تعداد بازدید : 533
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۱/۸
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۰/۱۱/۸ ۱۸:۱۵:۰۲
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

عارضه شایع خارش مقعد، بررسی دلایل و راه درمان

(ویرایش)

عارضه شایع خارش مقعد، بررسی دلایل و راه درمان

احساس خارش در مقعد می تواند در کودکان و بزرگسالان و به دلایل گوناگون اتفاق بیفتد. این عارضه بسیار آزاردهنده است و باعث خجالت افراد و دور شدن آن ها از اجتماع می شود.

خاراندن بیش از حد مقعد هم می تواند باعث ایجاد التهاب و زخم در این ناحیه شود و شرایط را بدتر کند. مبتلایان به خارش مقعد به دنبال سریع ترین راه ها برای درمان این عارضه آزاردهنده هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی خارش مقعد، علت این عارضه و روش های درمان آن بپردازیم:

خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد  anal itching تحریک پوست در دهانه و اطراف کانال مقعدی است که از طریق آن مدفوع از بدن خارج می شود. خارش با میل به خاراندن همراه است. اگرچه ممکن است این عارضه نوعی واکنش به مواد شیمیایی موجود در مدفوع باشد، اما اغلب به معنای التهاب ناحیه مقعد است.

این عارضه معمولاً در شب یا بعد از اجابت مزاج تشدید می شود. خاراندن بیش از حد ناحیه مقعد به جای تسکین خارش، این عارضه را بدتر می کند و ممکن است باعث ایجاد آسیب در پوست مقعد و بروز عفونت شود. در شدیدترین حالت، خارش مقعد باعث ناراحتی غیرقابل تحملی می شود که اغلب به عنوان سوزش و درد توصیف می شود.

دلایل خارش مقعد چیست؟

علت خارش مقعد در بسیاری از مشکلات آنورکتال عمومی است و عواملی مانند بیماری های گوارشی و اختلالات مقعدی، عفونت ها، تعریق زیاد و غیره منجر به آن می شود که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد:

  • استفاده بیش از حد از صابون ها و سایر محصولات موضعی برای تمیز کردن ناحیه مقعد یا شستشوی شدید با دستمال شستشو یا دستمال توالت خشن می تواند باعث تحریک شود.
  • با استفاده از پودرهای معطر، لوسیون ها، کرم ها، پمادها یا سایر محصولات در ناحیه مقعد، ممکن است بروز حساسیت و خارش رخ دهد.
  • پوشیدن لباس زیر تنگ ممکن است باعث تعریق و ایجاد رطوبت زیاد در ناحیه مقعد و بروز این عارضه شود.
  • خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی ها، مانند نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای، نوشابه) و غذاهای تند یا اسیدی (فلفل، گوجه فرنگی، مرکبات) با این عارضه مرتبط هستند.
  • اجابت مزاج مکرر (اسهال) یا حرکات نادر (یبوست) نیز ممکن است نقش داشته باشد.

 

علل دیگر خارش مقعد عبارتند از:

عفونت ها: برخی از انواع باکتری ها، قارچ ها (مخمرها) یا انگل ها می توانند باعث خارش شوند.

مشکلات پوستی: پسوریازیس، درماتیت تماسی (التهاب ناشی از آلرژن ها یا سایر محرک ها)، یا درماتیت آتوپیک (یک بیماری مزمن که در بیماران مبتلا به آلرژی یافت می شود) ممکن است باعث ایجاد بثورات در ناحیه مقعد شود.

بیماری های سیستمیک: این بیماری ها شامل دیابت، لوسمی، لنفوم، بیماری تیروئید، بیماری کلیوی و اختلالات کبدی (یرقان انسدادی) می شود.

داروهای موضعی: استفاده از برخی داروهای موضعی و پمادها می توانند باعث ایجاد خارش شوند.

بی اختیاری مدفوع: احتمال تجربه بی اختیاری روده در کودکان و افراد مسن بیشتر است.

بیماری التهابی روده (بیماری کرون)

عوامل روانی مانند استرس یا اضطراب

افتادگی رکتوم

بیماری بواسیر یا هموروئید: ایجاد تورم و آسیب در رگ های انتهای روده و مقعد به معنی ابتلا به هموروئید است که علائم دردناکی برای بیمار ایجاد می کند. بیرون زدگی، خونریزی، سوزش و خارش مقعد از جمله نشانه های ابتلا به بواسیر است.

شقاق یا زخم مقعدی: عواملی مثل یبوست که در ناحیه مقعد فشار ایجاد می کنند، می توانند باعث ایجاد ترک یا زخم در مقعد شوند که با نام شقاق مقعدی هم شناخته می شود.

فیستول مقعد: ایجاد یک ارتباط و مسیر غیر طبیعی بین دو عضو از مقعد به معنی ابتلا به فیستول مقعدی است. این عارضه همراه با عفونت است و می تواند علائمی مثل خروج ترشحات، خونریزی و خارش مقعد ایجاد کند.

مراجعه به پزشک و تشخیص

پزشک شما ممکن است بتواند علت خارش شما را به سادگی با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم، سابقه پزشکی و عادات مراقبت شخصی شما تشخیص دهد. اگر مشکوک به کرم سوزنی یا انگل باشد، ممکن است انجام آزمایش و کشت مدفوع را پیشنهاد دهد. همچنین ممکن است نیاز به معاینه فیزیکی، از جمله معاینه دیجیتال رکتوم داشته باشید.

مبتلایان به خارش مقعدی معمولا در مرحله اول به پزشک عمومی مراجعه می کنند. اگر علت خارش شما مشخص نباشد یا به درمان اولیه پاسخ ندهد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد. همچنین ممکن است علت خارش هیچوقت مشخص نشود.

اگر علت خارش مقعدی یکی از بیماری های رکتوم و مقعد باشد،‌ برای درمان باید به دکتر جراح عمومی یا جراح کولورکتال مراجعه کنید.

 

عارضه شایع خارش مقعد، بررسی دلایل و راه درمان

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران