این درست اولین گام برای درمان مشکلات این چنینی است. با این روش، ارتباطات و تعاملات بیشتری شکل خواهد گرفت. پس یکی دیگر از مهم‌ترین قسمت‌های قصه‌گویی بیان احساسات، اندیشه‌ها و شیوه‌های برقراری ارتباط است.

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۴:۰۱
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۱۳:۱۸:۵۲
(ویرایش)

اﻣﺮوزه ﻗﺼﻪ‌ ﮔﻮﯾﯽ رﻗﺒﺎی ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﻣﺎﻧﻨﺪ این‌ها دارد ﮐﻪ وﻗﺖ ﮐﻤﯽ را ﺑﺮای ﻧﺸﺴﺘﻦ و ﻗﺼﻪ ﮔﻔﺘﻦ و ﻗﺼﻪ ﺷﻨﯿﺪن ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽﮔﺬارد و اﺧﺘﺼﺎص زﻣﺎن وﯾﮋه‌ای را ﺑﻪ قصه گویی برای فرزندان ﺿﺮوری ﻣﯽﺳﺎزد. به همین علت نباید از تأثیر قصه در خلاقیت، رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان غافل شویم.

ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﻣﻬﺎرﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از اوان ﮐﻮدﮐﯽ ﻣﯽآﻣﻮزﯾﻢ، ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻻﻻﯾﯽﻫﺎی ﻣﺎدراﻧﻪ و ﭘﺲ از آن ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻗﺼﻪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ رﺷﺪ ﮐﻼﻣﯽ، ﻗﺼﻪ‌ ﮔﻮﯾﯽ ﻓﻮاﯾﺪ دﯾﮕﺮی ﻫﻢ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن دارد. ﮐﻮدک در ﻗﺼﻪ راه ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﺧﻮد را ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻗﺼﻪای درﺑﺎره از دﺳﺖ دادن ﻓﺮد ﻣﻮرد ﻋﻼﻗﻪ، وﻗﺘﯽ آن را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، از روش ﺷﺨﺼﯿﺖ داﺳﺘﺎن ﺑﺮای آراﻣﺶ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﮐﻮدک ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺒﺎدﻟه ﺗﺠﺮﺑﻪ دارد. راز ﻣﺤﺒﻮﺑﯿﺖ ﻗﺼﻪ در ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺒﺎدل ﺗﺠﺮﺑﻪ و درﻣﺎن درد اﺳﺖ. ﻗﺼﻪ ﻣﺮﻫﻤﯽ ﺑﺮ ﻏﻢ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ و ﻏﺮﺑﺖ ﮐﻮدک اﺳﺖ. در دﻧﯿﺎی ﻗﺼﻪ، ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺧﻮب و ﺑﺪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﺑﺎ ﻫﻢ آﺷﺘﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﺻﻠﺢ ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽﺷﻮد.

ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻗﺼﻪ ﮔﻮﯾﯽ، ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﮐﺮدن ﮐﻮدک ﺑﻪ ﮐﺘﺎب اﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻗﺼﻪای را ﺷﻨﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻌﺪ آن را در ﮐﺘﺎﺑﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. ذﻫﻦ ﮐﻮدک ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻗﺼﻪ ﻧﻈﻢ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺣﺎﻓﻈﻪاش ﭘﺮورش ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ را ﺑﻬﺘﺮ درک ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد. ﻗﺼﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎی ﮐﻮدک را در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺎﻃﻔﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺣﺮﮐﺘﯽ، ﮐﻼﻣﯽ و ﺧﻼﻗﯿﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدﻫﺪ. ﺑﻪ او ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ درﮐﯽ از ﺗﺠﺎرب ﺧﻮد در دﻧﯿﺎ ﺑﻪ دﺳﺖ آورد. او را ﺳﺮﮔﺮم و ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ درﺑﺎره زﻧﺪﮔﯽ و ارزشﻫﺎی آن ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﯽﮐﻨﺪ. از انواع روش های قصه گویی برای کودکان،  کارت های قصه گویی و قصه صوتی کودکانه را می توان نام برد که میتوانند روش مناسبی برای تمرین قصه گویی به کودکان باشد.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران