تعداد بازدید : 209
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۲۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۳/۲۶
کاربران آنلاین : 0
renatogarcia
۱۴۰۱/۳/۲۶ ۱۰:۴۱:۱۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱ ۱۵:۵۱:۱۴

ثبت شرکت با مسئولیت محدود چه فرقی با بقیه شرکت ها دارد؟

(ویرایش)

برای راه‌اندازی شرکت با مسئولیت محدود (Limited liability company) نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن هم دقت در تناسب کسب‌وکارتان با این نوع شرکت است. برای این منظور تحقیق کنید و ببینید که آیا ثبت شرکت از لحاظ قانونی به پوشش‌دهی نیازهای شما کمک می‌کند یا خیر، سپس برای ثبت آن قدم بردارید. اولین‌ بار ثبت کردن شرکت با مسئولیت محدود در حقوق ایران طبق تصویب قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱، قانون‌گذاری شد.

در اولین قوانین مصوب ۲۵ بهمن سال ۱۳۰۳ و ۱۲ فروردین سال ۱۳۰۴ در قانون تجارت ایران این مسئله پیش‌بینی ‌نشده بود. از زمان تاریخ تصویب این شرکت در حقوق ایران به شکل عملی استفاده‌های فراوانی از آن شده ‌است و از آن زمان تاکنون قوانین مربوط هیچگونه تحول و تغییری نداشته‌اند.

ما در این مقاله از وب سایت سرآسا قصد داریم در مورد افتتاح شرکت‌ها با مسئولیت محدود اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم. خواندن این مطلب سؤال بی‌جواب در ذهنتان باقی نخواهد گذاشت. پس با ما همراه باشید.

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

بر اساس قانون تجارت ایران به شرکتی که بین دو یا چند نفر به‌ منظور امور تجارتی تشکیل می‌شود و هر یک از آن‌ها در برابر بدهی‌های احتمالی تنها به میزان سرمایه خود مسئول پرداخت خواهند بود، شرکت با مسئولیت محدود می‌گویند.

به زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم در صورت ورشکستگی شرکت ایجاد شده، طلبکاران در عوض قرض‌هایشان نمی‌توانند به برداشت اموال شخصی اعضا اقدام کنند؛ زیرا هر یک از شرکاء فقط در حد میزان سرمایه خود در قبال قروض و تعهدات شرکت مسئول هستند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود با اندک سرمایه نیز امکان‌پذیر است، با این محدودیت که انتشار اوراق سهام ممکن نیست. همچنین در نام شرکت حتما عبارت ” با مسئولیت محدود ” قید شود در غیر این صورت شرکت ثبت ‌شده در برابر اشخاص ثالث آن تضامنی محسوب می‌شود و از مقررات آن‌ها باید تبعیت کند. بنابراین نام هیچ ‌یک از شرکاء متضمن اسم شرکت نباشد؛ زیرا قید شدن نام افراد آن‌ها را به شریک ضامن اشخاص ثالث در شرکت تضامنی تبدیل می‌کند.

موضع فعالیت این نوع کمپانی‌ها باید در امور تجاری خلاصه شود. اشاره به این نکته حائز اهمیت است که حق رای و سود اشخاص به نسبت سهم آن‌ها در شرکت بستگی دارد. در سال‌های اخیر تاجران، بازرگانان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی شرکت‌هایی با عنوان مسئولیت محدود استقبال گسترده‌ای کرده‌اند، به‌ نحوی‌ که امروزه ثبت این نوع شرکت‌ها در ایران متداول شده است.

نکات مهم در مورد ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در ثبت این نمونه شرکت نکاتی وجود دارند که در این مطلب به‌ شرح آن می‌پردازیم:

  • شرکت‌های با مسئولیت محدود در دسته‌ی شرکت‌های اشخاص قرار می‌گیرند؛ یعنی اهمیت شخص در این نوع شرکت مورد توجه است، به‌ گونه‌ای که یک رکن اساسی شرکت را اعتبار افراد مؤسس در آن تشکیل می‌دهند. البته تفاوت شرکت‌های با مسئولیت محدود با سایر شرکت‌های اشخاص، در سرمایه است؛ یعنی سرمایه مانند افراد در اعتبار و دارایی شرکت نقش تعیین‌کننده ایفا می‌کند.
  • سپردن سرمایه در تاسیس این نوع شرکت‌ها همان ابتدا الزامی نیست. مؤسسین طبق تعهد در تاریخ تعیین ‌شده می‌توانند اقدام به پرداخت مبلغ کنند.
  • سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید به شکل نقدی و غیرنقدی تعهد شود. تعهد به شکل غیرنقدی نیاز به تنظیم تقویم‌نامه توسط خود شرکاء دارد تا میزان سهم‌الشرکه فرد مشخص گردد.
  • شرکای این شرکت می‌توانند هم افراد حقیقی باشند و هم افراد حقوقی
  • برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود لازم است در همان ابتدا توسط شرکا جلسه‌ای با نام مجمع عمومی مؤسسین تشکیل شود تا در مورد مسائلی چون شرکت‌نامه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساسنامه در صورت وجود و … توافق نمایند. انتخاب مدیران هیئت ‌مدیره و مدیرعامل نیز در همین جلسه مشخص می‌شود. همچنین هیات مدیره در انتخاب مدیرعامل می‌توانند خود اقدام کنند.
  • تشکیل جلسه توسط مدیران هیئت ‌مدیره برای تعیین سمت‌های هیات مدیره، شرح وظایف و روند اجرایی شرکت الزامی است.
  • افراد منتخب برای سمت‌های مدیریت در شرکت می‌توانند به مدت نامحدود فعالیت کنند. البته رضایت سایر شرکا لازمه‌ی آن است.
  • در سند شرکت‌نامه شرکت مواردی چون نوع مشارکت، میزان سرمایه و سهم‌الشرکه هر فرد، مدت مدیریت، نحوه تقسیم سود و زیان شرکت، لزوم تعیین بازرس، سال مالی، نحوه بازرسی و … حتماً مشخص شود؛ زیرا این سند حاوی اطلاعات و توافقات شرکت و شرکا است.
  • به‌ منظور توسعه‌ی فعالیت‌های خود می‌توانید به تأسیس شعب یا نمایندگی‌هایی در ایران و یا حتی خارج کشور همراه با هماهنگی اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کنید.
  • در صورت عدم تعیین بازرس هر یک از شرکا می‌توانند موارد حقوقی اسناد و مدارک مالی شرکت را در هر زمان مورد بررسی قرار دهند و از صحت روند کار اطلاع یابند.
  • تقویم آورده‌های غیرنقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط خود شرکاء انجام می‌شود و برخلاف شرکت سهامی نظر کارشناس رسمی دادگستری در تقویم آورده‌های غیرنقدی ضرورتی ندارد.

منبع

https://sarasa.ir/services/company-registration-with-limited-responsibility/

self confidence is power
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران