تعداد بازدید : 371
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۱/۸
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۰/۱۱/۸ ۲۰:۲۸:۱۸
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

فیستول چیست؟ آیا فقط با جراحی درمان می شود؟

(ویرایش)

فیستول یک نوع بیماری عفونی می باشد که شبیه یک تونل غیر طبیعی از انتهای روده تا پوست اطراف مقعد ادامه دارد. این بیماری نشیمنگاهی بسیار رنج آور و دردناک است که به دلیل عفونت یا آبسه ایجاد می شود. به طور کلی فیستول میتواند منجر به اتصال دو قسمت از بدن شود که در نتیجه با ترشح، خونریزی و سوزش همراه است. لازم به ذکر است درمان فیستول با روش های خانگی و دارویی امکان پذیر نمی باشد و تنها علائم شما را کاهش می دهد.

بیماری فیستول

عمل جراحی یکی از بهترین روشهای درمان قطعی بیماری فیستول می باشد که در حال حاضر بهترین روش، جراحی با لیزر می باشد چرا که هیچ عوارضی را به همراه ندارد. در صورتیکه به این بیماری مبتلا شده اید باید به پزشک مراجعه کنید تا بهترین روش عمل جراحی را برای شما برگزیند.

متدهای گوناگونی برای درمان فیستول بصورت سرپایی یا با روش های جراحی وجود دارد. در ادامه به بررسی کامل بهترین روش های عمل جراحی فیستول مقعدی، مزایا و معایب عمل جراحی، نکات مهم بعد از عمل، هزینه عمل جراحی و… می پردازیم:

عمل سرپایی فیستول با لیزر

در حال حاضر جراحی با لیزر بهترین و سریعترین روش درمان فیستول می باشد که جایگزین عمل های جراحی طاقت فرسا شده است. این روش در کمترین زمان ممکن و بدون درد، بیهوشی و خونریزی انجام می شود و همچنین جراحی با لیزر هیچ عوارضی به همراه ندارد.

لازم به ذکر است اکثر فیستول های مقعدی و بیماریهای نشیمنگاهی با روش جراحی با لیزر درمان شده است. برخی از فیستول ها پیچیده می باشد و ممکن است از این روش نتوان استفاده کرد، البته این موضوع با مراجعه به پزشک و معاینه مشخص میگردد.

فلپ آدوانسمنت

روش دیگر درمان این بیماری فلپ آدوانسمنت می باشد. جالب است بدانید در این نوع جراحی، برای درمان و ترمیم فیستول از بافت های بدن مانند روده و پوست اطراف ناحیه مقعد استفاده می کنند. طبق آمار بدست آمده تقریبا ۵۰ درصد بیماریهای فیستول با روش فلپ پیشرفته جوابگو و موثر بوده است.

لازم به ذکر است پزشک برای فیستول پیچیده و خطرناک یا در صورتیکه روش فیستولوتومی خطر زیادی داشته باشد، این روش را برای شما در نظر می گیرد.

روش ستن

ستن یک رشته سیلیکونی نازک یا نخ جراحی می باشد که به تخلیه عفونت و بسته نشدن مسیر عفونی کمک می کند. در روش جراحی با استن باید به مدت ۶ الی ۱۲ هفته نخ بخیه و لوله تخلیه در کانال غیر طبیعی فیستول قرار گیرد تا عفونت و چرک تخلیه گردد.

لازم به ذکر است پزشک برای فیستول های پیچیده که بخشی از اسفنکتر را درگیر نموده و منجر به بی اختیاری می شود، از روش ستن استفاده می کنند. جالب است بدانید در این روش نیازی به برش اسفنکتر نمی باشد.

درمان فیستول

جراحی با کوتر

جراحی با تیغ کوتر برای افرادی مورد استفاده می باشد که شرایط جراحی با لیزر را ندارند. پزشک در اکثر مواقع درون کانال فیستول یک درن می گذارد که تا بعد از عمل جراحی عملیات درناژ ادامه داشته باشد. تراشیدن فیستول با تیغ با درد و خونریزی همراه است به همین دلیل پزشک کوتر را برای سوزاندن سر عروق استفاده می کند.

خطرات و عوارض جراحی فیستول مقعدی

مانند هر نوع جراحی، درمان فیستول مقعدی با عمل جراحی هم با خطرات زیادی همراه است. لازم به ذکر است میزان خطر و عوارض جراحی به محل فیستول و روش عمل جراحی شما بستگی دارد. عوارض ذکر شده در زیر بعد از گذشت چند هفته و در صورت بهبودی از بین می روند. همانطور که در بالا ذکر کردیم بهترین روش درمان فیستول، لیزر می باشد که بدون درد و خونریزی بوده است. خطرات و عوارض شایع جراحی فیستول:

  • عفونت: ممکن است نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک داشته باشد. موارد شدید عفونت ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند.
  • عود فیستول: فیستول گاهی اوقات بعد از جراحی عود می‌کند
  • بی اختیاری روده: بروز بی اختیاری در دفه مدفوع و گاز یک خطر بالقوه در اکثر روش های جراحی فیستول مقعدی است که در صورت آسیب به عضلات اسفنکتر اتفاق می‌افتد.
  • خونریزی و ترشح: مشاهده ترشح و خونریزی تا چندروز بعد از عمل جراحی معمولا طبیعی است، اما اگر ادامه دار باشد یا تشدید شود، باید این مورد را با پزشک معالجتان درمیان بگذارید.

منبع مقاله

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران