تعداد بازدید : 209
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۳/۳
کاربران آنلاین : 0
nikabanoo
۱۴۰۱/۳/۳ ۱۵:۴۶:۳۵
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۲۸ ۱۷:۱۵:۲۸

معرفی روشهای درمانی بواسیر داخلی و خارجی

(ویرایش)

بواسیر یا هموروئید چیست؟
بواسیر بیماری شایع از خانواده بیماری های نشیمنگاهی بوده که از نتایج متورم شدن عروق درون روده و درون مقعد پدید می آید.
این بیماری دارای انواع مختلف بوده و شایع ترین علائم های آن درد، خارش، سوزش و وجود خون در مدفوع میباشد. همچنین زور زدن هنگام اجابت مزاج، داشتن اسهال مزمن و یا یبوست، اضافه وزن ، بارداری، داشتن رابطه جنسی مقعدی از عمده دلایل بروز این عارضه هستند.

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر چگونه است؟
لیزر از بهترین و نوین ترین شیوه های درمان این بیماری بوده که علاوه بر بهبود، مزایای بی شماری به همراه دارد. به همین منظور عمل بواسیر با لیزر از شناخته شده ترین روش های درمان بواسیر است که نسبت به جراحی سنتی، استاپلر و یا رابربند بهتر عمل کرده و دارای معایب کمتری است.
همچنین درمان هموروئید با لیزر بسیار کم هزینه بوده و از دوران نقاهت کمی برخوردار است. انجام عمل بواسیر با لیزر یک روش سرپایی و به دور از هرگونه درد و خونریزی بوده که جایگزین مناسبی برای جراحی سنتی در نظر گرفته شده؛ چرا که مقعد ناحیه بسیار حساسی بوده و هرگونه آسیب سبب عارضه ای چون بی اختیاری می گردد که در روش جایگزین یعنی لیزر هموروئید این خطر وجود ندارد.

درمان هموروئید با رابربند
در سال‌های گذشته و پیش از ابداع روش‌های جدید جراحی، پزشکان با روش جراحی سنتی و تحت بی‌هوشی عمومی و بستری طولانی‌ مدت؛ بیمار مبتلا به این مرحله از بیماری هموروئید را درمان می‌کردند. ولی درد ناشی از جراحی با تیغ یا چاقو جراحی برای بیمار رنج‌آور بود. اما با پیشرفت علم پزشکی و روی کار آمدن دستگاه‌ها و تکنیک‌های نوین جراحی امکان درمان بدون نگرانی و دغدغه را برای بیماران فراهم نمود.
شیوه درمان هموروئید با رابربند به گونه ای است که پزشک مربوطه با استفاده از نوعی کش پلاستیکی آن را بسته و مانع رسیدن خون به آن می شوند. از این رو عروق متورم شده ناشی از بواسیر به مرور خشک شده و خود به خود می افتد. بهتری است بدانید این روش نتیجه 100درصد نداشته و ممکن است به طور کامل درمان صورت نگیرد از این رو این روش به بیماران پیشنهاد نمی شود.
از عوارض این شیوه درمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

درد شدید
نامعلوم بودن زمان بهبود
خونریزی مقعد
امکان عفونت
بی اختیاری مدفوع
امکان بازگشت بیماری
به منظور کاهش عوارض و درد ناشی از این روش درمانی می توانید از مواد غذایی پر فیبر و مایعات فراوان کمک گرفته و در صورت مشاهده عفونت با مشورت با پزشک خود از آنتی بیوتیک استفاده نمایید.

درمان بواسیر با روش استاپلر
در روش عمل هموروئید با استاپلر که با نام هموروئیدوپکسی نیز شناخته می شود، با استفاده از حلقه پلاستیکی از بالاترین نقطه عروق که دارای عصب کمتری است ابتدا خونرسانی به عروق متورم را قطع نموده و سپس قسمت‌های متورم و آسیب دیده را بر می‌دارند.
این روش به دلیل دخالت انسانی کمتر و عدم استفاده از چاقو و برش ناشی از جراحی نسبت به جراحی سنتی درد کمتری داشته و نتایج بهتری خواهد داشت و فرد در مدت کوتاه‌تری سلامت خود را باز می‌یابد. اما استاپلر نیز همانند هر روش جراحی خطرات و عوارض منحصر به خود را خواهد داشت.
از عوارض جراحی استاپلر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

احتمال بروز عفونت
خونریزی شدید
مراقبتهای سخت
درد شدید
تنگی دریچه مقعد
آسیب دیواره‌های مقعد
احساس پر بودن مقعد
امکان عدم درمان
وجود برخی علائم مانند تب شدید، درد شدید مقعدی، خونریزی و احتباس ادرار پس از انجام جراحی استاپلر نیاز به معاینه جراح و متخصص دارد.

درمان هموروئید با روش اسکلروتراپی
اسکلروتراپی یکی از شیوه های درمان بواسیر و از روش های کم تهاجمی و سرپایی درمان بیماری های نشیمنگاهی شناخته می شود که عوارض آن نسبت به انجام عمل جراحی کمتر و از لیزر بیشتر است. در این روش پزشک با تزریق ماده ای مخصوص به عروق متورم و خونی سبب کاهش سایز بواسیر و در نهایت از بین بردن آن میشود.
از عوارض شایع این روش می توان به تهوع، لخته شدن خون در هموروئید، سر درد و درد اشاره نمود. همچنین امکان عدم بهبودی کامل از از دیگر معایب این شیوه بوده که همین موضوع سبب عدم پیشنهاد پزشکان به بیماران و معرفی لیزر به آنها می شود.

درمان بواسیر با دارو و پماد
هنگامی که بیماری در ابتدایی ترین مراحل خود قرار دارد می تواند با به کارگیری روشهایی چون استفاده از دارو و پماد ها ی هموروئید نسبت به درمان خود اقدام نمایند. البته باید به این نکته توجه نمود که درمان با دارو تنها در مراحل اولیه امکام پذیر بوده و تنها جهت کاهش علائم سوزش، خارش و یا درد را موقتا کاهش دهد.

برخی از این دارو ها عبارت اند از:

پماد آنتی هموروئید
شیاف آنتی هموروئید
پماد لیدوکائین
پماد ام جی

born to die
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران