تعداد بازدید : 396
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۱۸
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۱۸
کاربران آنلاین : 0
m.dehghan
۱۴۰۱/۲/۱۸ ۱۵:۱۱:۰۱
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱ ۱۲:۳۰:۴۴

کیملیک ترکیه؛ مراحل+هزینه+عکس کیملیک 2022

(ویرایش)

کارت کیملیک ترکیه (kimlik card) چیست؟
کارت کیملیک یا کارت اقامت نشان دهنده هویت، مشخصات شخصی، مدت اعتبار اقامت و سکونت شما در این کشور می باشد. اگر قصد اقامت بیش از 3 ماه را دارید باید نسبت به اخذ کارت کیملیک ترکیه اقدام نمایید. جالب است بدانید کیملیک در زبان ترکی به معنای هویت بوده و همانند کارت ملی یا کارت شناسایی ایرانیان میباشد.

تمامی اطلاعات شخصی اعم از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، نوع اقامت و … بر روی کیملیک کارت ذکر شده و یک شماره سریال 11 رقمی بر روی کارت درج شده که شماره کیملیک نامیده می شود. در برخی از کارت های کیملیک این شماره سریال با پیش شماره 99 شروع شده که عدد 99  T.C (شماره فرد) می باشد.

شما برای انجام امور و خدمات دولتی و الکترونیکی در این کشور به شماره 11 رقمی کیملیک نیاز دارید. لازم به ذکر است با اخذ کارت کیملیک، شهروند این کشور محسوب نمی شوید. اخذ کیملیک کارت صرفا به این معناست که شما مقیم کشور ترکیه هستید و به صورت موقت یا دائم در این کشور اقامت دارید.

شرایط و مدارک اخذ کارت کیملیک ترکیه
یکی از شرط اصلی اخذ کیملیک کارت، واجد شرایط بودن اخذ اقامت ترکیه میباشد. به عبارت دیگر شما باید اقامت این کشور را از طریق یکی از روشهای مهاجرت به ترکیه مانند اجاره یا خرید ملک، ویزای تحصیلی و … دریافت کنید تا موفق به اخذ کارت کیملیک شوید. در صورت عدم اخذ اقامت ترکیه نمیتوانید کارت کیملیک را دریافت کنید.

بیمه سلامت یکی دیگر از شرایط لازم جهت اخذ کیملیک ترکیه بوده و باید به دولت این کشور ثابت کنید که مرتکب به هیچ خلاف و جرمی نشده اید. شما باید به اداره مهاجرت مراجعه کرده و نسبت به اخذ کارت کیملیک اقدام نمایید.

در گذشته پروسه اخذ کیملیک ترکیه بسیار پیچیده و زمانبر بوده؛ به همین منظور دولت این کشور تصمیم گرفت شرایط و پروسه اخذ اقامت و کارت اقامت ترکیه برای متقاضیان آسان تر کند تا افراد زیادی توانایی اخذ کیملیک ترکیه را داشته باشند. 

توجه: لازم به ذکر است در صورتیکه کارت کیملیک دریافت نکرده اید و بیش از 90 روز در این کشور اقامت داشته اید ملزم به پرداخت جریمه می شوید و در نهایت ممکن است ممنوع الخروج می شوید.

شرایط کیملیک ترکیه
بهتر است بدانید اگر قصد سفر به این کشور را دارید با اقامت توریستی ترکیه میتوانید به این کشور مهاجرت کنید. اما اگر قصد دارید مدت بیشتری در این کشور اقامت داشته باشید؛ ملزم به اخذ کارت اقامت هستید. دولت ترکیه به قصد هویت بخشیدن به شهروندان اتباع خارجی (اقامت دائم یا موقت) کارت کیملیک را در نظر گرفته است.

به طور کلی شرایط گرفتن کیملیک ترکیه به شرح زیر است:

حضور در خاک این کشور
اجاره یا خرید ملک در این کشور
دریافت بیمه نامه از شرکت های بیمه معتبر
ثبت نام در سایت اداره مهاجرت جهت دریافت رزرو وقت مصاحبه


مدارک لازم برای کیملیک ترکیه
جهت اخذ کارت کیملیک ترکیه ابتدا باید مدارک ذکر شده در زیر را جمع آوری کنید. سپس باید مدارک را به زبان ترکی استانبولی ترجمه کرده و به اداره مهاجرت ترکیه تحویل دهید. در صورت نقص مدارک، به مدت 1 ماه فرصت دارید تا مدارک خود را تکمیل کنید. 

پاسپورت معتبر + کپی رنگی از پاسپورت
ارائه فرم تکمیل شده درخواست مجوز اقامت در سایت(فرم راندوو) + کپی
چهار قطعه عکس 6 در 4
کپی آخرین مهر ورود به ترکیه
اصل اجاره‌ نامه + کپی
دریافت کد مالیاتی (ورگی نومرسی)
رسید پرداخت هزینه کارت کیملیک و حق خاک
ارائه بیمه‌ نامه (بیمه سلامت)
تاییده آدرس محل سکونت متقاضی از شهرداری منطقه سکونت
گواهی عدم سوء پیشینه
گواهی تمکن مالی
ارائه تاییدیه آدرس محل سکونت از شهرداری
کپی کارت اقامت
کپی اجاره‌ نامه که با مهر دفتر اسناد رسمی یا نوتر ثبت شده باشد. (در صورتیکه از طریق اجاره ملک قصد اخذ اقامت دارید)


مزایای کیملیک ترکیه
شما با اخذ کارت کیملیک ترکیه از مزایای بی شماری برخوردار می شوید. با اخذ این کارت به راحتی میتوانید در این کشور زندگی کنید و به انجام امور و فعالیت های اداری بپردازید. مزایای کیملیک کارت به شرح زیر است: 

مجوز شرکت در کلاس‌ های آموزشی
ثبت‌ نام در مدارس
امکان خرید خودرو
امکان افتتاح حساب بانکی
پرداخت قبض آب، برق، مالیات
اطلاع از بدهی ها به دولت
امکان اجاره یا خرید ملک در کشور ترکیه
حضور در این کشور بدون سرمایه گذاری و ثبت شرکت
بهره‌ مندی از خدمات درمانی و پزشکی به صورت رایگان

انواع کارت کیملیک + عکس کیملیک کارت
همانطور که در بالا ذکر کردیم کارت کیملیک به عنوان کارت شهروندی ترکیه نمی باشد و دارندگان این کارت با هویت مشخص در این کشور اقامت دارند. کارت اقامت کیملیک ترکیه در 2 نوع موقت و دائم برای متقاضیان صادر میگردد. در ادامه انواع کارت کیملیک را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح داده ایم:

کارت کیملیک موقت

کارت کیملیک موقت با رنگ های مختلف صورتی، زرد و آبی برای متقاضیان صادر می گردد.

کیملیک صورتی: برای اقامت توریستی در ترکیه بوده که با اخذ این کارت تنها برای مدت خاصی می توانید در این کشور اقامت داشته باشید.
کیملیک زرد: برای دانشجویانی که در بهترین دانشگاه های ترکیه پذیرش شده اند.
کیملیک آبی: برای متقاضیانی که برای خرید ملک یا اقامت کاری به این کشور مهاجرت کرده اند.
کیملیک دائم

کارت کیملیک دائم همانند کیملیک موقت می باشد و از لحاظ ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اگر اقامت موقت شما به پایان رسیده و اقامت دائم و پاسپورت ترکیه را دریافت کرده اید، در این صورت میتوانید نسبت به تغییر کارت کیملیک و اخذ کیملیک دائم اقدام نمایید.

عکس کارت کیملیک ترکیه
مجله مهاجرت سعی داشته با انتشار عکسهای کارت کیملیک اطلاعات و معلومات شما عزیزان در مورد کارت کیملیک افزایش دهد. در قسمت روی کارت، عکس متقاضی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، شماره سریال 11 رقمی با کد 99، شماره سریال کارت درج شده است. در قسمت پشت کارت موارد دیگری اعم از نوع اقامت، نام شهر ثبت درخواست اقامت، تاریخ صدور کارت، تاریخ انقضا کارت، درج شده است.

نحوه دریافت کیملیک کارت ترکیه
شما از روشهای مختلفی اعم از اجاره یا خرید ملک، ثبت شرکت در ترکیه و تحصیل میتوانید مجوز اقامت ترکیه را دریافت کنید. اخذ اقامت از طریق اجاره ملک یکی از آسان ترین روشهای اخذ اقامت و کارت اقامت می باشد.

اخذ کارت کیملیک به قانونی بودن اجاره نامه شما بستگی دارد. لازم به ذکر است اجاره نامه باید در دفاتر نوتر ثبت گردد تا بدون هیچ مشکلی کارت اقامت برای شما عزیزان صادر گردد.

مدت اعتبار کارت کیملیک
مدت اعتبار کارت کیملیک ترکیه به مدت اعتبار اقامت شما بستگی دارد. مدت اعتبار کارت کیملیک با توجه به شرایط شما بین 6 ماه الی 2 سال متغیر میباشد. البته لازم به ذکر است مدت اعتبار کیملیک ترکیه معمولا 1 ساله می باشد.

تمدید کارت کیملیک ترکیه
لازم به ذکر است بعد از گذشت اعتبار، کارت کیملیک شما باطل می گردد پس یک ماه قبل از انقضای کارت کیملیک نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام نمایید.

دو نکته بسیار مهم برای تمدید کارت کیملیک به شرح زیر است:

قبل از اتمام اعتبار کارت کیملیک نسبت به تمدید کارت اقدام نمایید.
نمیتوانید از طریق اجاره ملک، کارت کیملیک ترکیه را تمدید کنید. شما باید از طریق روشهای دیگر نسبت به تمدید کارت اقدام نمایید.

منبع: کیملیک ترکیه

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران