تعداد بازدید : 313
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۱/۲
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۰/۱۱/۲ ۱۴:۰۸:۱۵
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

علائم بیماری شایع بواسیر و راه درمان فوری

(ویرایش)

طبق آمار از هر 4 نفر، 3 نفر در طول زندگی خود به بیماری بواسیر یا هموروئید دچار می‌شوند. این عارضه به عنوان یکی از شایع ترین بیماری‌های نشیمنگاهی شناخته می‌شود که گاهی دردناک می‌شود و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

خونریزی مقعدی معمولا یکی از علائم شایع بیماری هموروئید است که افراد هنگام مواجهه با آن دستپاچه می‌شوند. برای بررسی علائمی مثل خونریزی، درد و سوزش مقعد باید حتما به دکتر مراجعه کنید تا علت دقیق آن مشخص شود.

در ادامه یکی از بیماری‌های شایع مقعدی که بسیاری از افراد در معرض ابتلا به آن هستند و همچنین روشهای درمان بواسیر با لیزر و جراحی را بررسی خواهیم کرد:

هموروئید چیست؟

هموروئید (hemorrhoid) سیاهرگ‌های متورم مقعد و پایین رکتوم گفته می‌شود که شبیه به رگ‌های واریسی هستند. هموروئید می‌تواند در داخل راست روده و رکتوم (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود.

از هر چهار بزرگسال تقریباً سه نفر هر از گاهی به هموروئید مبتلا می‌شوند. هموروئید دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت آن یبوست و ایجاد فشار زیاد در مقعد است.

علل و عوامل خطر هموروئید

اگر سایر اعضای خانواده، مانند والدین شما، هموروئید داشته باشند، ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به هموروئید وجود داشته باشد. همچنین افزایش فشار در پایین رکتوم می‌تواند بر جریان خون تاثیر بگذارد و سیاهرگ های آن قسمت را متورم کند. عواملی که در ناحیه مقعد شما فشار ایجاد می‌کنند به شرح زیر است:

زور زدن در هنگام اجابت مزاج

وقتی کاری را انجام می دهید که از نظر فیزیکی سخت است، مانند بلند کردن اجسام سنگین، زور زدن

اضافه وزن و مانند چاقی

بارداری، زمانی که رحم در حال رشد به رگ های شما فشار می آورد

رژیم غذایی کم فیبر

رابطه جنسی مقعدی

افرادی که برای مدت طولانی می ایستند یا می نشینند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

ممکن است زمانی که یبوست یا اسهال مزمن دارید که برطرف نمی‌شود، به هموروئید مبتلا شوید.

علائم بیماری بواسیر

علائم بواسیر داخلی، خارجی و ترومبوزه

هموروئید می‌تواند در مراحل ابتدایی و خفیف با یک خونریزی ساده و بدون درد شروع شود و در ادامه با علائم شدید تری مانند درد، سوزش و خارش و بیرون زدگی‌هایی گوشتی شکل در اطراف ناحیه ی مقعد ظاهر گردد. هرچه علائم بیماری به سمت وخامت بروند، طبیعی است که روند درمان سخت تر خواهد بود و طولانی تر و اگر در مراحل اولیه برای درمان اقدام نکنید، تیغ جراحی دکتر بواسیر در انتظار شماست.

علائم و نشانه‌های هموروئید معمولاً به نوع این بیماری بستگی دارد. هموروئیدهای داخلی آنقدر در داخل راست روده قرار دارند که معمولاً نمی‌توانید آنها را با چشم ببینید یا احساس کنید. علائم هموروئید داخلی عبارتند از:

مشاهده خون روی مدفوع یا روی دستمال توالت

بافتی که از مقعد شما بیرون می زند (پرولاپس بواسیر). ممکن است بتوانید هموروئیدهای افتاده را به صورت برجستگی‌های نرم که قرمزتر از ناحیه اطراف مقعد هستند، ببینید.
احساس درد هنگام مدفوع

علائم هموروئید خارجی معمولا کمی‌شدیدتر و آزاردهنده تر از نوع داخلی است. شایع ترین نشانه‌های هموروئید خارجی که در بیشتر بیماران مشترک است به شرح زیر است:

خارش یا سوزش در ناحیه مقعد شما

درد یا ناراحتی

تورم اطراف مقعد

خونریزی مقعدی

اگر خون در بواسیر خارجی جمع شود و لخته (ترومبوز) ایجاد کند، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

درد شدید

تورم

التهاب

یک توده سفت در نزدیکی مقعد شما

به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر به هموروئیدی مبتلا شده اید که پس از یک تا دو هفته مراقبت در منزل بهبود نمی یابد، با پزشک مشورت کنید. به دلیل شباهت علائم برخی از عارضه‌های مقعدی مثل بواسیر و شقاق، شما به تنهایی قادر به تشخیص عارضه هموروئید نیستید و ابتلای شما به این عارضه باید توسط پزشک تایید شود.

بسیاری از مبتلایان به دلیل ترس و خجالت از مراجعه به پزشک سرباز می زنند و یا نمی دانند برای درمان بواسیر باید به چه دکتری مراجعه کنند؟ توصیه ما این است که از همان ابتدا به دکتر متخصص گوارش یا جراح عمومی‌که تجربه درمان و جراحی بیماری هموروئید را داشته مراجعه کنید.

زیرا در صورتی که بیماری شما پیشرفته باشد، پزشکان دیگر فقط در تشخیص این عارضه به شما کمک می‌کنند و در نهایت برای درمان بواسیر شما را به یک جراح ارجاع می دهند.
نکته: تصور نکنید که خونریزی مقعدی همیشه به دلیل بواسیر است، به خصوص اگر تغییراتی در عادات روده دارید یا اگر رنگ یا قوام مدفوع شما تغییر می‌کند. خونریزی مقعدی می‌تواند همراه با سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد رخ دهد.
از چه داروهایی برای درمان هموروئید استفاده کنیم؟

استفاده از داروها فقط در مراحل ابتدایی بواسیر می‌تواند به بهبود علائم کمک کند و اگر بیشتر از چند ماه از شروع بیماری شما گذشته باشد، استفاده از داروی بواسیر فقط بطور موقت می‌تواند علائم شما را کاهش دهد. داروهایی که معمولا تجویز می‌شود:

کرم هایی برای کاهش درد، خارش و تورم (آنتی هموروئید، هیدروکورتیزون و ام جی)

ملین‌ها برای کمک به رفع یبوست و نرم کردن مدفوع

کمپرس های سرد برای کاهش ناراحتی

درمان پزشکی هموروئید

معمولا دکتر بواسیر بعد از معاینه و بررسی میتواند مناسب ترین روش درمانی را برای فرد بیمار تجویز کند.اما برای درمان بواسیر چه باید کرد؟ برای رهایی سریعتر از بواسیر درمان‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

درمان فوری بواسیر با لیزر

با پیشرفت پزشکی، روش های جدید و آسان تری برای درمان انواع بیماری‌ها ایجاد شد که روش نوین لیزر یکی از آنهاست. درمان بواسیر با لیزر یک روش نوین و سرپایی است که در کمتر از نیم ساعت و در کلینیک انجام می‌شود.

روش لیزر در حقیقت یک عمل سرپایی است و اشعه یکپارچه لیزر بافت هموروئیدی را بطور کامل می سوزاند. در این عمل از بی حسی موضعی انجام می‌شود و برای انجام آن نیازی به بیهوشی نیست.

بیمار در طی عمل لیزر اصلا درد و خونریزی را احساس نمی‌کند و بلافاصله بعد از عمل مرخص می‌شود و می‌تواند راه برود.

همچنین طول دوران نقاهت هموروئید بسیار کوتاه تر از روش های جراحی است و احتمال بازگشت بواسیر در روش لیزر نزدیک به صفر است.

بسیاری از بیماران به دلیل ترس از اتاق عمل و جراحی، روش لیزر را انتخاب می‌کنند و اکثرا از نتایج این روش راضی هستند.

 

ادامه مطلب علائم بیماری شایع بواسیر و راه درمان فوری

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران