تعداد بازدید : 416
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۲/۷
کاربران آنلاین : 0
myblog
۱۴۰۰/۱۲/۷ ۱۰:۵۰:۲۱
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ۱۴:۴۹:۰۲

مقايسه جديدترين روش هاي عمل بواسير يا هموروئيد

(ویرایش)

درمان بواسير يا هموروئيد

عارضه ناخوشايند و دردناك بواسير كه حدودا نصف مردم جهان در طول زندگي خود به آن دچار مي شوند، يك بيماري مقعدي رايج به حساب مي آيد كه در انتهاي راست روده و مقعد ايجاد مي شود. بسياري از مبتلايان با علائم و دلايل هموروئيد آشنا نيستند و به همين دليل براي درمان هم اقدامي انجام نمي دهند.

در اين مقاله روش هاي نوين عمل بواسير يا هموروئيد بصورت سرپايي و ساير روش هاي جراحي هموروئيد با بيهوشي را بررسي خواهيم كرد:

 

بيماري هموروئيد

بيماري هموروئيد يا بواسير چيست؟ يكي از شايع ترين بيماري‌هاي نشيمنگاهي مي‌باشد كه نام انگليسي و علمي آن Hemorrhoids است. بطور كلي به متورم شدن و باد كردن رگ‌هاي اطراف مقعد كه معمولا بر اثر فشار وارد شده بر ركتوم ايجاد مي‌شود، بواسير يا هموروئيد مي‌گويند.

رگ‌هاي خوني اطراف مقعد كه وظيفه خونرساني را به عهده دارند، انعطاف پذيري بيشتري نسبت به ساير عروق دارند.

اما با اين حال ممكن است شرايطي مثل يبوست مزمن يا برقراري رابطه مقعدي كه چندين برابر فشار به ناحيه مقعد وارد مي‌كنند، باعث ايجاد كشيدگي و يا پارگي رگ هاي اين بخش شوند.

معمولا ما هنگام ابتلا به اين بيماري از بيان آن خجالت مي كشيم، سكوت مي‌كنيم و اجازه مي دهيم تا عارضه پيشرفت كند. 

بايد بدانيد كه هموروئيد خود به خود درمان نمي شود و حتما بايد اقدامات درماني براي آن صورت گيرد.

عمل هموروئيد يا بواسير با ليزر

اول اينكه كابوس تيغ و چاقوي عمل بواسير يا هموروئيد را فراموش كنيد. روش هاي نوين و بسيار پيشرفته اي در علم پزشكي به وجود آمده است كه مقوله درمان بواسير و بسياري از بيماري‌ها را به طور كل دگرگون كرده است.

در روش ليزر بواسير با تاباندن اشعه يكپارچه ليزر co2 زائده‌هاي هموروئيدي را حذف مي‌كنند و اين درمان با حداقل درد و خونريزي انجام مي‌شود.

در اين درمان نه خبري از بستري است و نه خبري از بيهوشي عمومي و عوارض آن. زمان هم قطعا با اهميت است و شما بايد در سريع ترين زمان ممكن دوره درمان نقاهت خود را بگذرانيد.

مدرن ترين روشي كه امروزه در دنيا براي درمان قطعي بواسير بدون عمل جراحي كاربرد دارد تكنولوژي ليزر درماني است. شايد بپرسيد براي انجام چنين كاري بهترين پزشك چه كسي است و به كجا بايد مراجعه كرد؟

كلينيك دكتر بيژن عابديان يكي از مجهزترين و پيشرفته ترين مراكز درمان هموروئيد با ليزر در تهران است و با بكارگيري پرسنل مجرب و پزشك متخصص توانسته بيش از هزاران درمان موفق را در كارنامه خود ثبت كند.

مزاياي درمان بواسير با ليزر

  • بدون درد
  • بدون خونريزي
  • بدون بخيه و پانسمان
  • بدون بيهوشي
  • بدون بستري
  • بدون عوارض ناشي از عمل بواسير به روش سنتي مثل بي اختياري در دفع مدفوع
  • بدون بازگشت مجدد هموروئيد

در عمل ليزر بواسير بيماري شما را در كمتر از ۱ ساعت درمان كنيم و شما به خانه يا محل كار خود باز مي‌گرديد.

اگر هموروئيد شما از نوع داخلي درجه ۱ يا ۲ باشد، ليزر بواسير قطعا بهترين گزينه است. بواسير درجه ۱ فقط با خونريزي همراه است و بواسير درجه ۲ علاوه بر خونريزي، مختصري درد و بيرون زدگي هم دارد. 

اين ها خفيف ترين درجات هموروئيد مي باشند و با اشعه درماني به وسيله ليزر كاملا برطرف خواهند شد. اگر هم درجه هموروئيد شما ۳ يا ۴ باشد يعني انواع شديد تر آن، باز هم مي‌توان به وسيله ليزر مشكل را براي هميشه حل كرد.

مراقبت‌هاي بعد از ليزر بواسير

بيماري هموروئيد يا بواسير همانطور كه قبلا گفته شد بخاطر سبك زندگي ماشيني و خوراك غلط معمولا بوجود مي آيد.

پس براي اينكه بعد از ليزر مجدد به اين بيماري دچار نشويد بهتر است نوشيدن آب زياد، مصرف فيبر و نشستن در آب گرم، استفاده از توالت فرنگي و عدم استفاده از شوينده هاي حساسيت زا را در برنامه خود قرار دهيد.

رعايت همين نكات ساده بعد از ليزر براي تكميل دوره درمان شما كافي است.

ساير روش‌هاي درمان بواسير

عمل جراحي هموروئيد به روش هاي سنتي هم يكي ديگر از راهكارهاي درمان اين عارضه به شمار مي رود كه البته جراحي بواسير با ليزر به دليل مزاياي فراوان تا حد زيادي جايگزين اين روش ها شده است. 

در ادامه به بررسي و توضيح راه هاي مختلف عمل هموروئيد مي‌پردازيم:

عمل بواسير با استاپلر

استاپلر يك روش عمل بواسير است كه معمولا براي هموروئيد داخلي درجه سه و چهار كه از مقعد بيرون زده كاربرد دارد.

در جراحي استاپلر يا هموروئيدوپكسي با استفاده از منگنه هايي جريان خون در هموروئيد را متوقف مي كنند و اين زائده به مرور كوچك شده و از بين مي رود.

اين روش درمان تضميني بواسير به حساب نمي آيد و طبق تحقيقات بسياري از بيماران بعد از مدتي دچار عود مجدد اين عارضه شده اند.

رابربند

روش رابربند هم براي درمان هموروئيد داخلي كاربرد دارد و با استفاده از آنوسكوپ صورت مي گيرد و طي آن انتهاي بواسير با استفاده از كش بسته مي شود.

بعد از اينكه يك حلقه پلاستيكي به دور زائده هموروئيدي بسته مي شود، جريان خون به اين قسمت قطع شده و زائده از بين مي رود.

اين روش عمل بواسير، بيمار را متحمل درد و خونريزي زيادي مي كند و درمان قطعي هموروئيد به شمار نمي رود و احتمال بازگشت بيماري وجود خواهد داشت.

اسكلروتراپي

اسكلروتراپي نوعي روش درمان براي عروق خوني آسيب ديده و اصطلاحاً واريسي شده است. اين درمان روشي قديمي براي درمان عروق است كه از قرن ۱۹ ميلادي مورد توجه قرار گرفت.

در اين روش ماده اي مخصوص به عروق خوني يا لنفاوي تزريق مي شود كه هدف از آن كوچك تر كردن و از بين بردن عروق است.

براي درمان بواسير با روش اسكلروتراپي در حدود ۱ الي ۳ ميليمتر داروي اسكلروزان كه همان تركيب فنل در روغن زيتون است را به عروق آسيب ديده در زير مخاط بالشتك هاي هموروئيد و قسمت متورم آن تزريق مي كنند.

پس از تزريق اسكلروزان ديواره سياهرگ ها دچار چسبندگي شده و در نهايت به خشك شدن عروق خوني و فروكش كردن آن مي انجامد. اما نمي توان از اسكلروتراپي به عنوان روش قطعي درمان ياد كرد.

هموروئيدكتومي باز

هموروئيدكتومي يك روش جراحي براي بهبود هموروئيد است. در روش هموروئيدكتومي باز با استفاده از تيغ جراحي و تحت بيهوشي، بافت اضافي بواسير را حذف مي كنند.

در اين روش محل جراحي را بخيه نمي‌زنند و آن را باز مي گذارند و يك گاز يا پانسمان را روي زخم مي‌گذارند.

هموروئيدكتومي بسته

اين روش هم كاملا مشابه هموروئيدكتومي باز انجام مي شود، با اين تفاوت كه در روش بسته پزشك جراح با نخ بخيه محل جراحي را ترميم مي كند و بعد از مدتي بايد بخيه هاي عمل بواسير كشيده شود.

عمل هموروئيد

نقاهت بعد از عمل هموروئيد چگونه است؟

بعد از عمل هموروئيد بايد منتظر كمي درد باشيد. عمل جراحي بواسير هم مثل ساير روش هاي جراحي نياز به گذراندن دوران نقاهت دارد. به اين معني كه بيمار بايد اين مدت زمان را با احتياط كامل بگذراند تا دچار عفونت يا بازگشت مجدد بيماري نشود.

اولين روز بعد از جراحي فرد در بيمارستان بستري مي شود تا پانسمان و مراقبت هاي لازم انجام شود و اگر بيمار درد زيادي داشته باشد، به او داروي مسكن تزريق مي شود.

معمولا دوره نقاهت بعد از عمل هموروئيد كه طي آن با استفاده از تيغ جراحي بافت بواسيري حذف شده و در اين ناحيه برش ايجاد شده، ۲ تا ۳ هفته است. برخي از مواردي كه در دوران نقاهت بعد از عمل هموروئيد بايد رعايت شود به شرح زير است:

  • استراحت كامل در اولين روز بعد از عمل و پرهيز از هر فعاليتي كه باعث ايجاد فشار شود
  • رعايت بهداشت محل جراحي و تعويض به موقع پانسمان براي پيشگيري از ايجاد عفونت
  • استفاده از آنتي بيوتيك، داروهاي مسكن و همچنين پماد هموروئيد طبق تجويز پزشك و براي درمان درد بعد از عمل هموروئيد
  • مصرف به اندازه غذاهاي فيبردار و ملين مثل سوپ و مايعات براي راحت تر شدن حركات روده
  • عدم استفاده از شوينده هاي حساسيت زا و معطر در زمان شستشوي مقعد
  • استفاده از توالت فرنگي و همچنين بالش طبي در زمان نشستن

ادامه مقايسه جديدترين روش هاي عمل بواسير يا هموروئيد

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران