تعداد بازدید : 462
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۳۰
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۳۰
کاربران آنلاین : 0
mirzaee
۱۴۰۱/۲/۳۰ ۰۹:۴۷:۰۲
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۲/۳۰ ۱۷:۴۴:۱۵

ابزار منبت کاری در خانه

(ویرایش)

یکی از مزایای منبت‌ کاری این است که برای انجام آن به سرمایه‌ی چندانی نیست. در ادامه به معرفی ابزار مورد نیاز می‌پردازیم.

مغار

کار با مغار روی چوب

یکی از ابزار بسیار مهم برای منبت‌کاری مغار است. مغار انواع مختلفی داشته که هرکدام برای منظوری خاص ساخته شده‌اند.

  • مغار تخت: یکی از ابزار مهم منبت کاری مغار تخت است که سایزهای متفاوتی دارد (2، 4، 8، 12، 14، 16، 25 ). هم‌چنین لازم است دو عدد مغار شماره 6 تخت سر کج بین لوازم منبت کاری خود داشته باشید تا از آن برای تمیز کردن گوشه‌های کار استفاده کنید.
  • مغار نیم‌باز: از این مغار برای دور گیری کار استفاده می‌شود. مغار نیم باز در سایزهای 6، 8، 10، 12، 16، 20، 25، 30 موجود است.
  • مغار گلویی: این مغار شبیه مغار نیم‌باز است با این تفاوت که عمق کنده کاری با این مغار نسبت به مغار نیم‌باز بیشتر است. این مغار در سایزهای 6، 8، 10، 12، 16، 25 و 30 موجود است.
  • مغار شفره: این مغار در دو اندازه‌ی کوچک و بزرگ موجود است که از مغار شفره کوچک برای ایجاد خطوط با پهنای کم و از مغار شفره بزرگ برای ایجاد خطوط با پهنای بیشتر استفاده می‌شود.
  • مغار مشتی: مغار مشتی دسته‌ای کوتاه و ظریف داشته که برای فشار وارد کردن نیاز به استفاده از چکش نداشته و با فشار دست می‌توان کنده‌کاری روی چوب را انجام داد. مغار مشتی برای منبت‌کاری مشبک و ظریف‌کاری استفاده می‌شود و بر اساس شکل انحنای گلویی آن به سه دسته قاشقی، خم و ساده تقسیم می‌شود. انحنای قسمت گلویی مغار مشتی قاشقی بسیار زیاد بوده اما قسمت گلویی مغار مشتی خم کاملاً کج یا خم است و قسمت گلویی مغار مشتی ساده یا تخت، کوتاه و صاف بوده که به آن مغار منبت‌کاری هم گفته می‌شود.
  • مغار چاقویی: ظاهر این مغار شبیه مغار مشتی بوده اما تیغه آن شبیه چاقو است. از این مغار بیشتر برای کارهای بسیار ظریف و ویتلینگ استفاده می‌شود.
  • مغار خراطی: دسته آن چوبی بوده و ارتفاع و قطر آن نسبت به دیگر مغارها بیشتر است. این مغار روی پایه قرار گرفته و چوب در حال چرخش را برش و فرم می‌دهد. مغار نون گاز، پولاد سر کج و پولاد صاف از انواع مغار خراطی هستند.
  • مغار قاشقی: یکی دیگر از انواع مغار قاشقی، مغار مخصوص ساخت تار، مغارهای کاسه تراشی و قاشق تراشی است که برای کاربردهای مشخص استفاده می‌شوند.

چکش

چکش

چکش یکی از ابزارآلات مهم در منبت کاری است که از آن برای ضربه زدن به انتهای مغار استفاده می‌شود. چکش منبت کاری که استفاده می‌کنید باید پلاستیکی یا چوبی باشد.

گیره

گیره نجاری

گیره یکی از وسایل مهم نجاری و منبت کاری بوده و برای محکم نگه داشتن قطعه کار روی میز بسیار ضروری است. گیره در دو اندازه بزرگ و کوچک موجود است که با توجه به اندازه قطعه کار می‌توانید گیره مناسب را انتخاب کنید.

میز کار

میز کار نجاری

وجود میز کار برای منبت کاری باعث سهولت در منبت کاری می‌شود؛ به همین جهت توصیه می‌کنیم حتما از میز کار استفاده کنید.

منبع: سازوکار

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران