تعداد بازدید : 247
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
کاربران آنلاین : 0
فروشگاه دندانپزشکی دنتیوا
۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ۰۱:۱۶:۰۵
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ۲۰:۱۷:۱۱

بلیچینگ دندان چقدر دوام داره؟؟؟؟؟؟؟؟

(ویرایش)

بلیچینگ دندان به چه معناست؟

بلیچینگ دندان یکی از خدمات دندانپزشکی زیبایی می باشد. در استفاده از روش بلیچینگ رنگدانه‌هایی که میان هرم مینایی دندان رسوب شده‌اند و در دراز مدت باعث آسیب به دندان بیمار میشوند به وسیله مواد بلیچینگ اکسید و از بین میروند. اغلب موادی که در فرآیند بلیچینگ دندان استفاده میشود به نفوذ تحتانی مینا و عاج دندان نفوذ میکند و باعث میشود رنگدانه‌هایی که از قبل ایجاد شده است از بین رفته و دندان شما روشن‌تر میشود.

البته باید به این نکته دقت کنید که ترمیم‌های دندانی را نمیتوان با استفاده از روش بلیچینگ دندان سفید کرد. منظور از ترمیم دندانی پر شدن دندان، لمینت دندان و روکش دندان است. معمولا بخش‌هایی که ترمیم دندانی هستند در هنگام استفاده از بلیچینگ دندان کمی تیره‌تر از بقیه دندان‌ها نمایش داده میشوند و همین باعث میشود کمی هنگام صحبت کردن مشخص و متمایز  باشد. البته یک راهی وجود دارد آن هم سفید کردن ترمیم‌های دندانی است که با تعویض آن میتوان آن را سفید کرد.

چه زمانی نیاز به بلیچینگ دندان داریم؟

لایه عاج در زیر مینای دندان قرار دارد که با افزایش سن به مرور تیره‌تر میشود و البته دلیل این تیرگی رسوب پیوسته عاج ثانویه دندان است که به وسیله سلول‌های زنده ادنتوبلاستی که در پالپ دندان وجود دارد تولید میشود.  اغلب افرادی که اصرار به بلیچینگ بیش از حد هستند باید بدانند درست است که مینای دندان آن‌ها شفاف و نازک میشود اما همین نازکی باعث میشود رنگ تیره عاج کاملا دیده شود. ترکیبات تشکیل دهنده بلیچینگ دندان شامل: پایدار کننده یا استابیلایزر: این ماده باعث جلوگیری  از تجزیه ترکیبات بلیچینگ میشود، نگهدارنده: این مورد  جهت  افزایش طول عمر و کارایی محصول استفاده می‌شود و متعادل ‌کننده اسیدیته.

افرادی که قبل‌تر از سیگار استفاده میکردند نیز گزینه مناسبی برای انجام بلیچینگ دندان هستند. البته دقت کنید با مصرف مجدد آن احتمال بازگشت رنگ و یا از بین رفتن تاثیر بلیچینگ وجود دارد و همانطور که بیان کردیم در صورتی که در حال حاضر سیگار استعمال نمیکنند میتوانند از این روش برای سفید کردن دندان خود استفاده کنند.

 

بلیچینگ دندان چگونه انجام میشود؟

روش بلیچینگ که برای سفید کردن دندان استفاده میشود به دو روش مختلف انجام خواهد شد که عبارت است از: روش office bleaching و روش Home bleaching.

انتخاب اینکه کدام یک از روش‌ها باید انجام شود کاملا به تشخیص پزشک بستگی دارد و نمیتوان بدون بررسی شرایط و نظر بیمار یکی از موارد را انتخاب کرد. اما اغلب پزشکان توصیه میکنند از برای دریافت نتیجه مطلوب بهتر است از هر دو روش به صورت همزمان بهره برد. استفاده از هر دو روش شما را کمک میکند مدت زمان طولانی تری از زیبایی و سفیدی دندان در استفاده از این روش بهره ببرید و رضایت شما را بیشتر جلب خواهد کرد.

در ادامه میخواهیم چگونگی سفید کردن دندان در هر دو روش بلیچینگ را برای شما شرح دهیم

  • روش بلیچینگ دندان در کلینیک office bleaching:

این روش با نام آفیس بلیچینگ نیز مشهور است که در هنگام انجام آن ژل bleaching که دارای غلظت بالایی است برای مدت زمان کوتاهی و البته مشخص شده روی دندان متقاضی قرار میگیرد. این روش سرعت بسیار بالایی در سفید کردن دندان بیمار دارد.

اما نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که در این روش اگر شیوه کار به درستی انجام نشود امکان دارد بیمار دچار کمی حساسیت در ناحیه لثه و مخاط دهان شود که بسیار کوتاه و زود گذر است به همین علت است که توصیه میکنیم برای انام بلیچینگ به متخصص زیبایی که مهارت و تجربه بالایی در انجام این کار دارد مراجعه کنید.

روش آفیس بلیچینگ نسبت به روش خانگی در زمان کمتری نتیجه مطلوب تری به بیمار ارائه میدهد. در هنگام انجام روش آفیس بلیچینگ با استفاده از ژل‌های محافظ که مخصوص این درمان است لثه را از بروز هرگونه مشکل حفظ میکنند و این ژل با یک نور آبی محکم میشود. دلیل حفاظت از لثه برای جلوگیری تماس مواد اکسید کننده با لثه‌های فرد است. اغلب موادی که برای سفید کردن دندان در این روش استفاده میشود پر اکسید هیدروژن یا کاربامید پر اکسید است.

ژلی که برای این روش استفاده میشود دارای ۳۵ درصد غلظت پر اکسید هیدروژن است. البته این ژل به وسیله دستگاه دندان شما را سفید میکند که نوع لبلیچینگ و نوع دستگاهی که ژل را فعالسازی میکند بسیار تاثیر بالایی در نتیجه کار شما دارد.

  • روش بلیچینگ دندان در خانه Home bleaching:

این روش به نام بلیچینگ خانگی نیز مشهور است. که البته تصور نکنید بدون اینکه تحت نظر پزشک باشید میتوانید از آن استفاده کنید این روش کاملا پزشکی بوده فقط پروسه درمان در منزل صورت میگیرد.

در ابتدا برای انجام این روش دندانپزشک زیبایی از تمامی دندان‌های شما یک قالب تهیه کرده که با استفاده از آن برای برای دندان شما تری‌های پلاستیکی که دارای شفافیت بسیار بالایی هستند و از قطر بسیار نازکی برخوردار هستند برای دندان شما ساخته میشود. اغلب برای ساخت این مرحله متخصص زیبایی قالب شما را به لابراتوار ارسال کرده و پس از ساخت آن را دریافت میکند.

در هنگام ساخت تری‌های پلاستیکی که با توجه به قالب دندان شما ساخته شده است یکسری فضای خالی بین دندان و این وسیله پلاستیکی قرار داده میشود تا ژل بلیچینگ در آن بخش قرار گیرد. استفاده از این روش کمی زمان بر است و پس از گذشت چندین هفته میتوانید نتیجه آن که سفید کردن دندان است را مشاهده کنید. البته ژل بلیچینگی که در این روش استفاده میشود دارای ۱۶ تا ۲۰ درصد غلظت است. اغلب پزشکان توصیه میکنند تری‌ها را شب در دهان خود قرار داده و صبح که بیدار شدید آنرا خارج کنید.

البته امروزه محصولات زیادی در داروخانه‌ها توزیع میشود که دارای غلظت زیر ۱۰ درصد است و چون لثه شما در مقابل آن محافظت نشده است ممکن است باعث آسیب به دهان و لثه شما شود. پس بهتر است تحت نظر پزشک متخصص زیبایی سفید کردن دندان خود را انجام دهید.

طول عمر بلیچینگ دندان

یکی از سوالات رایج بیماران که خواستار انجام بلیچینگ دندان هستند، میزان ماندگاری آن است. آیا بلیچینگ ماندگاری دائمی خواهد داشت؟ پاسخ این سوال خیر است.

درمان بلیچینگ بین ۶ ماه تا ۲ سال ماندگاری دارد. این مدت زمان بیشتر به خود فرد و عادت‌های غذایی او بستگی دارد. به عنوان مثال هرچه میزان مصرف چای، قهوه و یا سیگار کمتر باشد، ماندگاری بلیچینگ بیشتر خواهد بود. حتی در برخی از افراد درمان بلیچینگ تا ۵ سال نیز عمر می‌کند.

ولی در کل بهتر است بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها را سالی یکبار تمدید کرد. البته رعایت مسائل بهداشتی، دوبار مسواک زدن در طول روز و یکبار استفاده از نخ دندان، می‌تواند به طول عمر درمان بلیچینگ بی‌افزاید. همچنین استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده نیز در جهت از بین بردن زردی روی دندان‌ها موثر است.

روش‌های سفید کردن مانند بلیچینگ، ساده‌تر و ارزان‌تر بوده و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت روش‌های ترمیمی مثل روکش‌ها و ونیر کردن دارد. با افزایش سن، تغییر رنگ دندان‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. این تغییر رنگ در جهت رسوب زیاد در عاج، نازک شدن و تغییرات نوری مینا اتفاق می‌افتد. همچنین ترمیم‌های قبلی و پرکردن دندان‌ها، یکی از دلایل تغییر رنگ دندان است.

رنگ دندان‌ها در روش بلیچینگ ۱۲ تا ۱۴ درجه روشن‌تر خواهد شد. البته باید توجه داشت که اگر دندان‌ها دارای پر شدگی همرنگ با دندان باشند، بلیچینگ بر روی آن‌ها جواب نخواهد داد. روش بلیچینگ کاملاً بی ضرر بوده و آسیبی به بافت دندان وارد نمی‌کند.

برای مطالعه بیشتر درباره بلیچینگ دندان این مقاله از سایت دکتر نصیری را از دست ندهید.

خرید اینترنتی تجهیزات و مواد دندانپزشکی dentiwa
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران