تعداد بازدید : 441
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۶:۱۵:۰۲
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

درباره کیست مویی و علائم آن چه می دانید؟

(ویرایش)

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک حفره کوچک زیر پوست است که داخل آن معمولا پر از چرک و مو است. زمانی که مو به زیر پوست اطراف مقعد برمی گردد، عارضه کیست مویی ایجاد می شود. افراد زیادی هیچگونه اطلاعاتی از این بیماری ندارند و خیلی ساده از کنار علائم کیست مویی عبور می کنند.​

باید بدانید که عفونت کیست مویی به مرور زمان گسترش می یابد و بافت های بیشتری را درگیر می کند. بنابراین نباید درمان آن را به تاخیر بیاندازید. برای شناخت این بیماری و علائم و دلایل آن با ما همراه باشید:

کیست مویی چیست؟​

کیست مویی معمولا در بالای کمر ظاهر میشود و بسیار دردناک است و در برخی موارد حتی نشستن را برای افراد مشکل میکند. زمانی که آبسه هم به همراه کیست ایجاد شود، این عارضه عفونی شده است. وقتی مو در بالای مقعد به داخل پوست برمیگردد، بدن این مو را بیگانه تشخیص داده و پاسخ ایمنی به آن میدهد که باعث ایجاد کیست مویی می شود. گاهی اوقات افراد به طور همزمان به چند کیست مویی مبتلا هستند.
 

در این حالت ممکن است سوراخ هایی در سطح پوست مقعد ایجاد شود که از آن چرک و خون بیرون می آید و بوی ناخوشایندی را ایجاد می کند. کیست مویی بیشتر مردان و افراد جوان را تحت تاثیر قرار میدهد؛ به خصوص افرادی که زیاد رانندگی می کنند و مدت زمان طولانی را در حالت نشسته هستند.

علل ایجاد کیست مویی چیست؟​

هنوز هم علت دقیق این عارضه نامشخص است، اما موارد زیر ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

  • تغییرات هورمون ها که بعد از بلوغ آغاز می شود
  • موهای ضخیم
  • چاقی و اضافه وزن
  • اصطکاک با پوشیدن لباس های تنگ
  • نشستن زیاد
  • عدم رعایت بهداشت و اصلاح نکردن ناحیه

علائم کیست مویی و نشانه های عفونت​

در ابتدا ممکن است هیچ علامتی جز یک لکه ی کمرنگ پوستی نداشته باشید اما زمانی که بیماری عفونی می شود، سریعا تبدیل به آبسه (یک برآمدگی که با چرک و عفونت پر شده) می شود.
نشانه های عفونت شامل:

  • درد در هنگام بلند شدن یا نشستن
  • برآمدگی و التهاب روی پوست
  • قرمز شدن و تغییر رنگ پوست ناحیه
  • خروج چرک و خون از سوراخ های سطح پوست
  • احتمال تب نیز وجود دارد اما درصد آن بسیار پایین است

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی قرار دارند؟​

بدیهی است بیماری مورد بحث از گذشته تا به امروز در میان مردان بسیار شایع تر می‌باشد که البته شاید بتوان علت این امر را در مراجعه کم خانم ها به پزشک به علت خجالت و یا در مقابل پر مو بودن آقایان جستجو کرد. بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که میزان ابتلا در زنان و مردان به بیماری کیست مویی یا پیلونیدال به طور تقریبی یکسان می باشد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده می توان به این مهم دست یافت که به طور معمول سن ابتلا به این بیماری بیشتر بین رده های سنی ۱۸ تا ۴۰ سال شایع است اما امکان ابتلا افراد ۱۶ تا ۲۶ سال بسیار بیشتر می باشد.
به گونه ای که از هر ۱۰۰ هزار نفر در این رده سنی ۲۶ نفر به این بیماری دچار می شوند. از این رو می‌توان این ادعا را داشت که امکان بروز کیست مویی در افراد مسن به طور تقریبی وجود نخواهد داشت.

کلیک کنید تا باز شود...

عوارض کیست مویی​

به دلیل عفونی بودن عارضه کیست مویی، باید خیلی زود برای درمان آن اقدام شود. زیرا ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • گسترش عفونت
  • تخریب بافت های اطراف
  • تب
  • آبسه های پی در پی
  • احتمال وارد شدن عفونت به خون

راه های درمان کیست مویی​

تخلیه عفونت کیست مویی و درمان این عارضه فقط با جراحی و لیزر امکان پذیر است و روش های خانگی و دارویی نمی توانند این بیماری را درمان کنند.
در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی اکثریت پزشکان روش درمان با لیزر را پیشنهاد میدهند، زیرا عوارض و درد کمتری نسبت به سایر روش ها دارد. درمان های دیگر شامل تخلیه با جراحی می باشد.

لیزر کیست مویی​

درمان کیست مویی با لیزر یک عمل سرپایی است که بدون درد و خونریزی و با بی حسی موضعی انجام می شود. در عمل لیزر با تاباندن اشعه یکپارچه لیزر، برشی ایجاد می کنند و عفونت و مواد زائد را کاملا تخلیه می کنند. برشی که در روش لیزر ایجاد می شود معمولا جزئی است و سپس کل مسیر این عارضه سوزانده می شود.

مزایای درمان کیست مویی با لیزر​

درمان با لیزر که امروزه تقریبا جای جراحی را گرفته، نسبت به روش های سنتی بسیار تاثیرگذار است، برای یکبار انجام می شود، نتیجه آن 100% است و امکان بازگشت مجدد وجود ندارد.
مثل روش های سنتی نیازی به بستری شدن و بیهوشی نیست. این روش تنها در یک روز انجام می شود و نیازی به رفت و آمدهای طولانی ندارد.
جراحی با لیزر بدون درد و خونریزی است و بیمار بلافاصله بعد از عمل مرخص می شود. لیزر به دلیل دقت بالای جراحی هیچگونه عوارض و آسیب به بافت های اطراف را به دنبال ندارد.

جراحی باز کیست​

در این روش چرک و عفونت ناشی از آبسه یا کیست را بطور کامل و تحت بیهوشی تخلیه می کنند. جراحی باز با استفاده از تیغ جراحی یا وسیله مثل کوتر انجام می شود و یک برش بیضی شکل در ناحیه ایجاد می شود. بعد از تخلیه کامل کیست مویی زخم را با گاز استریل می پوشانند و زخم بصورت خود به خود از درون به بیرون بهبود می یابد.
تا ترمیم کامل محل زخم جراحی حدود 8 تا 12 هفته زمان لازم است و در این مدت بیمار باید مراقبت های بعد از عمل کیست مویی را به خوبی انجام دهد.

درباره کیست مویی و علائم آن چه می دانید؟ - مرجع مقالات  تخصصی 

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران