تعداد بازدید : 332
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
کاربران آنلاین : 0
1sogand
۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ۱۳:۲۵:۴۱
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۶/۲۹ ۲۱:۱۶:۵۹

علت و درمان آنژین قلبی صدری سالمندان +استخدام پرستار در منزل

(ویرایش)

آنژین قلبی یک اصطلاح پزشکی برای درد قفسه سینه یا ناراحتی ناشی از بیماری عروق کرونر قلب می باشد که به نام آنژین صدری نیز شناخته می شود  و زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب به اندازه نیاز خون دریافت نمی کند.، چنانچه یک یا چند شریان قلب باریک یا مسدود شده باشد رخ میدهد که به آن ایسکمی نیز گفته می شود. آنژین موجب بروز فشار ناراحت کننده، فشردن و ایجاد درد در مرکز قفسه سینه می شود.و در برخی موارد نیز سبب احساس ناراحتی در قفسه سینه، عفونت ریه، سوزش سر دلگردن، فک، شانه، پشت یا بازو کنید. البته لازم به ذکر است که آنژین در زنان متفاوت از مردان است با سایت مرکز پرستاری مهرگان نو همراه باشید تا به علت، علائم و درمان آنژین قلبی سالمندان مطلع شوید.

آنژین قلبی در سالمندان

آنژین قلبی سالمندان

در افرادی که خون در ماهیچه های قلب آن ها اکسیژِن کافی ندارند، مجبور می شوند برای حفظ پمپاژ خون سخت تر کار کنند. این منجر به درد و یا ناراحتی در قفسه سینه و قسمت بالای بدن می شود و اغلب توسط بیماران به احساس سوء هاضمه تشبیه می شود. از آنجایی که مشکل مستقیماً در جریان خون رخ می دهد، تشخیص درد ممکن است دشوار باشد. تفاوت بین انواع آنژین برای حفظ سلامتی ضروری است. آنژین یک مشکل قلبی نیست، بلکه یک علامت هشدار دهنده از یک مشکل اساسی عمیق تر و جدی تر می باشد. بسیاری از افرادی که آنژین را تجربه می کنند، بعداً با بیماری عروق کرونر قلب تشخیص داده می شوند که اگر در مراحل اولیه به آن رسیدگی نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

حملات آنژین در افراد مسن به یکی از چهار راه رخ می دهد. در اینجا یک مرور مختصر از علائم، درمان و گزینه های پیشگیری برای هر کدام آورده شده است. بلافاصله فکر نکنید که تنها به دلیل اینکه عزیزتان از درد قفسه سینه خود را گرفته است، دچار حمله قلبی شده است، اما از تماس با امدادگران نیز دریغ نکنید.

چه زمانی فرد به بیماری آنژین صدری دچار می شود؟

آنژین اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب به خون بیشتری از خون نیاز دارد، مثلاً در زمان فعالیت بدنی یا احساسات شدید. شریان های باریک شدید ممکن است به خون کافی اجازه دهند زمانی که نیاز به اکسیژن کم است، مانند زمانی که نشسته اید، خون کافی به قلب برسد. اما، با فعالیت فیزیکی، مانند راه رفتن از تپه یا بالا رفتن از پله ه، قلب سخت تر کار می کند و به اکسیژن بیشتری نیاز دارد.

آنژین و نارسایی قلبی در سالمندان

علائم آنژین قلبی

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • تعریق
  • خستگی
  • حالت تهوع

هریک از علائم ذکر شده را دارید باید فورا به پزشک مراجعه تا پزشک نوع آنژین را مشخص کند که آیا آنژین ناپایدار است که ممکن است زمینه ساز حمله قلبی بشود. یا اینکه آنژین پایدار  است که می توان گفت شایع ترین نوع این بیماری می شود و با استراحت برطرف می شود 

انواع آنژین قلب

داروی آنژین قلبی

  • آنژین پایدار (خاموش)

آنژین پایدار یا خاموش شایع ترین شکل آنژین در افراد مسن است و در یک الگوی قابل شناسایی رخ می دهد. قسمت ها معمولا حداکثر 5 دقیقه طول می کشد. ضربان قلب به سرعت افزایش می یابد و باعث می شود بیمار احساس کند که در حال انجام ورزش های شدید است. این درد احتمالاً ابتدا در قفسه سینه، با تابش تدریجی به بازوها و قسمت بالای کمر احساس می شود. آنژین پایدار معمولاً به اشتباه به عنوان سوزش سر دل یا سوء هاضمه تعبیر می شود و می توان آن را با داروهای تجویزی کنترل کرد. انجمن قلب آمریکا مشاهده می کند که استرس عاطفی، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دمای شدید، گرم یا سرد، ممکن است محرک یک دوره آنژین پایدار باشد.

  1. این آنژین با استراحت و مصرف دارو از بین می رود
  2. احساس دری که دارید 5 دقیقه می باشد
  3. دراکثر مواقع هنگام ورزش کردن و بالارفتن از پله بروز می دهد
  4. این آنژی دردی مشابه با درد قفسه سینه دارد
  • آنژین ناپایدار

این نام به تنهایی نشان می دهد که آنژین ناپایدار وضعیت جدی تری است. این به صورت پراکنده رخ می دهد و دوره های آن از نظر مدت زمان (30 دقیقه غیرمعمول نیست) و شدت آن متغیر است. درد می‌تواند شدید باشد و نشانه‌ای قوی از حمله قلبی است. دارو برای جلوگیری از این اثرات کار چندانی انجام نمی دهد.

  1. عموما هنگام استراحت فرد رخ می دهد
  2. ممکن است این درد را به مدت 30 دقیقه تجربه کنید.
  3. در برخی موارد با دارو و استراحت از بین نمی رود
  4. به صورت ناگهانی بروزمی دهد
  • آنژین پرینزمتال

در این نوع از آنژین اسپاسم ناگهانی در شریان کرونر بروز می دهد که در نهایت موجب بروز احساس درد در قفسه سینه که بسیار شدید و آزردهنده است رخ می دهد که در اثر باریک شدن شربان، جریان رسیدن خون کم می شود. این آنژین در اکثر موارد به صورت خوشه ای  و در شب هنگام استراحت اتفاق می افتد از جمله مواردی که موجب ایجاد آنژین پرینزمتال است، می شود به استعمال دخانیات از جمله سیگار کشیدن، استرس و اظطراب، مصرف برخی داروها نظیر داروهای میگرنی می باشد.

  1. با استفاده از دارو، درد کاهش می یابد
  2. این آنژی نیز در مواقع استراحت رخ می دهد
  3. دردی که احساس می کنید شدید است

 آنژین قلبی صدری

درمان آنژین صدری

افراد مبتلا به آنژین صدری یا گاهی اوقات به عنوان آنژین پایدار شناخته می شوند، دوره هایی از درد قفسه سینه دارند. ناراحتی هایی که معمولاً قابل پیش بینی و کنترل هستند. ممکن است هنگام دویدن یا اگر با استرس دست و پنجه نرم می کنید، آن را تجربه کنید.

به طور معمول این نوع ناراحتی قفسه سینه با استراحت، نیتروگلیسیرین یا هر دو تسکین می یابد. نیتروگلیسیرین شریان‌های کرونر و سایر رگ‌های خونی را شل می‌کند و میزان خونی را که به قلب بازمی‌گردد کاهش می‌دهد و بار کاری قلب را کاهش می‌دهد. با شل کردن عروق کرونر، خون رسانی به قلب را افزایش می دهد.

اگر احساس ناراحتی در قفسه سینه دارید، حتماً برای ارزیابی کامل و احتمالاً آزمایشات به پزشک مراجعه کنید. اگر آنژین پایدار دارید و درد قفسه سینه راحت‌تر و بیشتر می‌شود، فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علائم اولیه آنژین ناپایدار را تجربه کنید.

بررسی و تشخیص آنژین

تشخیص آنژین قلبی

همانطور که بالاتر ذکر شد در صورت داشتن هر یک از علائم آنژین صدری لازم است که حتما به پزشک مراجعه کرده و تا میزان شدت بیماری و انجام تایید تشخیص تنگی عروق کرونر با استفاده از آزمایش های زیر صورت بگیرد:

آزمایش خون

تست خون برای مشخص کردن کردن عملکرد کبد، کلیه و کم خونی  کاربردی بوده و همچنین برای فهمیدن میزان کلسیم و پتاسم بدن ضروری می باشد، برخی از بیماری ها هستند که ممکن موجب بروز بیماری و حمله قلبی شوند که شامل چربی خون بلا و دیابت است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرند در واقع نتایج این آزمایش کمک شایانی به ادامه درمان و آنژیوگرافی می کند و امری مهم است.

اشعه ایکس قفسه سینه

این آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی به پزشک کمک می کند تا سایر منابع درد قفسه سینه مانند ذات الریه را رد کند. تصویربرداری با اشعه ایکس شامل قرار دادن قفسه سینه در معرض دوز کمی از اشعه برای تولید تصاویری از قفسه سینه و قلب است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اشعه ایکس به صفحه ایمنی مراجعه کنید.

سی تی قفسه سینه

سی تی سی سی تست حساس تری نسبت به اشعه ایکس قفسه سینه است که می تواند علل دیگر درد قفسه سینه مانند بیماری آئورت یا لخته شدن خون در رگ های خونی ریه را شناسایی کند. این آزمایش تصویربرداری تجهیزات ویژه اشعه ایکس را با رایانه های پیچیده ترکیب می کند تا تصاویر متعددی از قفسه سینه و قلب تولید کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اشعه ایکس به صفحه ایمنی مراجعه کنید.

توموگرافی کامپیوتری کرونر (CT) آنژیوگرافی

این آزمایش عروق کرونر (رگ‌های خونی که خون و اکسیژن را به قلب می‌رسانند) را ارزیابی می‌کند تا میزان باریک شدن شریان‌ها به دلیل پلاک بدون نیاز به کاتتر تهاجمی از طریق شریان‌ها به داخل رگ‌ها را تعیین کند. قلب. ماده کنتراست از طریق یک خط کوچک در ورید بازو تزریق می شود، مشابه خطوطی که برای خون گیری استفاده می شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MR)

هدف اصلی این آزمایش تعیین جریان خون خوب به عضله قلب است. اگر نواحی با کاهش جریان خون وجود داشته باشد، این می تواند نشان دهنده پلاک با باریک شدن عروق خونی باشد. این ارزیابی جریان خون ممکن است دو بار در طول معاینه با استفاده از ماده حاجب انجام شود. اولین بار ممکن است پس از تجویز یک دارو انجام شود که مانند ورزش بر قلب فشار وارد می کند. بار دوم در حالت استراحت خواهد بود. انجام ارزیابی هم با استرس و هم با استراحت به تعیین اینکه آیا کاهش جریان خون فقط با ورزش اتفاق می‌افتد کمک می‌کند. این معاینه همچنین می تواند عملکرد قلب را ارزیابی کند و مشخص کند که آیا اسکار در عضله قلب وجود دارد یا خیر. دستگاه های MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق استفاده می کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد MRI به صفحه ایمنی MRI مراجعه کنید.

آنژیوگرافی کاتتر

در این آزمایش تصویربرداری تهاجمی، یک لوله پلاستیکی نازک و بلند که کاتتر نامیده می‌شود، با استفاده از یک سوزن وارد شریان کشاله ران یا دست می‌شود. کاتتر با یک سیم به داخل عروق کرونر هدایت می شود و برای تزریق مواد حاجب به طور مستقیم به عروق کرونر استفاده می شود تا مشخص شود که آیا باریک شدن رگ های خونی وجود دارد یا خیر. تصاویری از ماده کنتراست در رگ های خونی با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شود. بخش های باریک رگ ها را می توان با استفاده از بالون یا استنت دوباره باز کرد.

اکوکاردیوگرام

در طی این آزمایش، از یک مبدل که امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می کند، برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب استفاده می شود. حرکت دیواره های قلب ارزیابی می شود. اگر حرکت در بخشی از دیواره قلب کاهش یابد، این می تواند نشان دهنده کاهش جریان خون ناشی از باریک شدن شریان کرونر باشد. همچنین می‌توان تصویربرداری را با یک عامل دارویی که بر قلب فشار می‌آورد برای تشخیص کاهش حرکت در بخشی از عضله قلب با استرس انجام داد.

توموگرافی کامپیوتری با انتشار تک فوتون میوکارد (SPECT)

این تست استرس همراه با تصویربرداری با ردیاب پزشکی هسته ای انجام می شود. در طول تست استرس تصویربرداری، معمولاً از بیمار خواسته می‌شود تا نوعی تمرین بدنی مانند راه رفتن روی تردمیل انجام دهد. اگر بیمار به هر دلیلی قادر به انجام ورزش نباشد، ممکن است از داروهایی استفاده شود که پاسخ قلب به ورزش را تقلید کنند. در اوج ورزش یک ردیاب رادیواکتیو به خون تزریق می شود و تصاویری از قلب گرفته می شود. ردیاب رادیواکتیو همراه با خون جریان می یابد و نشان می دهد که آیا ناحیه ای از قلب با کاهش جریان خون وجود دارد یا خیر.

استخدام پرستار در منزل

آنژین صدری و درد قفسه سینه سالمندان در منزل

چنانچه شما یا هر یک از اعضای خانواده تان دچار این بیماری شدید، می توانید از طریق تماس باما برای استخدام پرستار بیماردر منزل اقدام کنید، مرکز پرستاری مهرگان نو با داشتن کادری حرفه ای و مجرب توانایی مراقبت و پرستاری از بیمار شما را به صورت تمام وقت، ساعتی و هفتگی می باشد.

این مجموعه مفتخر است که با اعزام پرستار خانم و آقا در تمام نقاط کرج از جمله مهرشهر، گلشهر، گوهردشت، عظیمیه و.... بهترین خدمات پزشکی و پرستاری را برای شما به ارمغان بیاورد.

وبلاگ سوگند
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران