تعداد بازدید : 2381
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۹/۱۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۹/۱۴
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۴۰۰/۹/۱۴ ۱۳:۰۱:۳۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

طریقه کار ایرموتور دندانپزشکی و معرفی اجزای آن

(ویرایش)

ایرموتور دندانپزشکی از ابزاری است که در دندانپزشکی کاربرد دارد در واقع جز ابزار چرخنده در دندانپزشکی محسوب می شود. این ابزار در هندپیس و آنگل مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل ایرموتور ها در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم و موارد نگهداری که لازم است را عنوان کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ایرموتور دندانپزشکی چیست؟

در ابتدا بهتر است که به این سوال پاسخ دهیم که ایرموتور دندانپزشکی چیست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که اینسترومنت های دندانپزشکی به دو دسته هندپیس با سرعت بالا و هندپیس با سرعت پایین تقسیم می شود. در واقع ایرموتور ها در دسته هندپیس با سرعت و دور موتور پایین می باشد. این ابزار با استفاده از فشار هوا کار می کند و می تواند دو سوراخه و چهار سوراخه داشته باشد. در انتهای این ابزار دو لوله هوا که به طور معمول بزرگتر است و لوله آب که نسبت به لوله هوا کوچکتر است، وجود دارد. ایرموتور دندانپزشکی چیست؟

طریقه کار ایرموتور دندانپزشکی

طریقه عملکرد این ابزار به این گونه است که از طریق فشار هوا حرکت می کند و هوا از طریق شیلنگ های یونیت و از انتهای آن وارد شده و تیغه و پره های ابزار به حرکت در می آیند. و در آخر پس از عبور از داخل بدنه، از طریق اگزوز خروجی در قسمت عقبی ایرموتور خارج می شود. سرعت این دستگاه سرعت وابسته به فشار منبع تغذیه هوا ، پیکربندی اجزای روتور و چرخ دنده های داخل موتور است. این گونه ابزار ها به گونه ای طراحی شده اند که فشار هوا را به نسبت هندپیس‌های سرعت بالا بیشتر کنترل می کنند.

اجزا ایرموتور دندانپزشکی

اجزا ایرموتور دندانپزشکی

  1. قسمت انتهایی که شامل لوله آب و هوا و واشر است.
  2. قسمت رینگ راست گرد و چپ گرد که سه حالت برای چرخش دارد:
  3. در حالت O چرخش انجام نمی شود.
  4. در حالت R جهت چرخش به سمت راست است.
  5. در حالت L جهت چرخش به سمت چپ است.
  6. قسمت بدنه
  7. قسمت کانکتور که محل قرار دادن و اتصال آنگل و هندپیش مستقیم است.

اصول کلی نگهداری ایرموتور دندانپزشکی

تمیز کردن

اولین نکته ای که برای نگهداری ایرموتور دندانپزشکی باید به آن توجه داشته باشید، تمیز کردن این ابزار می باشد. بعد از هر بار استفاده لازم است تا ابزار خود را تمیز کنید. این کار باعث بهداشت وسیله می شود و از انتقال میکروب و ویروس به درون دستگاه هم جلوگیری می کند. در واقع به شما توصیه می کنیم که حداقل دو بار در روز بعد از هر بار استریل و بعد از زمان طولانی که ابزار بی استفاده بود، حتما تمیز شود.

روغن کاری

دومین نکته یا مرحله ای که بعد از تمیز کردن این ابزار باید انجام دهید، این است که آن را با خمیر پولیش روغن کاری کنید. این کار به دلیل قدرت سایندگی ذراتی که ژل‌های تمیز کننده را تشکیل می‌دهند، به درون مکانیسم های سر هندپیس نفوذ می‌کنند و می‌توانند باعث سایش زودهنگام مکانیکی این تجهیزات شوند.

راه حل های رفع گیری ایرموتور

راه حل های رفع گیری ایرموتور

  1. اتصال آنگل و فرز بروساژ (Brushing bur) به ایرموتور معیوب
  2. آزاد نمودن گیر ایرموتور با استفاده از حرکات چپ و راست فرز بروساژ
  3. روغن کاری دوطرفه ایرموتور

نکاتی که در روغن کاری هندپیس رعایت کنید

روغن‌كاري باید قبل و بعد از اتوکلاو انجام شود. جهت استریل نمودن، باید از اتوکلاو استفاده شود. برای این کار ابتدا آنگل یا هندپیس مستقیم را روغن کاری و سپس داخل بسته استریل قرار داده و در نهایت داخل اتوکلاو قرار دهید. ایرموتور باید قبل و بعد از اتوکلاو روغن کاری شود. این کار باید از قسمت لوله هوای راه انداز و همچنین جلوی ایرموتور انجام شود. قبل از استفاده اسپری را کاملا تکان دهید. جهت جلوگیری از سرمازدگی، روغن‌کاری به طور مقطعی انجام شود. اسپری را طولانی نگه ندارید؛ لحظه‌ای کوتاه روغن کاری کنید این کار را چندین بار تکرار کنید اسپری روغن‌کاری هم تمیز کننده و روان‌کننده است و به دلیل ساختار مواد تمیز کننده باعث سرد شدن ناگهانی و سرمازدگی و حتی تشکیل برفک می‌شود که با روغن‌کاری مقطعی باعث اجتناب از این حالت شوید. توجه داشته باشید که هنگام اسپری کردن ممکن است روغن سیاه خارج شود با مشاهده این موضوع اسپری زدن را ادامه دهید تا روغن سیاه کاملا خارج گردد. برای اتوکلاو از پک استریل یکبار مصرف استفاده کنید و قبل و بعد از اتوکلاو حتماً روغن کاری کنید. روغن کاری ایرموتور، آنگل، هندپیس و اندولیفت از دو طرف انجام شود.

دلیل خرابی های ایرموتور دندانپزشکی

  • فشار هوای نامناسب
  • قرار گرفتن در اتوکلاو بدون پوشش
  • ضربه
  • غوطه‌ور نمودن در مواد ضدعفونی
  • عدم روغنکاری به موقع
  • استفاده از فرز کهنه، زنگ‌زده و فرسوده
  • فشار بیش از حد به فرض در حین کار با توربین به سمت راست یا چپ

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران