تعداد بازدید : 311
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۳/۹
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۱/۲/۸ ۱۳:۵۴:۰۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

آیا یبوست منجر به بواسیر یا هموروئید می‌شود؟

(ویرایش)

یبوست و خشکی مدفوع یکی از مشکلات شایع گوارشی است که عوارض زیادی به همراه دارد. بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر یا هموروئید و شقاق یا زخم مقعد با یبوست رابطه مستقیم دارند و می‌توان یبوست را از دلایل اصلی ایجاد آنها عنوان کرد. توجه به نکات تغذیه‌ای مثل مصرف روزانه فیبر و مایعات کافی و داشتن سبک زندگی سالم از جمله مواردی هستند که برای پیشگیری از این عارضه باید رعایت کنید. اگر در اثر یبوست مزمن یا عوامل دیگر دچار هموروئید شده‌اید، با ما همراه باشید تا بطور جامع با این بیماری و قطعی ترین روش‌های درمان آن آشنا شوید:

آیا می دانید هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید توده‌هایی از رگ‌های خونی متورم و بزرگ شده در ناحیه مقعد و انتهای رکتوم می‌باشند. رکتوم آخرین بخش از روده بزرگ است که به مقعد متصل شده است. مقعد هم آخرین بخش دستگاه گوارش است که محل خروج مدفوع از بدن می‌باشد.

زمانی که سیاهرگ‌های این ناحیه متورم می شوند و دیواره‌های آنها در اثر دفع مدفوع کشیده، نازک و تحریک می شود، شما به بواسیر مبتلا شده اید. بواسیر به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

بواسیر داخلی: در صورتی که رگ های بواسیری در داخل کانال مقعد و رکتوم باشند و قابل لمس و مشاهده نباشند، فرد به هموروئید داخلی مبتلا شده است. هموروئید داخلی با توجه به شدت بیرون زدگی به چهار درجه مختلف تقسیم می‌شود.

بواسیر خارجی: عروق درگیر بیماری هموروئید اگر در خارج و اطراف مقعد باشند به عنوان بواسیر خارجی شناخته می‌شوند. به دلیل وجود اعصاب زیاد در اطراف مقعد، این نوع هموروئید می تواند درد و ناراحتی بیشتری ایجاد کند.

چرا افراد دچار این بیماری می‌شوند؟

بواسیر به عنوان رایج ترین بیماری نشیمنگاهی شناخته می‌شود که بیش از نیمی از افراد ممکن است در طول زندگی خود به آن دچار شوند. عوامل زیر ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند:

  • یبوست
  • زور زدن و فشار هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت روی توالت
  • اسهال و یبوست مزمن
  • عدم مصرف فیبر کافی
  • سن بالای 50 سال
  • بارداری و زایمان
  • بلند کردن اجسام و وزنه های سنگین

آیا بواسیر درمان قطعی دارد؟

بیماران مبتلا به هموروئید معمولا تا وقتی که مجبور نشوند، برای درمان این عارضه به پزشک مراجعه نمی کنند و به دلایل گوناگون مثل ترس و خجالت مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند.

همچنین بسیاری از افراد سعی در درمان خانگی و دارویی هموروئید دارند که خود این امر می‌تواند درمان بواسیر را مدت زیادی به تاخیر بیندازد.

نکته مهم این است که شاید بتوان بواسیر خفیف را با استفاده از روش های دارویی و خانگی درمان کرد یا علائم آن را کاهش داد، اما بواسیر پیشرفته فقط با روش های جراحی و لیزر درمان می‌شود و سایر روش ها فقط می‌توانند بطور موقت علائم این بیماری را کاهش دهند. روش های درمان قطعی هموروئید شامل موارد زیر است:

عمل سرپایی لیزر هموروئید

در این روش تاباندن اشعه لیزر به روی زائده بواسیر یا هموروئید باعث خشک شدن بافت داخلی هموروئید شده که طی گذشت چند روز علائم بیمار بهبود می‌یابد. این روش یک درمان موثر و رضایت بخش برای بیماران می‌باشد که بدون درد و خونریزی است.

روش درمان بواسیر با لیزر برای بیماران مبتلا به هموروئیدهای خارجی و داخلی استفاده می شود که با علائمی همچون تورم و درد همراه با خون‌ریزی در ناحیه مقعد مواجه می شوند.

البته در بعضی از افراد بیرون زدن رگ های هموروئید از مقعد فقط در حین دفع دیده می‌شود که باید با دست به داخل برگردانده شود و در بعضی از افراد با دست هم به داخل بر نمی‌گردد. این روش بدون بیهوشی و درد و خونریزی با بی حسی موضعی به صورت سرپایی انجام میشود و بعد از عمل فرد بیمار میتواند بلافاصله به امور روزمره خود برسد.

مزایا

اگر اطلاعات کافی درباره روش های درمان بواسیر داشته باشید به راحتی متوجه مزایای لیزر بواسیر در مقایسه با سایر روش های جراحی این عارضه خواهید شد:

  • این روش درمانی، به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می‌شود
  • در روش لیزر بواسیر نیازی به انجام بیهوشی نیست
  • نیازی به بستری شدن و استراحت مطلق در این روش وجود ندارد، بدین معنا که فرد می‌تواند بلافاصله بعد از انجام عمل فعالیت های روزانه و اجتماعی خود را از سر بگیرد
  • در عمل لیزر هموروئید فرد احساس درد و یا خونریزی نخواهد داشت
  • در این روش درمانی دیگر نیازی به استفاده از پانسمان یا همان تامپون وجود ندارد
  • مدت زمان لازم برای لیزر بواسیر کمتر از یک ساعت می‌باشد
  • لیزر بواسیر هیچ یک از خطرات جراحی مثل بی اختیاری و غیره را به دنبال ندارد
  • درمان بواسیر با لیزر یک روش قطعی و بدون بازگشت است

ادامه مطلب درمان بواسیر با لیزر را در سایت الو دکتر بخوانید

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
۱۴۰۱/۳/۹ ۱۳:۰۱:۰۹
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۳/۹ ۱۳:۰۱:۱۱
(ویرایش)

یکی از مواردی که می تواند منجر به یبوست و بیماری های گوارشی شود، انتخاب سنگ توالت نامرغوب است. به نظر می رسد بسیاری از افراد از تاثیرات سنگ توالت در ایجاد بواسیر و بیماری های اینچنینی بی اطلاع هستند. پیشنهاد می کنم مقاله لوله بازکنی تهران را مطالعه کنید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران